امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 6319 تاریخ انتشار: دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

حجت‌الاسلام زائری مطرح کرد؛

همایش باران غدیر فرصتی برای خلق آثار ادبی و هنری است/ این همایش فتح بابی برای گفتمان‌سازی است/ حضور گروه مسیحی موسیقایی لبنان اتفاق ویژه این همایش است

خبرایران: حجت‌الاسلام محمدرضازائری دبیر علمی پنجمین همایش بین‌المللی «باران غدیر» گفت‌: استفاده از موضوعات مشترک در آئین‌های گوناگون یکی از موضوعاتی است که می‌تواند موجب تعامل میان مذاهب و کشورها شود. عدالت امیرالمؤمنین و مقاومت امام حسین(ع)‌ از جمله همین موضوعات است.
همایش باران غدیر فرصتی برای خلق آثار ادبی و هنری است/ این همایش فتح بابی برای گفتمان‌سازی است/ حضور گروه مسیحی موسیقایی لبنان اتفاق ویژه این همایش است
به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری پنجمین همایش بین‌المللی «باران غدیر» صبح امروز با حضور «حجت‌الاسلام محمد رضا زائری »دبیر علمی این همایش ، « هادی مولوی‌دوست» دبیر اجرایی این همایش و اصحاب رسانه در سالن مهرداد اوستا حوزه هنری برگزار  و دراین نشست خبری "حجت‌الاسلام زائری" اظهارداشت: همایش «باران غدیر» با هدف ایجاد فرصتی میان فعالان ادبی و هنری در زمینه خلق آثار با موضوع غدیر برگزار می‌شود. هنرمندانی بزرگی از ادیان و مذاهب گوناگون در زمینه غدیر خم آثار ارزشمندی دارند که می‌توان با قدردانی از آنها به تقویت این عرصه کمک کرد. این درحالی است که جریان تکفیری در جهان امروز در حال رشد بوده که با توجه به زندگی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان مختلف در کشورهای اسلامی باز هم در حال تفرقه‌افکنی هستند. برگزاری این همایش دستآوردهای خوبی داشته و موجب شده که همایش‌ها و مراسم‌های دیگری نیز در نقاط مختلف جهان در حوزه غدیر برگزار و  حوزه موضوعی این همایش به مرورو زمان در حال گسترش بوده که امسال برای نمونه شاهد حضور گروه موسیقی موفقی از مسیحیان لبنان به سرپرستی دکتر ابومراد در این همایش خواهیم بود. همچنین در کشورها و مذاهب نیز این همایش در حال گسترش است و مدعوین از کشورها و مذاهب گوناگون به این همایش دعوت شده‌اند.

 زائری تصریح کرد: یکی از میدان‌هایی که می‌تواند موجب دوستی و تعامل بیشتر میان اندیشه‌ها و مذاهب کشورها شود، استفاده از مباحث مشترک در آئین‌های گوناگون است. عدالت امام علی(ع) و ایستادگی سیدالشهدا در مقابل طاغوت از جمله موضوعاتی است که هنرمندان و اهالی ادبیات مسیحی، یهودی، زرتشتی و بودایی در آن به خلق اثر پرداخته‌اند و  سال گذشته 4 کتاب با مشارکت سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان خروجی این همایش به چاپ رسید و امسال نیز 3 کتاب تحت عنوان معرفی جرج جرداق، حماسه حسین اثر جرج شکور شاعر معاصر لبنان و کتاب عهد جدید با موضوع ادبیات میان دینی رونمایی خواهد شد. انتشار این کتاب‌ها همه ساله صورت می‌گیرد و به عنوان یکی از دستاوردهای این همایش می‌توان به تألیف پایان‌نامه‌هایی با موضوع غدیر در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد اشاره کرد.

 وی به ویژه برنامه این دوره از همایش اشاره کرد و  عنوان داشت: امسال از آن جهت که زمان برگزاری این مراسم قبل از عید غدیر خم است همایش به صورت ویژه معطوف به واقعه غدیر است البته حضور دکتر ابومراد اتفاق ویژه این همایش است. ایشان یک پزشک لبنانی بوده ولی به جهت علاقمندی به موسیقی شخصیت موسیقایی نیز دارند که این شخصیت در جهان شناخته شده است. اجرای مناجات‌های منظوم حضرت امیر‌المومنین یک اتفاق ویژه است زیرا یک هنرمند مسیحی میان مضامین دینی و هنری پل زده است و  هر کدام از مهمانان این همایش در جامعه خودشان از زمره رهبران فکری و نخبگی جامعه هستند که بعد از بازگشت به کشورهای خود اقدام به تولید محتوا و معرفی این همایش می‌نمایند. نیاز و عطش جوامع به حقایق امیر‌المومنین (ع) بسیار زیاد است و باید اعتراف کنم که با محدودیت‌های حوزه هنری و کمبود امکانات اتفاقات مثبتی در 4 سال گذشته روی داده است اما اگر امکانات بیشتری موجود بود مطمئنا نتایج بهتری در پی داشت. اگر ما بر این باوریم که امام عصر ظهور خواهد کرد تا انتقام جدش امام حسین (ع) را بگیرد پس باید جامعه جهانی به یک درک و نیاز برسد و برگزاری مراسمات عزاداری و اعیاد در نقاط مختلف جهان نشان از نیاز جامعه جهانی به این موضوع دارد و برگزاری این مراسم را ضروری نشان می‌دهد.

 زائری یادآورشد: گفتمان با گفت‌وگو شروع می‌شود و ما وقتی باب گفت‌وگو را باز کردیم در سال‌های آینده شاهد ایجاد گفتمان خواهیم بود زیرا گفتمان با یک همایش چند روزه ایجاد نمی‌شود و این همایش یک فتح بابی برای گفت‌وگو میان ادیان و مذاهب است.

 درادامه این نشست خبری « هادی مولوی‌دوست» دبیر اجرایی  پنجمین همایش بین‌المللی «باران غدیر» هم طی سخنانی اظهارداشت: امسال پذیرای میهمانانی از کشورهای لبنان، تاجیکستان، هندوستان، ترکیه و پاکستان خواهیم بود. برنامه ما برای پذیرایی از اساتید، هنرمندان و سایر مدعوین از یکشنبه آینده آغاز خواهد شد و افتتاحیه این همایش نیز سه‌شنبه 15 مهر از ساعت 15:30 در حوزه هنری برگزار می‌شود. غیر از شهر تهران در 3 استان قم، فارس و خراسان رضوی نیز به صورت همزمان این همایش برگزار خواهد شد. همچنین در روزهای 17 و 18 عده‌ای از مدعوین به شهر شیراز و برخی نیز به شهر مشهد سفر خواهند کرد.

 مولوی‌دوست خاطرنشان کرد: از کشور لبنان گروه موسیقی مسیحیان به سرپرستی ندا ابومراد قطعاتی از مناجات‌های منظوم حضرت امیر (ع) به صورت موسیقایی اجرا می‌شود. دارا نجات‌اف و رحمت نذری از تاجیکستان، احسان اکبر و افتخار عارف از پاکستان، متین صدیقی دیوبندی از هندوستان و مشتحیر کاراکایا از ترکیه و جمعی از متفکران و شعرای داخلی و همچنین متفکران خارجی حاضر در ایران نیز در این همایش حضور دارند. ما علاوه بر دعوت از میهمانان از کشورهای مختلف در فکر ایجاد دبیرخانه دائمی به منظور جمع‌آوری آثار و همچنین فراخوان آثار در دو بخش داخلی و خارجی هستیم و سعی شده تا با همکاری دانشگاه جامعة‌المصطفی و دانشگاه فرهنگیان برای سال‌های بعد برنامه‌ریزی کنیم.

 مدیر روابط عمومی حوزه هنری  ابرازداشت: از بخش‌های جنبی این همایش می‌توان به کارگاه نقاشی خط در کنار همایش و همچنین راه‌اندازی کامل سایت همایش اشاره کرد. ما زمان زیادی برای برنامه‌ریزی و یافتن هنرمندان، شعرا و نویسندگان از سراسر جهان صرف کرده‌ایم. دیدار با نمایندگان ولی فقیه در شهرهای شیراز، مشهد و همچنین حضور در سیماهای استانی در کنار برگزاری همایش با حضور نخبگان هر شهر از دیگر برنامه‌های جنبی این همایش است. علاوه بر این از اجراهای گروه قوالی پاکستان که در سال گذشته در همین همایش اجرا شده بود نیز رونمایی خواهد شد و ما برای این همایش از کشور عراق و اقلیم کردستان مهمانانی دعوت کرده بودیم اما به خاطر بعضی از ملاحظات که در این کشور وجود دارد نتوانستم شرکت کنم. همچنین با 4 نفر در کشورهای اروپایی نیز مکاتبه نمودیم اما پاسخی دریافت نکردیم با این حال دبیرخانه همایش برای حضور مهمانان از کشورهای اروپایی و آمریکایی در سال‌های بعد در حال پیگیری است. همچنین سعی می‌کنیم که یک ارتباط میان مهمانان دوره‌های مختلف همایش برقرار کنیم.

وی در پایان گفت: با توجه به تفرقه‌افکنی‌های استکبار میان شیعه و سنی و با توجه به تاریخ شیعه باز شاهدیم که زندگی مسالمت‌آمیزی میان شیعیان و پیروان سایر مذاهب وجود داشته است. بعد از پیروزی انقلاب نیز امام خمینی و رهبر انقلاب موضوع غدیر را یک موضوع فرامذهبی اعلام کرده و آن را یک موضوع بین دینی می‌دانند.

 

بنابراین گزارش؛  پنجمین همایش بین‌المللی «باران غدیر» از 15 مهر الی 19 در شهرهای تهران، قم، مشهد و شیراز برگزار می‌شود.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب