امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 6161 تاریخ انتشار: دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور خبرداد؛

رتبه‌بندی مهدهای روستایی برای نخستین بار/ افزایش ۲۵ درصدی شهریه مهد کودک‌ها /فعالیت 39 روستا مهد در حاشیه شهر تهران / اجرای بخشنامه از اول مهر

خبرایران: محمد نفریه معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور از افزایش ۲۵ درصدی شهریه مهدهای کودک به طور میانگین در سطح کشور خبرداد و گفت: این بخشنامه از ابتدای مهر در سراسر کشور قابلیت اجرایی دارد.
رتبه‌بندی مهدهای روستایی برای نخستین بار/ افزایش ۲۵ درصدی شهریه مهد کودک‌ها /فعالیت 39 روستا مهد در حاشیه شهر تهران / اجرای بخشنامه از اول مهر

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «محمد نفریه» معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور با عنوان «بررسی وضعیت شهریه مهدهای کودک» با حضور اصحاب رسانه برگزار و دراین نشست خبری معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور اظهارداشت: در ابتدا آغاز سال تحصیلی جدید و همچنین آغاز هفته دفاع مقدس را تبریک و گرامی می‌داریم و هرساله در پایان شهریور ماه شهریه جدید مهدهای کودک تعیین و با آغاز سال تحصیلی اعلام می‌شود و هم اکنون 17 هزار مهدکودک در کشور فعالند که با آغاز سال تحصیلی هم تعداد مهدهای کودک و هم تعداد فرزندان در مهدها افزایش پیدا می‌کند به طوریکه در حال حاضر 1700 کودک در مهدهای کودک خدمت می‌گیرند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: از 17000 مهدکودک فعال در کشور، 8 هزار مهدکودک روستایی هستند که در روستامهدها یک وعده غذای گرم در طی روز توزیع می‌شوند.

نفریه با اشاره به تعیین شهریه‌های جدید مهدهای کودک در سال 93 اظهارداشت: از 2 ماه قبل با بخشنامه‌ای که به ادارات بهزیستی استان‌ها ابلاغ شد، کمیته استانی با حضور نمایندگان سازمان حمایت مصرف کنندگان، کانون مهدهای کودک و همچنین سازمان بهزیستی تشکیل و در نهایت شهریه مهدهای کودک تعیین شد و شهریه تعیین شده در سال جاری براساس تورم اردیبهشت سال جاری است که تورم تعیین شده بالای 30 درصد است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور در ادامه با اشاره به اینکه شهریه مهدهای کودک به طور متوسط 25 درصد در سال جاری افزایش خواهد یافت گفت: این بخشنامه از اول مهرماه قابلیت اجرایی دارد.

نفریه در ادامه با اشاره به اینکه درصد میانگین تعیین شده مهدهای کودک نسبت به سال گذشته کمتر است، گفت: در سنین نوپا و نوباوه شهریه‌ها فقط 24 درصد افزایش یافته است و بیشترین افزایش شهریه ها در شیرخواران است و هزینه‌ای که برای ناهار مهدهای کودک پیش بینی شده 50 هزار تومان است ضمن اینکه در شهریه جدید مبلغی برای لوازم التحریر دیده نشده است.

وی بیان داشت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده چنانچه خانواده‌ها بخواهند در مهدهای کودک فرزندانشان از لوازم التحریر استفاده کنند باید وجه اضافی را به مهدهای کودک پرداخت کنند و برای هر مهدکودک حداکثر 5 فوق برنامه پیش‌بینی شده است که برای هر فوق برنامه 5 درصد به شهریه پایه اضافه می‌شود ضمن اینکه اجرای فوق برنامه‌ها اختیاری و با رضایت کتبی والدین است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور ادامه داد: هزینه سرویس ایاب و ذهاب در شهریه ابلاغ شده پیش‌بینی نشده است و در صورت نیاز خانواده‌ها می‌توانند با برنامه‌ریزی مهدهای کودک از سرویس‌های معتبر و تاکسیرانی و ترجیحاً از رانندگان بانوان استفاده کنند و مبلغ سرویس ایاب و ذهاب را به صورت ماهیانه یا فصلی پرداخت کنند.

وی در خصوص تعیین شهریه مهدهای کودک در تهران نیز گفت: تهران به 5 منطقه از جمله منطقه یک ، منطقه 2 تا 8 ، منطقه 9 تا 14 ، منطقه 15 تا 22 و همچنین سایر شهرستانها تقسیم‌بندی شده است ضمن اینکه در تهران بین 10 تا 15 درصد افزایش به طور متوسط 12 درصد افزایش شهریه مهدهای کودک را داشته‌ایم.

نفریه با اشاره به ستاره‌دار شدن مهدهای کودک، گفت: این موضوع از سال گذشته در دستور کار قرار گرفت و هم‌اکنون مهدهای کودک 3 ستاره 30 درصد، 2 ستاره 20 درصد، یک ستاره 10 درصد مشغول به فعالیت هستند ضمن اینکه در کل کشور فعالیت مهدهای کودک 3 ستاره کمتر از 10 درصد است و امسال برای نخستین بار رتبه‌بندی مهدهای روستایی را شروع کرده‌ایم و تا آخر بهمن‌ماه ادامه پیدا می‌کند.

وی در خصوص شهریه روتامهدها و مهدهای حاشیه‌ای گفت: میزان شهریه در این مهدها 15 تا 25 هزار تومان است ضمن اینکه طرح یک وعده غذای گرم در این مهدها از اول مهر اجرای خواهد شد و برای توزیع یک وعده غذای گرم امسال بالغ بر 23 میلیارد و 400 میلیون تومان پیش‌بینی شده است که 50 درصد از این اعتبار به استان‌ها ابلاغ شده است و سرانه یک وعده غذای گرم 1100 تومان در نظر گرفته شده است.

نفریه تصریح کرد: طی بخشنامه ابلاغ شده از سوی رئیس سازمان بهزیستی کشور از ابتدای مهرماه تا پایان پاییز و به مدت 3 ماه تیم‌های نظارتی در تمامی استان‌ها جهت نظارت بر مهدهای کودک تشکیل می‌شوند که این تیم‌ها متشکل از حراست، بازرسی و معاونت اجتماعی بهزیستی و سازمان حمایت مصرف کنندگان است و طبق این بخشنامه کمیته‌های بازرسی می‌توانند چنانچه مهدی تخلف کند یک تا 6 ماه مهد را تعطیل موقت کند و این کار بدون طرح تشریفات انجام خواهد پذیرفت.

نفریه در خصوص تعداد روستامهدها در شهر تهران گفت: 39 روستا مهد در حاشیه شهر تهران فعال هستند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور خاطرنشان کرد مهدهای کودک موظف هستند پروانه فعالیت، پروانه مسئول فنی و همچنین جدول میزان شهریه‌ها را روی تابلو اعلانات نصب کنند و خانواده‌ها نیز می‌توانند چنانچه تخلفی از سوی مهدها مشاهده کردند با شماره پیامک 30008530 موضوع را گزارش دهند و نصب دوربین مداربسته در دستور کار سازمان بهزیستی قرار گرفته است که البته مهدهای 3 ستاره هم‌اکنون در این سیستم هستند و به زودی مهدهای 2 ستاره و درآینده نیز مهدهای تک ستاره مجهز به دوربین مداربسته خواهد شد.

نفریه در پایان در خصوص آخرین وضعیت کودک‌آزاری در مهدکودک ستایش (اردبیل) گفت: در این خصوص نیز قاضی دو سال حبس برای مسئول فنی و فرد خاطی در نظر گرفته است ضمن اینکه مسئول فنی دو سال از فعالیتهای آموزشی محروم خواهد بود که البته این رأی به دادگاه تجدید نظر ارجاع داده شده است.

 

  

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب