امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 5868 تاریخ انتشار: شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۳:۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مومنی در دیدار با هیئت اساتید و مسئولان دانشگاه های تركیه مطرح كرد؛

پایه همه چیز در نظام نبوی، آگاهی و بیداری است

خبرایران : هیئتی از اندیشمندان، ادبا، اساتید و مسئولان دانشگاه های تركیه شنبه 15 شهریور از حوزه هنری بازدید كردند و دیداری با محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری و مدیران دفاتر مختلف این نهاد داشتند.
پایه همه چیز در نظام نبوی، آگاهی و بیداری است

به گزارش خبرایران از پایگاه خبری حوزه هنری، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری در سخنانی در جمع اساتید دانشگاه های تركیه، این گونه رفت و آمدها را بیش از هر چیز بهانه ای برای تأمل بیشتر بر سابقه دوستی و مشتركات فرهنگی دو كشور دانست و اظهار كرد: می گویند زمانی كه مولانا از بلخ به سوی قونیه مهاجرت كرد در تمام این مسیر  طولانی هیچ احساس غربت نكرد؛ چراكه هر جا منزل گزید فرهنگ و آداب و رسوم مشترك داشتند و حتی به زبان فارسی كه زبان او و زبان بخش عمده ای از جهان اسلام بود تكلم می كردند.

 

ترك ها نقش ممتازی در گسترش زبان فارسی داشته اند

وی افزود: از همین فرصت استفاده می كنم و به نقش ممتازی كه ترك ها در گسترش زبان فارسی داشته اند اشاره می كنم. زبان فارسی همواره به عنوان زبان دوم اسلام مطرح بوده است و پیش از این كه پای استعمارگران در سرزمین های اسلامی باز شود، ترك های مسلمان در هر كجا كه دولت تشكیل داده اند، از زبان فارسی حمایت كرده اند. هم در شبه قاره و هند كه گوركانیان این زبان را به عنوان زبان رسمی آن كشور پهناور اعلام كردند و هم تركان ازبك كه در اواخر قرن دهم در آسیای میانه سلسله شیبانی را تشكیل دادند این زبان را به عنوان  زبان رسمی خود اعلام كرده اند.

مومنی خاطرنشان كرد: حتی در دولت عثمانی نیز كه مناطق گسترده ای از جهان اسلام را در اختیار داشت، مدت ها زبان فارسی به عنوان زبان رایج در امور دیوانی و جامعه روشنفكری حضور داشت. حتی برخی پادشاهان عثمانی به این زبان شعر می سرودند و در كارهای مهم به دیوان حافظ تفأل می زدند.

رئیس حوزه هنری گفت: آرنولد توین بی، مورخ مشهور انگلیسی جمله پر معنایی دارد كه نشان دهنده اشتراكات فرهنگی و مذهبی دو ملت ایران و تركیه است. او كه تخصص اش مطالعه در باره تمدن ها بود، می گوید: وقتی سلطان سلیم كه خود كاملا متأثر از فرهنگ و زبان فارسی بود تا نیمی از اروپا را تسخیر كرد، در واقع این تمدن ایرانی و فرهنگ فارسی بود كه تمدن غرب را تسخیر می كرد.  

وی همچنین گفت: یكی از بهترین شرح های دیوان حافظ شیرازی را سودی یكی از ترك های بوسنیایی نوشته است كه هنوز هم مورد مراجعه محققان و دانشجویان زبان فارسی است.

 

همه چیز خبر از تغییر بزرگ در مدیریت جهان می دهد

مومنی با بیان این كه امروز متفكران و هنرمندان مسلمان از كشورهای مختلف بیش از گذشته نیاز به همفكری و همدلی دارند، عنوان كرد: امروز جهان در یكی از فرازهای تاریخی خود قرار دارد و همه چیز خبر از یك تغییر بزرگ در مدیریت جهان می دهد. در چنین لحظه سرنوشت سازی نباید مسلمانان غافل نگهداشته شوند كه متأسفانه الان چنین است.

این نویسنده كشورمان با تاكید بر این كه متفكران مسلمان از مفاهیم والای قرآن كریم و آموزه های سیره پیامبر عظیم الشأن اسلام (ص) برخوردارند، اظهار كرد: پایه مفاهیم قرآن و سیره پیامبر (ص) مبارزه با جهل و ستم است. در نظام نبوی پایه همه چیز دانستن، شناختن، آگاهی و بیداری است٠ در سایه این شناخت و آگاهی انسان ها به عناصر فعال و تحرك زا تبدیل می شوند٠ بدون آگاهی و كوركورانه كسی را به سویی حركت نمی دهند. درست بر خلاف آن نظام های كفر و طاغوتی است كه ملت شان را نا آگاه و مستضعف می خواهند.

 

ای كاش امروز خبرهای جهان، اخبار پیشرفت مسلمانان بود

وی ادامه داد: افسوس كه امروز جهان اسلام و امت اسلامی فرسنگ ها با آموزه های پیامبر رحمت و مهربانی فاصله دارد. فرمودند مایه زینت ما باشید. ای كاش امروز سر آغاز خبرهای رسانه های جهان، اخبار پیشرفت های علمی و دستاوردهای معرفتی پیروان كسی بود كه رسالتش را با امر خواندن شروع كرد و فرمود حكمت و دانش گم شده هر زن و مرد مؤمن است.

 

وظیفه متفكران مسلمان بسیار سنگین است

مومنی ضمن ابراز تاسف از این كه دوری مسلمانان با سیره پیامبرشان به جایی رسیده كه هر جا جنایت هولناكی روی می دهد پیش از هر چیز انگشت اتهام به سوی كسانی است كه خود را مسلمان می دانند و به گمان خود تقرب به خدا می جویند، گفت: در زیارت اربعین فرموده شده است كه امام حسین (ع) كشته شد تا امت جدش را از حیرت جهل و نفاق نجات دهد. امروز امت جد او بیش از هر چیز دیگر گرفتار این دو است و در چنین روزگاری وظیفه متفكران مسلمان بسیار سنگین است.

در ادامه این مراسم، پروفسور دكتر سعدی چوگنلی، معاون دانشگاه آتاتورك ارزروم ضمن تقدیر از سخنان محسن مومنی شریف، گفت: هر اتفاق بد و ناخوشایندی كه در دنیای اسلام و بین امت اسلامی رخ می دهد، باعث كوچك شدن دنیای اسلام می شود و تنها راه جلوگیری از آن، نزدیك شدن امت های اسلامی به یكدیگر است.

وی عنوان كرد: در زمان های گذشته كه مسلمانان اتحاد بیشتری داشتند، به پیشرفت های بیشتری هم دست یافتند. وقتی امروز از علم سخن می گوییم نخستین چیزی كه به یاد می آوریم متون كشورهای اروپایی و غربی است. اگر در همه زمینه ها متحد باشیم با قطعیت بیشتر آن ها را پشت سر خواهیم گذاشت.

وی همچنین هدایایی از سوی رئیس دانشگاه آتاتورك ارزروم به محسن مومنی شریف اهدا كرد.

دكتر عثمان اوزجان معاون دانشگاه آلپ ارسلان موش ضمن تشكر از سخنان مومنی شریف، گفت: آقای مومنی دلایل و همین طور علاج بیماری منطقه را در صحبت هایشان مطرح كردند. من هم تایید می كنم كه علاج این مشكلات تسری جستن به قرآن، كتاب مقدس دین اسلام است.

وی خاطرنشان كرد: اگر مسلمانان به این كتاب آسمانی نپیوندند همیشه جدا از هم خواهند بود و اگر به عنوان مسلمان، به جای قرآن از منابع دیگر استفاده كنیم ممكن نیست اتحادمان را بتوانیم حفظ كنیم.

در این دیدار شخصیت هایی همچون مرتضی سرهنگی، هدایت الله بهبودی، خسرو زینال پور، موسی بیدج، هادی مولوی دوست، وحید یامین پور، ناصر فیض، سعیده حسینجانی حضور داشتند.

همچنین هیئت تركی متشكل از اساتیدی همچون دلاور دوزگون رئیس دانشكده ادبیات، نعمت ییلدیریم مدیر گروه رشته زبان و ادبیات فارسی، وییس دیرمنچای معاون دانشكده ادبیات دانشگاه آتاتورك، حسین یورتتاش مدیر گروه رشته تاریخ و پزوهش هنر، خالدون اوزكان رئیس انیستیتو تحصیلات تكمیلی هنرهای زیبای دانشگاه آتاتورك، سلیمان چیدم معاون انیستیتو تحصیلات تكمیلی علوم اجتماعی دانشگاه آتاتورك، مصطفی ییلدیریم رئیس انیستیتو تحصیلات تكمیلی علوم اجتماعی دانشگاه آتاتورك، حسن چیفت چی استاد تمام دانشكده فن و ادبیات دانشگاه بینگول، آلپرن كایسرلی عضو هیئت علمی دانشگاه آتاتورك، صالح عبدالقادر خبرنگار می شد.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب