امروز: دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ [2024/06/17]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 64100 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۱۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

در محل سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما؛

مراسم اعطای جوایز شصت و دومین جایزه ملی البرز (بخش نخبگان) برگزارشد/ خاموشی : مرحوم البرز راه جاودانه ماندن و نیت الهی را با ایثار به ما نشان داد / زلفی‌گل: امروز کشور ما نیاز به امید و تقویت هویت ملی دارد

خبر ایران : مراسم اعطای شصت و دومین جایزه ملی البرز (بخش نخبگان) امروز، 17 اردیبهشت‌ماه با حضور حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و حیدر ارشدی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز در محل سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.
مراسم اعطای جوایز شصت و دومین جایزه ملی البرز (بخش نخبگان) برگزارشد/ خاموشی : مرحوم البرز راه جاودانه ماندن و نیت الهی را با ایثار به ما نشان داد / زلفی‌گل: امروز کشور ما نیاز به امید و تقویت هویت ملی دارد
به گزارش خبرایران، مراسم اعطای جوایز شصت و دومین جایزه ملی البرز (بخش نخبگان) امروز دوشنبه 17 اردیبهشت‌ماه 1403 با حضور  با حضور«حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی» رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، «محمدعلی زلفی‌گل» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری،«حیدر ارشدی» مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز ، «حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی رستمی» رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و اصحاب رسانه در محل سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار ودر این مراسم حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به آیات ۱۵۱ تا ۱۵۳ سوره مبارکه بقره، اظهارداشت: خداوند هر که را بخواهد عالم می‌کند و اراده او در علم دخالت دارد. طبق این آیات الهی اگر وحی الهی به بشریت نباشد، انسان‌ها در فهم بسیاری از امور عاجز هستند.

خاموشی : مرحوم البرز راه جاودانه ماندن و نیت الهی را با ایثار به ما نشان داد 

وی تصریح کرد: خداوند متعال انسان را از شکم مادر متولد کرد؛ درحالی‌که هیچ چیزی نمی‌داند. امیرالمؤمنین (ع) در رابطه با علم الهی می‌فرمایند خداوند تعداد قطرات باران و نعره وحوش در بیابان‌ها را می‌داند. برای علم‌آموزی هر عالمی هرچقدر شکرگذار علم خود باشد، در این مسیر بیشتر پیشی خواهد گرفت. امروز علم هر لحظه در حال توسعه است.

 خاموشی بیان داشت: جوانان عالم ما امروز با توکل به خدا قله‌های زیادی را فتح کرده‌اند که این راه باید ادامه داشته باشد. راه رسیدن به علم بیشتر یاد خدا و شکرگذاری اوست. برای رسیدن به علم بیشتر در محضر الهی باید به نماز و روزه توسل کنیم. شهید سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی برای خدا کار کرد و خدا نیز او را نزد خود برد.

وی ادامه داد: عالمان عامل راه را در مسیر خدا برای علم‌آموزی طی می‌کنند. امروز باید بدانیم دانشمندان جوان ما وعده صادق را عملی کردند. مدیریت علمی که در این عرصه بود، منزلت اجتماعی را در جهان معاصر برای ما به ارمغان آورد. این توسعه علمی را به همه دانشمندان کشورمان تبریک می‌گویم. امروز این‌گونه نیست که آمریکا در جهان هر کاری بخواهد بکند.

 خاموشی افزود: این توسعه ثمره دانشمندان و نسل جوان و ایثارگری است که قدرت حقیقی را با اتکا به ایثار و شهادت و تأسی به آموزه‌های مقام معظم رهبری به دست آورده است. یکی از نمایندگان مجلس در یکی از کشور‌های آفریقایی بیان کرده بود که باید به سرعت با ایران ارتباط برقرار کرد. عظمت دانشمندان ما روز به روز در حال توسعه و پیشرفت می‌کند.

 وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری بیش از دو دهه است که ندای العلم سلطان سر می‌دهند. ایشان مختصات مسیر توسعه را به خوبی شناخته و آن را در همه عرصه‌ها طی می‌کنند. در جایزه البرز یک نهاد وقف نهفته و شخصی به نام مرحوم حسینعلی البرز کل اموال خود را برای علم وقف کرده است. این وعده را می‌دهیم که هر سال میزان جایزه البرز افزایش پیدا می‌کند و دانشمندان و نخبگان را به خوبی پوشش می‌دهد. مرحوم البرز به ما راهی نشان داده که برای جاودانه ماندن و نیت الهی را ادامه دادن، باید ایثار کرد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد: وقف در نیات مختلفی وجود دارد. ساختار‌ها این‌گونه می‌گوید که سازمان اوقاف هر سال بیش از سال گذشته نیات وقف را اجرا می‌کند. سال گذشته بیش از چهار همت درآمد‌های وقفی رقم خورد. اما یکی از نیت‌ها می‌تواند وقف در حوزه توسعه علمی و دانش‌بنیان‌ها باشد که طی سال‌های گذشته توسعه داشته است. امروز حتی می‌توان با وقف پول و با نیت توسعه علم نسبت به ایجاد وقف علمی ایجاد کرد.

وی درپایان سخنان خود گفت: امروز همگان می‌توانند حساب بانکی خود را وقف کنند که در این زمینه اصل مال موقوفه بوده و درآمد آن هزینه می‌شود. امروز برای مولدسازی موقوفات به سراغ دانش‌بنیان‌ها رفته‌ایم. سازمان وقف در خدمت شرکت‌های دانش‌بنیان است و از آن‌ها حمایت می‌کند. امروز در رابطه با دانشگاه‌های وقفی و دانش‌بنیان‌های وقفی نیز مکاتباتی با شورای عالی انقلاب فرهنگی داشته‌ایم و امیدواریم به زودی بتوانیم همانند مدارس، دانشگاه‌های وقفی نیز داشته باشیم.

 
حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی : کار ارزشمند مرحوم البرز در ایجاد وقف علمی، بسیار تأثیرگذار است

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها  در مراسم اعطای شصت و دومین جایزه ملی البرز اظهار داشت: آنچه مهم و ارزشمند است، جاودانه کردن دارایی‌های فانی است که علم و دانش نیز یکی از این دارایی‌ها است. در روایات آمده است که دانشمند سودرسان از 70 هزار عابدی که به خود می‌اندیشد، برتر است. کار ارزشمند مرحوم البرز در ایجاد وقف علمی، بسیار تأثیرگذار است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی تصریح کرد: وعده صادق که سربلندی ایران اسلامی را در جهان به دنبال داشت، ازطریق توفیقات علمی کشور ودانشمندان مؤمن و متدین به دست آمد.زمانی ابرقدرت‌ها حامی ما بودند، اما امروز به اتکا به جوانان و دانش تولید شده در مراکزعلمی بومی ایران اسلامی و مدیریت راهبردی دانشی که در رأس آن مقام معظم رهبری قرار دارد، کشور را به جایی رسانده که مفهوم بازدارندگی را تغییر داد.

وی عنوان داشت: اگر علم متصل به نیت الهی و ارزشمند باشد، ثروت و بی‌نیازی و ناوابستگی و توانمندی کشور در همه عرصه‌ها ایجاد خواهد شد. این ثمره تلاش دانشمندان متعهد و مومن کشور است که امروز سربلندی ایران اسلامی را در عالم به همراه داشته است.

 

زلفی‌گل: امروز کشور ما نیاز به امید و تقویت هویت ملی دارد

محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در ادامه این مراسم طی سخنانی اظهارداشت: تقدیر و قدردانی از عالمان و داشمندان فعالیتی زیبا و ستودنی و رسم دیرینه فرهنگ ایران و ایرانی است. در طول تاریخ کشور ما ایران مهد عالمان و دانشمندان بوده و قدر علمای خود را می‌دانسته و این در فرهنگ ما نهادینه شده است.

وی تاکید کرد: فرهیختگان ما سرمایه نمادین جامعه هستند. سرمایه نمادین همواره می‌تواند انسانی و مادی و یا غیر مادی باشد. زمانی که نهادی مانند دانشگاه و مراکز پژوهشی در منطقه‌ای ایجاد می‌شود، این منطقه توسعه پیدا می‌کند. همچنین، زمانی که دانشمندی در مناطق محروم حضور پیدا می‌کند، این مناطق توسعه و ارزش پیدا می‌کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تقدیر از مدیران بنیاد البرز جهت انتخاب بهترین دانشمندان ایران اسلامی، افزود: این اقدام بنیاد البرز در راستای جهاد امیدآفرینی و هویت‌سازی است. امروز کشور ما نیاز به امید و تقویت هویت ملی دارد که خوشبختانه اتفاقاتی خوبی در این زمینه افتاده است که مصداق بارز آن، عملیات وعده صادق بود. وعده صادق حاصل دانش اقتدارآفرینی بود که منجر به وعده صادق شد. این دانش نیز نتیجه علم عالمان و دانشمندان ما است.

وی ادامه داد: ما همیشه نمی‌توانیم به مزیت‌های نسبی خود تکیه کنیم و به مزیت‌های جدیدی نیاز داریم که بر مبنای علم تولید می‌شوند. این مزیت‌های جدید برای جامعه ثروت، قدرت و امنیت ایجاد می‌کند و به همین دلیل توجه به علم و فناوری بسیار مهم است. امروز خانواده‌ها در سبد خانوار خود برای بخش آموزش پیش‌بینی لازم را انجام می‌دهند.

زلفی‌گل عنوان داشت : بزرگ‌ترین سرمایه هر کشوری فرهنگ آن کشور است؛ چراکه فرهنگ، فکر را تشکیل داده و فکر نیز عمل را به همراه می‌آورد و نتیجه فعالیت بنیاد البرز، ایجاد فرهنگ سالم برای نسل‌های آینده است. به همین دلیل پیشنهاد بنده به مدیران اوقاف و بنیاد فرهنگی البرز این است که تا در سال آتی از افرادی که علم و دانش خود را با سخاوت و بدون چشم‌داشت مادی در اختیار مردم قرار می‌دهند نیز تجلیل شود.

وی اضافه کرد: یکی از فعالیت‌های دیگر ما این است که باید راهکار تبدیل علوم به فنون را پیش بگیریم یعنی در مراکز علمی کشور شیوه ارزیابی ما به گونه‌ای باشد که تبدیل علوم به فنون را تشویق کند. زمانی شخصیت علمی یک کشور جامع‌الاطراف است که به همه بخش‌ها توجه شود.

زلفی‌گل درپایان سخنان خود گفت: امروز در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تلاش کرده‌ایم تا این برنامه را به صورت جدی پیگیری کنیم. ایجاد سامانه نظام ایده‌ها و نیاز‌ها (نان)، سامانه جریان اقتصادی نوین (جان)، سامانه دانا، سامانه خاص، سامانه جام، سامانه سدف‌ها (سامانه ثبت اختراعات کشور) و ... از جمله این فعالیت‌ها است.  

 
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب