امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 59690 تاریخ انتشار: شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۲:۴۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

در نشست خبری اعلام شد؛

تجلیل و قدردانی از100 چهره برتر در«آئین سپاس چهره‌های ماندگارصنعت چاپ ایران»/ برگزاری آیین سپاس چهره های ماندگار صنعت چاپ ایران به صورت کاملا صنفی / برگزاری آئین سپاس چهره‌های ماندگار صنعت چاپ ایران ۲۰ اردیبهشت‌ماه در هتل اسپیناس پلاس

خبرایران: نشست خبری «آئین سپاس چهره‌های ماندگار صنعت چاپ ایران » صبح امروز شنبه 10 اردیبهشت‌ماه 1401 با حضور اصحاب رسانه برگزارشد.
تجلیل و قدردانی از100 چهره برتر در«آئین سپاس چهره‌های ماندگارصنعت چاپ ایران»/ برگزاری آیین سپاس چهره های ماندگار صنعت چاپ ایران به صورت کاملا صنفی / برگزاری آئین سپاس چهره‌های ماندگار صنعت چاپ ایران ۲۰ اردیبهشت‌ماه در هتل اسپیناس پلاس

 به گزارش خبرایران، نشست خبری «آئین سپاس چهره‌های ماندگار صنعت چاپ ایران » صبح امروز شنبه 10  اردیبهشت‌ماه 1401 با حضور«علی‌اکبر ابراهیمی» مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «اسکندر خمسه‌پور» رئیس آئین سپاس چهره‌های ماندگار صنعت چاپ ایران، «احمد ابوالحسنی» رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران و رئیس کمیته اجرایی آیین سپاس، «حسین پریخواه» دبیر اجرایی آیین سپاس، «علی طارمی» عضو هیئت امنای آئین سپاس ،«محمد رسولی» از طراحان اولیه «آئین سپاس چهره‌های ماندگار صنعت چاپ ایران» و کارگردان فیلم‌های این مراسم و اصحاب رسانه برگزار  ودراین نشست خبری «علی‌اکبر ابراهیمی» مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تبریک به عوامل برگزاری آئین سپاس چهره‌های ماندگار صنعت چاپ ایران اظهارداشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سعی کرده همیشه در کنار مفاخر و پیشکسوتان فرهنگی و صنعت چاپ بوده و هست و هیچ حمایتی از آن‌ها را دریغ نخواهد کرد.

ابراهیمی : آیین سپاس چهره های ماندگار صنعت چاپ ایران به صورت کاملا صنفی برگزار می شود
مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درمورد نقش وزارت ارشاد برای برگزاری این مراسم هم عنوان داشت: موسسه طراح این مراسم در سال 1397 به دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مراجعه کرد. در این زمینه دیدگاه وزارت ارشاد براساس وسعت و شرایط کار این بود که آیین سپاس چهره های ماندگار صنعت چاپ ایران به صورت کاملا صنفی برگزار شود.
وی ادامه داد : در نهایت این پروژه در سال 1398 شروع شد و وزارت ارشاد اسلامی به عنوان حامی معنوی و اداری برگزار کنندگان این مراسم همواره در کنارشان قرار داشت و اکنون نیز در خدمت آنها خواهیم بود و پیشکسوتان و مفاخر این صنعت سرمایه های گرانبهای فکری و معنوی کشور هستند، جایگاه والای این عزیزان تکلیف بزرگی را بر دوش دفتر چاپ و اتحادیه های سراسر کشور به منظور برنامه ریزی برای انتقال تجربیاتشان به جوانان خواهد گذاشت. ما در وزارت ارشاد تلاشمان بر این است که این موضوع را با جدیت بیشتری پیش از گذشته پیگیری کنیم.

   


ابوالحسنی: در«آئین سپاس چهره‌های ماندگارصنعت چاپ ایران » از100 چهره برتر این صنعت تجلیل و قدردانی خواهد شد
احمد ابوالحسنی رئیس اتحادیه چاپخانه داران تهران و رئیس کمیته اجرایی این مراسم نیز در ادامه این نشست خبری اظهار داشت: این نشست به منظور معرفی خط مشی و برنامه های پیش رو در آیین سپاس چهره های ماندگار صنعت چاپ است. در این مراسم از 100 چهره برتر این صنعت تجلیل و قدر دانی خواهد شد.
ابوالحسنی افزود : وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی صنعت چاپ کشور در طول این دو سال همواره حامی ما برای برگزاری این مراسم بوده است. بدون همدلی وزیر ارشاد و مدیر کل دفتر چاپ و نشر ما نمی توانستیم به کار خود ادامه خواهیم داد.


طارمی: برنامه «آئین سپاس چهره‌های ماندگار صنعت چاپ ایران ۲۰ اردیبهشت‌ماه در هتل اسپیناس پلاس برگزار خواهد شد
علی طارمی پیشکسوت صنعت چاپ نیز دراین نشست خبری ابراز داشت : برنامه «آئین سپاس چهره‌های ماندگار صنعت چاپ ایران  بعد از حدود 2 سال به ثمر می‌نشیند و روز سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه سال جاری در هتل اسپیناس پلاس برگزار خواهد شد.
وی تصریح کرد: اصل ایده برگزاری این آئین حدود دو سال قبل توسط دو نفر از اعضای اتحادیه چاپ، ابتدا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بعد به اتحادیه چا‌پخانه‌داران پیشنهاد شد و پاییز سال ۹۸ برای اینکه نزدیک به پایان قرن چهاردهم و ورود به قرن پانزدهم بودیم، پیشنهاد شد هم تاریخ شفاهی صدساله چاپ ایران که تقریبا شکل و شمایل صنعتی به خود گرفته است را تهیه کنیم و هم یک یادآوری از دستاوردها و اتفاقات این سده داشته باشیم.
پیشکسوت صنعت چاپ افزود: این ایده با حدود ۶۰ نفر از بزرگان صنعت چاپ به مشورت گذاشته و منجر به تشکیل هیئت امنایی برای اجرای این ایده شد. سازوکار آن تعیین  و کمیته اجرایی برای اجرای برنامه، کمیته امور مالی و دبیرخانه برای اطلاع‌رسانی این آئین تشکیل شد.
وی عنوان داشت: این برنامه تجربه جدیدی برای ما بود و پیش از این برنامه تقدیری مشابه توسط متولی چاپ، یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شد و برای اولین بار همه کار آن از محتواسازی، برنامه‌ریزی، اجرا و مالی و... همه بر دوش خود اهالی چا‌پ بود که خوشبختانه اهالی صنعت چا‌پ واقعا به میدان آمدند و خیلی خوب از این برنامه استقبال کردند؛ مخصوصا در بحث مالی حدود ۱۷ چاپخانه و موسسه چاپی بزرگ حامی مالی این پروژه بزرگ هستند که بسیار جای تقدیر دارد.
طارمی خاطرنشان کرد: اهداف خاصی برای آئین سپاس چهره‌های ماندگار صنعت چاپ ایران تعریف شده و اولین هدف ما این بود که بزرگان و افرادی که در صد سال اخیر در صنعت چاپ زحمت کشیده‌اند و تاثیرگذار بوده‌اند در قالب یک برنامه بزرگداشت؛ تقدیر شوند تا این افراد هم برای نسل جدید و آیندگان شناسایی شوند و هم به نحوی الگوسازی شود زیرا آن‌ها تنها یک اسم نیستند، بلکه یک جریان بزرگ هستند که طی سال‌ها تلاش توانسته‌اند صنعت چاپ را به جایگاه امروز آن برسانند.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه کمتر منبعی درباره بزرگان چا‌پ داریم، دومین هدف ما این بود که این کار می‌تواند یک مستندسازی از همه بزرگان صنعت چاپ و منبع بزرگی در این حوزه باشد. سومین هدف ما هم این بود که تجارب بزرگان و پیشکسوتان صنعت چاپ در صد سال گذشته به دست آوردند جمع‌آوری و منبعی برای نسل‌های آینده شود.
طارمی ادامه داد : اولین برنامه در بخش تارخ شفاهی تهیه فیلم از ۱۰۰چهره ماندگار صنعت چاپ بود که هر فیلم بین ۱۲ تا ۲۰ دقیقه تهیه، تدوین و بازبینی شده، که کار بسیار سخت و بزرگی است. برنامه دیگر تهیه کتابی برای صنعت چاپ است که از سه بخش تشکیل شده است. بخش پیش‌درآمد تاریخ چاپ از ابتدای تمدن بشری تا به امروز و تاریخ چاپ در ایران تاکنون را شامل می‌شود. بخش بعدی کتاب هم به تصاویر و بیوگرافی ۱۰۰ پیشکسوت صنعت چاپ اختصاص دارد که به روز برنامه آماده نخواهد شد و در تاریخ دیگری رونمایی خواهد شد.
وی اضافه کرد:  در چهره‌های ماندگار صنعت چاپ ایران در سه گروه مفاخر، پیشکسوتان و برگزیدگان تجلیل می‌شوند و برای نیل به این هدف، در گام اول تعریف این سه گروه مشخص و در گام بعدی معیارهای هر گروه تعریف و امتیازهای آن تعیین شد. در گام سوم حدود ۴۰۰ نفر  شناسایی و با لیست امتیازات و معیارها به هیئت امنا تقدیم شد و در نتیجه ۱۰۰ نفری که بیشترین امتیاز را داشتند در سه گروه مفاخر، پیشکسوتان و برگزیدگان دسته‌بندی شدند و روز ۲۰ اردیبهشت‌ماه تجلیل خواهند شد.  
 
رسولی: یک تِرَک اختصاصی موسیقی برای صنعت چاپ و نشر توسط فردین خلعتبری  ساخته می شود
محمد رسولی، از طراحان اولیه «آئین سپاس چهره‌های ماندگار صنعت چاپ ایران» و کارگردان فیلم‌های این مراسم هم  با اشاره به برگزاری هم‌زمان این آئین با افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از ساخت یک تِرَک اختصاصی موسیقی برای صنعت چاپ و نشر توسط فردین خلعتبری خبرداد و اظهارداشت: تک‌آهنگ چهره‌های ماندگار صنعت چاپ با ترانه‌سرایی عبدالجبار کاکایی و در وصف صنعت چاپ و چهره‌های ماندگرار این صنعت است که اولین‌بار در مراسم آئین سپاس چهره‌های ماندگار صنعت چاپ اجرا می‌شود.
رسولی تاکید کرد: همچنین ما اجرای یک ارکستر سمفونیک در قالب یک گروه کُر حدودا ۷۰ نفره را در برنامه‌های ویژه مراسم آئین سپاس چهره‌های ماندگار صنعت چاپ ایران خواهیم داشت . ضمن اینکه 2  کتاب رباعیات خیام با خط‌نگاری و خوشنویسی یدالله کابلی و کتاب مجموعه آثار برگزیده استاد فرشچیان که توسط خانه فرهنگ گویا چاپ شده، رونمایی و به چهره‌های ماندگار صنعت چاپ اهدا خواهد شد.

بنابراین گزارش، در پایان نشست خبری نشست خبری آیین سپاس چهره های ماندگار صنعت چاپ ایران از پوستر، لوح تقدیر و تندیس، فیلم 100 چهره ماندگار صنعت چاپ و قرآن نفیس به عنوان یادبود مراسم به برگزیدگان رونمایی شد. قرآن نفیس 16 رنگ برای اهدا به 100 چهره ماندگار پیش‌بینی شده است، هر جزء این قرآن در 20 صفحه است و تذهیب خاص و ویژه‌ای برای آن طراحی شده است.

 

 

 

 

 

 
     

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب