امروز: دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ [2024/06/17]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 6305 تاریخ انتشار: یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۹:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

در مراسم بزرگداشت روز جهانی گردشگری صورت گرفت؛

اهداي لوح تقدير به رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي

خبرایران : در مراسم بزرگداشت روز جهانی گردشگری، به معاون وزير راه و شهرسازي و رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي لوح تقدير اهدا شد.
اهداي لوح تقدير به رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي

به گزارش خبرایران به نقل از روابط‌عمومي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي، در اين مراسم كه در سالن اجلاس سران برگزار شد، دكتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی تأثیر گردشگری در امنیت ملی را  بسیار حائز اهمیت دانست و یادآور شد: ایران باید در فهرست کشورهای امن گردشگری قرار گیرد و مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم و بودجه سال 94 به بخش گردشگری کمک خواهد کرد.

وي با ابراز امیدواری نسبت به تحقق برنامه سازمان میراث فرهنگی برای دستیابی به 20 میلیون گردشگر تا 10 سال آینده، خاطرنشان کرد: جمهوري اسلامي ایران به دلیل تنوع آب و هوایی و دارا بودن میراث کهن فرهنگی می‌تواند در بخش گردشگری بسیار موفق باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأكيد بر جاری شدن تعامل فرهنگی در جامعه تصريح كرد: جمهوری اسلامی ایران یک مقوله وحدت در عین کثرت را در هویت خود جست‌وجو می‌کند که گردشگری داخلی در این حوزه نقش مؤثری دارد.

رئیس قوه مقننه یکی از مسئولیت‌های سازمان میراث فرهنگی را صیانت از حالت بکر مواریث تاریخی و طبیعی دانست و افزود: در زمینه گردشگری تاریخی و فرهنگی نيز باید سرمایه‌گذاری مناسبی صورت گیرد.

دكتر لاريجاني در بخش ديگري از سخنان خود، ساماندهی امور مربوط به گردشگری را نیازمند سرمایه‌گذاری متنوع دانست و گفت: در حال حاضر وضعیت بودجه کشور به نحوی نیست که سرمایه سنگینی برای این بخش در نظر گرفته شود، لذا باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کرد.

رئیس قوه مقننه با تأکید بر لزوم توجه به مقوله گردشگری از بعد اقتصادی، تصریح کرد: برخی کشورها از صنعت گردشگری درآمدهای سنگینی دارند، به هر میزانی که کشور جایگاهی از نظر گردشگری پیدا کند سهم استفاده از نفت در بودجه‌های جاری هم کاهش می‌یابد و از این سرمایه برای امور زیربنایی کشور استفاده می‌شود.

دكتر لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر لزوم توجه بیشتر به مقوله گردشگری در قبال سایر مؤلفه‌های توسعه در کشور، گفت: ما یک کشور نفتی و گازی هستیم و وقتی صحبت از توسعه کشور می‌شود ذهن‌ها به سمت سرمایه‌گذاری در این بخش نزدیک می‌شود و متأسفانه کمتر روی بخش گردشگری تمرکز شده است.

وی با تبریک روز جهانی گردشگری، گفت: امیدواریم حرکت ما در این مسیر حرکت پرتوانی باشد و سهم گردشگری در کشور نیز سهم قابل توجهی باشد.

براساس اين گزارش، دكتر مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نيز در مراسم بزرگداشت روز جهانی گردشگری، تغيير نگاه بخشي به نگاه فرابخشي، تجميع امكانات و قوانين دستگاهي به حركت و عزم ملي براي توسعه متوازن را از راهبردهاي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در دولت جديد برشمرد و گفت: در حوزه اقتصاد و تأثير گردشگري در اقتصاد منطقه و كشور، این صنعت آينده روشني براي سرمايه‌گذاري ملي دارد و رقابت جهاني بر سر تصاحب بازارهاي آن، جدي شده است.

وي افزود: در زماني كه رشد اقتصاد جهاني در مواجهه با بحران‌ها بسيار شكننده است، براساس آمارها و تحليل‌هاي سازمان جهاني جهانگردي رشد بخش گردشگري با اطمينان ادامه دارد، به گونه‌اي كه اين صنعت به سومين صنعت درآمدزا در جهان تبديل شده و با نرخ رشد 4 تا 5 درصد، انتظار مي‌رود كه در آينده‌اي نزديك، به مهم‌ترين شاخص اقتصادي حداقل 60 كشور جهان تبديل شود.

وی افزود: در سال 2012، گردشگري با 5 درصد توليد ناخالص داخلي جهان، 98 ميليون شغل به طور مستقيم و با احتساب آثار غيرمستقيم 255 ميليون شغل معادل 8 درصد از مشاغل دنيا را ايجاد كرده است. اين ميزان شش برابر اشتغال در صنعت خودروسازي، پنج برابر صنايع وابسته به مواد شيميايي و همچنين چهار برابر اشتغال در بخش معدن و نفت است. پيش‌بيني مي‌شود كه در دهه آينده از هر ده نفر، يك نفر در بخش سفر و گردشگري فعاليت کند.

دكتر سلطاني‌فر با اشاره به اینکه با اجرای برنامه‌ها وسیاست‌های سازمان میراث فرهنگی امکان تبدیل وضعیت موجود به وضعیت مطلوب در زمینه گردشگری وجود دارد، یادآور شد: این امر مهم نیازمند عزم و اراده عمومی دستگاه‌های اجرایی، حمایت، همراهی و پشتیبانی مجلس شورای اسلامی است و ما امیدواریم این حمایت‌ها و پشتیبانی‌ها ادامه داشته باشد.

براساس اين گزارش، در اين مراسم به مهندس داود كشاورزيان معاون وزير راه و شهرسازي و رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي به خاطر تلاش‌هايي كه در يكسال گذشته در توسعه زيرساخت‌هاي گردشگري در حوزه حمل‌ونقل جاده‌اي و برنامه‌ريزي و مديريت در ارتقاء سطح خدمات در بخش‌هاي مرتبط با سفرهاي جاده‌اي داشته است " تحت عنوان سپاس‌نامه  رشد و تعالي جمهوري اسلامي ايران در عرصه گردشگري " لوح تقدير اعطاء شد همچنين در اين مراسم  برگزیدگان جشنواره مشارکت ملی گردشگری معرفی و از آنان تجلیل شد و در پايان مراسم  از تمبر یادبود روز جهانی گردشگری رونمایی شد.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب