امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 6272 تاریخ انتشار: شنبه ۵ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱:۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

سلطانی‌فر:

رعایت حقوق گردشگران وظیفه همه دستگاه‌هاست

خبرایران: رییس سازمان میرا فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در مراسم بزرگداشت روز جهانی گردشگری صنعت گردشگری را موتور محرکی برای رونق اقتصاد، گسترش فرهنگ ایرانی- اسلامی و رهایی از اقتصاد تک محصولی نامید.
رعایت حقوق گردشگران وظیفه همه دستگاه‌هاست
 
به گزارش خبرایران، مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی گردشگری در مراسم بزرگداشت روز جهانی گردشگری که با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سفرا و نمایندگان سایر کشورها و مسئولان و مدیران سازمان میراث فرهنگی در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزارشد، گفت: در زمانی که رشد اقتصاد جهانی در مواجه به بحران‌ها شکننده است، براساس آمارهای سازمان جهانی جهانگردی، رشد بخش گردشگری با اطمینان ادامه دارد. 

وی ضمن اشاره به سیاست‌های دولت یازدهم که منجر به ثبات در کسب و کا ر به جای تلاطم شد، از پدید آمدن فرصت مناسب برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این صنعت خبرداد.

او ادامه داد: در زمانی که رشد اقتصاد جهانی در مواجهه با بحران‌ها شکننده است براساس آمارها و تحلیل سازمان جهانی گردشگری رشد این صنعت به گونه‌ای بوده که به سومین صنعت پردرآمد جهان تبدیل شده است. و انتظار می‌رود در آینده به مهمترین شاخص اقتصادی حداقل ۶۰ کشور جهان تبدیل شود. 

وی یادآور شد: در سال ۲۰۱۲ گردشگری ۵ درصد تولید ناخالص جهان و ۹۸ میلیون شغل به شکل مستقیم ،۲۵۵ میلیون شغل به شکل غیر مستقیم که معادل ۸ درصد اشتغال سراسر جهان است، تولید کرده است. 

معاون رییس جمهور گردشگری را اقتصادی مبتنی بر میراث فرهنگی، تاریخ و تمدن، زیست بوم و طبیعت دانست که برای جامعه میزبان مشاغل پایدار، تولید ثروت ایجاد می‌کند و با ارائه تصویری مطلوب و خلق خاطره در ذهن گردشگر موجب تقویت سیاست‌های خارجی، دستیابی به منابع ملی و نفوذ در افکار عمومی می‌شود.

سلطانی فر گفت: گردشگری را چه صنعت، فرهنگ، اقتصاد و سیاست بنامیم برای رهایی از اقتصاد تک محصولی موثر است.

وی تأکید کرد: صنعت گردشگری نیازمند حمایت اساسی است تا به جایگاهی در خور شأن خود برسد.
 
رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: روز جهانی گردشگری امسال با شعار توجه به جوامع محلی همراه بوده است، جوامع محلی به عنوان مقصد اصلی گردشگران در کانون توجه قرار گرفته و توجه به امکانات و ظرفیت‌های جوامع محلی، خرده فرهنگها و محیط زیست در دستور کار سازمان میراث فرهنگی است.

سلطانی‌فر ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های فراوان و قابل توجه گردشگری به لحاظ وجود جاذبه‌های کم‌نظیر فرهنگی و وجود جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی جاذبه‌های منحصربفرد زیارتی و توریسم سلامت، امکان رشد و توسعه در بخش گردشگری با فراهم کردن زمینه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی وجود دارد. 


او ادامه داد: همچنان یکی از مشکلات ما نگاه گردشگر جهانی به گردشگری ایران و ترس از ورود به کشور است که رسانه‌های غربی هم در تعمیم این نگاه نقش موثری دارند. اما تبلیغات مناسب از یک سو و خدمات مناسب از سویی دیگر می‌تواند زمینه مناسبی برای جذب گردشگر خارجی فراهم آورد.

رییس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در مورد اهداف این سازمان در حوزه گردشگری توضیح داد: حوزه گردشگری نیازمند فرهنگسازی است تا در ایام فراغت شاهد حضور خیل گردشگر در یک مقصد ویژه نباشیم. باید منادیان اخلاق و فرهنگ را برای رونق گردشگری به کار گیریم.

سلطانی‌فر با اشاره به اینکه گردشگری ما بر مبانی ایرانی و اسلامی استوار است، ادامه داد: باید با استفاده از این ظرفیت‌ها و همکاری بخش خصوصی توان بالقوه خود در این بخش را به فعل برسانیم، یکی از ظرفیت‌های مهم ما کشورهای همسایه و کشورهای جهان اسلام است که باید با توجه به این ظرفیت برنامه‌ریزی در حوزه گردشگری حلال را مورد توجه جدی قرار دهیم.

وی با بیان این نکته کشورهای اسلامی می‌توانند برای تردد در این سرزمین‌ها از ویزای مشترک استفاده کنند، تصریح کرد: گردشگران کشورهای اسلامی باید مکه مکرمه را به عنوان نماد و مرجع و احکام اسلامی را به عنوان سرلوحه کار خود قرار دهند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: اهمیت مهمان نوازی در بین مسلمین و به ویژه ایرانیان از گذشته مشهود بوده است و در باور عقیدتی ما هم این نکته مورد توجه قرار گرفته آنچنان که در قرآن کریم آمده است، مهمان حبیب خداست، گردشگری بر پایه مهمان نوازی بنیان گذاشته شده و این سنت باید حفظ شود، مهمان نوازی اسلامی بر زیرساخت‌های گردشگری تاکید می‌کند و همچنین نیازهای روحی و روانی گردشگران را مورد توجه قرار می‌دهد. 

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه دولت متولی قانونی صنعت گردشگری است، یادآور شد: رعایت حقوق گردشگران وظیفه همه دستگاه‌هاست، با استقرار دولت تدبیر و امید همگان شاهد ثبات و آرامش در فضای کسب و کار هستیم و براساس برنامه‌ریزی‌ها، رشد منفی اقتصاد محو و علائم مثبت رشد اقتصادی مشهود است، این موارد موجب شده است صاحبان مراکز اقامتی و دست‌اندکاران حوزه گردشگری با اطمینان حرکت خود را تنظیم کنند.


او در مورد رشد گردشگری گفت: گرچه رشد گردشگری آنگونه که باید مثبت نبوده اما با ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و دادن تسهیلات که از منابع صندوق توسعه ملی انجام می‌شود، شاهد افزایش این رشد خواهیم بود و در یازده سال پیش رو به آنچه در چشم‌انداز بیست ساله مد نظر است دست می‌یابیم.

سلطانی فر تحقق این موضوع را نیازمند همکاری تمامی ارگان‌ها و نهادهای ذی ربط دانست و اظهار کرد: هم اکنون زمینه برای حضور سرمایه‌گذار مهیا است. 
مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب