امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 59627 تاریخ انتشار: دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

معاون اول رییس جمهور در کارگروه جنگل های زاگرس تاکید کرد ؛

طرحی جامع و عملیاتی برای احیاء و توسعه جنگل های زاگرس تدوین شود

خبرایران : معاون اول رییس جمهور بر ضرورت تدوین طرحی جامع و عملیاتی برای احیاء و توسعه جنگل های زاگرس و همچنین اقدامات فوری برای جلوگیری از تخریب های ناشی از آسیب های انسانی و طبیعی و حفاظت از جنگل ها در مقابل آتش سوزی های عمدی و غیرعمدی در تابستان سال جاری تاکید کرد.
طرحی جامع و عملیاتی برای احیاء و توسعه جنگل های زاگرس تدوین شود

دکتر محمد مخبر پیش از ظهر امروز(دوشنبه) در جلسه کارگروه جنگل های زاگرس با اشاره به گزارش های ارائه شده در جلسه در خصوص مسائل و مشکلات این میراث طبیعی اظهار داشت: حل مسائل مرتبط با جنگل های زاگرس نیازمند اتخاذ تصمیمات ملی است.
معاون اول رییس جمهور از جنگل های زاگرس به عنوان میراث بین نسلی و ثروت ملی یاد کرد و افزود: مجموعه جنگل های زاگرس، زیست بوم جمعیتی بالغ بر ده میلیون نفر است و نمی توان به سادگی از کنار مسائل و مشکلات ساکنین این مناطق عبور کرد.
وی تاکید کرد: برای حل مسائل و چالش های جنگل های زاگرس باید در کنار اقدامات فوری و عملیاتی، برنامه ها و طرح هایی را نیز به صورت زمانبندی شده برای توسعه این منطقه تدوین و با جدیت در دستور کار قرار دهیم.
دکتر مخبر تصریح کرد: برای اجرای هر چه بهتر طرح ها و برنامه های مرتبط با حل مسائل و احیاء جنگل های زاگرس لازم است مردم و جوامع محلی را به صحنه بیاوریم و از مشارکت جدی خود مردم و شرکت های دانش بنیان برای پیشگیری از تخریب جنگل های زاگرس و نیز توسعه این ناحیه بهره مند شویم.
معاون اول رییس جمهور از وزیر کشور خواست کارگروهی را با عضویت سازمان حفاظت محیط زیست و دستگاه های مرتبط جهت تدوین طرحی عملیاتی و همه جانبه برای پیشگیری از آسیب ها و توسعه جنگل های زاگرس تشکیل دهد و حداکثر ظرف مدت یک ماه برنامه ای جامع، عملیاتی و قابل اجرا در این خصوص به دولت ارائه دهند به گونه ای که وظایف استانداران و دستگاه های اجرایی به طور کامل مشخص باشد و اعتبارات مورد نیاز اجرای طرح ها نیز برآورد شده باشد.
دکتر مخبر با یادآوری اینکه متاسفانه هم در شمال کشور و هم در جنگل های زاگرس با مسئله حریق مواجه هستیم، بر لزوم ایجاد و تقویت مرکز پایش جنگل های این مناطق تاکید و خاطر نشان کرد: باید زمینه تامین و تجهیز ابزارها و امکانات مورد نیاز جهت پشتیبانی از برنامه های اطفاء حریق و پیشگیری از وقوع آتش سوزی در جنگل ها را با مشارکت وزارتخانه های کشور، دفاع و دیگر دستگاه های مسئول فراهم کنیم.
در این جلسه که وزرای کشور، جهاد کشاورزی، نیرو، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون علمی و فناوری رییس جمهور، رییس سازمان حفاظت محیط زیست و استانداران لرستان، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد نیز حضور داشتند، دکتر مسعود منصور رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گزارشی از وسعت و معرفی اقلیم جنگل های زاگرس ارائه کرد و گفت: ۵۰ درصد کل دام کشور در حوزه زاگرس است و ۴۰ درصد از نزولات جوی و ۷۰ درصد عشایر نیز در این ناحیه ساکن هستند.
در این جلسه همچنین گزارشی از برنامه های در دست اقدام جهت توسعه، احیاء و غنی سازی جنگل های زاگرس و نیز طرح های مرتبط با پیشگیری و مقابله با حریق و طرح های جنگلداری ارائه شد.




 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب