امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 6316 تاریخ انتشار: یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۸:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

در مراسم افتتاحیه همایش آسمان بچه‌ها مطرح شد؛

اگر مقاومت نكنیم برای همیشه صلح را از دست خواهیم داد

خبرایران: مراسم افتتاحیه همایش «آسمان بچه‌ها» شامگاه شنبه پنجم مهرماه با حضور ۵۰ مهمان خارجی از ۱۵ كشور در نمایشگاه بین‌المللی اروند برگزار شد.
اگر مقاومت نكنیم برای همیشه صلح را از دست خواهیم داد

 به گزارش خبرایران از حوزه هنری، حجت‌الاسلام محمدعلی زم معاونت فرهنگی اجتماعی مناطق آزاد كشور در مراسم افتتاحیه همایش «آسمان بچه‌ها» كه شامگاه شنبه پنجم مهرماه با حضور ۵۰ مهمان خارجی از ۱۵ كشور در نمایشگاه بین‌المللی اروند برگزار شد، با اشاره به شكست حصر آبادان گفت: این روز بزرگ را به همه‌ ملت‌های مظلوم جهان و به‌ویژه ملت عزیز ایران و مردم خوب و قهرمان پرور آبادان تبریك می‌گویم. 
وی با خوشامدگویی به مهمانان خارجی مراسم بیان كرد: امیدوارم این چند شب خاطره‌انگیز روز‌ها و شب‌های خوشی تلقی شود و در یاد این مهمانان بماند. 
وی ادامه داد: جنگ هشت ساله ایران اولین جنگ از سلسله جنگ‌های بشر نیست و بخشی از سلسله‌ جنگ‌های سه هزار ساله اخیر است. برخی می‌گویند در طول این سه هزار سال بشریت فقط به مدت ۲۵۰ سال نجنگیده است و بیش از ۲۷۰۰ سال در جنگ بوده است. 
زم با بیان این كه از ابتدای قرن بیستم بشریت درطول مدت زمان ۱۱۴ سال در جنگ بوده، اظهار كرد: در ۱۰ سال اخیر حدود سه میلیون نفر از كودكان با پوشیدن لباس نظامی در جنگ‌ها به مشاركت پرداختند. در این مدت دو میلیون كودك كشته شدند و شش میلیون نفر هم برای همیشه از كار افتاده شده‌اند. در حال حاضر هم بیش از ۲۰ میلیون كودك آواره هستند.
این فعال فرهنگی و هنری اضافه كرد: جنگ در حال حاضر به یك كالا و تجارت تبدیل شده است كه توسط برخی به دیگر ملت‌ها تحمیل می‌شود. وقتی برخی از قدرت‌ها انبار‌هایشان پر از سلاح می‌شود به بهانه‌های پوچ جنگ‌هایی را در دیگر كشور‌ها آغاز می‌كنند تا این سلاح‌ها را به دلار و یورو و پوند تبدیل كنند. 
وی افزود، امروزه بشریت چاره‌ای جز مقاومت در برابر زورگویان ندارد و باید در برابر این زیاده‌خواهی‌ها ایستادگی كند. اگرچه فطرت بشری میل به صلح و دوستی دارد، ولی زیاده‌خواهی برخی مانعی برای رسیدن به صلح و آرامش ملت‌هاست و به همین خاطر باید در برابر این افزون طلبی‌ها بایستیم. 
معاون فرهنگی اجتماعی مناطق آزاد ایران با تاكید بر این كه برای رسیدن به صلح باید پایداری كرد، گفت: اگر می‌خواهیم به آرامش و ثبات و صلح برسیم باید یك پایداری جهانی داشته باشیم. امروز اگر مقاومت نكنیم برای همیشه صلح را از دست خواهیم داد. 
زم ادامه داد: فراموش نكنیم اگر ملت ایران اهل مقاومت و ایستادگی در برابر مستكبرین نبود برای همیشه این صلح را از دست می‌داد. 
وی در پایان اظهار كرد: من بر تمام كسانی كه مقاومت می‌كنند تا به صلح برسند درود می‌فرستم. 


 قزوه: اگر ادبیات نباشد عملیات‌ فایده‌ای ندارد
 
علیرضا قزوه دبیر همایش «آسمان بچه‌ها» نیز با اشاره به تاریخچه‌ای از برگزاری این همایش گفت: بعد از كنگره‌های جنگی كه در خرمشهر و آبادان برگزار شد در روزهایی كه صلح و سلامت و آبادانی است به همراه كاروانی از ۵۰ هنرمند از ۱۵ كشور جهان به شهر مقاوم آبادان آمدیم. این‌ها هنرمندان برجسته كشورهای خود هستند و اگر بخواهیم كتاب‌های این هنرمندان و بزرگان جهان را جمع آوری كنیم كتابخانه بزرگی در این فضای گسترده می‌شود. 
وی با اشاره به برنامه‌هایی كه قرار است در طول برگزاری چند روزه همایش اجرا شود، بیان كرد: هر شب برای كودكان و نوجوانان برنامه‌های ویژه از جمله نامه به كودك فلسطینی را همراه با جوایز داریم و امیدوارم كه این برنامه طلیعه‌ای باشد كه منطقه آزاد اقتصادی به منطقه آزاد فرهنگی تبدیل شود.
قزوه با نقل جمله‌ای از «محمدحسین جعفریان» عنوان كرد: جعفریان می‌گوید احمد‌شاه مسعود در زمان عملیات‌ها كتاب می‌خوانده است و زمانی‌كه به او می‌گویند ما در عملیات قرار داریم او كتاب یك نویسنده ایرانی را ورق می‌زند و بیان می‌كند كه آن عملیات به خاطر این ادبیات است. اگر ادبیات نباشد عملیت‌ها فایده‌ای ندارد. 
 
دبیر همایش «آسمان بچه‌ها» در ادامه بیان كرد: ما امروز ادبیاتی داریم كه ادبیات مقاومت است همچنان كه رزمندگان ما در جبهه‌ها مقاومت كردند. امروز ادبیات ما جلوی ادبیات وارداتی ایستاده است و گنجینه‌ای از ادبیات را به جنگ اضافه كرده كه نمادی از انسان‌های مقاوم است؛ درحالی‌كه شخصیتی مثل هیتلر از ادبیاتی فاشیستی برخاسته و ثمره چنین ادبیاتی است. اگر ادبیات پاك باشد و براساس مقاومت و صلح باشد، سر سازش با قدرت‌ها را ندارد و به قول رهبری هرچقدر برای ادبیات و شعر خرج كنید، هدر نمی‌رود. 
قزوه در پایان با بیان این‌كه این همایش را باید جدی گرفت، عنوان كرد: این جدی‌ترین حادثه ادبی است كه در كشور ما اتفاق می‌افتد. 


 بیدج : آنچه ما انجام دادیم در مقابل حركت های مردم آبادن صفر است


بعد از این سخنان، موسی بیدج، مترجم، روی سن آمد و با خواندن شعری گفت: دلم را از تلاطم آفریدند/ نگاهم از تكلم آفریدند، من به آبادان و به مردم مقاومش سلام می‌كنم. آنچه كه ما انجام دادیم نقطه صفری است در مقابل آنچه كه آن‌ها انجام دادند. ادبیات مقاومت ما در جهان شهره است و باید نزد جهانیان زبانزد باشد. من حداقل ۲۰ كتاب دارم كه به ادبیات مقاومت مربوط است و حجت‌الاسلام زم تنها كسی بود كه از من حمایت كرد. ان شاء‌الله كه بتوانیم ادبیات خود را به ادبیات جهان برسانیم. 

كودكان فلسطینی خنده هایشان غایب است

در ادامه گروه‌هایی از هنرمندان كشورهای مختلف به نوبت روی سن رفتند. اولین گروه، هنرمندانی از فلسطین بودند كه در میان آن‌ها بشری ابوشراح خواهر شهید ماجد ابوشراح و نویسنده معاصر فلسطینی پیام خود را خطاب به مردم ایران خواند. در ابتدای این پیام آمده بود: كودكان فلسطین خنده‌هایشان غایب است. خنده‌هایشان به سفر رفته‌؛ به زادگاه‌شان كه شاهد شادی‌ها و سرگرمی‌هایشان بوده است؛ به تاب‌هایی كه رویا‌هایشان را به دوردست‌ها می‌برده و باز آنان را به كنح شادی‌ها باز می‌آورد.... 
وی در بخش دیگری از پیام خود آورده است: اینك درد، مقیم قلب من است. به خاطر كودكانی كه ردای طفولیت را از تن گرفته‌اند، كودكانی كه شولای مردانه به تن سپرده‌اند. 

پرچم برادری در سوریه به اهتزاز درآمده است

همچنین حسن حمید فلسطینی دیگری بود كه پیام خود را خطاب به ایران خواند:‌ ای اهل ایران با كرامت سلام بر شما، شما امدادگر و پشتیبان ما هستید برای مقاومت. مقاومتی كه بر ضد استبداد است. اینجا در ایران می‌دانیم كه پرچم علم، مقاومت و عمل به اهتزاز در آمده است و آنجا در فاصله كمی در سوریه نیز پرچم برادری به اهتزاز درآمده است. 
این شاعر فلسطینی در پایان سخنان خود بیان كرد: دوستان من راه ما و راه مقاومت یكی است و آزادی ما و تاریخ و هدف نیز یكی است و ان شاء‌الله به آن خواهیم رسید. 

از جنگ به هر زبانی كه یاد كنیم پیامدش یكسان است

گروه بعدی هنرمندانی از افغانستان بودند كه «رهین» به نمایندگی از آن‌ها پیغام این گروه را خطاب به ایران قرائت و بیان كرد: از جنگ به هر زبانی كه یاد كنیم پیامدش یكسان است یعنی نتیجه‌ای جز تباهی ندارد. آنچه را كه كودكان ما در جنگ حس كردند‌‌ همان چیزی است كه كودكان فلسطینی حس كردند و آنچه كودكان فلسطینی حس می‌كنند‌‌، همان است كه كودكان در قاره افریقا و دیگر مناطق احساس كردند. 
رهین در پایان به خواندن یك بیت شعر پارسی اكتفا كرد و گفت: من درد مشتركم مرا فریاد كن. 

آمده ایم تا زخم غزه را مرهم نهیم

گروه بعدی هنرمندانی از سوریه بودند كه روی صحنه آمدند و «نزار بنی مرجه» به نمایندگی از شاعران و هنرمندان سوریه اظهار كرد: ما از سوریه و از دمشق از قلب‌ها و شهر‌ها و پایتخت‌ها به سوی تو ‌ای تهران آمدیم تا زخم غزه را مرهم نهیم و برای شادی پیروزی آماده‌اش كنیم. 
نماینده هنرمندان سوریه خطاب به تهران بیان كرد: تهران! در ما ایمان و اراده را محكم‌تر كن تا صدایی كه از گلوی همه ما بیرون می‌آید این باشد كه‌ای قدس ما برای تو آماده‌ایم. 
در ادامه حسن یونس نیز به نمایندگی از شاعران مقاومت لبنان خطاب به مردم ایران و آبادان گفت: به سوی شما ایران سرزمین قداست و آبادان سرزمین كرامت آمده‌ایم. 
گروه دیگری كه روی سن آمدند «توبیاس برگ هاردت» شاعر و مترجم آلمانی، «تندو تایجین» شاعر و خطاط ژاپنی و «جوانا برگ هاردت» بودند. برگ‌هاردت شاعر و مترجم آرژانتینی به نمایندگی از این گروه عنوان كرد: شادباش و صلح را برای همه كودكان جهان، پدر و مادر‌هایشان، خانواده‌ها و... آرزو می‌كنم. 
در ادامه این مراسم «دهر میندرنات» هنرمند هندو روی سن آمد و به نمایندگی از هم كیش‌های خود بیان كرد: خدا دنیا را با این همه زیبایی آفریده است، اما ما انسان‌ها چشم‌ها را پر از اشك و آسمان‌ها پر از دود كرده‌ایم. من از خداوند می‌خواهم كه دنیا را دوباره به‌‌ همان زمان بازگرداند. 

یك شاعر به تنهایی انقلابی است برای مردمش

سپس «حسین آكین» به نمایندگی از هنرمندانی كه از تركیه و جمهوری آذربایجان آمده بودند روی سن آمد و گفت: جمله‌ای هست كه در آن گفته شده یك شاعر به تنهایی انقلابی است برای مردمش. بین ملتی كه صاحب شاعران بزرگند و آن‌ها كه از این موهبت برخوردار نیستند فاصله بسیار است و ایران ملتی است كه شاعران بزرگ بسیار دارد. 
این شاعر اهل عراق در بخش دیگری بیان كرد: بین عراق و ایران برادری بزرگ‌تر از آن است كه فتنه دیگران بین این دو جدایی اندازد و دلیل آن آبادان است. 
 در ادامه مراسم، محمد حشمتی یكی از ترانه‌های علیرضا قزوه را با عنوان «زندگی یه انتخابه» به صورت «پلی‌‌ بك» اجرا كرد. 

خاطره ای از سرایش شعر صد دانه یاقوت

سخنرانی و شعرخوانی چهار تن از شاعران معاصر ایران بخش دیگری از این همایش بود. مصطفی رحماندوست، شاعر و نویسنده كودك و نوجوان، در سخنان كوتاهی خاطره‌ای را در مورد سرودن شعر «صد دانه یاقوت» در جبهه بیان كرد و گفت: من این شعر را در تپه‌های الله اكبر سرودم.  در آن زمان جزو گروه شناسایی بودم و در هنگام انجام یك ماموریت به ما اعلام كردند زمین‌گیر شوید، چون در تیررس دشمن هستید. ما به طور اتفاقی و ناگهانی چاله‌ای را دیدیم و مدت زمان زیادی را در آنجا ماندیم تا این‌كه یكی از بچه‌های اهل اصفهان برای ما آب و نان و ماست و انار آورد. 
رحماندوست در ادامه به شباهت آن دانه‌های انار و گردنبند مادرش اشاره و بیان كرد: وقتی كه می‌خواستم انار را باز كنم و بخورم ناگهان چند دانه از آن بیرون ریخت و من ناخودآگاه به یاد گردن‌بند مادرم افتادم كه در آن چند دانه یاقوت دارد و همین هم سرچشمه سرودن این شعر در آن هنگام شد. 
«عبدالرحیم سعیدی راد» و «نادر بختیاری» اشعاری را در مراسم افتتاحیه همایش بین المللی «آسمان بچه‌ها »خواند. 
«ابوالقاسم حسین‌جانی» نیز در سخنانی با تبریك فرا رسیدن سالروز شكستن حصر آبادان اظهار كرد: امیدوارم همان‌طور كه حصر آبادان را شكستیم، شاهد شكسته‌شدن كم و كاستی‌ها نیز باشیم. 
وی ادامه داد: كودكان كار در سراسر جهان از یك جنس هستند و تا به منطق آزادی نرسیم نمی‌توانیم به هیچ سرزمین آزادی برسیم. 
این شاعر همچنین «كربلا منتظر ماست بیا تا برویم» سروده معروف خود در زمان دفاع مقدس را برای حاضرین در جمع خواند. 
نادر بختیاری هم بخشی از سرود‌ه‌های خو را با لحنی حماسی برای حاضران خواند. 
در ادامه این مراسم سعید حدادیان، شاعر و مداح اهل بیت علیه السلام، با گرامیداشت سالروز شكستن حصر آبادان در سخنان كوتاهی به بیان خاطره‌ای از حضور خود در دوران دفاع مقدس پرداخت. 
وی اظهار كرد: به یاد دارم زمانی به من تیر اصابت كرد و من احساس كردم شهید شدم. بعد از آن منتظر بودم تا امام حسین (ع) به بالینم بیاید ولی این اتفاق نیفتاد. پس از آن انتظار حضور دو حوری را بالای سرم داشتم كه این اتفاق هم رخ نداد. بعد با خودم گفتم كسی كه به شهادت می‌رسد دردی ندارد و وقتی به خودم آمدم، دیدم خون تمام لباس من را گرفته و من به دلیل بی‌حسی متوجه این درد نشده بودم.
حدادیان پس از سخنان كوتاهی سروده ماندگار «یاد امام و شهدا» را برای حاضرین خواند. 
در بخش دیگری از این مراسم، گروه موسیقی فلسطینی «صدای فلسطین» به اجرای قطعاتی در مدح مردم مقاوم فلسطین پرداخت. 
یكی از اعضای این گروه فلسطینی پیش از اجرا در سخنانی اظهار كرد: ما از سرزمین مقاومت به پیش مردمی كه حامی مقاومت فلسطین هستند، آمده‌ایم. ما آمده‌ایم تا درد فلسطینیان را به گوش شما برسانیم.
در ادامه شعرای تاجیكی مورد تجلیل قرار گرفتند و به نمایندگی از آن‌ها «عسگر حكیم» در سخنانی اظهار كرد: ما خود را از كشور تاجیكستان به ایران رسانده‌ایم تا سلام خود را به مردمان ایران، فلسطین و افغانستان و دیگر كشورهای مظلوم جهان برسانیم. 
وی ادامه داد: در اوایل قرن بیستم پدران ما از صحبت با پدران شما بی‌نصیب بودند، ولی حالا سعادت آن را داریم كه از آغاز قرن بیستم بچه‌های ما با بچه‌های كشورهای دیگر همراه شوند و امیدوارم این سعادت جاودانه باشد. 
در بخش دیگری از این مراسم زامیق محمود، شاعر اهل آذربایجان با لحنی حماسی اشعاری را در حمایت از مردم مظلوم جهان برای حاضرین خواند. 
پایان مراسم افتتاحیه همایش بین المللی «آسمان بچه‌ها» با اجرای گروه موسیقی از كشور تاجیكستان همراه بود.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب