امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 60609 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱:۳۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

در نشست خبری نخستین دوره جشنواره جهانی شعر آیینی اعلام شد؛

جشنواره جهانی شعر آیینی بزرگترین جایزه ادبی کشور است / فقر شدید شعر انگلیسی درهیات‌های خارجی احساس می‌شود/ جشنواره در 2 بخش مستقل فارسی و انگلیسی برگزار می‌شود

خبرایران : نشست خبری نخستین دوره جشنواره جهانی شعر آیینی امروز چهارشنبه 12 مرداد ماه 1401 با حضور خبرنگاران در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد.
جشنواره جهانی شعر آیینی بزرگترین جایزه ادبی کشور است / فقر شدید شعر انگلیسی درهیات‌های خارجی احساس می‌شود/ جشنواره در 2 بخش مستقل فارسی و انگلیسی برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری «جشنواره جهانی شعر آیینی : صبح امروز چهارشنبه ۱۲ مردادماه 1401 با حضور«حجت الاسلام سید عبدالله حسینی» مسئول اجرایی جشنواره، »قاسم صرافان» دبیر علمی جشنواره ،« علی فروزانفر» رئیس جدید حوزه هنری استان تهران و دبیر اجرایی جشنواره واصحاب رسانه در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار ودراین نشست خبری عبدالله حسینی در ابتدای این نشست درباره خصوصیتی که قرآن برای شاعران بر شمرده است توضیح داد: قرآن چهار ویژگی ایمان، عمل صالح، ذکر نام پرودگار و انتصار (یاری) بعد از ظلم را برای شاعران در نظر گرفته‌است. سه ویژگی نخست وظیفه همه مومنان است. اما انتصار بعد از ظلم بر دوش شاعران قرار داده شده‌است. زیرا توان تظلم‌خواهی را دارند. به همین دلیل است که ائمه به شعر به عنوان تنها رسانه موجود در آن زمان اهمیت می‌دادند. باید توجه داشت تنها هنر ملموس و در دسترس در آن زمان شعر و تا حدی موسیقی بوده‌است.

مسئول اجرایی جشنواره جهانی شعر آیینی با تاکید بر اهمیت شاعران برای ائمه اطهار (ع) ادامه داد: ائمه(ع) به شاعران بسیار توجه می‌کردند. همواره تا جایی که می‌توانستند به شاعرانی که از اهل بیت دفاع می‌کردند، کمک مالی می‌کردند و هرچه داشتند به آن‌ها می‌دادند. این نگرش به رسانه آن زمان و شعر را با توجه محدودی که این روزها به شعر می‌شود مقایسه کنید.

فقر شدید شعر انگلیسی درهیات‌های خارجی احساس می‌شود

حسینی با اشاره به فعالیت هیاتی که ۷ سال است به زبان انگلیسی فعالیت می‌کند، گفت: در این هیات دنبال شعر به زبان انگلیسی بودیم، اما ۲ یا ۳ شعر بیشتر درباره امان حسین(ع) وجود نداشت. در نتیجه دنبال هیاتی بودم که در آن شعر به زبان انگلیسی خوانده شود. فقر شدید شعر انگلیسی درهیات‌های خارجی احساس می‌شود. این موضوع را پیگیری کردم و در نتیجه مسابقه ادبی به زبان انگلیسی برگزار کردیم. باید توجه داشت در هیات‌ها، شعری که سزاوار این دوره تاریخی باشد، حتی به زبان فارسی در تعداد محدود داریم.

او ادامه داد: این بود که به فکر برگزاری جشنواره جهانی شعر آیینی افتادیم، 3سال پیش در افریقا اولین دوره این جشنواره را برگزار کردیم، اما اختتامیه آن به دلیل همه‌گیری کرونا و وضعیت اقتصادی ممکن نشد. امسال موفق شدیم ستاد برگزاری اختتامیه را تشکیل بدهیم و در ۹ شهریور اختتامیه برگزار خواهدشد.

جشنواره جهانی شعر آیینی بزرگترین جایزه ادبی کشور است

حسینی درباره ویژگی منحصر به فرد جشنواره گفت: این جشنواره واقعا بین‌المللی است و در دو بخش انگلیسی و فارسی برگزار می‌شود، ۶۰۰ اثر انگلیسی دریافت کردیم و در این بخش ۱۰ شعر برگزیده خواهیم‌داشت. کتاب بخش انگلیسی زبان به شکل الکترونیک تولید خواهدشد تا همه هیات‌ها به آن دسترسی داشته‌باشند. امیدواریم سال آینده هیات‌های انگلیسی از این شعرها استفاده کنند.

مسئول اجرایی جشنواره جهانی شعر آیینی تاکید کرد: این بزرگترین جایزه ادبی کشور است، تا در نتیجه آن بتوانیم به شاعران انگیزه بدهیم. در نظر داریم به نفر اول ۵ هزار یورو، نفر دوم ۲۵۰۰ یورو و نفر سوم ۱۲۵۰ یورو هدیه داده شود. همچنین برای برگزیدگان از چهارم تا دهم هم هدایایی درنظر گرفته شده‌است.

او درباره شخصیت‌هایی که در این جشنواره شرکت کردند و اما در بخش رقابتی حضور ندارند، بیان کرد. اشخاصی مانند آیت الله محد گلپایگانی، علی اکبر صادقی رشاد، علی موسوی گرمارودی و شاعران بزرگ دیگر در این جشنواره حضور دارند. همچنین در اختتامیه از محمدعلی معلم دامغانی برای شعر نیزه بر خوردشید، از علی موسوی گرمارودی برای شعر خط خون، و علیرضا قزوه پاسداشت خواهیم‌کرد.

به گفته مسئول اجرایی این جشنواره، آیندگان شعر آیینی را به قبل و بعد این جشنواره تقسیم خواهندکرد. شعر برگزیده این جشنواره در لوح سنگی حکاکی و در پارک نصب می‌شود، هر سال این اقدام ادامه خواهدداشت. یک لوح سنگی هم در حرم شیدالشهدا(ع) قرار داده خواهدشد.

نیاز به برگزاری جشنواره جهانی شعر آیینی حس می‌شد

در ادامه نشست، قاسم صرافان مهمترین انگیزه برگزاری این جشنواره، را ایجاد انگیزه‌ برای شاعران بیان کرد و ادامه داد: این جشنواره برگزار شد تا در نتیجه آن شاعران آئینی بتوانند با قدرت و شور و شوق بیشتری اقدام کنند. نیاز به چنین جشنواره‌ای حس می‌شد، برای مثال در سینما جشنواره‌های مهم داریم اما نیاز به این حرکت در حوزه شعر حس می‌شد.

دبیر علمی با بیان اینکه استقبال از جشنواره‌ای که برای نخستین بار برگزار می‌شود، بسیار بالا بوده‌است، گفت: اطمینان دارم در دوره‌های بعد استقبال بیشتر خواهدبود، البته در این دوره استقبال بالا بود تا جایی که برخی اساتید که در جشنواره شرکت کرده‌بودند، مجبور شدند برای شرکت در داوری جشنواره از بخش رقابت کناره‌گیری کنند. باید توجه داشت کیفیت آثار بسیار بالا بود تا جایی که چندین ترکیب‌بندی ۱۴ بندی از شاعران دریافت کردیم.

به گفته صرافان ۴۶۰ شعر در این جشنواره موفق به راه‌یابی به بخش رقابت شدند، از میان این اشعار ۷۷ شعر به مرحله نیمه‌نهایی رسید و ۱۶ شعر به مرحله نهایی رسیده‌است. همچنین مستند کوتاهی از شعر شرکت‌کنندگان تهیه شده و در مراسم اختتامیه ۳ اثر که جوایز نقدی و تندیس را دریافت خواهندکرد، مشخص می‌شود. از طرفی در روی اختتامیه کتابی با عنوان بر آستان مشمول ۴۰ اثر رونمایی خواهدشد.

جشنواره در دو بخش مستقل فارسی و انگلیسی برگزار می‌شود

علی فروزانفر دیگر سخنران این نشست بود. او با اعلام اینکه جشنواره به مرحله اختتامیه رسیده‌است، توضیح داد: اختتامیه ۹ شهریور در سالن سوره حوزه هنری برگزار می‌شود. در فراخوان اطلاع‌رسانی برای آثار در دو بخش فارسی و انگلیسی انجام شده‌است. اهدای جوایز هم در دو بخش فارسی و انگلیسی خواهد بود، در داخل کشور بیشتر تمرکز به فارسی است و بخش انگلیسی دیدگاه بین‌الملل دارد.

دبیر اجرایی جشنواره و رئیس جدید حوزه هنری استان تهران افزود: مجموع جوایز از اول تا دهم، در هر بخش بالغ بر ۱۱ هزار و ۵۰۰ یورو است. جوایز به یورو یا معادل ریالی آن پرداخت خواهدشد، یک تندیس برای جشنواره طراحی شده و آستان نام دارد. در مراسم اختتامیه از کتاب مجموعه آثار رونمایی می‌کنیم، کتاب بخش فارسی آماده شده و در مرحله چاپ است، کتاب بخش انگلیسی باید مراحلی را طی کند.

وی درپایان سخنان خود گفت : محوریت اجرایی این جشنواره با حوزه هنری بوده‌است و سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان صدا و سیما، همراه اول، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، و ... همراه حوزه هنری بودند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب