امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 6031 تاریخ انتشار: شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس مجلس شورای اسلامی؛

باعث پرورش گروه داعش آمریکایی‌ها بودند / تکیه بر عقلانیت مهم‌ترین ویژگی‌ تفکر شیعی است/ امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه خود اصلاح کنیم

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی تکیه بر عقلانیت را یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تفکر شیعی عنوان کرد و گفت: اکنون افراط و تفریط‌هایی در مسئله عقلانیت در غرب به وجود آمده که مشکلات بسیار زیادی را به همراه داشته است.
باعث پرورش گروه داعش آمریکایی‌ها بودند / تکیه بر عقلانیت مهم‌ترین ویژگی‌ تفکر شیعی است/ امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه خود اصلاح کنیم

به گزارش خبر ایران، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز، 22 شهریورماه در اختتامیه هفتمین جشنواره بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی، برگزاری این جشنواره را ارزشمند عنوان کرد و گفت: آستان قدس رضوی خدمات بسیار زیادی را در جهت تبلیغ و ترویج سیره و تفکر امام رضا(ع) انجام داده و گامهای بسیار خوب و مؤثری را در این جهت برداشته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید فعالیت‌ها در حوزه سیره و تفکر امام رضا(ع) گسترش پیدا کند، گفت: هم‌اکنون شیفتگان و علاقه‌مندان بسیاری در این راه اقدامات مناسبی را انجام دادند اما باید این افراد یاد بگیرند که آثار قوی‌تر و بهتری را در این حوزه خلق کنند.

مسلک دنیای خود را با معارف اهل بیت(ع) پیوند بزنیم
وی با اشاره به توجه ائمه(ع) و دین مبین اسلام و عقلانیت اظهار کرد: سیره ائمه(ع) منطبق بر عقلانیت بوده ما نیز باید شیوه و مسلک دنیای خود را با معارف اهل بیت(ع) پیوند بزنیم.

لاریجانی با اشاره به ویژگی‌های تفکر شیعی اظهار کرد: تکیه بر عقلانیت یکی از مهمترین این ویژگی‌های این تفکر به شمار می‌رود، به گونه‌ای که از امام رضا(ع) روایات متعددی در این خصوص آمده است که می‌فرمایند: «دینداری که عقل ندارد اعتنایی به او نیست».

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ائمه(ع) به خصوص امام رضا(ع) احادیث بسیار زیادی را در راستای توجه امت اسلامی به عقل دارند، ابراز کرد: در تفکر غرب توجهی به دین‌مداری وجود ندارد؛ اکنون افراط و تفریط‌هایی در مسئله عقلانیت در غرب به وجود آمده که مشکلات بسیار زیادی را به همراه داشته است.

از طریق عقل می‌توانیم توسل به اولیا خدا داشته باشیم
لاریجانی در ادامه به روایات دیگر از امام رضا(ع) در خصوص عقل اشاره کرد و گفت: امام رضا(ع) می‌فرمایند: «خداوند عقل را خلق کرد و به عزت و جلال خود سوگند خورد که هیچ چیزی را به خوبی عقل خلق نکرده و به وسیله آن پاداش می‌دهد و کیفر می‌کند»؛ این روایت بیان می‌کند که از طریق عقل می‌توانیم تمسک و توسل به اولیاء خدا داشته باشیم زیرا ما از طریق عقل می‌توانیم تمام مشکلات خود را رفع کنیم.

وی با بیان اینکه در صد سال اخیر در خصوص عقل، تفکرها و نگرش‌های زیادی  بوده است، گفت: برخی معتقدند عقل شرق و غرب ندارد، برخی نیز این اعتقاد را دارند عقل در متن دین بوده که باید ارزش‌های دینی را با آن تطبیق کنیم، گروه دیگر نیز این اعتقاد را دارند که عقل به معنی آن چیزی بوده که در کتاب و سنت آمده است بنابراین افق‌ها، آرمان‌ها و اهداف بسیار متفاوتی در این خصوص قائل شده‌اند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنی از امام حسین(ع) مبنی بر اینکه «در پناه دین عقل به کمال می رسد»،‌ عنوان کرد: عقل مبنایی است که ائمه(ع) نیز به آن توجه بسزایی دارند.

توجه به موضوع عقلانیت در اسلام
وی یادآور شد: عقلانیت در تفکر شیعی به  این معناست که حق را مبنا قرار دهیم، این امر در آثار شهید مرتضی مطهری بسیار برجسته است زیرا به خوبی به موضوع عقلانیت در تفکر اسلام توجه کرده‌اند.

لاریجانی با بیان اینکه قرآن کریم اسلام را به عنوان امت وسط نامیده است، گفت: شهید مطهری راه وسط را که مشخصه آن عقلانیت بوده، ویژگی مسلمانان و دین مبین اسلام عنوان می‌کند زیرا تفکر شیعی توجه ویژه‌ای به عقلانیت دارد.

وی ادامه داد: طبق تفکر شهید مطهری، فهم عقل در مسیر راه اسلامی می‌تواند تمام عرصه های زندگی را باز کند و بنده این اعتقاد را دارم که کمی در توجه به این اصل در جامعه ما بی‌سلیقگی شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ویژگی‌های کتاب عقل و جهل اصول کافی گفت: روایات بسیار فراوانی در توجه به عقل و اهمیت آن در سنت نبوی وجود دارد که این کتاب به آن‌ها پرداخته و توجه بسیاری به آن کرده است.

آزادی تفکر و اندیشه در جامعه بسیار مهم است
وی با بیان اینکه آزادی تفکر و اندیشه در جامعه بسیار مهم است، عنوان کرد: در حوزه سیاست و اجتماع باید به مسئله آزادی اندیشه توجه بسزایی داشته باشیم زیرا حوزه فکر باید دارای آزادی باشد.

لاریجانی با بیان اینکه تفکرهای بسیار فراوانی نسبت به شیعیان وجود دارد، عنوان کرد: برخی معتقدند تمام شیعیان کافر هستند، در حالی که این یک تفکر بسته است و اساس و مبنای عقلانیت به آزادی اندیشه نیست.

وی با بیان اینکه هم اکنون در علم سیاست کلک زدن باب شده است، به تفاوت دموکراسی در اسلام و غرب اشاره و عنوان کرد: دموکراسی در اسلام یعنی انسانیت رها شده، در حالی که دموکراسی در غرب به معنای حیوان رها شده است.

رئیس قوه مقننه افزود: دموکراسی در اسلام بر اساس فطرت انسانیت و سعادت انسانی نهادینه شده است، بر این اساس در نظام حقوقی، برآورده شدن نیازهای فطری انسان یک اصل به شمار می‌رود؛ این در حالی است که در دموکراسی غرب، پیشرفت مادی و لذت نهادینه شده و مبنای حقوقی آن نیز بر اساس تأمین نیازهای ملی است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه امام حسین(ع) برای اقامه امر به معروف در صحنه عاشورا قیام کردند، عنوان کرد: این موضوع در جامعه اسلامی ما نیز بسیار دارای اهمیت است لذا باید توجه بسزایی به آن داشته باشیم.

امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه خود اصلاح کنیم
لاریجانی با بیان اینکه شهید مطهری خواستار ایجاد یک وزارتخانه برای امر به معروف و نهی از منکر بودند، اظهار کرد: متاسفانه در 36 سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد توجه ویژه‌ای به مسئله امر به معروف و نهی از منکر نشده و از نظر تئوری نیز کارهای مناسبی در این حوزه انجام نشده است اما باید دقت کنیم اگر این امر به طور مناسب اجرایی نشود اثرات بسیار مخربی به دنبال دارد لذا ما باید امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه خود اصلاح کنیم.

وی با اشاره به حضور غربی‌ها و آمریکایی‌ها در منطقه گفت: قرن 20 را می‌توان یک قرن جنایتکارانه عنوان کرد زیرا در این قرن بیشترین جنگ‌ها، کشتار جمعی و استفاده از بمب اتمی و بهره‌گیری از تفکر و علم در این راستا اتفاق افتاده است، همچنین غربی‌ها تهاجم بسیار زیادی را به منطقه خاورمیانه داشتند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گروه داعش توسط آمریکایی‌ها به وجود آمده است، گفت: هم اکنون آن‌ها جلسات بسیار متعددی را در عربستان و ترکیه برای از بین بردن این گروه تکفیری انجام می‌دهند، زیرا اعتقاد دارند با حمله به گروه داعش می‌توانند سوریه را نیز از بین ببرند.

آمریکایی‌ها هیچ گونه عقلانیتی برای اداره دنیا قائل نیستند
وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها هیچ گونه عقلانیتی برای اداره دنیا قائل نیستند، گفت: آن‌ها از هر علمی برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند اما باید بدانند حضور این گروه در منطقه بازی با یک انبار باروت است.

وی با بیان اینکه داعش بسیار محدود است، ابراز کرد: آمریکایی‌ها باعث شدند این گروه پرورش یابند، بنابراین هم اکنون نیز نمی‌توانند با بمباران هوایی و شیوه کلاسیک این گروه تکفیری را از بین ببرند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در پایان تأکید کرد: امروز ما باید به تفکر و سیره ائمه(ع) رجوع کنیم زیرا این تفکر و سیره یکی از دلایل اقتدار مسلمانان در برابر غربی‌ها به شمار می‌رود.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب