امروز: دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/29]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 61911 تاریخ انتشار: جمعه ۴ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۱۱:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

دانیال زرگان اعلام کرد؛

کیفیت و طعم بهتر مرغ سایز منجر به تولید محصول نهایی با کیفیت بالاتری می‌شود

خبرایران : مدیرعامل شرکت چاکوچ افتخارایرانیان گفت : برای خرید مرغ با وزن کم، به صورت سورت شده و یک اندازه در تهیه غذا، با مشکلات زیادی برای تامین آن مواجه بودیم به طوری که این محصول در بسیاری از کشتارگاه‌های طیور و مرغداری‌ها یافت نمی‌شود.
کیفیت و طعم بهتر مرغ سایز منجر به تولید محصول نهایی با کیفیت بالاتری می‌شود

مشکلات کمبود تولید مرغ به صورت سایز علاوه بر مردم در واحدهای صنفی نیز مشکلاتی ایجاد کرده است به طوری که دانیال زرگان یکی از فعالان صنفی صنعت غذا با اشاره به اینکه کیفیت و طعم بهتر مرغ سایز که منجر به تولید محصول نهایی با کیفیت بالاتری می‌شود، گفت: برای خرید مرغ با وزن کم، به صورت سورت شده و یک اندازه در تهیه غذا، با مشکلات زیادی برای تامین آن مواجه بودیم به طوری که این محصول در بسیاری از کشتارگاه‌های طیور و مرغداری‌ها یافت نمی‌شود.
 

به گزارش تسنیم ، دانیال زرگان عنوان داشت: با توجه به اینکه میزان تولید مرغ در سایز کوچک کم است مجبور به سفارش به مرغداری‌ها با سایز کوچکتر شدیم و در نتیجه مبلغ بالاتری نیز پرداخت می‌کنیم.

سیاسـت‌های تولیـد مـرغ سـنگین از سـوی تولیدکننـدگان، فرهنگ مصـرف مـرغ درشـت در جامعـه و عدم حمایـت از تولیـدکننـدگان مـرغ سـایز و اسـتاندارد باعـث شده اسـت کـه امـروزه مرغ گوشـتی با وزن بـالا روانـه بـازار شود و در نتیجـه لاشـه‌های موجـود در بـازار وزن هـای بالاتـری داشـته کـه گاهـی اوقـات وزن آنهـا بـه ۳ وزنهـم می‌رسـند.

پـرورش و تولیـد مرغ سـنگین نـه تنها باعـث خسـارت اقتصادی زیـادی بـه تولیـدکننـدگان می‌شـود بلکـه مصرف‌کننـدگان ایـن محصـولات نیـز دچـار زیان‌های مالی و مخاطرات سلامتی می‌شـوند.

بررسـی‌‌ها نشـان می‌دهـد کـه بـا افزایـش وزن مـرغ علاوه بـر کاهش کیفـت لاشـه، مقـدار پوسـت و چربـی محوطه بطنی لاشـه بـه‌صورت درصـدی از وزن لاشـه افزایـش می‌یابـد به طوری کـه ایـن میـزان در یـک مـرغ ۱۲۰۰ گرمـی حـدود ۱۲ درصـد و در مـرغ ۲۰۰۰ گرمی حـدود ۱۵ درصد اسـت .

کاهش سـن کشـتار موجـب تـردی و افزایش کیفیت گوشـت ران و سـینه مرغ می‌شـود؛ گوشت مرغ سایز در حالـت خـام بـه رنـگ صورتـی کم‌رنـگ اسـت و هر چه سـن کشـتار افزایش رنگـت تیره‌تر می‌شـود.

سـبز شـدن عضـات سـینه مـرغ یکـی دیگر از مـوارد کاهش کیفیت لاشـه اسـت کـه بـه دلیـل عـدم خون‌رسـانی و کمبـود اکسـیژن در عضلـه عمقی سـینه مرغ‌های سـنگین وزن دیده می‌شود.

توصیه های بهداشتی:

بر اساس پژوهش انجام شده توسط سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی مـرغ سـایز یا مـرغ بـا وزن اسـتاندارد، مرغ بـا وزن زنـده معادل ۰۰/۲-۸/۱ و وزن لاشـه ۵/۱-۳/۱ وزن اسـت.

خرید و مصرف مرغ در انـدازه اسـتاندارد به دلیل کیفیت مطلوب می‌توان سـطح سـامت و بهداشـت عمومـی را ارتقـا بخشـیده و بـه امنیـت غذایـی جامعـه را کمک کنـد.

از مصرف مرغ سایز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تولیـد محصـول سـالم، ارتقـای سـطح سـامت و بهداشـت عمومـی جامعـه.

بهبود مزه، طعم تردی گوشت گوشت ران و سینه

کاهـش افـت لاشـه به دلیل بـروز بیماری‌هـای متابولیکی مثل سـندرم آسـیت و بیماری عضله سبز

کاهش باقیمانده های آنتی بیوتیکی در لاشه

کاهـش مقاومـت آنتی بیوتیکی در مصرف‌کننـدگان به دلیل مصرف مرغ سـالم

کاهـش مقدار پوسـت لاشـه به عنـوان بخش غیـر قابل مصرف به‌صـورت درصدی از وزن لاشـه.

کاهش سطح بطنی

کاهش بیماری‌های قلبی در مصرف‌کنندگان

پخت و پز راحت و آسان

امکان خرید بیشتر توسط اقشار کم درآمد

مصرف کمتر دارو و واکسن در مرغ سایز:

دولت با توجه به این ویژگی‌ها و تولید مرغ سایز در کشور دولت می‌تواند توسعه و مدیریت را در این خصوص انجام دهد و وزارت جهاد کشاورزی به دنبال آن با همکاری تشکل‌های صنفی، تولید مرغ سایز را افزایش دهد.

حسین دماوندی‌نژاد؛ معاونت های تولید دامی وزارتخانه در این ارتباط اظهار داشت: هر چقدر دوره پرورش پرنده در واحدهای مرغداری کوتاه تر باشد، دارو و واکسن کمتری مصرف می کند و از این رو مرغ سایز، محصولی است که سلامت آن حفظ می شود.

ویافزود: دوره پرورش مرغ سایز از دید ما ۳۸ تا ۴۲ روز است و سپس به کشتارگاه منتقل می شود. پرنده پیش از آن که درگیر بیماری شود و یا زیاد شود و کیفیت لاشه برای مصرف پایین بیاید باید کشت شود.

دماوندی‌نژاد کاهش تولید، افزایش کیفیت لاشه پرنده به دلیل مصرف کمتر دارو و بازارپسندی بالاتر از مزیت‌های تولید مرغ سایز برشمرد است. ما به طور جدی پیگیری می کنیم که از طریق تشکل های صنفی، پرورش دهندگان مرغ ترغیب شوند که هرچه بیشتر مرغ سایز را روانه بازار کنند.

این مقام مسئول گفت: در مورد مصرف مرغ سایز ویژه برنامه‌ریزی آغاز شده و به این موضوع از طریق مراجعی به عنوان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیگیری می‌کنیم.

معاونت تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اذعان داشت: از آنجایی که مرغ‌های تقسیم‌بندی شده در بازار رواج پیدا کرده، مصرف مرغ سایز کمی سخت است، اما تلاش ما برای ترویج مصرف مرغ سایز در جامعه مصرف کننده ادامه دارد.

وی با اشاره به فرهنگ سازی در این باره توضیح می دهد: افزایش تولید و عرضه مرغ سایز به میزان مصرف در بازار است و از سال‌ها پیش از مرغ‌های سایز، سالم و عاطفه‌ای از موضوعات مرتبط با وزارت جهاد کشاورزی و پروژه‌ها و برنامه‌های موجود برای آن تهیه می‌شود.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب