امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 59170 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۸:۴۶:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

برای لبیک به فرمان مقام معظم رهبری؛

وزارت صمت برای حمایت از تولید باکیفیت، در کنار خانواده بزرگ قطعه سازی قرار گیرد

خبرایران : همایش بزرگ زنجیره خودرو در افق ۱۴۰۱ با صدور بیانیه ۷ ماده ای به کار خود پایان داد.
وزارت صمت برای حمایت از تولید باکیفیت، در کنار خانواده بزرگ قطعه سازی قرار گیرد
به گزارش خبرنگار خبر ایران، همایش بزرگ زنجیره خودرو در افق 1401 که با حضور معاونان و مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاون قضائی دادستان کل کشور، رئیس و اعضا کمیسیون صنایع مجلس و جمعی از فعالان صنعت خودرو و قطعه سازی از سوی انجمن صنایع همگن و نیرومحرکه کشور برگزار شده بود با صدور بیانیه ای 7 ماده ای به کار خود پایان داد.
در بیانیه پایانی این همایش، مهم ترین محورها و موضوعات حاکم بر صنعت خودرو کشور بیان و راهکارهایی برای برون رفت از مشکلات موجود ارائه شده است.
قطعه سازان کشور در این بیانیه به عنوان سربازان جنگ اقتصادی، ضمن تاکید بر ایستادگی و دفاع از سنگر تولید کشور در شرایط سخت تحریمی، از وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان نماینده دولت و متولی صنعت کشور در کنار مجلس قانونگذار دعوت کرده اند برای لبیک به فرمان مقام معظم رهبری برای حمایت از تولید باکیفیت، در کنار خانواده بزرگ قطعه سازی قرار گیرند.
 
قطعه سازان کشور در ادامه انتظارات خود از حاکمیت را طی 7 ماده مطرح کرده اند که در نخستین ماده آن خواسته اند تصدی گری دولت در مدیریت خودروسازان جای خود را به سیاست گذاری و حمایت راهبردی بدهد. امری که لازمه آن، خصوصی سازی واقعی، واگذاری امور غیرحاکمیتی به بخش خصوصی و سیاست زدائی از این صنعت عظیم عنوان شده است.
 
زنجیره تامین صنعت خودرو در ماده دوم این بیانیه برای چندمین بار خواستار حل مشکل قیمت گذاری دستوری خودرو و قطعات آن شده اند؛ موضوعی که باعث تحمیل ضرر و زیان انبوه به صنعت خودرو و از دست رفتن سرمایه در گردش جاری این صنعت شده است.
 
تهیه و تدوین نقشه راه خودروسازی کشور و پایش برنامه های بلندمدت با نگاه به تولید باکیفیت و توسعه خودروهای کم مصرف و خودروهای برقی و زمینه سازی برای تعامل با خودروسازان و قطعه سازان جهانی و بومی سازی فناوری ها و کسب سهم از زنجیره تامین موضوع استراتژیک دیگری است که در ماده سوم بیانیه همایش زنجیره خودرو در افق 1401 مطرح شده است.
 
نگرانی صنعتگران قطعه ساز کشور از واردات بی رویه کالاهایی که ساخت داخل دارند در صورت گشایش مراودات سیاسی و اقتصادی و احیای احتمالی برجام، آنها را بر آن داشته در بند چهارم بیانیه خود خواستار تدوین و اجرای “طرح ساماندهی واردات خودرو و قطعات آن” شوند تا از ضربه به تولید داخل جلوگیری شود و ارزهای آزاد شده در خدمت تولید داخل و به روزآوری تجهیزات و ماشین آلات و تامین مواد اولیه قرا ر گیرد.
 
در پنجمین بند از بیانیه همایش قطعه سازان از حاکمیت خواسته شده است تا مواد اولیه تولیدی کشور که عمدتا نیز دولتی هستند، به اندازه کافی و با قیمت مناسب در اختیار قطعه سازان قرار گیرد و با داخلی سازی سایر مواد اولیه وارداتی، به خودکفائی دارای کیفیت بالای داخلی کمک شود.
 
تصویب بسته مشوق ساخت داخل که از سوی انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور پیشنهاد شده است، بند ششم بیانیه همایش زنجیره خودرو در افق 1401 به شمار می رود که در راستای جمایت از نهضت ساخت داخل و ترغیب سرمایه گذاران بخش خصوصی در صنعت قطعه سازی ارائه شده است.
 
قطعه سازان کشور در آخرین بند از بیانیه خود به بحران حاد نقدینگی ناشی از مطالبات خود از خودروسازان نیز اشاره کرده و خواستار حل این معضل اساسی در اسرع وقت شده اند.
 
گفتنی است، همایش زنجیره خودرو در افق 1401 با حضور 600 نفر از مدیران و مسئولان سه قوه و فعالان صنعت خودرو و قطعه سازی کشور با محورهای پیش بینی محیط عمومی و چشم انداز فعالیت زنجیره، برنامه ریزی برای افزایش تیراژ، اصلاح سبد محصولات و راهکاری های ارتقا کیفیت در سالن همایش های بین المللی هتل المپیک تهران برگزار شد.
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب