امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 6158 تاریخ انتشار: دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۱:۵۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مشاور معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران اعلام کرد؛

اهدای جایزه بزرگ شعر امام علی(ع)/ انتخاب شهریار شعر سال / گرانترین جایزه ادبی حوزه شعر/ برگزاری مسابقه در سطح بین‌الملل برای فارسی‌زبانان

خبرایران: مشاور معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران در نشست خبری جایزه بزرگ شعر با موضوع امام علی(ع) اعلام کرد: شاعران از امروز تا ۳۰ بهمن فرصت دارند که آثار خود را برای کسب جایگاه «شهریار شعر سال» به دبیرخانه این جایزه ارسال کنند.
اهدای جایزه بزرگ شعر امام علی(ع)/ انتخاب شهریار شعر سال / گرانترین جایزه ادبی حوزه شعر/ برگزاری مسابقه در سطح بین‌الملل برای فارسی‌زبانان

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری جایزه بزرگ شعر با موضوع امام علی(ع) امروز با حضور«جت‌الاسلام و المسلمین سیدعبدالله حسینی» مشاور معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران  و اصحاب رسانه برگزار مشاور معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران اظهارداشت: ایرانیان شاعرترین ملت جهان هستند؛ از این رو باید برنامه‌ای برای گسترش فارسی در جهان داشته باشیم که متأسفانه چنین برنامه‌ای به شکل مدون وجود ندارد و رباعیات خیام و آثار مولوی در جهان شناخته شده هستند، ولی اشعار حافظ و سعدی آنچنان که باید شناسانده نشده‌اند. در این حوزه کم‌کاری کرده‌ایم و نتوانستیم جایگاه شعر فارسی را به درستی ایجاد و حفظ کنیم و در این حوزه نیاز به اتفاق جدیدی در جان‌بخشی به حوزه شعر در سطح بین‌الملل احساس می‌شود تا با ایجاد انگیزه در شاعران، گامی برای آفرینش آثار برتر برداشته شود.
برگزاری مسابقه در سطح بین‌الملل برای فارسی‌زبانان
وی گفت: معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران برای ایجاد تحول در این حوزه اقدام به برگزاری مسابقه‌ای در حد قابل‌قبول و با جوایزی ارزنده کرده است. این مسابقه بسیار بزرگ است و در سطح بین‌الملل برای فارسی‌زبانان برگزار می‌شود.
حجت‌الاسلام حسینی ادامه داد: بخش عمده‌ای از مردم افغانستان، مردم هند که تا 50 سال پیش، زبان فارسی از زبان‌های رسمی این کشور بوده است، شاعران فارسی‌زبان پاکستان و تاجیکستان که زبان فارسی، زبان رسمی این کشور است، از جمله مللی هستند که می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند.
وی با بیان اینکه زبان شعر فارسی بر روی بیش از 200 میلیون نفر در جهان اثرگذار است، اظهار کرد: این مسابقه توسط بنیاد شعر فارسی و با کوشش معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران برگزار می‌شود.
گرانترین جایزه ادبی حوزه شعر
مشاور معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران همچنین به انجام مذاکرات برای تعیین بالاترین میزان جوایز اشاره کرد و گفت: حداقل این جوایز از نظر مادی، میزانی بالاتر از گرانترین جایزه ادبی در حوزه شعر است.
وی با بیان اینکه این جایزه، بالاترین جایزه‌ای است که به بهترین اثر در حوزه شعر تاکنون پرداخت شده است، افزود: موضوع این جایزه، شخصیت والای امام علی(ع) است که چهره محبوب تمام آزادی‌خواهان جهان به شمار می‌آید.
حجت‌الاسلام حسینی از شعرسرایی بسیاری از مسیحیان درباره این امام همام یاد کرد و ادامه داد: یک شاعر هندو نیز در دیدارهای اخیر با رهبر معظم انقلاب، شعری را که در وصف امام علی(ع) سروده بود، قرائت کرد.
محدودیتی در قالب‌های شعری و ویژگی‌ شرکت‌کنندگان وجود ندارد
وی افزود: در این مسابقه هر فردی با هر نژاد و ملیتی، از هر دین و با هر انگیزه‌ و خط فکری می‌تواند شرکت کند. در این حوزه محدودیت از نظر قالب شعری و ادبی وجود ندارد.
حجت‌الاسلام حسینی از اینکه اشعار ارائه شده در این مسابقه باید برترین شعرهای سال باشند، به عنوان مهمترین نکته یاد کرد و گفت: این مسابقه از عید غدیر امسال (19 مهرماه) در ایوان شمس و ضمن برپایی مراسم افتتاحیه آغاز می‌شود.
اختتامیه همزمان با میلاد امام علی(ع) برگزار می‌شود
به گفته وی، مهلت ارسال اثر به این مسابقه، 30 بهمن‌ماه 93 تعیین شده است و مراسم اختتامیه این جایزه همزمان با 11 اردیبهشت سال 94 و روز ولادت امام علی(ع) در برج میلاد برگزار خواهد شد.
حجت‌الاسلام حسینی با بیان اینکه جوایز این جایزه از سوی بخش خصوصی تأمین می‌شود، افزود: ستاد برگزاری این جایزه ادبی ایجاد شده است و فردا، اول مهرماه، نخستین جلسه آن برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه بهترین سروده درباره امام علی(ع) در این جایزه انتخاب می‌شود، اظهار کرد: به پنج اثر برگزیده هدایایی اهدا می‌شود. انتخاب برترین اثر از شاعران معاصری که در قید حیات هستند نیز از دیوان شعر آنها صورت می‌گیرد. 
داوری در 4 مرحله انجام می‌شود
حجت‌الاسلام حسینی با اشاره به اینکه داوری بسیار پیچیده در نظر گرفته شده است تا امکان اعمال نفوذ و تخلف در آن نباشد، از قاسم صرافان به عنوان دبیر کمیته داوری یاد کرد و گفت: داوری طی چهار مرحله غربالی، مردمی، تخصصی و اساتید انجام می‌شود.
وی همچنین از حضور 10 شاعر در مراحل مختلف داوری یاد کرد و افزود: شاعرانی که به داوری می‌پردازند، به انتخاب مردم کشورمان و از طریق سایتی که به همین منظور راه‌اندازی شده است، برگزیده می‌شوند.
حجت‌الاسلام حسینی با معرفی به آدرس اینترنتی بنیاد شعر  www.bonyadesher.ir اظهار کرد: بر اساس اینکه کدام شعر از نظر مردم اثرگذارتر خواهد بود، آثار برگزیده انتخاب می‌شوند.
انتخاب شهریار شعر سال
وی همچنین از حضور اساتید دانشگاه‌های سراسر کشور در کمیته داوری یاد و با بیان اینکه نفر برگزیده این مسابقه به عنوان شهریار شعر سال شناخته می‌شود، عنوان کرد: برنامه‌های متنوعی پس از این مسابقه برگزار می‌شود.
به گفته مشاور فرهنگی شهرداری تهران، شهریار شعر سال به عنوان سفیر ایران، فرهنگ کشورمان را به سراسر جهان منتقل می‌کند. همچنین آثار برگزیده شاعران این مسابقه به 10 زبان زنده جهان ترجمه خواهند شد.
حضور 1600 شاعر در اختتامیه
حجت‌الاسلام حسینی از حضور دبیرکل سازمان یونسکو در مراسم اختتامیه این جایزه ادبی یاد کرد و گفت: 1600 شاعر در اختتامیه گرد هم می‌آیند. همچنین داوران نیز می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند.
وی افزود: این مسابقه نقطه عطفی در تاریخ ادبیات کشورمان خواهد بود و تمام نهادهای ادبی کشور در برگزاری آن سهیم هستند. در این راستا و طی جلسه ستاد برگزاری این مسابقه از تمام دست‌اندرکاران ادبی کشور برای همفکری و همکاری دعوت خواهد شد.
وی از ثبت شعر برگزیده این مسابقه در دیوار شعر شهر که دیواری سنگی است و به خط یکی از خطاطان برجسته معاصر به خط نستعلیق حک می‌شود، یاد و تصریح کرد: هر سال یک لوح سنگی جدید برای بوستانی که به همین منظور اختصاص پیدا می‌کند اختصاص می‌یابد.
نصب شعر برگزیده در حرم امام علی(ع)
حجت‌الاسلام حسینی این اقدام را نمادی از تطور شعر فارسی دانست و گفت: همچنین این شعر در لوحی سنگی حکاکی و در حرم امام علی(ع) نصب می‌شود.
وی با اشاره به مذاکره با تمام سفارتخانه‌های ایران که در حال فعالیت در کشوری هستند که فارسی‌زبانان در آنجا استقرار دارند، افزود: همچنین مذاکراتی با مسئولان شبکه جام جم صورت گرفته تا درباره این مسابقه اطلاع‌رسانی شود.
حجت‌الاسلام حسینی از همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سفارتخانه‌های ایران، وزارت امور خارجه و تمام انجمن‌های ادبی در این باره یاد کرد و گفت: هنر جزئی از فرهنگ ایران است و شعر شاخص‌ترین هنر ایرانی است که شهرداری تهران به همین منظور به آن ورود پیدا کرده است.
110 داور به بررسی آثار می‌پردازند
قاسم صرافان، دبیر کمیته داوری این جایزه ادبی نیز عنوان کرد: در تعیین حجم جوایز و نوع برگزاری جشنواره تلاش کردیم تا از تجربیات دیگر جشنواره‌ها استفاده کنیم.
وی از حضور 110 داور در داوری آثار ارسالی در این مسابقه خبر داد و گفت: آثار با حضور داوران پیشکسوت و جوان در چند مرحله داوری می‌شود و پس از مشخص شدن 14 نفر پایانی، طی مراسم اختتامیه، شعرخوانی صورت می‌گیرد و پس از جمع‌آوری نظرات مردم شرکت کننده در این مراسم، نفرات اول تا سوم انتخاب و معرفی می‌شوند.
صرافان از لزوم کسب حدنصاب 85 امتیاز برای شرکت هر اثر در مراحل مختلف داوری یاد و تأکید کرد: رقابت پیوسته ادامه دارد؛ به این شکل که هر هفته یک برگزیده انتخاب می‌شود و تا پایان مراحل داوری، نفرات به این شکل با هم به رقابت می‌پردازند. این روش برای نخستین بار استفاده می‌شود.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب