امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 6179 تاریخ انتشار: دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۴:۲۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

به مناسب هفته دفاع مقدس و برگزاری همایش «حماسه‌ گل‌سرخ»؛

امینی: نمی‌توان منكر وجود تاثیرات جنگ بر افراد جامعه بود

خبرایران: مدیر مركز هنرهای نمایش حوزه هنری معتقد است، نمی‌توان منكر وجود تاثیرات جنگ در تك‌تك مردمان كشورمان شد و آسیب‌شناسی درست عرصه‌ تئا‌تر دفاع مقدس در وضعیت فعلی لازم است.
امینی: نمی‌توان منكر وجود تاثیرات جنگ بر افراد جامعه بود

به گزارش خبرایران از حوزه هنری، رحمت امینی مدیر مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری درخصوص سطحی نگری در آثار دفاع مقدس گفت: متاسفانه برخی جنگ را فقط در شكل فیزیكی آن می‌بینند و كمتر به دستاوردهای دفاع مقدس پرداخته‌اند. این تفكر باعث شده تا در تئا‌تر دفاع مقدس، شاهد آثار سطحی‌ باشیم.
وی افزود: بدون شك آنچه در گذشته و در دوران دفاع مقدس اتفاق افتاده برای امروز و آینده‌ جامعه‌ ما دستاوردهای مختلفی داشته است. سطحی‌نگری و چشم‌پوشی از دستاوردهای اصلی دفاع مقدس باعث شده تا كمتر به عوارض و عواقب جنگ پرداخته شود.
این مدرس دانشگاه اظهار داشت: در شرایطی كه نهادهای صاحب عنوان در عرصه‌ی تئا‌تر دفاع مقدس، منفعل شده‌اند و به تئا‌تر فقط به چشم یك وسیله‌ تبلیغاتی برای شعار‌های خود، نگاه می‌كنند، باید با راه‌های گوناگون موضوع تئا‌تر دفاع مقدس را زنده نگه داشت.
امینی با اشاره به برگزاری همایش «حماسه‌ گل‌سرخ» در حوزه هنری به مناسبت هفته‌ دفاع مقدس تصریح كرد: این‌كه اجرای نمایش‌ها و نشست‌های تخصصی با موضوع دفاع مقدس به صِرف ایام مناسبتی صورت پذیرد، غلط است. مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری نیز نه فقط در مناسبت‌های مختلف بلكه با توجه به سیاست‌ها و خط مشی‌های خود در تمام طول سال، موضوع دفاع مقدس و نیز انقلاب اسلامی را مورد توجه قرار می‌دهد كه دلیل این مدعا، حضور تعداد بسیاری آثار در این ژانر در جشنواره‌ سراسری تئا‌تر «سوره ماه» است. نهاد‌ها و ارگان‌های دیگری نیز كه مدعی حمایت از تئا‌تر دفاع مقدس هستند بهتر نگاه تقویمی خود را از تئا‌تر دفاع مقدس تغییر دهند.
وی در پاسخ به این سوال كه علت ضعف تئا‌تر دفاع مقدس آیا بیشتر متوجه مدیران و مسئولین است یا هنرمندان، پاسخ داد: بهتر است در این مورد به جای دنبال مقصر بودن، كار آسیب‌شناسی درست و صحیح انجام داد. به نظر من هنرمند باید كار خودش را انجام دهد حتی اگر حمایت‌ها از تئا‌تر دفاع مقدس برداشته شود. به طور مثال، یكی از عمده‌ترین ضعف‌های این عرصه، نبود نمایشنامه و متن خوب نمایشی است كه برای برطرف شدن آن، همت ویژه‌ هنرمندان را می‌طلبد.

مدیر مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری اضافه كرد: ما نیز با توجه به ضعف‌های موجود در عرصه‌ تئا‌تر دفاع مقدس، موضوع نشست‌های پژوهشی همایش «حماسه‌ گل‌سرخ» را تاثیر دفاع مقدس بر متون نمایشی كشور قرار دادیم كه در روزها‌ی سه‌شنبه و چهارشنبه- اول و دوم مهرماه؛ ساعت ۱۷- با حضور اساتیدی چون دكتر سعید اسدی، دكتر مهرداد رایانی مخصوص، شهرام كرمی و افشین خورشید باختری در سالن اوستا حوزه هنری برگزار خواهد شد. البته فقط با برگزاری همایش و نشست‌های پژوهشی، مشكلات تئا‌تر دفاع مقدس برطرف نمی‌شود، بلكه لازم است نتایج این همایش‌های و نشست‌ها از قالب تئوری خارج شده و در عرصه‌ عمل به منصه‌ ظهور برسد.
امینی در پایان گفت: بعد از گذشت سال‌ها از پایان دوران دفاع مقدس نمی‌توان منكر وجود تاثیرات جنگ در تك‌تك مردمان كشورمان شد. هم هنرمندان ما دغدغه‌ تئا‌تر دفاع مقدس دارند و هم مردم از آثار بر‌تر این حوزه استقبال می‌كنند. چیزی كه اكنون لازم است، آسیب‌شناسی درست عرصه‌ تئا‌تر دفاع مقدس است تا به‌دور از شعارزدگی و سطحی‌نگری، آثار ارزشمندی تولید شود. مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری نیز در همین مسیر گام بر می‌دارد كه ان شاءالله نتایج حاصل از آن كل بدنه‌ تئا‌تر كشور را در بر گیرد.
شایان ذكر است، مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری به مناسبت هفته‌ دفاع مقدس، همایش «حماسه‌ گل‌سرخ» را با محتوای اجرای نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی و نیز نشست‌های پژوهشی با حضور اساتید و هنرمندان این رشته از امروز– ۳۱ شهریور- تا ۴ مهرماه سال جاری در حوزه هنری برگزار می‌كند.
 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب