امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 6030 تاریخ انتشار: شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۱:۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

علیرضا طاری معاون خبرداد؛

قانون مالیات بر ارزش افزوده به طور دقیق اجرا می شود/ دریافت مالیات بر ارزش افزوده در پیتزا و اغذیه ها فروشی های زنجیره ای بزودی/ پاسخ سازمان مالیاتی به اظهارات رییس اتاق اصناف ایران

خبرایران: علیرضا طاری معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی، گفت: رستوران ها، چلوکبابی ها و اغذیه فروشی های زنجیره ای و پیتزا فروشی ها بزودی برای دریافت مالیات بر ارزش افزوده فراخوان می شوند.
قانون مالیات بر ارزش افزوده به طور دقیق اجرا می شود/ دریافت مالیات بر ارزش افزوده در پیتزا و اغذیه ها فروشی های زنجیره ای بزودی/ پاسخ سازمان مالیاتی به اظهارات رییس اتاق اصناف ایران

به گزارش خبرایران، علیرضا طاری درباره مشمول شدن فست فودها در نظام مالیات بر ارزش افزوده، اظهار داشت: قرار است بزودی گروه های جدید در فعالیت های همگن فراخوان شوند و این حلقه را تکمیل کنیم.

 

** فرار مالیاتی در بخش ارزش افزوده حداقل است

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص وضعیت فرار مالیاتی در بخش مالیات بر ارزش افزوده با تاکید بر اینکه فرار مالیاتی در تمام کشورها وجود دارد اما میزان ضعف و یا شدت آن متفاوت است، اظهار داشت: برهمین اساس مدعی نیستیم در ایران فرار مالیاتی وجود ندارد.

طاری بخش تصریح کرد: اما با توجه به اینکه سالانه حدود 100 درصد از مالیات بر ارزش افزوده پیش بینی شده در بودجه محقق می شود می توان گفت که فرار مالیاتی در این بخش به حداقل رسیده است.

وی ادامه داد: با این وجود مدعی نیستیم که فرار مالیاتی در ارزش افزوده وجود ندارد زیرا برخی از اصناف مشمول تاکنون نسبت به ثبت نام اقدام نکرده اند و یا اینکه برخی دیگر مالیات را ابزار نمی کنند و سازمان امور مالیاتی مجبور می شود که به سراغ آنها برود تا پس از حسابرسی مالیات، حقوق حقه دولت را مطالبه و وصول کند.

معاون مالیات بر ارزش افزوده با بیان اینکه قانون مالیات بر ارزش افزوده برای مودیانی که از قانون تمکین نکنند جرایمی را در نظر گرفته است، اظهار داشت: مودیان مشمولی که نسبت به تسلیم اظهارنامه، ثبت نام، ارایه اسناد و مدارک و صورت حساب و سایر تکالیف مقرر اقدامات نکنند، براساس قانون جریمه می شوند.

 

** تحقق 95 درصد درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده بودجه طی شش ماه

این مقام مسوول در سازمان امور مالیاتی از تحقق 95 درصد درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده در قانون بودجه طی شش ماهه ابتدای سال خبر داد و تصریح کرد: این میزان نسبت به سال گذشته حدود 80 درصد افزایش داشته که بخشی از آن ناشی از افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال 93 است.

طاری بخش گفت: پیش بینی بودجه از درآمد مالیات بر ارزش افزوده برای سال جاری 23 هزار میلیارد تومان بوده که البته عوارض وصولی نیز به آن افزوده می شود.

وی پیش بینی کرد که با توجه به وضعیت دریافت مالیات و عوارض در سال جاری میزان درآمد مالیات بر ارزش افزوده معادل مالیات های مستقیم باشد.

 

** گروه های جدید مشمول نصب و استفاده از صندوق مکانیزه فروش مشخص و اعلام می شود

طاری بخش با اشاره به ماده 121 برنامه پنجم توسعه، اظهار داشت: براساس این ماده باید تعدادی از اصناف فراخوان شوند که برهمین اساس این گروه از ابتدای سال 94 ملزم به نصب و استفاده از صندوق فروش می شوند. مشمولانی هم که قانون را رعایت نکنند علاوه بر اینکه شامل هزینه نصب نرم افزار و سخت افزار صندوق قابل کسر از درآمد مشمول آنان نمی باشد از معافیت پایه مالیات های مستقیم که در سال جاری 120 میلیون ریال است محروم می شوند.

به گفته وی، تاکنون در سال های 92 و 93 تعداد 20 گروه از اصناف برای اجرای حکم برنامه پنجم توسعه فراخوان شده اند و تعدادی هم برای سال 94 فراخوان خواهند شد.

 

** پاسخ سازمان مالیاتی به اظهارات رییس اتاق اصناف ایران/ قانون مالیات بر ارزش افزوده به طور دقیق اجرا می شود

وی با اشاره به اظهارات علی فاضلی رییس اتاق اصناف ایران در خصوص مشکلات اخذ مالیات بر ارزش افزوده و صحیح نبودن روند آن، افزود: روند دریافت مالیات بر ارزش افزوده طبق مقررات و موازین قانونی انجام می شود و تلاش شده که قانون به طور دقیق اجرایی شود.

طاری بخش با بیان اینکه مبانی تئوریک این قانون در ایران همانند سایر کشورهای دنیا بر پایه مصرف و بنابر اصل مقصد است، تصریح کرد: با ساز وکار تدوین شده قانون نحوه دریافت مالیات دقیقا با تعریف اقتصادی ارزش افزوده در زنجیره تولید، توزیع و خرده فروشی منطبق است.

وی ادامه داد: همچنین در این مصاحبه بیان شده که مالیات بر ارزش افزوده باید از یکی از مبادی ورودی کالا اخذ شود این در حالی است که این امر برای سازمان امور مالیاتی نامفهوم است و مشخص نیست که منظور این است که تمام گمرکات در یک نقطه جمع و کالاهای مشمول مالیات بر ارزش افزوده از آن مبدا وارد کشور شود و یا اینکه مالیات بر ارزش افزوده در یک مرحله وصول گردد که البته مورد نخست با قوانین امورگمرکی منافات دارد و دیگری نیز با مبانی تئوریک ارزش افزوده و ساز و کار طراحی شده آن مغایر است و اگر به فرض چنین اتفاقی بیفتد اسم این نوع مالیات دیگر مالیات بر ارزش افزوده نیست.

این مقام مسوول در سازمان امور مالیاتی کشور ادامه داد: شاید منظور رییس اتاق اصناف ایران مالیات بر فروش باشد که این نوع مالیات در ایران و سایر کشورهای دنیا تقریبا از چندین سال قبل منسوخ شده است.

وی تصریح کرد: پیشنهاد می دهیم با توجه به رایگان بودن آموزش مالیات بر ارزش افزوده، مودیان و اصناف نسبت به امر فراگیری قوانین و مقررات نظام مالیات بر ارزش افزوده اقدام کنند.

طاری بخش اظهار داشت: همچنین پیشنهاد می دهیم افراد دخیل در موضوع مالیات بر ارزش افزوده اعم از مودیان مالیاتی و تشکل های صنفی آموزش ببینند تا از مبانی تئوریک و اجرایی قانون اطلاع حاصل کنند تا امکان اظهار نظر دقیق تر نسبت به این موضوع فراهم شود و اگر اظهار نظری هم صورت می گیرد موجب تشویش اذهان عمومی نشود.

وی ادامه داد: علاوه بر این، قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب مجلس شورای اسلامی است و برای تمام مودیان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی لازم الاجرا است.

این مقام مسوول در سازمان امور مالیاتی گفت: این سازمان در این چارچوب وظیفه خود می داند که قوانین مالیاتی را فارغ از هرگونه تعبیر و تفسیر سلیقه ای دقیقا برابر با احکام قانونی اجرا کند.

وی درباره بخش دیگر اظهارات رییس اتاق اصناف ایران در خصوص مشکلات ایجاد شده ارزش افزوده برای مودیان، افزود: هیچ اشکالی از نظر دریافت مالیات بر ارزش افزوده از منظر مبانی قانونی وجود ندارد اما چنانچه مودیان قانون را تکمین نکنند و تکالیف آن را از جمله ثبت نام را انجام ندهند و یا اینکه مالیات دریافتی را پس از دریافت ابزار و به دولت پرداخت نکنند این نوع مودیان با مشکل مواجه می شوند و طبعا به هیچ وجه نباید از متخلف دفاع شود.

طاری بخش افزود: در این صورت مشکل از احکام، قانون و یا نحوه اجرای آن نیست بلکه ناشی از عدم تمکین مقررات و اجرای صحیح قانون توسط مودیان است.

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور ادامه داد: بسیاری از مودیان در بخش اشخاص حقوقی بدون هیچ دغدغه ای قانون را اجرا می کنند و مشکلی ندارند اما مشکل عمده در بخش اصناف و مشاغل است که این امر ممکن است ناشی از عدم اشراف به قانون و یا عدم هماهنگی اتحادیه صنفی وعدم همکاری آنان با سازمان امور مالیاتی کشور و یا عدم اعتقاد به موضوع مالیات و قوانین مالیاتی است.

 

** چریمه طلافروشان در صورت صدور فاکتور غیرمنطبق با فاکتورهای نمونه سازمان امور مالیاتی کشور

وی درباره فاکتورهای طلافروشان نیز اظهار داشت: فاکتورهای یکسانی براساس ماده 19 قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال 90 برای طلافروشان طراحی و ارایه شد تا این صنف طبق نمونه ارسالی فاکتور صادر کنند.

طاری بخش گفت: دراین فاکتور قیمت ذاتی طلا، کارمزد ساخت و سودی که توسط اتحادیه تعیین شده بعلاوه مالیات بر ارزش افزوده باید درج شود و صدور هرگونه فاکتور غیر از فرم نمونه و یا خلاف مقررات غیرقانونی است و مشمول جریمه خواهد شد.

 

** ارایه اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزوده بزودی به وزارت اقتصاد

طاری بخش تصریح کرد: اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزوده در گذشته در این معاونت نهایی و به سازمان امور مالیاتی ارایه شده است که براساس آن کارگروه ستاد راهبردی سازمان بررسی و تکمیل شده و بزودی به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارایه می شود.

وی ادامه داد: قرار است این اصلاحیه در کارگروهی متشکل از مسوولان سازمان امور مالیاتی و وزارت اقتصاد با حضور نمایندگان تشکل های صنفی و حرفه ای بررسی شود تا پس از جمع بندی تقدیم هیات دولت شود.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب