امروز: دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ [2024/06/17]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 62760 تاریخ انتشار: دوشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۵۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

در محل اتحادیه چاپخانه داران تهران؛

نشست خبری روز ملی صنعت چاپ برگزار شد

خبرایران : نشست خبری روز ملی صنعت چاپ ایران با حضور رئیس اتحادیه چاپخانه داران تهران، رئیس اتحادیه صنف سازندگان کلیشه، لیتوگراف ، مهر و پلاک و چاپ اسکرین و جمعی از بزرگان و فعالان صنعت چاپ کشور امروز دوشنبه 6 شهریورماه 1402 در محل اتحادیه چاپخانه داران تهران برگزار شد.
نشست خبری روز ملی صنعت چاپ برگزار شد

به گزارش خبرنگار خبرایران، احمد ابوالحسنی رئیس اتحادیه چاپ خانه داران  در ابتدای نشست خبری روز ملی صنعت چاپ گفت: یازدهم شهریورماه که به عنوان روز صنعت چاپ نام گذاری شده است، افتخاری برای چاپخانه داران سراسر کشور است و جا دارد یادی کنیم از جناب آقای جامی که ثبت این روز در تقویم کشور را مرهون تلاش های ایشان هستیم.

وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طی سالیان دراز برای برگزاری بزرگداشت روز صنعت چاپ همواره پیش قدم بوده است اما از آنجا که هیئت مدیره اتحادیه چاپخانه داران مصمم به برگزاری جشنی در روز یازدهم بوده است به صورت خودجوش و صنفی اقدام به برگزاری مراسم روز ملی صنعت چاپ کرده است.

ابوالحسنی با بیان اینکه چهارمین مراسم روز ملی صنعت چاپ به صورت کاملا خودجوش و با همت صنف چاپ در هتل اسپیناس برگزار خواهد شد، ادامه داد: خروجی همت، همدلی و وفاق صنفی برگزاری جشنی با شکوه و با حضور هزار و ۲۰۰ و طبق پیش بینی ها شاید تا هزار و ۵۰۰ نفر مهمان از اهالی چاپ سراسر کشور است.

«نبض صنعت؟؟؟»؛ «ضرب آهنگ چاپ»؛ «قلب تپنده صنعت» شعار این دوره از جشنواره روز ملی صنعت چاپ است که وی در رابطه با آن گفت: این شعار گویای بسیاری از مسائل است. چاپخانه ها در هر نقطه ای از جهان زبان گویای وضعیت صنایع آن کشور هستند. از این نظر شعار منتخب این دوره که براساس یک بارش فکری طراحی شده است، برمبنای واقعیات موجود صنعت چاپ است. در واقع هیچ صنعت و تولیدکننده ای نمی تواند بدون چاپ کار خود را به ثمر برساند و این نکته ای است که صنعتی بودن چاپ را نشانه می رود و تمام تلاش ما برای انتخاب این شعار جا انداختن این نکته در بطن جامعه و میان مسئولان بوده است.

رئیس اتحادیه چاپخانه داران تهران در ادامه با اشاره به اهدای بالغ بر ۵۰ تندیس به برگزیدگان در بخش های مختلف، توضیح داد: امسال از پنج پیشکسوت تجلیل خواهد شد. به اضافه اینکه دو تندیس ویژه با عناوین یک عمر پیشتازی در خلاقیت و ابتکار و یک عمر تلاش فراگیر با خوشنامی به دو پیشکسوت صنعت چاپ تقدیم می شود. در بخش جایزه علمی استاد درویش نیز از یک استاد دانشگاه برگزیده که در زمینه چاپ کار کرده است، تقدیر خواهد شد.

سرمایه گذار برگزیده، کارآفرین برگزیده، واحد صنعتی نمونه در تولید انواع لیبل، جعبه و کارتن، خلاقیت و نوآوری در چاپ و بسته بندی، خلاقیت و نوآوری در سیستم های نوین مدیریت صنعت چاپ، خدمات پس از چاپ، خلاقیت و نوآوری در جعبه های آرایشی و بهداشتی، خلاقیت و نوآوری در بسته بندی جعبه های دارویی، تولیدکننده برتر محصولات چاپی و لیبل، طراح تاثیرگذار در صنعت چاپ، طراح تاثیرگذار در آموزش گرافیک، طراح تاثیرگذار در صنعت چاپ، تامین کننده برگزیده قطعات ماشین آلات چاپ از جمله عناوینی هستند که برگزیدگان جشنواره ملی صنعت چاپ در این بخش ها معرفی و تقدیر خواهند شد. 

همچنین عناوین دیگر بخش ها عبارت از واردکننده برگزیده ماشین آلات چاپ، تعمیرکار برگزیده، شرکت دانش بنیان برگزیده، سازنده برگزیده ماشین آلات چاپ، قالب ساز نمونه، برگزیده چاپ دیجیتال، سرمایه گذار و توسعه دهنده در صنعت تابلوسازی، خوش نویس و نقاش در حوزه تابلوسازی، مدیر برتر کارگروه تابلوساز، بازرگان برگزیده در حوزه فیلم های پلیمری، جوان نوآور و تاثیرگذار در صنعت تابلوسازی، خلاق و نوآور در تولید سررسید، کارکنان برگزیده در صنعت چاپ و بانوی برگزیده  هستند. 

 

فرصتی برای بیان دغدغه ها

 اسکندر خمسه پور فعال و پیشکسوت صنعت چاپ نیز در ادامه نشست خبری روز ملی صنعت چاپ بیان داشت: یازدهم شهریور روزی است که آروز می کنم در تقویم ملی ایران ثبت شود. جشنی که در این روز به همت صنف چاپ و اتحادیه چاپخانه داران تهران برگزار می شود فرصتی برای بیان خواسته ها و دغدغه های فعالان چاپ به گوش تصمیم گیران دولتی است.

 

حمایت وزارت ارشاد از روز ملی صنعت چاپ

 در ادامه نشست خبری روز ملی صنعت چاپ محسن شمس مسئول دبیرخانه دائمی جشنواره ملی صنعت چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت: جشن روز ملی صنعت چاپ را که با همت جناب ابوالحسنی و دیگر بزرگان صنعت چاپ در حال رقم خوردن است را به اهالی این صنعت معظم تبریک می گویم. این اتفاق خیلی خوبی است؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم این سیاست را دارد که این مراسم با همکاری ادارات کل و تشکل های چاپی سراسر کشور برگزار شود.

وی  تصریح کرد: وزارت ارشاد کماکان همانند سال های گذشته جشنواره صنعت چاپ را با رویکرد انتخاب برترین ها در حوزه های مختلف صنعت چاپ و مسابقه آثار چاپی برگزار خواهد کرد. مراسم یادبودهای استانی در سطح ۳۲ استان کشور پس از پایان ایام عزاداری برگزار می شود و بعد از آن نیز مراسم اختتامیه جشنواره ملی صنعت چاپ برگزار خواهد شد.

 

همدلی و اراده راسخ بزرگان صنعت چاپ

 معراج محمدی رئیس اتحادیه لیتوگرافان به عنوان دیگر سخنران در نشست خبری روز ملی صنعت چاپ، گفت: گردهمایی تشکل های صنعت چاپ برای گرامیداشت روز ملی صنعت چاپ اتفاق مبارکی است. از همین رو از اهالی صنعت چاپ به دلیل اینکه با همدلی و اراده ای راسخ موفق به اثبات جایگاه ویژه تشکل های چاپ در جامعه شدند، تشکر می کنم. این مهم اثبات این مصراع است که همدلی از همزبانی بهتر است.

 

جشنی خودجوش و صنفی

 علی طارمی پیشکسوت صنعت چاپ و مدیرسابق چاپ افست در نشست خبری روز ملی صنعت چاپ بیان داشت: روز ملی صنعت چاپ جایگاه خود را پیدا کرده است چراکه در گذشته همه فعالان این صنعت در انتظار دعوت برای شرکت در مراسم این روز بودند اما امروز با آگاهی از اینکه می توان به خود تکیه کرد، با داشته هایشان در برگزاری این جشن به صورت خودجوش شرکت می کنند. اگر بتوانیم این جشن را به عنوان یک جریان نگاه کنیم آن روز به اهداف خود رسیدیم. یعنی برنامه هایمان در طول سال طوری انجام و تنظیم شود که در روز ملی صنعت چاپ از آن رونمایی شود.

وی در ادامه با اشاره به پوستر ویژه ای که برای روز ملی صنعت چاپ طراحی شده است، گفت: این پوستر از سه عنصر تشکیل شده است. عنصر اول نماد عدد یازده است به دلیل اینکه ما در نظر داشتیم این عدد را در ذهن افراد ماندگار کنیم. عنصر دوم استفاده از نماد چاپ در پوستر بود که می خواستیم این نماد به جای یادآوری المان های قدیمی بازگو کننده چهره امروزی صنعت چاپ باشد. عنصر سوم نیز شعار «نبض صنعت؟؟؟»؛ «ضرب آهنگ چاپ»؛ «قلب تپنده صنعت» بود که در نوع خود بسیار بدیع و متفاوت است.

طارمی در توضیح بیشتر شعار گنجانده شده در این پوستر خاطرنشان کرد: در گذشته چاپ را بیشتر از منظر فرهنگی و هنری آن می شناختند اما گرایش فعالان این حوزه امروز بیشتر به صنعتی بودن چاپ است. از این رو انتخاب این شعار با همین محور انجام شد که در سال های گذشته مغفول باقی مانده بود. اگر می خواهیم صنعت کشورمان فعال شود، چاپ باید پویا شود و رشد پیدا کند.

 

تشکیل کارگروه ها، ویژگی ممتاز جشنواره

 در ادامه نشست خبری روز ملی صنعت چاپ رضا منصوری دبیر این جشنواره اظهار داشت: ویژگی ممتاز این جشنواره تشکیل کارگروهی برای انتخاب برترین های صنعت چاپ بود. بر این اساس این کارگروه با شیوه ای خاص و با تکیه بر استانداردهای روز جهان دست به انتخاب زدند. همچنین برای انتخاب کارکنان نمونه صنعت چاپ در واحدهای صنفی، دستورالعمی تهیه و در اختیار مدیران واحدها قرار گرفت.

 

ترسیم مسیر پنج ساله برای صنعت چاپ

 مجید خادمی از فعالان صنعت چاپ کشور در ادامه نشست خبری روز ملی صنعت چاپ اظهار داشت: تکنیک رئیس اتحادیه چاپخانه داران تهران استفاده از ظرفیت تمام اقشار صنعت چاپ است. استفاده ایشان از افکار و ایده های مختلف موجب بزرگ شدن دایره صنف می شود. کنار هم قرار گرفتن بخش های مختلف صنعت چاپ همچنین طراحان و صحافان و کانون های تبلیغانی در این جشنواره ناشی از یک بارش فکری به رهبری جناب ابوالحسنی بوده است که حتما منجر به اتفاقات درستی در حوزه صنعت چاپ خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر می خواهیم صنعت چاپ از آنچه امروز می بینیم بزرگتر شود، یک راه بیشتر وجود ندارد و آن حرکت همه فعالان با همدلی در یک مسیر است. با ترسیم پنج ساله نقشه راه می توان به این مهم دست یافت.

 

برگزاری اولین دوره MBA تخصصی صنعت چاپ

 بهنام نجفی دبیرکارگروه تابلوسازان در اتحادیه چاپخانه داران تهران نیز در نشست خبری روز ملی صنعت چاپ گفت: رویدادهای بزرگ با مشارکت های بزرگ شکل گرفته است. در اتحادیه چاپخانه داران تهران شاهد شکل گیری یک همدلی بزرگ بوده ایم.

وی در ادامه از برگزاری اولین دوره MBA تخصصی صنعت چاپ در مراسم روز ملی صنعت چاپ خبر داد.

 

یک اتفاق بزرگ

  مجید اسماعیل زاده به عنوان آخرین سخنران نشست خبری روز ملی صنعت چاپ بیان داشت: مراسمی که در شرف وقوعش هستیم یک اتفاق بزرگ است که در یک مدت زمان اندک شکل گرفته است. بودجه این مراسم نیز از محل صنف تهیه شده است که اتفاق بزرگی است.

وی ادامه داد: حاکمیت و دولت درصدد خصوصی سازی بسیاری از بخش های دولتی است. بنابراین باید از اینکه یک تشکل خصوصی اقدام به برگزاری چنین جشن باشکوهی با اتکا به ظرفیت های خود کرده، خوشحال باشد و در جهت تسهیل گری شرایط حرکت کند.

اسماعیل زاده در رابطه با شعار این دوره از مراسم گرامیداشت روز ملی صنعت چاپ خاطرنشان کرد: این شعار محصول یک بارش فکری بود که پس از یافتن کلیدواژه ها آن ها را به دست فردی کاردان سپرده و نتیجه ای مطلوب دریافت کردیم. حال صنایع وقتی خوب است که صنعت چاپ پویا باشد. شعار «نبض صنعت؟؟؟»؛ «ضرب آهنگ چاپ»؛ «قلب تپنده صنعت» ناشی از این دید است.

گفتنی است در پایان نشست خبری روز ملی صنعت چاپ از پوستر این مراسم رونمایی شد و مجید خادمی به ارائه توضیحاتی در رابطه با مسائل فنی و محتوایی پوستر پرداخت.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب