امروز: دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ [2024/06/17]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 6159 تاریخ انتشار: دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۲:۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

حجت‌الاسلام علی اکبر رشاد خبر داد؛

۱۲۰ مناظره در دور جدید کرسی‌های نظریه‌پردازی برگزارمی شود / به هیچ عنوان از لحاظ علمی مسامحه و کوتاهی از خود نشان نمی‌دهیم

خبرایران: حجت‌الاسلام علی اکبر رشاد رئیس هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی گفت: از دوستان شورای عالی انقلاب فرهنگی درخواست کردم در مدت زمانی که کسالت بنده ادامه دارد فرد دیگری را برای تصدی این مسئولیت مشخص کنند، اما طی بیست ماه به درخواست بنده پاسخی داده نشد.
۱۲۰ مناظره در دور جدید کرسی‌های نظریه‌پردازی برگزارمی شود / به هیچ عنوان از لحاظ علمی مسامحه و کوتاهی از خود نشان نمی‌دهیم

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری ساختار، عملکرد و برنامه‌های پیش روی هیأت حمایت از کرسی‌های نقد صبح امروز با حضور « حجت‌الاسلام علی اکبر رشاد» عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره و اصحاب رسانه برگزار و دراین نشست خبری « حجت‌الاسلام علی اکبر رشاد» عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهارداشت: مطلع هستید که از سال‌های دور، رهبر فرهمند و اندیشمند انقلاب اسلامی بر ضرورت علم دینی و علوم بومی و بسط مناظرات روش‌مند و آزاد‌اندیش تاکید داشته‌اند و در سال 1381 عده‌ای از فضلای اهل اندیشه حوزه‌های علمیه نامه‌ای را به مقام معظم رهبری مبنی بر پیگیری نهضت آزاداندیشی نگاشتند و مقام معظم رهبری در پاسخ به این فضلا، نامه‌ای را مرقوم فرمودند که در آن به صورت مبسوط و شفاف این موضوع را تبیین فرمودند.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: از جمله اقدامات اساسی پیرو دستور مقام معظم رهبری، تشکیل هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره در سال 1382 با مصوبه شورای انقلاب فرهنگی بود. این هیئت به صورت خاص در زمینه علوم انسانی، معارف اسلامی و هنر شکل گرفت و بر اساس نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دبیرخانه این هیئت در فرهنگستان علوم مستقر شد و طبعا ریاست آن بر عهده ریاست فرهنگستان علوم بود، ولی بعدها به منظور چابک‌سازی آن، شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم گرفت تا دبیرخانه به رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتقل شود و ریاست آن نیز بالتبع برعهده ریاست این پژوهشگاه قرار گیرد.

وی افزود: در سال 1391 این هیئت به خاطر بیماری که بر من عارض شد و اشتغالات فراوان، به حالت نیمه تعطیل درآمد و من هم نامه استعفای خود را به شورای عالی انقلاب فرهنگی تقدیم کردم، ولی پس از گذشت 20 ماه، با استعفای من موافقت نشد و فعالیت‌های آن از سال گذشته باجدیت دوباره پیگیری شد.

حجت‌الاسلام رشاد تصریح کرد: در گذشته 19 فعالیت این هیئت در قالب 19 کرسی بود، ولی بعد از اینکه مشاهده کردیم که موضوعات پراکنده هستند، تصمیم گرفته شد تا این کرسی‌ها به پنج کرسی تقلیل یابد. کرسی علوم عقلی به ریاست آیت‌الله دکتر سیداحمد بهشتی، کرسی علوم نقلی به ریاست آیت‌الله ابوالقاسم علی‌دوست، کرسی علوم اجتماعی به ریاست دکتر مصفی ملکوتیان، کرسی علوم رفتاری به ریاست دکتر غلامعلی افروز و ریاست کرسی هنر و معماری برعهده استاد نقره‌کار است و در این کرسی‌ها فقط استاد تمام‌ها و اساتید تراز اول هر رشته عضو هستند و شرط ورود استادیار به این مجموعه این است که رزومه بسیار درخشانی داشته باشد. در هر کرسی 20 نفر از از اعضای مجمع هستند و به همراه شورای علمی راهبردی و سایر اعضا، بیش از 200 نفر از اساتید، روسای دانشگاه‌ها و ... در آن عضو هستند.

رئیس هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره گفت: در 10 ماه گذشته 30 مناظره برگزار شده است و هماهنگی‌های لازم با دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت درس، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه شاهد، موسسه امام خمینی(ره)، بسیج اساتید، بنیاد ملی نخبگان و ... برای برپایی دوره جدید 120 کرسی‌ نظریه ‌پردازی به عمل آمده است و ما همچنین برای شناسایی نظرات بدیع که پشتوانه علمی و روشمند دارند، طرح «رصد» را در دست برنامه‌ریزی داریم که طی آن نظرات بدیع و جدید با ویژگی‌های مذکور که در قالب کتاب، پایان‌نامه و ... منتشر شده است، شناسایی می‌شوند و با موافقت صاجب نظریه، امکانات بعدی برای تداوم آن صورت می‌گیرد.

حجت‌الاسلام رشاد عنوان داشت: همچنین با همکاری سازمان ثبت مقرر شد که نظرات افرادی که نظر آنها در این کرسی‌ها به رسمیت شناخته شود، در کتب دانشگاهی گنجانده شود تا دانشجویان با جدیدترین نظریات داخلی نیز آشنا شوند. ما در زمینه برگزاری این کرسی‌ها به هیچ عنوان از لحاظ علمی مسامحه و کوتاهی از خود نشان نمی‌دهیم و طی 12 مرحله این نظریات پایش و داوری می‌شوند و داوری برخی از کرسی‌ها تا چند سال به طول می‌انجامد.

وی در پایان درخصوص تعداد نظریات به ثبت رسیده هم گفت: از ابتدا تاکنون 360 طرح وارد دبیرخانه شده است که از این بین 60 طرح درخور ورود به فرآیند کرسی‌ها تشخیص داده شد. از این بین 11 مورد با موفقیت این مراحل را طی کردند. البته تعداد قابل توجهی نیز از این طرح‌ها هم‌اکنون آماده ورود به این کرسی‌ها هستند.

 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب