امروز: دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ [2024/06/17]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 63650 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۳:۵۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

محمدمهدی قاسمی در نشست خبری اعلام کرد؛

بیش از ۷۰ درصد طرح الگوی کشت در کشور اجرا شده است/ جوان‌سازی بخش کشاورزی با برنامه‌های آموزشی و ترویجی

خبرایران : معاون آموزش و ترویج سازمان تات گفت بالای ۷۰ درصد طرح الگوی کشت در کشور محقق شده و بخشی از برنامه‌های آموزش و ترویج تولیدکنندگان و راه‌اندازی کاروان‌های ترویجی در این راستا برنامه‌ریزی شده است.
بیش از ۷۰ درصد طرح الگوی کشت در کشور اجرا شده است/ جوان‌سازی بخش کشاورزی با برنامه‌های آموزشی و ترویجی

به گزارش خبرایران ، محمدمهدی قاسمی امروز سه‌شنبه 17 بهمن ماه 1402 در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت چهل و پنجمین سالگرد انقلاب اسلامی در قالب دهمین تور رسانه‌ای دانش‌بنیان سازمان تات اظهارداشت: از سال گذشته که طرح ملی الگوی کشت به تفکیک استان‌ها ابلاغ شد، سمت و سوی فعالیت‌های کشاورزی و ترویج و آموزش به سوی این طرح سوق پیدا کرد و  به رغم عدم تخصیص اعتبارات مورد نیاز برای طرح الگوی کشت، تاکنون بالای ۷۰ درصد این طرح در کشور اجرا شده است.

قاسمی راه‌اندازی کاروان‌های ترویجی را از جمله اقدامات در بخش آموزش و ترویج الگوی کشت نام برد و اظهار داشت: امسال دو کاروان ترویجی کشت بهاره و پاییزه راه‌اندازی کردیم تا محققان و مروجان، الگوی کشت را برای کشاورزان تشریح کنند و این که در این طرح، تمرکز بر چه کشت‌هایی می‌باشد.

وی ادامه داد: این کاروان‌های ترویجی بر مبنای محصولات استراتژیک شکل می‌گیرد ضمن آن که ما دستنامه‌ها و بسته‌های آموزشی پیش از کاشت و پس از کاشت و نکات فنی و فناورانه را در راستای تولید محصولات استراتژیک با روش‌های مختلف ترویجی در اختیار کارشناسان، مروجان و شبکه عامل ترویج قرار می‌دهیم تا به کشاورزان منتقل کنند و سند الگوی کشت با توجه به شرایط تغییرات اقلیمی و نیاز کشور تدوین شده و متولی آن سازمات تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی است.

قاسمی در همین حال افزود: افزایش تولید در بخش کشاورزی از ۲۵ میلیون تن در ابتدای انقلاب اسلامی به ۱۲۵ میلیون تن فعلی را نتیجه افزایش بهره‌وری، افزایش نفوذ دانش و فناوری و ارتقای آموزش و ترویج در بخش کشاورزی عنوان کرد.

معاون آموزش و ترویج سازمان تات توضیح داد: طی این چند دهه، برای افزایش تولیدات کشاورزی تنها ۴۰ درصد افزایش سطح داشتیم و بخش دیگر افزایش تولید به علت نفوذ دانش در مزارع در مراحل قبل کاشت و پس از کاشت تا انتهای زنجیره ارزش بوده و معرفی بذور و ارقام جدید مقاوم به خشکی، آفات و بیماری به کشاورزان، توسعه تجهیزات مکانیزاسیون و فعالیت‌های به‌زراعی و به‌باغی تاثیر مثبتی بر افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی داشته است.

قاسمی اذعان کرد: در حال حاضر نزدیک به ۵ میلیون بهره‌بردار، حدود ۱۰ میلیون زن روستایی، نزدیک به ۵۰۰ هزار زن روستایی و ۵ میلیون جوان روستایی و عشایری داریم که جامعه هدف ما را تشکیل می‌دهند و نزدیک به ۱۸۰۰ محقق و پژوهشگر و عضو هیات علمی سازمان تات داریم که با مجموع محققان وزارت علوم بالغ بر ۱۲ هزار نفرند.

معاون آموزش و ترویج سازمان تات اضافه کرد: ۱۰۰ نفر از این محققان جزو مروجان ارشد هستند که نتایج و دستاوردهای تحقیقاتی را به تولیدکنندگان منتقل می‌کنند، ضمن آن که ۱۲۵۰ محقق معین داریم.

قاسمی از راه‌اندازی کاروان متخصصان معین دهستان خبر داد و گفت: متخصصان در این کاروان مسایل و چالش‌های مراکز جهاد کشاورزی و دهستان‌ها را پیگیری و آسیب‌شناسی می‌کنند و پاسخگوی مشکلات کشاورزان هستند و اکنون نزدیک به ۱۲ هزار تسهیلگر داریم که آموزش می‌دهند و پاسخگوی مشکلات تولیدکنندگان هستند.

وی به فعالیت ۳۸ هزار مددکار ترویجی و ۷۰ هزار کشاورزی پیشرو و خبره اشاره و اظهار کرد: هر سال ۱۵۰ تا ۱۸۰ کشاورزی برگزیده در رشته‌های مختلف و از سطوح استان‌ها و شهرستان‌ها انتخاب می‌شوند و کلیه فعالیت‌های آموزشی و ترویجی در سطح مزارع بر پایه کشاورزان برگزیده و پیشرو است.

معاون آموزش و ترویج کشاورزی درباره شرکت‌های دانش‌بنیان نیز تصریح کرد: بالغ بر ۲۵۰ شرکت دانش‌بنیان با همکاری شبکه در مراکز جهاد کشاورزی دهستان، نوآوری‌ها و یافته‌های جدید خود را به کشاورزان ارایه می‌دهند و تمام فناوری‌های که در بخش کشاورزی نشر پیدا می‌کند مانند هوشمندسازی نهالستان‌ها، به نحوی در حوزه تغییر اقلیم هستند.

قاسمی در پاسخ به پرسش درباره میزان ضریب نفوذ دانش و فناوری در بخش کشاورزی ابراز داشت: ضریب نفوذ دانش و فناوری در بخش‌های مختلف کشاورزی متفاوت است و هر بخش و فعالیت ضریب نفوذ خاص خود را دارد، بنابراین نمی‌توان عدد خاصی را اعلام کرد، اما می‌توان گفت ضریب نفوذ دانش و فناوری در بخش کشاورزی بالا است.

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی درباره هدفگذاری لایحه برنامه هفتم در حوزه آموزش و ترویج کشاورزی گفت: ترویج و آموزش در کلان لایحه برنامه هفتم مورد تایید است و جزو اولویت‌های دهگانه وزیر جهاد کشاورزی نیز می‌باشد تا اهداف وزارتخانه در زمینه دانش‌بنیان کردن و افزایش بهره‌وری تحقق یابد و ما کشاورزی سنتی در کشور نداریم و کشاورزان از سطح متفاوتی از تکنولوژی استفاده می‌کنند.

وی جوان‌سازی در بخش کشاورزی را از دیگر برنامه‌ها عنوان و تصریح کرد: تربیت کشاورزان آینده و هدایت جوانان روستایی به فعالیت‌های کشاورزی از وظایف ما است و هدف ما این است جوانان روستایی از نظام آموزشی و تخصصی متناسب بهره ببرند و برای این منظور تاکنون ۴۴ هنرستان کشاورزی وابسته ایجاد کرده‌ایم.

قاسمی کل هنرستان‌های کشاورزی در کشور را ۱۱۴ مورد عنوان کرد و گفت: ۴۴ هنرستان کشاورزی در خود وزات جهاد کشاورزی و مابقی توسط وزارت آموزش و پرورش هدایت می‌شوند.

معاون آموزش و ترویج سازمان تات خاطرنشان کرد: سال گذشته ۲۲۲۴ دانش‌آموز در هنرستان‌های وابسته به وزارت جهاد کشاورزی داشتیم و اکنون ۲۶۴۲ دانش‌آموز در این هنرستان مشغول تحصیل هستند.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب