امروز: دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ [2024/06/17]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 62552 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۵۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

در کمیسیون مهندسی‌سیستم‌ها انجام شد؛

محاسبه هزینه‌های استفاده از سوخت پشتیبان در نیروگاه‌ها

خبرایران : جلسه کمیسیون مهندسی سیستم‌های سندیکا به منظور جمع‌بندی موضوع هزینه‌های سوخت پشتیبان و همچنین بحث و تبادل نظر در خصوص برنامه‌ها و اهداف کمیسیون روز یکشنبه هشتم مرداد ماه سال جاری در محل این سندیکا برگزار شد.
محاسبه هزینه‌های استفاده از سوخت پشتیبان در نیروگاه‌ها

در این جلسه گزارشی با موضوع ارزیابی میزان افزایش هزینه های تحمیل شده به واحدهای گازی و سیکل ترکیبی در صورت استفاده از سوخت پشتیبان ارائه شد. در این گزارش، هزینه های ناشی از استفاده از سوخت جایگزین در نیروگاه ها در سه حوزه شامل جایگزینی قطعات یدکی بیشتر توربین گاز، هزینه تولید کمتر انرژی الکتریکی و هزینه تعمیراتی بویلر مورد ارزیابی قرار گرفت. به این ترتیب علاوه بر سنجش میزان افزایش هزینه برای انواع توربین‌های گازی کلاس E و F، موضوعاتی چون عدم النفع تولید با سوخت مایع و نیز میزان افزایش هزینه تعمیراتی بویلرها هم محاسبه شده است.
همچنین گزارشی از نشست هیات تنظیم بازار برق در خصوص تدوین رویه‌ای برای تعدیل AVC توسط برق حرارتی و پیشنهاد سندیکا برای افزایش سقف نرخ انرژی متناسب با تعدیل AVC ارائه شد. بر این اساس سندیکا پیشنهاد داده است که سقف نرخ انرژی نیز متناسب با AVC افزایش یابد، در غیر این صورت درآمد نیروگاه‌ها از محل سلب فرصت کاهش خواهد یافت. همچنین سندیکا پیشنهاد کرده که AVC برای سوخت پشتیبان به صورت جداگانه محاسبه و اعمال شود، زیرا نیروگاه ها در انتخاب نوع سوخت اختیاری ندارند و ناگزیر به مصرف سوخت‌های پشتیبان تقریبا در چهار ماه از سال هستند.
در ادامه جلسه این کمیسیون پس از بحث و بررسی گزارش فوق‌الذکر، مقرر شد که برخی اصلاحات و پیشنهادهای اعضای کمیسیون و نیز ارزیابی هزینه ها به تفکیک به صورت ریالی و ارزی به گزارش اضافه گردد و در نهایت گزارش تعیین AVC نیروگاه‌ها که توسط برق حرارتی تهیه می‌شود، دریافت و به منظور بهره‌مندی در گزارش، استفاده شود.
در این جلسه همچنین در خصوص جمع بندی اهداف و تعیین برنامه های کمیسیون مهندسی سیستم‌ها در سال 1402 بحث و تبادل نظر شد. با توجه به اینکه بخشی از اهداف در جلسات پیشین این کمیسیون بررسی شده بود، در این نشست هم برخی از وظایف و ماموریت‌های آن، اصلاح و نهایی شد. بر این اساس مقرر شد مجموع اهداف و برنامه‌های تدوین شده در اختیار اعضای کمیسیون قرار گرفته و پس از کسب نظرات اعضا، با همکاری رییس و دبیر کمیسیون جمع بندی و نهایی گردد.
تصمیم‌گیری نهایی در خصوص مکاتبه با شرکت مدیریت شبکه درباره موضوع پایش وضعیت نیروگاه‌ها هم یکی دیگر از موضوعات مطروحه در این جلسه بود. در این مورد مقرر شد پس از ارائه توضیحات لازم در خصوص جمع آوری اطلاعات و پایش وضعیت نیروگاه ها توسط نماینده گروه مپنا در جلسه آتی کمیسیون، در این خصوص تصمیم گیری شود.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب