امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 60779 تاریخ انتشار: یکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲:۳۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مهدی آذرپنداردر نشست خبری اعلام کرد؛

سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران با آثارکپی فیلم‌های موفق سال‌های گذشته درفیلم کوتاه وبلند برخورد سختگیرانه خواهد داشت/ تاکنون دفتر تهران چیزی به نام تولید نداشته است/ بخشی از ممیزی به دلیل تجمع زیاد فیلمسازان در برخی موضوعات است

خبرایران : دبیرسی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره حضور فیلم‌های سیاسی در جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: برخی چیزها اعلامی نیست اعمالی است، شما اصلاً با تعداد زیادی فیلم که فضای سیاسی داشته باشند مواجه نیستید، مساله ما این است که چرا درباره دگرباشی جنسی فیلم‌های متعدد داریم و قرار نیست من و جشنواره فیلم کوتاه تهران در حوزه دگرباشی بخشی از این موج باشم.
سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران با آثارکپی فیلم‌های موفق سال‌های گذشته درفیلم کوتاه وبلند برخورد سختگیرانه خواهد داشت/ تاکنون دفتر تهران چیزی به نام تولید نداشته است/ بخشی از ممیزی به دلیل تجمع زیاد فیلمسازان در برخی موضوعات است

 به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری«سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران» صبح امروز یکشنبه 30 مردادماه 1401 با حضور«مهدی آذرپندار»مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران ودبیرسی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران،«مسعود مدرسی» مدیر ارتباطات واطلاع‌رسانی انجمن سینمای جوانان ایران و اصحاب رسانه درباغ زیبا تهران برگزار ودراین نشست خبری «مهدی آذرپندار» مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران اظهارداشت : جشنواره فیلم کوتاه تهران امروز بین‌المللی ترین رویداد سینمایی ایران است. برای این رویداد معتبرباید ازمدت‌ها قبل برنامه‌ریزی کرد. جلسات ستاد جشنواره ازسال گذشته آغاز شد و تصمیم‌گیری درباره زمان و فراخوان جشنواره در دستور کار قرار می گیرد.
آذرپندار تصریح کرد : تلاش ما این است که زمان برگزاری را ثابت کنیم. سال گذشته جشنواره از ۲۷ تا ۲ مهر بود. از این جهت که این رویداد سال گذشته در تقویم جشنواره‌ها قرار گرفت، احساس کردیم این تاریخ بین‌المللی باید ثابت شود و به یک تاریخ ثابت برسیم. این تاریخ برای آن زمان فیکس شد. در قدم بعدی فراخوان را زودتراعلام کردیم. فراخوان ملی و بین‌المللی همزمان منتشر شد. در بحث فراخوان، سیاست‌های کلی جشنواره را اعلام کردیم که همان سیاست‌های کلی انجمن بود و بعدها در سند تحول انجمن هم آورده شد. توجه به بحث تنوع، از طریق فیلمسازی درژانرها سیاست اصلی بود که سعی کردیم بگوییم اولویت ما در انتخاب آثار، فیلم‌هایی با استاندارد بالا و در قالب ژانر است.
وی عنوان داشت : فصل تراکم تولید فیلم کوتاه از فروردین تا مرداد است و تلاش کردیم با اعلام زودتر فراخوان، سیاست‌ها را زودتر اعلام کنیم تا شاید آثار در جشنواره راحت‌تر پذیرفته شوند در نتیجه این اتفاق زودتر افتاد. امسال ۲۸ فروردین سایت را برای دریافت آثار باز کردیم و تا پنجم مرداد این مهلت وجود داشت که تمدید هم نشد. با اینکه تا الان اصرارهایی وجود داشته و از طرق مختلف این خواسته را گفته‌اند اما سعی کردیم روی خط قرمز خودمان بایستیم و فیلمی خارج از زمانبندی مقرر تاکنون پذیرفته نشده و نمی‌شود.
مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران ابرازداشت : بعد از بسته شدن سایت با یک افزایش آثار در حوزه داخلی مواجه بوده‌ایم که ۱۹۹۶ اثر ثبت شده در جشنواره داریم. دربخش داستانی ۱۳۶۴ اثر، در بخش مستند ۲۶۱ اثر، در حوزه آثار تجربی ۲۶۴ اثر و در بخش پویانمایی ۱۰۷ اثر به دست ما رسیده است. حتماً در این دوره با آثاری که کپی فیلم‌های موفق سال‌های گذشته در فیلم کوتاه و بلند هستند برخورد سختگیرانه می‌شود، چون شعار جشنواره تنوع بوده است به خاطر همین مجبوریم سخت‌گیرانه برخورد کنیم
وی خاطرنشان کرد: دربخش بین‌الملل ۵۰۱۲ اثر از۱۳۱کشور جهان ثبت‌نام داشتیم و این سرمایه‌ای است که در بین جشنواره‌های داخلی بی‌همتا ومحصول زحمت همه است. فرانسه با ۵۷۲ اثر، اسپانیا با ۴۰۱ اثر، هند، چین وآمریکا در رتبه‌های بعدی هستند. در بین ثبت‌نامی ها ۲۵ اثر داریم که پیش‌تر درجشنواره‌های رده الف پذیرفته شده‌اند و این نشان می‌دهد که جشنواره محل رقابت جدی است و بازبینی و انتخاب بین این آثار بسیار فرایند پیچیده‌ای است که همکارانم تلاش کردند که اعلام شود. ماراتن بسیار سختی بود البته چون کار را زودتر آغاز کردیم کمی از فشارها کاسته شد. در حوزه داخلی کار هیات انتخاب شروع و بازبینی‌ها آغاز شده است. آنجا هم با ترافیک دلپذیری مواجه شده‌ایم که این نشان از امیدواری ثبت‌نام‌کنندگان دارد.
 آذرپندار اضافه کرد: ترکیب شرکت‌کنندگان در بخش داخلی هم به این شکل است که سی درصد شرکت‌کنندگان متعلق به تهران هستند. این عدد تقریباً در همه دوره‌ها اینچنین است وهفتاد درصد مربوط به شهرستان‌هاست، بالاترین آمار بعد از تهران هم متعلق به اصفهان، خراسان رضوی، فارس و خوزستان می‌شود. ما رصدی روی فیلم‌ها به صورت نسبی داشته‌ایم. فیلم‌های متفاوتی با ژانرهای متفاوت در میان آثار متقاضی حضور دارد. این به معنای این نیست که برای داشتن نماینده در یک ژانر، یک اثر ضعیف را می‌پذیریم. این اتفاق نمی‌افتد. ما هفت ژانر را در انجمن اعلام کرده‌ایم که روی آن‌ها سرمایه‌گذاری انجام می‌دهیم. همین‌جا اعلام می‌کنم ما در پنج ژانر نمایندگان جدی خواهیم داشت، ضمن اینکه تنوع آثار را هم شاهد خواهیم بود.
دبیرسی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران ادامه داد: با نگاهی که به تولیدات انجمن و فضای کاری بچه‌ها گرفته‌ایم فیلم‌هایی در ژانرهای مختلف خواهیم داشت. حتماً در این دوره با آثاری که کپی فیلم‌های موفق سال‌های گذشته در فیلم کوتاه و بلند هستند برخورد سختگیرانه می‌شود، چون شعار جشنواره تنوع بوده است به خاطر همین مجبوریم سخت‌گیرانه برخورد کنیم. این از همان مواردی است که با هیات انتخاب صحبت جدی شده است. آنچه عرض می‌کنم بخشی از توافقات ما با هیات انتخاب بوده است.

وی تأکید کرد: اتفاق مهم این دوره بنا بر تجربه سال گذشته این بود که تصمیم گرفتیم هیات مشاوران جشنواره را برداریم و هیات انتخاب داشته باشیم. دلیلش هم حواشی سال گذشته نیست، ولی این به معنای نقد و انتقاد به دوره قبلی نیست. ما به‌عنوان اینکه خودمان تولیدکننده هستیم و ۲۴۰ اثر تولید انجمن است، نمی‌توانیم همه اختیارات را به دبیری بدهیم که خودش مدیرعامل انجمن است تا این شائبه ایجاد نشود که نسبت به تولیدات خودمان مهربان‌تر بوده‌ایم. هیات انتخاب این استقلال را خواهد داشت. اگر نکته و حساسیتی هم بوده قبل از آغاز به کار هیأت انتخاب، درباره‌اش با اعضا صحبت کرده‌ایم و بعد آن‌ها کارشان را شروع کرده‌اند. صادقانه باید بگویم نکاتی را به هیات انتخاب گفته‌ایم ... حساسیت‌ها همیشه وجود داشته است. برخی نکاتی که سال گذشته وجود داشته امسال هم بوده است.
دبیرسی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران یادآورشد:  با هیات انتخاب توافق کردیم با آثار تقلیدی سختگیرانه برخورد کنند. درباره رویکرد جشنواره هم با هیات انتخاب به نتیجه رسیده‌ایم. همیشه در جشنواره با بیست فیلم درجه یک مواجهیم که در انتخاب آن‌ها حرف و حدیثی نیست، بعد با فیلم‌های هم سطح مواجهیم که انتخاب بین آن‌ها سخت است. در این مورد مسأله ژانر می‌تواند یکی از اولویت‌ها باشد. اگر ببینیم با انتخاب فیلمی رنگین کمان جشنواره تکمیل می‌شود آن را انتخاب می‌کنیم.
وی عنوان داشت : ما آثار درباره دگرباشان و اقلیت‌های جنسی را نه می‌خواهیم و نه می‌توانیم بپذیریم. این آثار را فارغ از اینکه خوش ساخت هم باشند، نمی‌پذیریم. این آثار در جشنواره ما جایی ندارند. از هیات انتخاب خواستیم در حوزه‌های کودک‌کشی هم سختگیرانه برخورد کنند و این موضوع کمی بیش از حد استاندارد در سینمای ماست وی افزود: نکته بعدی درباره مضامین ممنوعه است که همه جا گفته‌ام. متاسفانه این آثار ساخته می‌شوند. ما آثار درباره دگرباشان و اقلیت‌های جنسی را نه می‌خواهیم و نه می‌توانیم بپذیریم. این آثار را فارغ از اینکه خوش ساخت هم باشند، نمی‌پذیریم. این آثار در جشنواره ما جایی ندارند. از هیات انتخاب خواستیم در حوزه‌های کودک‌کشی هم سختگیرانه برخورد کنند و این موضوع کمی بیش از حد استاندارد در سینمای ماست. گاهی فیلمساز برای اینکه درام قوی‌تر باید دست روی این موضوعات بگذارد. من متوجهم که مخاطب فیلم کوتاه مخاطب محدودی است ولی وقتی با یک جریان مواجه هستید و برخی آموزشگاه‌ها اصلاً این موضوع را سفارش می‌دهند، باید با آن سختگیرانه برخورد کرد. در همه جای دنیا پروتکل‌هایی برای این موضوع وجود دارد و پیشنهاد ما به هیات انتخاب این بود که سختگیرانه برخورد کنند.  
آذرپندارافزود: با جشنواره‌های منطقه‌ای توافقاتی وجود دارد و تعدادی از آثاری که بیرون می‌مانند، بی کیفیت نیستند بلکه در رقابت با آثار قوی‌تر بیرون مانده‌اند. لزوم برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای همین است. ما نمی‌توانیم به این دلیل که در استان‌های محروم تجهیزات چندانی نیست، در جشنواره فیلم کوتاه تهران که اعتبار بالایی دارد، به برخی آثار توجه کنیم اما می‌توانیم در سطح استان‌ها به آن‌ها توجه کنیم. ضم اینکه جشنواره قرار است به شکل حضوری برگزار شود و سعی‌مان این است مهمانان داخلی و خارجی را داشته باشیم. در سال‌های کرونا جشنواره متمرکز بر تهران بود و آنچنان مهمان نداشتیم، امسال بنای ما این است که فیلمسازان استان‌ها و روسای دفاتر و داوران بین‌المللی را دعوت کنیم. مهم این است که فضای گرمابخش دوره‌های گذشته را داشته باشیم. پیگیری برای دعوت از داوران وجود دارد، تلاشمان این است که چهره‌های مهمی از سینمای دنیا و از بخش‌های مختلف را داشته باشیم.
وی تصریح کرد: تلاش داریم ترکیب معتبری از داوران داشته باشیم. بحث ورکشاپ ها هم پیگیری می‌شود. در تلاشیم برخی از مسئولان جشنواره‌ها را دعوت کنیم. نگاهمان به منطقه هم هست تا بتوانیم مرجعیتی باشیم. چون انجمن یک آموزشگاه سینمایی هم هست بنای ما بر این است که در کشورهای فارسی زبان آموزش را گسترش بدهیم. تلاش داریم جشنواره برای کشورهای منطقه هم به عنوان یک رویداد مرجع معرفی شود. در حوزه اسپانسرها باید بگویم جشنواره امسال حتماً در ایران مال برگزار نمی‌شود. دلیلش هم حواشی سال گذشته نیست. خیلی از بچه‌های فیلم کوتاه دانشجو هستند و اقتصاد فیلم کوتاه نحیف است، بنابراین اصلاً رفت و آمد به جایی مثل ایران مال محل بحث و ابهام بوده است. در دوره گذشته کمی این ماجرا را داشتیم که جشنواره خلوت‌تر بود. توجه ما این است که جشنواره را در جایی برگزار کنیم که امکان دسترسی داشته باشد. این انتقادی است که از جاهای مختلف به ما شده و خواسته بچه‌ها هم این بود که جشنواره جایی برگزارشود که دسترسی به آن ساده‌تر باشد. شاید سازمان سینمایی بخواهد جایی را به‌عنوان متمرکز برای برگزاری جشنواره‌ها داشته باشد در حوزه سایر اسپانسرها حساسیت این چنینی نداریم، مذاکرات خوبی هم شده است که امیدواریم به نتیجه برسیم.
آذرپندارافزود: جوایز جنبی حذف نشده‌اند. حتی در برخی رشته‌ها پررنگ شده است. ما این را به برخی مشاغل فنی اختصاص دادیم تا رویکرد جشنواره فقط تربیت کارگردان نباشد. جوایز جنبی حذف نشده است. برخی نهادها و سازمان‌ها علاقه‌مند هستند به بهترین فیلم خود جایزه بدهند این ظرفیت وجود دارد که چنین جوایزی بدهیم به گونه‌ای که اختتامیه ما را تحت‌الشعاع قرار ندهد و روز قبل از جشنواره آن را ارایه کنیم. البته در روز اختتامیه کلیپی از این موضوع پخش می‌شود. این موضوع به نفع جامعه فیلم کوتاه است که فیلم‌ها از این طریق حمایت مالی شود ما از هر بخش و سازمانی که از این حوزه حمایت کند، استقبال می‌کنیم به شرطی که خواسته‌های آنها بیش از حد معمول نباشد و ترجیح می‌دهیم زیر بارش نرویم.
دبیرجشنواره با بیان اینکه بخش ویژه‌ای در جشنواره وجود نخواهد داشت، درباره جشنواره نماز و نیایش گفت: ما جشنواره قدیمی ژیار را داریم که رویداد مهمی است به ویژه اینکه در سال‌های اخیر رقبایی از کردستان عراق پیدا شده‌اند اما ما مرجعیت داریم. جشنواره نماز و نیایش دومین جشنواره باسابقه ماست که مذاکراتی برای برگزاری مجدد داریم که البته شاید به امسال نرسد. سه جشنواره منطقه‌ای و جشنواره ژیار چهار رویداد ماست که روی آن‌ها تمرکز داریم اما تلاش داریم جشنواره‌های قدیمی انجمن احیا شوند که در راس آنها همین دو جشنواره است که عنوان کردم.
آذرپندارتاکید کرد: اوضاع ما در برخی ژانرها مثل فانتزی و وحشت بهتر است به جز این‌ها اتفاق ویژه‌ای را شاهد نیستیم. اصلاً تصور فیلمساز درباره برخی ژانرها تصور ناقصی است که سعی می‌کنیم در این ژانرها فیلم‌هایی در بخش بین‌الملل داشته باشیم. در حوزه پژوهشی چند کتاب را رونمایی می‌کنیم که کتاب‌ها حول محور همین ماجرا هستند، خیلی از تولیدات پژوهشی ما به همین سمت رفته است، همایش فیلم کوتاه تهران هم بر همین مبنا برگزار شد. کاملاً رویکرد پژوهشی وجود دارد. بنای ما این است در برخی حوزه‌ها مثل ژانر وحشت یک گردآوری از قصه‌های فولکلور داشته باشیم و در این ژانرها فیلم‌های ایرانی داشته باشیم. ما در این حوزه‌ها، راحت‌تر از فیلم‌هایی در ژانرهای مختلف حمایت می‌کنیم تا فیلمی در ژانر ملودرام اجتماعی. به نظر می‌آید نیاز به تغییر و تحول داریم. اگر کسی فیلمی در حوزه‌های جنوب شهری داشته باشد که متفاوت باشد از آنها هم می‌توانیم حمایت کنیم.
وی درباره جوایز موضوعی هم خاطرنشان کرد: ما تلاش می‌کنیم جوایز موضوعی تعریف نکنیم. بلکه می‌خواهیم فیلم‌ها با هم رقابت داشته باشند. سلیقه من این نیست که یک بخش جداگانه و یک جزیره به یک محتوای خاص اختصاص بدهیم. در حوزه ساز و کار پخش یک آشفتگی در دوره‌های قبل داشتیم اما با شرایط کرونایی، دلمان برای همان آشفتگی‌ها هم تنگ شد! دوست داریم امسال بچه‌ها از فیلم‌ها استقبال کنند. فکر می‌کنیم این عطش در فضای فیلم کوتاه وجود دارد. احتمال زیاد بلیت فروشی هم خواهیم داشت. در حوزه چینش و باکس بندی و پخش فیلم‌ها، در سالن‌ها پیگیری‌هایی خواهیم داشت. واقعیت این است که سالن سینمای مناسب که جوابگوی جشنواره فیلم کوتاه تهران در حد استاندارد باشد در تهران نداریم. حدس ما این است که استقبال در بخش داخلی بیشتر باشد. برخی اوقات مخیر بین دو موضوع هستیم، برگزاری جشنواره در جایی که ظرفیت کمی دارد اما حس و حال جشنواره دارد یا برگزاری در جایی که ظرفیت بیشتری دارد اما حس و حال جشنواره را منتقل نمی‌کند. ما این مشورت را از دوستان می‌گیریم. حتماً نارسایی‌هایی در این دوره هم خواهیم داشت چون استقبال زیاد است.
دبیرسی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره بخش تجربی تاکیدکرد: تفاوت جدی در این بخش نسبت به دوره‌های گذشته این است که فیلمی که حتی جایزه می‌گیرد یک فیلم تجربی نیست، چند مسیر برای این انتخاب وجود دارد. تعریف‌هایی درباره فیلم تجربی وجود دارد که سالانه چند فیلم فقط تولید می‌شود و در این رابطه انگار مسامحه وجود دارد. در این بخش سیایت ما این است که با یکی کردن هیات انتخاب و داوری مانع این تفرق سلیقه‌ها شویم و به یک سلیقه واحد برسیم. اینکه عده‌ای از اهالی فیلم کوتاه فکر می‌کنند اگر فیلمشان را به این بخش بفرستند راحت‌تر به جشنواره می‌آیند فکر درستی نیست. در حوزه تولید اولویت انجمن تولید فیلم تجربی نیست، مگر اینکه فیلمی بیاید که به آن تعاریف اصلی کاملاً پایند باشد اما در جشنواره نمی‌توانیم حضور آنها را محدود کنیم بلکه ضابطه‌مند می‌شود.
وی درخصوص حضورفیلم‌های سیاسی در جشنواره هم بیان کرد: برخی چیزها اعلامی نیست اعمالی است، شما اصلاً با تعداد زیادی فیلم که فضای سیاسی داشته باشند مواجه نیستید، مساله ما این است که چرا درباره دگرباشی جنسی فیلم‌های متعدد داریم، اما مثلاً در حوزه عدالت آموزشی و کارگری فیلمی نمی‌بینید؟ در مقابل اما تجمعی از آثارر درباره حوزه زناشویی و مضامین شاذ می‌بینید. حتماً در حوزه خط قرمزی اخلاقی، بسته‌تر رفتار می‌کنم و ابایی ندارم این موضوع را مطرح کنم. به هر حال این جشنواره‌ها تمام می‌شود اما قرار نیست من و جشنواره فیلم کوتاه تهران در حوزه دگرباشی بخشی از این موج باشم. موضوعات برخی فیلم‌ها را حتی اینجا نمی‌توانم بگویم که این اتفاق خوبی نیست. حتی فیلمسازان‌شان هم می‌دانند که این آثار برای جامعه هدف دیگری ساخته شده است حاضریم هزینه این را بدهیم که در حوزه‌های جدی تر فیلم ساخته شود.
دبیرسی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران ادامه داد: بخشی از ممیزی به دلیل تجمع زیاد فیلمسازان در برخی موضوعات است که گاهی جزو خطر قرمزها نیست. مثلاً گاهی می‌بینیم پنجاه فیلم در حوزه صحنه زنی آمده و ناگزیر به حذف هستید یا الان تعداد بالایی فیلم در حوزه شکار می‌بینیم. این افراد باید بدانند که رقابت بسیار زیادی دارند. در این موضوع خط قرمزی وجود ندارد اما فیلم‌هایی ناگزیر حذف می‌شوند تا شاهد آثار تکراری نباشیم این نامش ممیزی نیست بلکه جلوگیری از تکرار است وی افزود: با این حال به ساز و کاری رسیده‌ایم که بخش‌های نظارت و ارزشیابی چگونه باشد. امیدواریم جشنواره‌ای با سلایق مختلف برگزار کنیم اما حتماً اعتراضاتی وجود خواهد داشت. هیچ فیلمسازی که فیلمش حذف شده فکر نمی‌کند فیلمش ضعیف بوده است بلکه فکر می‌کند حاصل ممیزی بوده‌است. از برادرم سید صادق موسوی دفاع می‌کنم؛ به برگزیدگان ایسفا توجه کنید، در جشنواره فیلم کوتاه تهران فضای رسانه‌ای این بود که بسیاری از فیلم‌ها به دلیل ممیزی حذف شده‌اند اما چرا همان فیلم‌ها در ایسفا هم نبودند؟ مسأله این است که گاهی فضایی پیش می‌آید که عادلانه نیست. گاهی می‌بینیم که دوستان دنبال دلیل دیگری برای حذف می‌گردند، در حالی که آثارشان ضعیف بوده است. نمی‌خواهیم انکار کنیم ممیزی وجود دارد اما این‌طور نیست که تصور می‌شود سهم زیادی دارد. البته در دوره‌های قبل درباره تعدادی معدود از فیلم‌ها بد سلیقگی شد که می‌توانستند در جشنواره باشند اما غیر این چند فیلم محدود، فیلم‌های دیگر دچار این اتفاق نشدند. من حتی در پاتوق‌های فیلم حاضر نیستم مرزهای اخلاقی جابه‌جا شود اما در آنجا فیلم‌های مختلف داشته‌ایم. توافق ما با سازمان سینمایی این بوده که بتوانیم درباره فیلم‌های سیاسی گفتگو کنیم.
وی افزود: ممکن است در بحث ژانر سلیقه شخصی باشد اما در سیاستگذاری تکلیف داریم که کارهایی را انجام بدهیم. البته حوزه ژانر یک رویکرد است. تنوع و طلب خلاقیت از فیلمساز و برگشتن به دوره‌ای که فیلم کوتاه پیشنهاد دهنده بوده، ممکن است سلیقه هم باشد، اما لزوماً سلیقه‌ای نیست. در حوزه محتوا هم سلیقه مدنظر در هیأت انتخابی است که انتخاب می‌کنم. بیش از آن پیش نمی‌روم. در انتخاب اعضای هیأت انتخاب سلیقه‌ای حاکم است، اما بعدش استقلال اعضای هیات است. حتماً تحمل جابه‌جا شدن خط قرمزهای اخلاقی را نداریم اما در حوزه‌های دیگر می‌توانید این مسیر را ردیابی کنید.
آذرپندارعنوان داشت: برخی مسایل در جشنواره قابل ارزیابی است. ما پای برخی جسارت‌ها در حوزه مسایل اجتماعی می‌ایستیم اما در چنین حوزه‌هایی چندان فیلمی نیست. مسأله نوع پرداختن به این موضوع و چگونگی رفتار با اصول است. من درآمدی از سینما تا قبل از این نداشتم اما برایم اصول اولویت دارد. هرچیزی با این اصول در تعارض نیست جای گفتگو دارد. بخشی از ممیزی به دلیل تجمع زیاد فیلمسازان در برخی موضوعات است که گاهی جزو خطر قرمزها نیست. مثلاً گاهی می‌بینیم پنجاه فیلم در حوزه صحنه زنی آمده و ناگزیر به حذف هستید یا الان تعداد بالایی فیلم در حوزه شکار می‌بینیم. این افراد باید بدانند که رقابت بسیار زیادی دارند. در این موضوع خط قرمزی وجود ندارد اما فیلم‌هایی ناگزیر حذف می‌شوند تا شاهد آثار تکراری نباشیم این نامش ممیزی نیست بلکه جلوگیری از تکرار است.
وی ابرازداشت : گاهی یک دوپینگی در جریان است، برخی فیلمسازان می‌گویند فیلم ما در جشنواره فیلم تهران پذیرفته نشد اما در ملبورن پذیرفته می‌شود. ممکن است ملبورن از تهران شهر بهتری باشد اما به معنای بهتر بودن جشنواره آنها نیست. ما در شهرستان‌ها پاتوق‌ها را برگزار می‌کنیم اما در گرفتن سالن مشکل داریم. به فیلمساز به سختی در شهر خودش سالن می‌دهند که پرده‌اش کیفیت چندانی ندارد. چنین فیلمسازی به ناگاه فیلمش در یک کشور دیگر پذیرفته می‌شود و فکر می‌کند در کشور خودش نادیده شده است. اگر این موضوعات حل شود برخی جشنواره‌های خارجی از سکه می‌افتند. گاهی یک توجه دوپینگ واری از سوی جشنواره‌های خارجی به فیلم‌ها می‌شود. ما فیلمی داریم که اگر کپشن آخرش را برداریم، اصلاً متوجه نمی‌شویم درباره چیست. من البته درباره همه فیلم‌ها صحبت نمی‌کنم چون برخی از آن‌ها هم بسیار شریف هستند. اما اینکه چگونه می‌شود با این موضوع مقابله کرد، یکی از راه حل‌هایش این است که به این باور برسیم که جشنواره ما بهتر از بسیاری از جشنواره‌هاست، اگر شرایط نمایش فیلم‌ها هم تسهیل شود اوضاع بهتر می‌شود.
آذرپندار یادآورشد: تاکنون دفتر تهران چیزی به نام تولید نداشته است. انجمن سالانه ۴۰۰ فیلم می‌سازد که کیفیت‌های متعددی دارند. ضمن اینکه انجمن یک جای آموزشی است که ممکن است در بین آنها فیلم بد هم تولید شود. حتی می‌گفتم روی همه فیلم‌ها لوگوی انجمن را نزنیم چون از آن فیلم‌ها نه حمایت چندانی شده و نه یک اثر حرفه‌ای است برخی فیلم‌ها، به عنوان یک فیلم پایان دوره آموزشی ساخته می‌شود. تعداد افرادی که نمی‌خواهند دیگر به جشنواره فیلم بدهند بسیار بسیار اندک است که این نشان از اعتبار جشنواره است.
وی درخصوص گزارش عملکرد و شفافیت مالی انجمن سینمای جوانان اظهارداشت: من در دسترس رسانه‌ها هستم. گزارش عملکرد دادن به رسانه‌ها کار درستی نیست. در حوزه مالی هم باید بگویم اگر سازمان سینمایی اجازه بدهد حتماً گزارش را ارایه می‌دهیم. درباره جشنواره سال گذشته هم من نباید پاسخگو باشم اما در آنجا هم سواستفاده نشده است. آن جشنواره با سه میلیارد و هفتصد میلیون تومان برگزار شده و بخش مربوط به سالن‌های ایران‌مال و غذا همان موضوع اسپانسر بوده که رایگان درآمده است. امسال اما حتماً جشنواره با عدد بالاتری برگزار خواهد شد.
دبیرسی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران درپایان سخنان خودگفت: یکی از گرفتاری‌های همه سازمان‌های تابعه این است که چیزی به عنوان بودجه پشتیبانی وجود ندارد و بودجه‌ای که به عنوان عدد تولیدی داده می‌شود، شامل همه موضوعات است و خالص صرف تولید نمی‌شود اما طی گفتگوهایی که با سازمان سینمایی داشته‌ایم قرار شده است امسال عددها واقعی‌تر باشد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب