امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 6201 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۸:۲۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

فرمانده نیروی دریایی ارتش ؛

هنرمندان برای نشان دادن توانایی های نیروی دریایی وارد عرصه شوند

خبرایران: در مراسم رونمایی از كتاب «تكاوران نیروی دریایی در خرمشهر»، فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: از همه هنرمندان توقع داریم كه به خاطر جواب به خانواده شهدا پای كار بیایند. نیروی دریایی هم آمادگی دارد با هر آنچه كه در دست دارد بتواند به هنرمندان عرصه‌های مختلف كمك كند.
هنرمندان برای نشان دادن توانایی های نیروی دریایی وارد عرصه شوند
به گزارش خبر ایران ، مراسم رونمایی از كتاب «تكاوران نیروی دریایی در خرمشهر» كه عصر امروز یكم مهرماه با حضور دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش، حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، انسیه شاه‌حسینی كارگردان سینما و تلویزیون، مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری، ناخدا یكم هوشنگ صمدی فرمانده گردان تكاوران خرمشهر و سید قاسم یاحسینی نویسنده كتاب در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.

دریادار حبیب‌الله سیاری در این مراسم با بیان این كه ما همیشه مدیون شهدا هستیم، گفت: یكی از مهمترین كارها زنده نگه داشتن یاد شهداست چرا كه خون آنها باعث شد عزت و شرف ما باقی بماند و برای كشورمان سربلندی آوردند.

وی با اشاره به اینكه در چند سال گذشته وقتی در نمایشگاه‌ها حضور پیدا می‌كرد از نبودن كتاب‌هایی در حوزه نیروی دریایی گله‌مند بوده است گفت: نیروی دریایی از مولفه‌های قدرت بسیاری در عرصه‌های مختلف برخوردار است كه تمامی آنها نمایش دهنده قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران است و به تقویت این قدرت كمك می‌كند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان این كه امیدواریم كه هنرمندان نیز برای نمایش این مقاومت وارد شوند، افزود: همه می‌گویند كه ما در سال اول جنگ شكست خوردیم اما هیچ‌گاه عملیات مروارید را به خاطر نمی‌آورند كه در شصت و هفتمین روز جنگ نیروی دریایی دشمن را شكست داد و صادرات دشمن از این طریق تعطیل شده و دشمن محاصره دریایی شد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اینكه ما اثبات كردیم كه توان جمهوری اسلامی ایران در دریا بسیار بالا است گفت: این توانمندی اثرات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی بسیاری داشته است. نیروی دریایی اگر در اسكورت كشتی‌ها همراه نبود قطعا در زمان جنگ صادرات و واردات ما قطع می‌شد. همانطور كه در طول جنگ میلیون‌ها تن كالا وارد كشور شد و نفت‌هایمان نیز صادر می‌شد. تمام اینها در شرایطی بودكه جزیره خارك در 2800 روز جنگ 2 هزار روز وضعیت قرمز را تجربه كرد.

سیاری اضافه كرد: مقام معظم رهبری بارها تاكید كرده‌اند كه حضور نیروی دریایی باعث الهام‌بخشی و امیدواری كشورهای منطقه خواهد شد و حتی در سیاست‌های فرهنگی نیز تاثیرگذار است.

وی با اشاره به اینكه حرف‌های ناگفته و نانوشته زیادی در تدابیر مقام معظم رهبری وجود دارد گفت: ما از همه مسئولان هنری گله‌مند هستیم كه در این عرصه وارد نشدند چرا كه خانواده شهدا نیز از ما گله‌مند هستند. اكنون در كتاب‌های درسی مدارس شناخت دریا وارد شده است. ما در این عرصه مقصر هستیم اما باید به این نكته هم توجه كنیم كه به جز ما كسی دیگر از مسئولان در دریا نبوده است. برخی سازندگان نیز می‌گویند برای ما ساخت و تولید اثرهای هنری مختلف در دریا بسیار سخت است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در پایان گفت: تاكنون كسی ما را در این عرصه حمایت و راهنمایی نكرده است. از همه هنرمندان توقع داریم كه به خاطر جواب به خانواده شهدا پای كار بیایند. نیروی دریایی هم آمادگی دارد با هر آنچه كه در دست دارد بتواند به هنرمندان عرصه‌های مختلف كمك كند تا یاد شهدا را زنده نگه دارند و اقتدار جمهوری اسلامی را نمایش دهند.

«تكاوران نیروی دریایی در خرمشهر» ناگفته های جنگ را بیان می كند

سیدقاسم یاحسینی، خاطره نگار كتاب «تكاوران نیروی دریایی در خرمشهر» نیز در این مراسم گفت: این كتاب دو نكته مغفول درباره جنگ تحمیلی و خرمشهر را برای ما بیان می كند.

این مورخ درباره اهمیت این كتاب گفت: درباره جنگ تحمیلی كتاب های زیادی نوشته شده و بر اساس آمارهایی كه كتابخانه جنگ داده شاید حدود 10 هزار كتاب در قالب های مختلف تحلیلی، خاطرات، مستندنگاری و ... چاپ شده و مشخصا درباره خرمشهر هم تا كنون بیش از دویست جلد كتاب در زمینه های مختلف منتشر شده و وضعیت طوری است كه برخی از كتاب ها به تكرار افتاده اند.

وی با بیان این كه خدا را شاكرم كه این توفیق را داشته ام كه سراغ مردی بروم كه بدون هیچ شكی از قهرمانان بزرگ این سرزمین كهنسال است، گفت: ناخدا هوشنگ صمدی در این سرزمین كه همواره از جوانب مختلف مورد هجوم قرار گرفته، سرفرازانه ایستاد و از شرف ارتشی بودن، ایرانی بودن، اسلامی بودن و انسان بودن خودش دفاع كرد.

یاحسینی ادامه داد: ناخدا صمدی در طول همین سی و چهار روز، شش بار زخمی شد. او تعریف می كند و می گوید یك روز كه در حال جنگ بودیم ناگهان فهمیدم پوتینم پر از خون است و یك تیر به پایم خورده است. دو بار كارش به بیمارستان می رسد اما اجازه نمی دهند او را به پشت جبهه ببرند و او ایستاد و از ایران دفاع كرد.

این نویسنده متعهد درباره كتاب تكاوران نیروی دریایی در خرمشهر تاكید كرد: دو نكته به لحاظ تاریخ نگاری و تاریخ نگری جنگ ما در خرمشهر كه تا كنون مغفول بوده و ناخدا صمدی در كتاب خودش به آنها اشاره می كند این است كه همه احساس میكنیم كه جنگ تحمیلی ما را غافلگیر كرد در حالی كه اصلا اینطور نیست، امروزه بر اساس اسنادی كه سپاه، نیروی دریایی، نیروی هوایی و زمینی و خاطرات بسیار زیادی كه در دست هست می دانیم دست كم از اواخر سال 58 نیروهای نظامی می دانستند كه عراق به زودی به ایران حمله خواهد كرد و تمام این تحولات را به مركز گزارش می كردند اما به دلایل مختلف هرگز به این هشدارها توجه نشد و آنچه اتفاق افتاد را شاهد بودیم. این نكته ای است كه كمتر به آن اشاره شده و همواره از غافلگیر كننده بودن جنگ سخن گفته شده است در حالی كه بر اساس روزشمارهایی كه به آنها اشاره شده این را می دانیم كه در فروردین ماه سال 59 این هشدار داده شده است كه ظرف چند ماه آینده جنگ شروع می شود.

یاحسینی ادامه داد: من در اینجا باید از جناب آقای مومنی، آقای حمزه زاده و دوستان زحمتكش سوره مهر حوزه هنری تشكر كنم كه  مجال انتشار این كتاب را دادند. باید بگویم به باور من، به عنوان كسی كه مورخ است و بیش از صد و پنجاه كتاب در زمینه خرمشهر خوانده، انتشار این كتاب تغییر گفتمان و روایتی است كه اتفاق افتاده است. تا كنون ما فكر می كردیم كه خرمشهر را صرفا چند نفر از مردم آنجا نگه داشتند حال آنكه به فاصله تنها چند ساعت بعد از وقوع جنگ تحمیلی یك گردان 600 نفره به طول 12 كیلومتر از بوشهر قهرمان حركت كرده، روز اول مهرماه با دشمن درگیر می شوند و 34 روز افتخار می آفرینند.
گفتنی است در پایان این مراسم هدیه ای از طرف سوره مهر و همچنین هدیه ای از طرف نیروی دریایی به ناخدا صمدی و سیدقاسم یاحسینی راوی كتاب «تكاوران نیروی دریایی خرمشهر»  و از طرف نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هم هدیه ای به حجت الاسلام سید مهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اهدا شد.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب