امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 61619 تاریخ انتشار: شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱ ساعت ۹:۲۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مسعود گیل‌آبادی درنشست خبری اعلام کرد؛

نهمین نمایشگاه نهاده‌های کشاورزی با شعار «نمایشگاه جامع کشاورزی» برگزار می‌شود/ کمبودی در تولید داخلی سموم مورد نیاز بخش کشاورزی کشور نداریم

خبرایران : رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم گفت : نهمین نمایشگاه نهاده‌های کشاورزی با عنوان «نمایشگاه جامع کشاورزی» از تاریخ ۱۹ تا ۲۲ دی ماه ۱۴۰۱ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار می‌شود.
نهمین نمایشگاه نهاده‌های کشاورزی با شعار «نمایشگاه جامع کشاورزی» برگزار می‌شود/ کمبودی در تولید داخلی سموم مورد نیاز بخش کشاورزی کشور نداریم

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری «نهمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی» با شعار گامی به‌سوی نمایشگاه جامع کشاورزی صبح امروز شنبه 10 دی ماه 1401 با حضور«مسعود گیل‌آبادی» رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم و اصحاب رسانه برگزار دراین نشست خبری«مسعود گیل‌آبادی» رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم اظهارداشت: برگزاری نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی با این وسعت و با استقبالی که از سوی شرکت‌های داخلی و خارجی صورت گرفته ، می‌تواند گامی بلند در راستای برپایی نمایشگاه جامع کشاورزی در سال‌های آینده باشد.
گیل‌آبادی یکی از ویژگی‌های این نمایشگاه را حضور تمامی شرکت‌های مهم و تأثیرگذار در تولید تأمین و تدارک نهاده‌های کشاورزی عنوان و ابرازداشت: برپایی این نمایشگاه می‌تواند گامی مؤثر در راستای تقویت تولید در داخل کشور باشد چرا که می‌تواند کاهش وابستگی به واردات از خارج کشور را به ارمغان داشته باشد.
وی تصریح کرد: نکته بارز این مسأله ممانعت خروج ارز از کشور در شرایط فعلی اقتصاد است و هدف اصلی از برگزاری این نمایشگاه تجمیع حداکثری به منظور کاهش هزینه‌ها برای فعالان اقتصادی حوزه کشاورزی است و بیش از 320 شرکت داخلی و خارجی و شرکت‌هایی از کشور هند و چین نیز در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.
گیل‌آبادی تاکید کرد: امسال این نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود و این نمایشگاه به همت انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم و انجمن صنفی تولیدکنندگان کودهای کشاورزی و حمایت ویژه وزارت جهادکشاورزی در 10 سالن و گروه‌های کالایی گلخانه و تکنولوژی گلخانه، مکانیزاسیون کشاورزی، نهاده‌های کشاورزی، سیستم و تجهیزات آبیاری، کشاورزی ارگانیک و کشاورزی هوشمند و دانش‌بنیان برگزار خواهد شد.
وی با بیان این‌که سالانه ۲۵۰ میلیون دلار ارز برای واردات مواد اولیه سموم کشاورزی آماده مصرف از کشور خارج می‌شود، گفت: در صورت جلوگیری از واردات سموم آماده مصرف مشابه تولید داخلی سالانه نیمی از این مبلغ یعنی معادل ۱۲۵ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی صورت می‌گیرد.
گیل آبادی افزود: کشور‌های هند و چین بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مواد اولیه تکنیکال و سموم آماده مصرف در دنیا هستند تا جایی که کشور‌های اروپایی و آمریکا نیز مواد تکنیکال سموم خود را از این کشور‌ها تهیه می‌کنند. کشور ما نیز بخش عمده مواد تکنیکال خود را طبق استاندارد فائو و ضوابط سازمان حفظ نباتات از این کشور‌ها تامین و وارد می‌کند. به طور مثال برای تکنیکال دلتامترین ۹۸.۵ درصد اجازه ورود می‌دهند اگر ۰.۵ درصد کم باشد، سازمان حفظ نباتات اجازه واردات نمی‌دهد.
وی بیان داشت: شرکت‌های تولیدکننده داخلی می‌توانند سموم با کیفیت‌تر از سموم آماده مصرف کشور‌های هند و چین تولید و به بازار عرضه کنند، زیرا گاهی مشاهده می‌شود که سموم آماده مصرف وارداتی از درجه خلوص کمتر یا مواد تکنیکال کمتر برخوردار است.
رییس انجمن تولیدکنندگان سموم کشور تصریح کرد: اکنون سموم آماده مصرفی وارد کشور می‌شود که امکان تولید مشابه آن در داخل وجود دارد، حال اگر جلوی واردات این نوع سموم گرفته شود صرفه جویی ارزی خوبی صورت خواهد گرفت.تولید آفتکش و سموم داخلی طبق استاندارد فائو و ضوابط سازمان حفظ نباتات کشور تولید و به بازار عرضه می‌شود و نمی‌توان از استاندارد مذکور تخطی کرد،در حال حاضر سازمان حفظ نباتات متولی کنترل کیفیت آفتکش‌ها و سموم داخلی و وارداتی است، اما نمونه‌برداری و ارزیابی کیفیت تولیدات داخلی به صورت مستمر انجام می‌شود که این تولیدات مورد رضایت سازمان حفظ نباتات قرار دارد.
وی ادامه داد: تفاوت تولید داخلی و محصول وارداتی در همین است که در کشور می‌توانند کیفیت سموم را کامل کنترل کنند، اما محصول وارداتی کسی نمی‌تواند تشخیص بدهد این سم که در چین یا هند به طور آماده مصرف تولید شده با چه درصدی خلوص است و بخشی از کنترل کیفیت نیز توسط کشاورزان انجام می‌شود که با مصرف آفتکش‌ها روی محصولاتشان در صورت عدم جواب دهی، دیگر آن را خریداری و مصرف نمی‌کنند که همین امر باعث می‌شود تولیدکننده داخلی سموم بازار خود را از دست بدهد.
رییس انجمن تولیدکنندگان سموم کشور اضافه کرد: کمبودی در تولید داخلی سموم مورد نیاز بخش کشاورزی کشور نداریم و همیشه تلاش شده تا نیاز کشاورزان را به موقع تامین و تدارک کنیم در واقع کشور وابستگی به واردات سموم آماده مصرف ندارد که البته این امر حمایت‌های جدی وزارت جهاد کشاورزی را می‌طلبد و اکنون شرکت‌های تولیدکننده سنتز کننده مواد اولیه سموم و آفتکش‌ها و حتی شرکت‌های دانش بنیانی داریم که توانایی تولید ۱۱ نوع تکنیکال سموم را دارند، اما تاکنون حمایت مناسبی از این شرکت‌ها صورت نگرفته است.
وی درباره وجود سموم تقلبی در بازار، گفت: انجمن تولیدکنندگان سموم به دنبال جلوگیری از ورود سموم تقلبی در بازار است با توجه به افزایش قیمت سموم و آفتکش‌ها طی دو سال گذشته، انگیزه تقلب برای برخی افراد سودجو افزایش یافته است و به طوری که گاهی خود انجمن برخی موارد را شناسایی، کشف و به نیروی انتظامی معرفی می‌کند به طور مثال امسال کارگاه‌های بزرگ تولید سموم تقلبی در قزوین، شهریار، ورامین، تبریز کشف و معرفی شده است.
گیل آبادی خاطرنشان کرد: کشور توانایی تولید بیش از ۳۰۰ قلم سم در کشور را دارد که ۱۳۰ قلم بیشترین مصرف را دارند و تحریم‌ها توانایی تولیدکنندگان داخلی را افزایش داده است، زیرا شرکت بایر که بزرگ‌ترین تولیدکننده سم در جهان است، ایران را ترک کرد و چند قلم از سموم را که کشاورزان برای محصولات استراتژیک مانند گندم استفاده می‌کردند به کشور وارد نشد؛ بنابراین با تلاش تولیدکنندگان داخلی اکنون این سموم در داخل با بهترین کیفیت تولید می‌شود و کشاورزان کمبودی در تامین این سموم ندارند.
وی بیان داشت: سموم کشور‌های اروپایی به طور قطع کیفیت خوبی دارند، زیرا سختگیرانِ‌تر عمل می‌کنند و تقلبی در آن‌ها انجام نمی‌شود. در کشور ما تقلب زیان‌بار است و وقتی کشاورزی از مصرف یک نوع سم ابراز ناراحتی می‌کند، متوجه می‌شویم سم تقلبی است، زیرا قیمت یک لیتر سم ۵۰۰ هزار تومان و بسته‌بندی آن ۵۰ هزار تومان است؛ بنابراین افراد متخلف هزینه بالایی جهت بسته‌بندی می‌دهند که این امر برای کشاورزان فریبنده است در حالی که داخل پاکت محتوای استانداردی ندارد.
گیل آبادی بر این باور است که آیتم‌های زیادی در اثربخشی سم و آفتکش تاثیر دارد مانند آب و هوا، نازل‌های سمپاش، میزان مصرف، زمان مصرف به طور مثال کشاورزان وقتی در فصل سرما از سمومی استفاده می‌کنند که نباید در آن زمان استفاده شود در عین حال هر سمی برای محصولی توصیه شده و به ثبت رسیده است سم محصول سویا برای چغندرقند موثر نیست که باعث نارضایتی می‌شود که این موضوع اطلاع رسانی جدی را می‌طلبد و تولیدکننده ما اکنون با مشکلات جدی تامین ارز، حمل و نقل کالا، میزان تولید، دستمزد کارگری روبروست که انتظار می‌رود وزارت جهاد کشاورزی حمایت بیشتری را در این بخش اعمال کند.
وی تصریح کرد: یکی از سیاست‌هایی که انجمن مذکور با حمایت سازمان حفظ نباتات کشور انجام می‌دهد حذف سموم پرخطر و جایگزینی آن‌ها با سموم کم خطر در بخش تولید است، سال گذشته سازمان حفظ نباتات چندین قلم سم تکنیکال و آماده مصرف را حذف کرد و حتی از ورود آن‌ها به کشور جلوگیری کرده و بنابراین سازمان حفظ نباتات اقلام سموم پرمصرف پرخطر را از مدار تولید و واردات حذف کرده و به جای آن سموم کم خطر را جایگزین و وارد کرده است.
گیل آبادی افزود: در یک سال گذشته بیش از ۴۰ سم را به صورت کم خطر تکنیکال با دوره کارنس پایین وارد کردیم؛ به طور مثال اکنون سمومی داریم که دوره کارنس یک روزه تا سه روزه دارند که به بحث از بین رفتن باقیمانده سموم محصولات کشاورزی کمک می‌کنند. بحث باقیمانده سموم به دوره کارنس سم (مدت ماندگاری سموم در محصولات کشاورزی) بازمی‌گردد.
وی ادامه داد: ما ضعف اطلاع رسانی، آموزش و ترویج در این بخش را داریم؛ اگر کشاورزان به درستی درباره این موضوع اطلاع داشته باشند، می‌دانند که پس از استفاده از هر آفتکشی چه زمانی باید از آن بگذرد تا آن محصول به بازار عرضه شود تا اثری از باقیمانده سم در محصول نباشد و طبق قانون سازمان حفظ نباتات و سازمان ملی استاندارد مصرف سموم از زمان تولید تا مصرف ۲ سال زمان دارد.

بنابراین گزارش، نهمین نمایشگاه نهاده‌های کشاورزی با عنوان «نمایشگاه جامع کشاورزی» از تاریخ ۱۹ تا ۲۲ دی ماه ۱۴۰۱ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار می‌شود.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب