امروز: چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/05/08]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 61743 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱:۱۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

صفدرنیازی درنشست خبری اعلام کرد؛

خاک شناسی را درکشور انجام ندادیم / تقسیم اراضی میان وارثان یکی ازچالش‌های تولید درکشاورزی است / برای تعیین کلاس خاک در 5 سال آینده نیاز به شناسایی و تعیین بافت خاک، محصول، مکان و زمان آن داریم

خبرایران : معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت : یکی از چالش‌های تولید در کشاورزی تقسیم اراضی میان وارثان است وپس از تقسیم اراضی، کشاورزی ما از تجاری به معیشتی تبدیل شده و در باغات تغییر کاربری شده و مورد جدیدی با عنوان باغچه شکل می گیرد.
خاک شناسی را درکشور انجام ندادیم / تقسیم اراضی میان وارثان یکی ازچالش‌های تولید درکشاورزی است / برای تعیین کلاس خاک در 5 سال آینده نیاز به شناسایی و تعیین بافت خاک، محصول، مکان و زمان آن داریم

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی» به مناسبت دهه فجر صبح امروزسه شنبه 18 بهمن ماه 1401 با حضور«صفدرنیازی»معاون آب وخاک وزارت جهاد کشاورزی و اصحاب رسانه درساختمان وزارت جهاد کشاورزی برگزارودراین نشست خبری «صفدرنیازی» معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: آب موجود در اختیار بخش کشاورزی کم شده و حدود 56 درصد از آبهای بخش کشاورزی از آبهای زیرزمینی تامین می‌شود که کم شده است از طرف دیگر به دلیل اینکه اولین نیاز حیات بشر آب شرب است و باتوجه به کاهش کلی آب در دنیا و کشور آب شرب مورد نیاز بشر از آب تخصیص یافته به بخش کشاورزی تامین می‌گردد که این خود نیز به نوعی موجب کاهش آب در اختیار بخش کشاوزی می‌شود.

نیازی تصریح کرد : در تولید محصول باید شاخص‌های اقتصاد، انرژی، نیاز صادراتی و ماندگاری محصول یا بازارپسندی آن و به طور کلی ارزش افزوده‌ای که برای محصول ایجاد می‌شود، اقلیم یا توان کشاورز را در نظر گرفت که تمام این موارد در الگوی کشت مطرح است و باید به تمامی شاخصه‌ها در آن توجه شود.

وی پروژه‌های قابل افتتاح وزارت جهاد کشاورزی در سال جاری و سال آینده را حدود 3418 پروژه آماده افتتاح در تمامی استان‌ها نام برد و تاکید کرد: در حدود 36 هزار و 612  هکتار انجام خواهد شد و برای حدود 18 هزار و 727 نفر اشتغالزایی ایجاد کرده و یک میلیون و 733 میلیارد تومان برای آنها هزینه می‌شود. این پروژه‌ها در بخش‌های مختلف استفاده و تجهیز سامانه‌های نوین آبیاری، مرمت و بازسازی قنوات، تجهیز آبیاری، احداث کانال‌های آبیاری، و برقی نمودن چا‌ه‌ها با همکاری وزارت نیرو خواهد بود.

نیازی افزود : یکی از چالش‌های تولید در کشاورزی تقسیم اراضی میان وارثان است و پس از تقسیم اراضی، کشاورزی ما از تجاری به معیشتی تبدیل شد و در باغات تغییر کاربری شده و مورد جدیدی با عنوان باغچه شکل گرفت. بنابراین تولید محصولات زراعی از اقتصادی و تجاری به تفننی تبدیل گشت. بر همین اساس طرح‌های جدیدی را در مقیاسهای بزرگ تعریف نمودیم که بتوانیم کشاورزی تجاری را دنبال کنیم.

وی با ابراز نگرانی در خصوص خاک کشور عنوان داشت: برای اولین بار در بودجه سال آینده برای توجه به مسئله خاک کشاورزی سازمان برنامه و بودجه حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان بودجه برای این امر در نظر گرفته است. در حالی که متاسفانه تا به امروز به مسئله خاک کشور توجه نشده بود، در حوزه محصولات آب‌بر با توجه به اینکه نمی‌توانیم به مردم بگوییم که چه چیزی را مصرف کنند و چه چیزی را کشت کند بنابراین باید برای کشاورزانی که از اصلاح الگوی کشت استقبال می‌کنند تخفیفات و تسهیلاتی را در نظر گرفت.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ابرازداشت : تهیه نقشه خاک کشور مسئله جدی‌ای است بر همین اساس قطعا این بودجه را در تهیه نقشه خاک در مقیاس یک دوهزارم صرف خواهیم نمود. زیرا برای تعیین کلاس خاک در ۵ سال آینده نیاز به شناسایی و تعیین بافت خاک، محصول، مکان و زمان آن داریم.

وی اضافه کرد : خاک شناسی را درکشور انجام ندادیم و تنوع، نحوه کشت، نوع تغذیه و توصیه‌های کودی خاک را باید مشخص کنیم و برقی نمودن چاه‌ها بر عهده وزارت نیرو و امروزه حدود ۱۵۰ هزار چاه کشورزان برقی نیست که تعداد قابل توجهی است. بنابراین اگر به مسئله تحویل حجمی آب توجه شود بهره وری استفاده از آب افزایش خواهد یافت. زیرا در میزان آب مصرف برق، محیط زیست، افت در مسیر یا نفوذ آب در زمین از چالش‌های جدی است.

نیازی درپایان سنان خود گفت : اگر تحویل حجمی آب توسط وزارت نیرو به درستی انجام شود هم ما و هم کشاورز بهتر برنامه‌ریزی خواهد نمود و کمتر به آبو خاک کشورمان آسیب وارد خواهد شد و راندمان تولیدات کشاورزی هم بالا خواهد رفت.
 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب