امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 59606 تاریخ انتشار: یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۷:۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اعلام کرد؛

جلوگیری از گسترش بیابان‌زایی، اولویت مهم سازمان منابع طبیعی است

خبرایران : رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اعلام کرد: جلوگیری از گسترش بیابان‌زایی یکی از ضرورت های کشور و از مهمترین اولویت‌های سازمان منابع‌طبیعی است.
جلوگیری از گسترش بیابان‌زایی، اولویت مهم سازمان منابع طبیعی است

به گزارش خبرایران از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری کشور، مسعود منصور روز یکشنبه در سومین جلسه ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار که با حضور دکتر علی سلاجقه معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست و دستگاه‌های عضو برگزارشد، گفت: اگر در حوزه‌ای برای جلوگیری از بیابانی‌شدن اقدامات احیایی و بازسازی انجام شود و در بخش دیگر گسترش بیابان‌زایی صورت گیرد قطعاً از اهدافی که دنبال می شود دور خواهیم شد و این نکته‌ای است که کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی به عنوان یک مرجع بین‌المللی روی آن تاکید دارد و می بایست مورد تاکید مسوولین کشور و این ستاد نیز قرار بگیرد.

دکتر منصور افزود: بسیاری از گرد و غبارهایی که وارد کشورمان می‌شود و مردم را آزار می‌دهد منشاء خارجی دارد و باید در جلسه ستاد و دولت در خصوص راهکارهای جلوگیری از آن بحث و بررسی شود.
رئیس سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه مدیریت پایدار سرزمین طیف وسیعی از اقدامات نظیر آبخیزداری و آبخوانداری، مدیریت مراتع و احیای مناطق بیابانی را شامل می‌شود، گفت: پژوهش‌ها نشان می‌دهد که عملیات آبخیزداری سالانه می‌تواند 8 تا 9 میلیون هکتار فرسایش خاک را کاهش دهد و برای حفاظت آب و خاک تا کنون در 33 میلیون هکتار از عرصه‌های کشور طرح‌های آبخیزداری اجرا شده است، این درحالیست که این اقدامات باید در 125 میلیون هکتار دیگر انجام شود.
منصور در ادامه این نشست از ممیزی 82 میلیون هکتار از مراتع کشور خبر داد و افزود: دامداران این عرصه‌ها همگی احصا و شناسایی شده و برای آنها پروانه چرا صادر شده است، ضمن اینکه از دو سال گذشته تا کنون در اقدامی جهشی از سوی سازمان برای 42 میلیون هکتار از مراتع کشور طرح مرتعداری تهیه شده است.
به گفته مسعود منصور در 8.7  میلیون هکتار از عرصه‌های بیابانی عملیات مقابله با بیابان‌زایی از قبیل ایجاد بادشکن، قرق، نهالکاری و مدیریت رواناب انجام شده است که توانست اراضی بیابانی را تثبیت نماید.
منصور یادی از اقدامات گذشتگان در حوزه بیابان کرد و گفت: اگر اقدامات فعالیت‌های بیابان‌زدایی در دهه 40 در استان‌های کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان و هرمزگان نبود بسیاری از زیرساخت‌های کشور مورد آسیب جدی قرار می‌گرفت.
مسئول اول منابع‌طبیعی کشور در آماری اعلام کرد: 7026 کیلومتر از راه‌های مواصلاتی،1810 کیلومتر راه آهن، 23 فرودگاه 1240 کیلومتر رودخانه و 85560 کیلومتر کانال انتقال آب و 600 هزار هکتار اراضی کشاورزی روستاها بر اثر اقدامات بیابان‌زدایی در 8 میلیون و 700 هزار هکتار از عرصه های بیابانی در امان مانده‌اند.
منصور با اشاره به تدوین و ابلاغ سند مدیریت مشارکتی مناطق بیابانی در سال 1400 که زمینه‌ استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی، نهادهای جامعه مدنی، مردم، خیرین و دستگاه‌های اجرایی را فراهم نموده است، گفت: در سال گذشته در قالب الگوهای مشارکتی، 85 هزار هکتار مقابله با بیابانزایی، 12 هزار هکتار جنگل‌کاری و 100 هزار هکتار آبخیزداری اجرا شده است.
بر اساس این گزارش، انجام اقدامات بیولوژیکی و نهالکاری، اجرای مرتعداری تلفیقی و تولید گیاهان دارویی و تشدید اقدامات حفاظتی و تهیه طرح و تعیین مجری از جمله رویکردهایی بود که توسط رییس سازمان منابع طبیعی در این نشست مطرح شد.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب