امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 58727 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۲:۳۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مرتضی شاهمیرزایی در نشست خبری اعلام کرد؛

خوراک صنایع پتروشیمی۷۵ درصدگاز است/ تا پایان امسال ۶۵ میلیون تن محصول پتروشیمی تولید می‌شود/ ۱۴۰ نوع محصولات پتروشیمی در کشور و ۳۳۳ گرید پلیمری در این صنعت تولید می‌شود

خبرایران : مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت : با برنامه‌ریزی‌های مطلوبی که در شرکت ملی صنایع پتروشیمی به‌عنوان شرکت مادرتخصصی صنعت پتروشیمی انجام شده، شاهد این خواهیم بود که تولید محصولات بالادست پتروشیمی در مسیر تکمیل زنجیره ارزش خواهد شد و تا پایان برنامه هشتم توسعه بیش از ۴۰ میلیون تن ظرفیت تولید متانول در کشور خواهد بود و واگذاری مجوزهای جدید همسو با تکمیل زنجیره ارزش انجام می‌شود.
خوراک صنایع پتروشیمی۷۵ درصدگاز است/ تا پایان امسال ۶۵ میلیون تن محصول پتروشیمی تولید می‌شود/ ۱۴۰ نوع محصولات پتروشیمی در کشور و ۳۳۳ گرید پلیمری در این صنعت تولید می‌شود

به گزارش خبرنگارخبرایران ، نشست خبری «شرکت ملی صنایع پتروشیمی» صبح امروز سه‌شنبه 19 بهمن‌ماه 1400 با حضور«مرتضی شاهمیرزایی» مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی و اصحاب رسانه در دومین روز پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست برگزار ودراین نشست خبری «مرتضی شاهمیرزایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهارداشت: ظرفیت اسمی صنعت پتروشیمی ایران در سال ۵۷ حدود ۳ میلیون تن بوده است، حدود هفت مجتمع پیش از انقلاب در کشور فعال بود و امروز ۶۸ مجتمع پتروشیمی در کشور فعال هستند.
معاون وزیر نفت عنوان داشت : تا پایان امسال ۶۵ میلیون تن محصول پتروشیمی تولید می‌شود که حدود ۲۵ میلیون تن آن خوراک‌های بین‌مجتمعی است و از این مقدار حدود ۳۰ میلیون تن مازاد بر تقاضای داخلی است که به بازارهای جهانی صادر می‌شود که پیش‌بینی می‌شود درآمد صادراتی تا پایان سال به ۱۴ میلیارد دلار برسد.
وی خاطرنشان کرد:۷۵ درصد خوراک صنایع پتروشیمی، گاز است و در فصل سرما با افزایش تقاضای خانگی، محدودیت‌هایی برای صنایع ایجاد می‌شود و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده انتظار می‌رود این محدودیت‌ها کمتر شود زیرا تا پایان برنامه هشتم روزانه ۲۰۰ میلیون مترمکعب تقاضای صنایع پتروشیمی است.
شاهمیرزایی ابرازداشت: بهره‌برداری طرح پتروکیمیا ابن‌سینا در آینده نزدیک انجام خواهد شد. ضمن اینکه تا پایان سال 5 /12میلیارد دلار ارز در سامانه نیما عرضه و پیش‌بینی می‌شود ظرفیت اسمی صنعت پتروشیمی تا پایان سال آینده با تکمیل طرح‌ها به ۱۰۴ تا ۱۰۵ میلیون تن برسد.
معاون وزیر نفت ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌هایی که برای اجرای طرح‌ها در برنامه هفتم توسعه انجام شده است، ظرفیت اسمی این صنعت تا بیش از ۱۴۰ میلیون تن در سال و امید است با اجرای برنامه هشتم توسعه در تکمیل زنجیره ارزش، این مقدار به ۱۹۹ میلیون تن در سال برسد، به این معنا که جایگاه کنونی در دو برنامه دیگر با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده بیش از دو برابر می‌شود.
وی تصریح کرد : رسالت اصحاب رسانه درمعرفی صنعت پتروشیمی بسیار تعیین‌کننده است و به نمایندگی از همه فعالان در این صنعت به اصحاب رسانه خداقوت می‌گویم و از شما می‌خواهم که این صنعت را یاری کنید و صنعت پتروشیمی گازپایه است زیرا ۷۵ درصد از خوراک صنایع پتروشیمی ایران گاز است و محدودیت‌ها در فصل سرما شامل این صنعت هم می‌شود که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده از سوی هلدینگ‌ها برای تأمین خوراک پایدار، انتظار می‌رود در سال‌های آینده این محدودیت‌ها کاهش یابد زیرا تقاضای گاز این صنعت در پایان برنامه هشتم ۲۰۰ میلیون مترمکعب است و این عدد قابل‌توجهی است.
شاهمیرزایی افزود : برنامه تولید ۲۰۰ میلیون تنی در برنامه هشتم توسعه را خواهیم داشت و تحقق این موضوع تحول بزرگی در اشتغالزایی، ارزآوری و رشد فناوری خواهد داشت. ضمن اینکه وزارت نفت، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت ملی نفت ایران، بازو و یاری‌گر صنعت پتروشیمی هستند و انتظار می‌رود مشکلات تولیدکنندگان این صنعت کمتر شود همانطور که امسال قرار بود از ابتدای آذرماه خوراک پتروشیمی‌ها به‌دلیل تقاضای بالای بخش خانگی در فصل سرما محدود شود تقریبا یک ماه شرکت ملی گاز ایران همه همکاری‌ها را با مجتمع‌های پتروشیمی داشتند و محدودیت‌ها تقریبا از دی‌ماه آغاز شد.
وی ادامه داد :با برنامه‌ریزی‌های مطلوبی که در شرکت ملی صنایع پتروشیمی به‌عنوان شرکت مادرتخصصی صنعت پتروشیمی انجام شده، شاهد این خواهیم  بود که تولید محصولات بالادست پتروشیمی در مسیر تکمیل زنجیره ارزش خواهد شد و تا پایان برنامه هشتم توسعه بیش از ۴۰ میلیون تن ظرفیت تولید متانول در کشور خواهد بود و واگذاری مجوزهای جدید همسو با تکمیل زنجیره ارزش انجام می‌شود.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ابرازداشت : ۱۴۰ نوع محصولات پتروشیمی در کشور و ۳۳۳ گرید پلیمری در این صنعت تولید می‌شود و هم‌اکنون در بخش کالا و تجهیزات و دانش‌های فنی و کاتالیست‌های مورد نیاز این صنعت کاستی‌هایی وجود دارد که آقای اوجی، وزیر نفت تکلیفی به‌عهده شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی مبنی بر خودکفایی در کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت تا پایان دولت گذاشتند و در این مسیر از توان ظرفیت‌های دانش‌بنیانی و پژوهشی استفاده شود.
وی اضافه کرد: در زمینه دانش فنی نیاز به تلاش بیشتر است که امید است همه وارد عمل شویم و بتوانیم در آینده این موضوع را نیز تکمیل کنیم و ۸۰ درصد نیازهای تجهیزاتی صنعت پتروشیمی از داخل تأمین می‌شود و از همه افرادی که دل در گرو نظام و کشور دارند و توان سرمایه‌گذاری یا پژوهشی و مهندسی در هر زمینه‌ای دارند می‌خواهم در ادامه توسعه، این صنعت را یاری کنند.
شاهمیرزایی بیان داشت : تا حدود ۱۰ سال آینده تقاضا برای مصرف انواع فرآورده نفتی برای مصرف سوخت به سمت صفر میل می‌کند، اما در صنعت پتروشیمی سالانه ۴.۵ تا ۵ درصد افزایش تقاضا را خواهیم داشت و باید به سمتی حرکت کنیم که این صنعت را به جایگاه ممتاز خود برسانیم تا با ارزش افزوده قابل توجه در صنعت پتروشیمی روبه‌رو شویم و صنعت پتروشیمی
وی افزود : برای اینکه از وضع موجود به وضع مطلوب برویم نمی‌توان وضع موجود را به عنوان یک اصل راهبردی نادیده گرفت، در حال حاضر نیز چند پارامتر در قیمت‌گذاری نرخ خوراک گاز مجتمع‌های پتروشیمیایی موثر است که بخشی از آن هاب‌های اروپایی و امریکایی است که بازنگری شده است.
شاهمیرزایی تصریح کرد : معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت که در این زمینه تعیین‌کننده است، مذاکراتی را با شرکت ملی صنایع پتروشیمی داشت و پیشنهادهایی ارائه کرده است، منتهی برای اینکه مجتمع‌های تولیدی پتروشیمی آسیبی نبینند، وارد عمل شدیم و خوشبختانه دولت هم به پیشنهادهای وزارت نفت ترتیب اثر داد و سقف تعیین شد. یعنی در حال حاضر با لحاظ قیمت هاب‌های اروپایی و امریکایی قیمت بالغ بر هشت هزار تومان در هر مترمکعب می‌شد اما از سوی دولت مبلغ پنج هزار تومان در هر مترمکعب به عنوان سقف تعیین شد.
وی تاکید کرد : در ارتباط با حذف نام جناب آقای نعمت‌زاده، واحدهای ستادی و اداری کارهای خودشان را انجام می‌دهند. در رابطه با نامگذاری اماکن و واحدهای از این دست، شورای فرهنگی به لحاظ مسئولیتی که دارد برای پاسداشت نام شهدا که در کشورمان مرسوم است، این کار را انجام می‌دهد. اگر شما به کشور آلمان بروید مشاهده می‌کنید که هنوز هم بعضی از بازماندگان نسل سوم و چهارم جنگ مورد اکرام هستند و بعضی از اماکن و حتی بعضی از دستاوردها را به نام آنها نامگذاری کرده‌اند.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی خاطرنشان کرد : شورای فرهنگی هم این کار را انجام داده و واحدها و اماکنی که در این ساختمان و وزارتخانه هست، البته در وزارتخانه این کار مرسوم بوده، به نام شهدا نامگذاری کرده است. جناب آقای نعمت‌زاده هم در نامه‌ای که از ایشان یاد شده است از این کار استقبال کرده‌اند و نشان می‌دهد که این کار مورد استقبال ایشان واقع شده است.
وی ادامه داد : سالن‌های دیگری را هم به نام شهدا نامگذاری کرده‌اند. من نیز به همه کسانی که زنده هستند و پیش از بنده در صنعت پتروشیمی بودند، احترام می‌گذارم ونسبت به ایشان تواضع دارم چون صنعت پتروشیمی را به اینجا رسانده‌اند. در افتتاحیه روز گذشته هم حتی از کسانی که برای این صنعت کار کردند و امروز در میان ما نیستند چه آنهایی که پیش از انقلاب بودند و چه آنهایی که پس از انقلاب بودند، یاد کردم. بنابراین این تصمیم در چارچوب اختیارات شورای فرهنگی بوده که خوشبختانه آقای نعمت‌زاده نه تنها ناراحت نشدند بلکه از متن نامه برمی‌آید که گویا از این ناراحتی خلاص شدند و استقبال کردند.
شاهمیرزایی ابرازداشت : در ارتباط با کمبود خوراک گاز، بخشی از فاصله بین ظرفیت اسمی و تولید محصول به خوراک برمی‌گردد و طبیعی است در فصل زمستان هم تقاضای بخش خانگی افزایش می‌یابد. جمهوری اسلامی نیز به دلیل توجه ویژه‌ای که به یکایک هموطنان دارد، رفاه شهروندان را در اولویت قرار داده است. بنابراین وقتی با کاهش دما و به دنبال آن با کاهش فشار در خطوط انتقال گاز مواجه می‌شویم که احتمال قطعی گاز بخش خانگی را در پی دارد، گاز تحویلی به بخش صنایع را کاهش داده و آن را به بخش خانگی اختصاص می‌دهد. صنعت پتروشیمی هم در این زمینه مستثنی نیست و گاز بخشی از مجتمع‌های پتروشیمی کاهش می‌یابد و خوشبختانه دیوار تحریم‌ها خیلی نتوانسته سر راه صادرات محصولات پتروشیمی، انتقال ارز آن و یا واردات تجهیزات آن موثر واقع شود. بنابراین براساس برنامه‌ریزی‌ها، در زمینه توسعه و اجرای طرح‌هایمان خیلی عقب ماندگی نداریم و طرحهای‌مان از پیشرفت خوبی برخورداربوده و رضایت بخش است.

بنابراین گزارش، پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست با مشارکت ۴۳۰ شرکت داخلی و خارجی در چهار گروه مواد اولیه، ماشین‌آلات، کالای ساخته و نیمه‌ساخته و خدمات فنی و مهندسی از ۱۸ تا ۲۱ بهمن‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران دایر است.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب