امروز: دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ [2024/06/17]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 63610 تاریخ انتشار: جمعه ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۴:۵۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رونمایی کتاب «از تهران تا هالیوود» و برگزاری شبیه‌سازی دیوان بین‌المللی دادگستری

خبرایران : ازکتاب «از تهران تاهالیوود» که توسط انتشارات جهان سیاست منتشر شده، صبح پنج‌شنبه 12 بهمن ماه ۱۴۰۲ در خانه اندیشمندان علوم انسانی رونمایی شد.
رونمایی کتاب «از تهران تا هالیوود» و برگزاری شبیه‌سازی دیوان بین‌المللی دادگستری

به گزارش خبرایران، از کتاب «از تهران تا هالیوود» که توسط انتشارات جهان سیاست منتشر شده، صبح پنج‌شنبه 12 بهمن ماه ۱۴۰۲ در خانه اندیشمندان علوم انسانی با حضورفرهاد توحیدی (فیلمنامه‌نویس و مدرس فیلمنامه‌نویسی)، محمدمهدی عسگرپور (رئیس خانه سینما) محمدجواد ظریف (وزیر امور خارجه پیشین)، مهدی ذاکریان (استاد دانشگاه)، نویسنده کتاب سیدمحسن هاشمی، معاون پیشین خانه سینما، و با اجرای مهدی طاهری، با حضور شرکت‌کنندگان در برنامه شبیه‌سازی و میهمانان ویژه، رونمایی شد.
این کتاب به طور خلاصه درباره کاربرد دیپلماسی هنر در روابط میان کشورها و جایگاه جهانی آنهاست که با نثری روان و گیرا و داستان‌وار به نقل خاطراتی از نویسنده درباره برگزاری نخستین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران، سفر هیات مدیره آکادمی اسکار به تهران و سفر اعضای خانه سینما به هالیوود می‌پردازد، که نویسنده در جریان انجام و برگزاری همه آنها نقش کلیدی داشته است که حال این خاطرات و تجربه، همچون بخشی از یک زندگینامه، در اختیار قرار گرفته است. با خواندن این کتاب می‌توان دریافت چرا اوباما در سال 88 به ایران نامه نوشت و چگونه زمینه آن از طریق دیپلماسی هنر در روابط دو کشور هموار شد، و یا زمینه دریافت اولین اسکار سینمای ایران چگونه فراهم شد. علاقه‌مندان می‌توانند با جستجوی نام این کتاب در گوگل، این کتاب را تهیه کنند.
لازم به یادآوری است پس از این رونمایی در ادامه برنامه، فصلنامه مطالعات بین‌ا‌لمللی، خانه اندیشمندان علوم انسانی، بنیاد مطالعات بین‌المللی و گفتگوهای جهانی، به‌همراه انتشارات جهان سیاست، شبیه‌سازی دیوان بین‌المللی دادگستری را برگزا کردند.
دکترمهدی ذاکریان دانشیار روابط بین الملل واستاد پیشین حقوق بشر دانشگاه پنسیلوانیا و مدیرمسئول فصلنامه مطالعات بین‌المللی در حاشیه این شبیه‌سازی اظهار داشت: پرونده‌ای که در این شبیه‌سازی توسط استادان، دانشجویان و محققان بررسی می‌شود، در واقع شکایت هلند و کانادا از سوریه در مورد نقض کنوانسیون ضدشکنجه، در طول جنگ داخلی سوریه است که در واقعیت امر نیز در دیوان بین‌المللی دادگستری به ثبت رسیده و در حال بررسی برای صدور رای است. از آنجا که هر سه کشور مذکور عضو سازمان ملل متحد و از اعضای کنوانسیون هستند، دو کشور هلند و کانادا، دولت سوریه را به نقض این کنوانسیون متهم کرده‌اند. چنانکه ذکر شد، این پرونده در دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) به‌عنوان بازوی قضایی سازمان ملل متحد به‌صورت واقعی مطرح شده و دستور موقت دیوان نیز، در مورد آن صادر گردیده است.

 

https://www.khabareiran.ir/FileCenter/Multimedia/Images/Galleries/photo_2024-02-02_10-32-07_dnxaomf.jpg


ذاکریان اضافه کرد: روند کاردیوان به این صورت است که دولت‌های عضو می‌توانند علیه هم شکایت کنند تا دعاوی ایشان مورد رسیدگی بین‌المللی قرار گرفته و از طریق مسالمت‌آمیز اختلافات آنها حل‌وفصل گردد تا به این ترتیب صلح و امنیت بین‌المللی تضمین شود.
وی ادامه‌ داد: شبیه‌سازی دادگاه‌ها، از جمله در مورد پرونده‌های دیوان بین‌المللی دادگستری، اگرچه به عنوان‌ کارگاه‌های آموزشی در دانشگاه‌های جهان، مراکز تحقیقاتی، و حتی خود دیوان، سال‌هاست که برگزار می‌شود، اما در ایران  اندکی بیش از یک دهه سابقه ندارد و فصلنامه مطالعات بین‌المللی و همکاران آن در دوره‌های مختلف، بنیانگذار برگزاری شبیه‌سازی دیوان در ایران بوده‌اند. از نظر سطح برگزاری، در این شبیه‌سازی استادان، دانشجویان و علاقمندان در رشته‌های حقوق بین‌الملل، روابط بین‌الملل و سایر رشته‌های حقوق، از سراسر ایران شرکت کرده‌اند، به‌طوری که این برنامه اکنون و پس از بیش از یک دهه تجربه، صورت ملی به خود گرفته است، و اکنون در این شبیه‌سازی به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی، که زبان‌های رسمی دیوان بین‌المللی دادگستری هستند در ایران برگزار می‌شود.
ذاکریان در پایان از حضور15 نفر در نقش قضات دیوان بین‌المللی دادگستری، به ریاست باقر اسدی، سفیر سابق ایران در اکوسوک و...) خبر داد و گفت: شرکت‌کنندگان در این شبیه‌سازی، در پنج گروه قضات دیوان، دبیرخانه دیوان، وکلای کشور سوریه، وکلای کانادا و وکلای هلند، پس از طی مراحل آموزش کارگاهی به ایفای نقش پرداخته‌اند.
دکترمحسن محبی نیز درپایان این نشست ، نماینده پیشین ایران در دیوان بین‌المللی دادگستری و چند تن دیگر ازاستادان همچون دکترمهدی ذاکریان، دکتر کارن روحانی و دکترفریدآزادبخت به سخنرانی برای شرکت‌‌کنندگان پرداختند و موارد آموزشی نهایی را برای صدور رای توسط قضات شبیه‌سازی بیان نمودند.
 تنظیم خبر: سید بهنام سعادتیان
 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب