امروز: سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/16]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 6146 تاریخ انتشار: یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۲:۱۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خبرداد؛

احیای عروسک‌های سارا و دارا برای تولید فیلم، پونمایی و کتاب / کم کاری در حوزه موسیقی/ امضای تفاهم‌نامه با آموزش و پرورش برای تجهیز کتابخانه‌ مدارس / فعالیت مرکز تنها به تولید و انتشار رمان نوجوان محدود نمی‌شود

خبرایران:معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: ما به دنبال احیای این عروسک‌ها هستیم و حتی می‌خواهیم در حوزه فیلم انیمیشن و بازی از آن‌ها استفاده کنیم که تولید تازه این عروسک‌ها تا مهر عرضه می‌شود.
احیای عروسک‌های سارا و دارا برای تولید فیلم، پونمایی و کتاب /  کم کاری در حوزه موسیقی/  امضای تفاهم‌نامه با آموزش و پرورش برای تجهیز کتابخانه‌ مدارس / فعالیت مرکز تنها به تولید و انتشار رمان نوجوان محدود نمی‌شود

به گزارش خبرنگارخبرایران،نشست خبری تشریح فعالیت‌های معاونت تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان صبح امروز با حضور«مهدی باقری» معاون تولید کانون پرورش فکری کودک و نوجوان ،«محمدرضا کریمی صارمی» مدیر مرکز تئاتر کانون،«حسن آقا کریمی» سرپرست امور سینمایی کانون ،«نورا حق پرست» مدیر کل نظارت انتشارات کانون و اصحاب رسانه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزارشد.

دراین نشست خبری «مهدی باقری»معاون تولید کانون پرورش فکری کودک و نوجوان اظهارداشت: جریان فرهنگی بدون تولید در حوزه کودک معنا ندارد و سابقه کانون پرورش فکری در زمینه تولید فیلم، موسیقی، تئاتر و کتاب در طول این سال‌ها بسیار درخشان بوده است. ما فراز و فرودهایی را پشت سر گذاشتیم، اما وضعیت کنونی‌مان وضعیت خوب و موفقی است، برای مثال بخش گرافیک کانون یکی از بخش های بسیار تاثیرگذار است، انتشارات کانون نیز از همین میزان اهمیت برخوردار است. ما از بدو تاسیس کانون یعنی سال 1344 تاکنون 2200 عنوان کتاب تولید کرده ایم که بخش عمده ای از این تولیدات به پس از انقلاب برمی گردد تا آنجا که بسیاری از خانواده‌ها به صرف دیدن مرغک کانون کتاب تولید شده را برای کودکان خود خریداری می کنند.

باقری به بخش سینمایی کانون نیز اشاره و افزود: سینمای دنیا، ایران را با سینمای کودک می شناسد و «فیلم های کانونی» به یک ژانر در سینمای کودک تبدیل شده است. بسیاری از سینماگران مطرح کار خود را با کانون پرورش فکری آغاز کرده یا برای کانون فیلم ساخته اند، همچنین فیلم‌های کانون پرورش فکری در جشنواره های بین المللی نیز حضوری فعال و تاثیرگذار داشته اند. بخش سرگرمی های سازنده کانون نیز یکی دیگر از فعالیت های معاونت تولید است و در این بخش بازی های رایانه ای، کتاب بازی تولید شده است. قسمتی که از سال 61 کار خود را آغاز کرده و تئاتر عروسکی هم یکی دیگر از زیرمجموعه های معاونت تولید است تا از 45 سال پیش تاکنون فعالیت می کند، «مرکز تجربیات و ایده‌های هنری» نیز یکی دیگر از بخش‌های این معاونت است.

وی موسیقی را یکی دیگر از بخش های معاونت تولید دانست و تصریح کرد: نگاه ما در این بخش این است که فرزند زمان خویش باشیم و هماهنگ با کودک امروز جلو برویم، زیرا امروز زمانی است که هر دو سال یکبار نسل تغییر می کند، فرزندان این نسل به تخصص و پژوهش نیاز دارند و مراکز فرهنگی هنری کانون می توانند پایگاه های خوبی برای شناخت و سنجش مخاطبان ما باشند.

باقری با اشاره به اینکه عصر طلایی کانون پرورش فکری دوباره رقم می خورد، گفت: کانون به دنبال تولید انبوه نیست، ما دنبال خصوصی‌سازی هستیم و دلمان می خواهد کارهایی تولید کنیم که بتواند بر دنیای کودک امروز تاثیر بگذارند. ما خیلی خوب به عرصه تولید کتاب الکترونیک ورود پیدا کرده ایم، تاکنون 20 عنوان کتاب الکترونیک منتشر شده و 10 عنوان دیگر نیز همزمان با هفته کودک منتشر می شود. این کتاب ها به زبان فارسی، انگلیسی، اردو، کردی و عربی است، همچنین 20 عنوان کتاب با نرم افزار تبلت و آندروید نیز تولید شده است.

وی با اشاره به اینکه قرار نیست این اثر تنها رمان نوجوان تولید کند، گفت: تاکنون 51 عنوان رمان نوجوان تولید شده و ما قرار نیست تنها برای این گروه فعلی رمان تولید کنیم، گرچه کار ما در این بخش متوقف نمی‌شود؛ ما امسال 12 رمان نوجوان چاپ می کنیم و این کار ادامه پیدا می کند، اما باید توازنی بین تولیدات کانون وجود داشته باشد، ما باید به رمان کودک، شعر کودک، نمایشنامه و فیلمنامه هم توجه کنیم.

باقری در خصوص تمهیدات کانون برای برقراری رابطه با کتابخانه مدارس  نیز خاطرنشان کرد: تفاهم نامه‌ای را اخیراً با آموزش و پرورش امضا کرده‌ایم که استارت آن از مهر ماه کلید می‌خورد و به تعامل بین دو نهاد می‌انجامد که امیدواریم جنبه کاربردی برای دانش آموزان داشته باشد.

وی درمورد متوقف شدن راه اندازی طرح رمان نوجوان به وسیله حمید شاه آبادی هم عنوان داشت: درست است که این حرکت در نوع خود مطلوب بوده اما نمی‌خواهیم فقط بر روی رمان نوجوان متمرکز شویم اگرچه از سال 88 تا 91، 51 کتاب از رهگذر این طرح تولید شد اما ما قصد داریم صرف نظر از پرداختن به رمان‌های دیگر حوزه خردسال و کودک را هم مورد توجه قرار دهیم.

باقری درباره عروسک‌های سارا و دارا هم گفت: ما به دنبال احیای این عروسک‌ها هستیم و حتی می‌خواهیم در حوزه فیلم انیمیشن و بازی از آن‌ها استفاده کنیم که تولید تازه این عروسک‌ها تا مهر عرضه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کانون دارای بودجه‌های میلیاردی است نیز گفت: طبعاً به دلیل نداشتن بودجه کافی نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که نوشت افزار ما مانند نوشت افزار شهر موش‌ها فروش میلیاردی داشته باشد اگرچه در این زمینه نیز فروش مطلوبی داشته‌ایم.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آمار فعالیت‌ها در نیمسال اول به چه شکل بوده است گفت:  واقعیت این است که در ماه‌های گذشته در حوزه موسیقی کم کاری شده است اگر چه در زمینه تئاتر کتاب کارهای خوبی انجام داده‌ایم.

در ادامه این نشست خبری «محمدرضا کریمی صارمی» مدیر مرکز تئاتر کانون هم طی سختنانی اظهارداشت:  اگر چه سه هفته است که این سمت را تحویل گرفته‌ام ولی تا پایان 94 چارت برنامه تئاتر را بسته‌ام. مهم‌ترین برنامه ما تریلی‌های سیاری است که به اجرای تئاتر در شهرهای مختلف می‌پردازد. قرار است تا پایان امسال 6 تئاتر حرفه‌ای روی صحنه بروند ضمن اینکه نگاه ما در این وادی آموزشی وتربیتی است و تاکنون 11 گروه از 8 استان را شناسایی کرده‌ایم که قرار است در قالب گردهمایی‌های یک روزه به اجرای تئاتر بپردازند بعد از آن نیز نوبت به گروه‌های دیگر خواهد رسید. علاوه بر این در حوزه پایان نامه‌های دانشجویی نیز فعال بوده‌ایم. همچنین کتاب کمیج استریت را منتشر خواهیم کرد. امسال نمایش کلوچه دارچینی به کارگردانی مریم کاظمی را داشتیم که در ردیف پر استقبال‌ترین نمایش‌ها قرار گرفت.

وی یادآورشد: در حوزه شوراها میزبان ایده‌های نو هستیم ما امروز در تئاتر حرف‌های تازه‌ای داریم به ویژه اینکه با ابزارهای مدرن در این وادی فعالیت می‌کنیم علاوه بر این در حال حاضر شورای نمایش نامه نویسان شکل گرفته و همچنین برای ماه محرم و صفر تئاترهای مناسبتی خواهیم داشت.

درادامه این نشست خبری« حسن آقا کریمی» سرپرست امور سینمایی کانون هم گفت: بعد از تأسیس کانون بخش سینما از پررنگ‌ترین بخش‌های کانون به شمار می‌رود که توانسته به بازارهای جهانی نیز راه یابد در رأی گیری اخیر که 100 منتقد به انتخاب بهترین فیلم‌های کودک پرداخته‌اند مشاهد کردیم که تعداد زیادی از این فیلم‌ها متعلق به کانون بوده است و فعالیت‌های ما امسال در سه سرفصل ارائه می‌شود که تولید فیلم در دو حوزه زنده و پویا نمایی و تقویت فیلم نامه‌ها از این جمله است. همچنین در بخش تقویت آرشیو و تولید انیمیشن‌های غنی نیز فعالیت کرده‌ایم به طوری که در این زمینه 18 فیلم نمایش داده می‌شود.

  آقاکریمی ادامه داد: برخی انتقادات از منظر سینمایی نسبت به کم کاری کانون مطرح می‌شود که در این زمینه باید بگویم ما واقعاً سینمای کودک به آن معنی در سطح ملی نداریم و شاید اگر جشنواره فیلم کودک اصفهان نیز نبود این روند وجود نداشت. درست است که کانون فعالیت محدودی در این زمینه دارد اما امیدوارم با تعامل با بزرگان سینما این امر تسریع بیشتری بگیرد.

نورا حق پرست مدیر کل نظارت انتشارات کانون نیز گفت:  انتشارات کانون از بخش‌های فعال و پویا از دیرباز تا امروز بوده است. در سال 93 ما 200 کتاب چاپ اول و 87 اثر تجدید چاپی داشته‌ایم. همچنین 40 اثر نیز در دست چاپ است. کل تیراژ کتاب در 6 ماه سال 93، 63 هزار و 500 نسخه بوده است و ما قصد داریم به ارتباط تنگاتنگ با نویسندگان بپردازیم و از نویسندگان نو قلم نیز استفاده کنیم همچنین دیدار نویسندگان با کتابخانه‌ها تشکیل دپارتمان‌های مختلف در سه حوزه خردسال کودک و نوجوان از دیگر کارهای ما به شمار می‌رود.

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب