امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 61720 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱:۵۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

علیرضا مهاجر در نشست خبری اعلام کرد؛

الگوی کشت بر سه پایه نیاز، اقلیم و اقتصاد استوار بوده و در حوزه محصولات آب بر مدیریت در حال انجام است/ در لایحه بودجه 1402 کودهای وارداتی با قیمت تمام شده توزیع می شوند

خبرایران : معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت:ایران می‌تواند سالانه ۵ میلیون تن صادرات محصولات کشاورزی داشته باشد که ارزآوری آن بالای ۲ میلیارد دلار خواهد بود و این امر با اجرای کامل الگوی کشت شدنی است.
الگوی کشت بر سه پایه نیاز، اقلیم و اقتصاد استوار بوده و در حوزه محصولات آب بر مدیریت در حال انجام است/ در لایحه بودجه 1402 کودهای وارداتی با قیمت تمام شده توزیع می شوند

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی»به مناسبت دهه فجر صبح امروزیکشنبه 16 بهمن ماه 1401 با حضور«علیرضا مهاجر» معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی و اصحاب رسانه در محل وزارت جهاد کشاورزی برگزار ودراین نشست خبری«علیرضا مهاجر» معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به آمار تولید محصولات زراعی کشور اظهارداشت: پیش از انقلاب کل محصولات کشاورزی بین ۱۳ تا ۱۴ میلیون تن بود و این عدد در حال حاضر نزدیک به ۸۸ میلیون تن رسیده است.
مهاجرتصریح کرد :کشور دهه ۸۰ و ۹۰ در حوزه تولید گندم به خودکفایی رسید و در ادامه هدف خودکفایی پایدار است و در سال زراعی ۵۶ و ۵۷ تولید گندم ایران ۳ میلیون و ۷۷۱ هزار تن بود که این رقم امسال از مرز ۱۱ میلیون تن گذشته است.
وی ابرازداشت: تولید شلتوک از ۷۴۱ هزار تن در سال زراعی ۵۶ تا ۵۷ به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال جاری رسیده است. کشور در حوزه تولید حبوبات نیز افزایش تولید داشته و از ۲۰۰ هزار تن در سال زراعی ۵۶ و ۵۷ به بیش از ۶۰۰ هزار تن در سال جاری دست یافتیم. تولید چغندر هم روال افزایشی داشته و از ۳ میلیون و ۵۰۰ تن در سال به ۶ میلیون و ۷۵۰ تن رسیده در حوزه دانه‌های روغنی همچنان وابستگی ارزی داریم اما میزان تولید از ۲۳۰ هزار تن در سال زراعی ۵۶ و ۵۷ به ۴۳۶ هزار تن در سال جاری رسیدیم.
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی عنوان داشت: در تولید پنبه با انحلال سازمان پنبه و دانه‌های روغنی به این حوزه آمار تولید دچار افت بسیاری شد. در این باره برنامه این است که تا دو سال آینده آمار تولید پنبه کشور به پیش از انقلاب برگردد.
وی با تاکید بر خودکفایی ذرت و علوفه افزود: آمار تولید محصولات کشاورزی از ۱۲۶ میلیون تن پیش از انقلاب به ۱۵۶ میلیون تن در سال جاری رسیده است.
مهاجربا اشاره به ظرفیت صادرات محصولات کشاورزی ایران بیان داشت: ایران می‌تواند سالانه ۵ میلیون تن صادرات محصولات کشاورزی داشته باشد که ارزآوری آن بالای ۲ میلیارد دلار خواهد بود و این امر با اجرای کامل الگوی کشت شدنی است.
وی افزود: الگوی کشت بر سه پایه نیاز، اقلیم و اقتصاد استوار است و در حوزه محصولات آب بر مدیریت در حال انجام است و در حال حاضر بین ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار هکتار زمین زیر کشت محصولات آب بر بوده و با اصلاح الگوی کشت این عدد به ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار هکتار خواهد رسید.
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: ۱۰۰ درصد بخش کشاورزی ایران خصوصی است و وظیفه وزارت جهاد کشاورزی فقط سیاستگذاری در حوزه کشت و کار است و در این باره برای حمایت از کشاورزان مذاکراتی با وزارت نیرو و سازمان‌های مربوطه انجام شده است. در این راستا کشاورزانی که با الگوی کشت فعالیت داشته باشند تسهیلات و یارانه خواهند داشت و با توجه به توافقات انجام شده آب بها آنها نیز با ۵۰ درصد تخفیف قابل پرداخت است.
وی درخصوص کاهش کشت دانه‌های روغنی یادآورشد: بعضی محصولات کشاورزی مستقیم وارد بازار نشده و کالاهای صنعتی محسوب می‌شوند. به این معنی که مواد اولیه صنعت بوده و ابتدا وارد کارخانجات شده و تبدیل به محصولی دیگر می‌شود. چغندر قند، دانه‌های روغنی و… از آن جمله هستند.
مهاجرادامه داد : اگر صنعتگر ماده اولیه مورد نیاز خود بتواند با قیمت پایین وارد کند محصولات داخلی را خریداری نمی‌کند و کشاورزهم اگر محصولاتش بازار تقاضا نداشته باشد مبادرت به کشت نمی‌کند. این امر دلیل کاهش تولید برخی محصولات در کشور است. امیدواریم این معضل در دولت فعلی حل و فصل شود.
وی درخصوص بورسی شدن کودهای شیمیایی خاطرنشان کرد: کودهای شیمیایی عامل اصلی افزایش تولید محصولات کشاورزی هستند و از سال 1346 تا امروز کودهای خارجی با ارز دولتی وارد کشور می‌شد و محصولات داخلی نیز با قیمت ارزان به بازار عرضه می‌شدند. این کودها شامل فسفاته، پتاسه و ازته هستند.
مهاجر درپایان سخنان خود گفت : در لایحه بودجه ۱۴۰۲ که قرار است کودهای وارداتی با قیمت تمام شده توزیع شوند و اوره نیز با قیمت بورس کالا به بازار ارائه شود افزایش چند برابری قیمت محصولات کشاورزی درسال آینده خواهیم داشت.
 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب