امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 5833 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۶:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

هزینه اینترنت در ایران ٢ برابر افغانستان و ٣٥٠٠ برابر ژاپن

رتبه سرعت اینترنت در ایران: 169 از 192 کشور /متوسط سرعت اینترنت در غنا و اوگاندا بالای 2 مگ، در ایران 0.67 مگابیت بر ثانیه

خبر ایران : ارایه خدمات اینترنت در ایران بسیار نا امیدکننده است چراکه از نظر متوسط سرعت اینترنت حتی از کشورهای مثل غنا، اوگاندا و لیبی پایین تریم و از نظر هزینه نیز بابت داشتن یک اینترنت بی کیفیت باید 2 برابر افغانی ها و 3500 برابر ژاپنی ها هزینه کنیم.
 رتبه سرعت اینترنت در ایران: 169 از 192 کشور /متوسط سرعت اینترنت در غنا و اوگاندا بالای 2 مگ، در ایران 0.67 مگابیت بر ثانیه

به گزارش خبر ایران کمتر از یک‌سال تا پایان برنامه پنجم توسعه باقی مانده است. در این برنامه رتبه ٢ منطقه در زمینه دسترسی به اینترنت برای کشور پیش‌بینی شده بود اما حالا نه‌تنها ایران از نظر سرعت اینترنت رتبه آخر منطقه را از آن خود کرده است که قیمت اینترنت در ایران دوبرابر افغانستان و بیشتر از ٣٥٠٠ برابر ژاپن است.این در شرایطی است که چندی پیش وزارت ارتباطات دولت یازدهم مجوز اعطای نسل‌سوم خدمات اینترنتی را اعطا کرد و همین موضوع کافی بود تا حملاتی علیه محمود واعظی آغاز شود و او حتی تهدید به استیضاح شود.

اعتراض نمایندگان مجلس به افزایش پهنای باند اینترنت

ساعاتی پس از انتشار خبر واگذاری نسل‌سوم خدمات اینترنت پرسرعت، انتقاد شدید به دولت آغاز شد. نمایندگان مجلس، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را تهدید به استیضاح کرده و گفتند، تا زمانی که شبکه اینترنت ملی راه‌اندازی نشده است، دولت حق ندارد پهنای باند را افزایش دهد.برخی رسانه‌ها مجوز نسل ٣ را غیرقانونی دانسته و برای این ادعای خود به فراهم‌نشدن زیرساخت‌ها متوسل شدند.حملات به دولت واکنش حسن روحانی را برانگیخت. او یک‌بار در نشست خود با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی اعلام کرد که برخورداری از اینترنت پرسرعت لازمه توسعه دانش و تولید علم در ایران است و در شرایطی که موقع لود شدن یک صفحه خوابمان می‌برد، نمی‌توان توقع پیشرفت سریع دانش در ایران را داشت. روحانی بلافاصله پس از آن و در اجلاس روز جهانی مساجد دوباره متوسط سرعت اینترنت در غنا و اوگاندا بالای 2 مگ اما در ایران 0.67 مگابیت بر ثانیه است / هزینه اینترنت در ایران ٢ برابر افغانستان و ٣٥٠٠ برابر ژاپنموضع خود را تکرار کرد و گفت: ما از آن دورانی که رادیو را در قفسه می‌گذاشتند و در آن را قفل می‌کردند، عبور کرده‌ایم و نمی‌توانیم دروازه‌های دنیا را روی نسل جوانمان ببندیم.حملات به دولت برای ارتقای سرعت اینترنت کشور در شرایطی است که ایران از نظر سرعت و قیمت دسترسی به اینترنت، رده‌های آخر جهان را از آن خود کرده است.

رتبه سرعت اینترنت در ایران: 169 از 192 کشور

براساس گزارش سالانه وب‌سایت معتبر نت‌ایندکس درباره میانگین سرعت اینترنت در کشورهای مختلف، ایران رتبه ١٦٩ را از میان ١٩٢ کشور جهان از آن خود کرده است. این رده‌بندی هرساله براساس میلیون‌ها تستی تنظیم می‌شود که کاربران کشورهای مختلف برای ارزیابی سرعت اینترنت خود انجام داده‌اند.نکته جالب اینجاست که ایران در سال‌های گذشته رتبه‌های بهتری ثبت کرده است به‌عنوان مثال در ٢٣ فوریه ٢٠١٢ ایران رتبه ١٥٥ دنیا را به دست آورد و در تست سالانه ٢٠١٠ رتبه ١٤٣ را به خود اختصاص داد. این موضوع نشان می‌دهد که سایر کشورهای دنیا در زمینه ارتقای خدمات اینترنتی خود با سرعت بیشتری نسبت به ایران پیشرفت کرده‌اند.براساس گزارش‌های منتشر شده، کمترین سرعت اینترنت در جهان متعلق به چند کشور آفریقایی مانند لیبی و اریتره و برخی از کشورهای آمریکای‌جنوبی مانند کوباست. از این میان ایران رکورددار کمترین سرعت اینترنت در خاورمیانه نیز به‌شمار می‌رود و افغانستان و لیبی در جایگاه‌های بالاتر از ایران دسته‌بندی شده‌اند.

اینترنت در اوگاندا و غنا بالاتر از 2 مگابیت بر ثانیه است

بررسی رتبه و سرعت اینترنت کشورهای مختلف، نکات جالبی فاش می‌کند. در شرایطی که کشورهای آسیای‌شرقی مانند کره‌جنوبی، ژاپن و سنگاپور در صدر پرسرعت‌ترین‌های اینترنت در جهان دسته‌بندی می‌شوند، برخی از کشورهای آفریقایی مانند اوگاندا، آفریقای‌جنوبی، غنا و زیمبابوه از میانگین سرعتی بالاتر از ٢ مگابایت برخوردارند.در میان کشورهای همسایه نیز بحرین از متوسط سرعتی معادل 2.31 مگابیت، سوریه 1.57مگابیت، پاکستان 1.64 مگبایت و قطر 3.19 مگبایت برخوردار است. ترکیه با برخورداری از متوسط سرعتی حدود 6.50 مگابیت به‌عنوان یکی از ٣ پایتخت اینترنت در جهان انتخاب شده است.متوسط سرعت اینترنت در ایران 0.63 مگابیت گزارش شده، این در شرایطی است که افغانستان میانگین سرعت خود را از 0.83 مگابیت به بالاتر از یک مگابیت رسانده است.

کف اینترنت دنیا 2 مگابیت بر ثانیه است

اینترنت ٢ مگابیت بر ثانیه برای خیلی از ایرانی‌ها تبدیل به رویا شده است اما به گفته معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، این میزان کف سرعت اینترنت در جهان به‌شمار می‌آید. نصرالله جهانگرد به مهر گفته است: کف دسترسی به اینترنت در جهان ٢مگابایت بر ثانیه است و سقف این سرعت ٢٠ مگابایت در ثانیه به‌شمار می‌آید و در شرایطی که پهنای باند اینترنت در ایران تنها یک کیلوبیت در ثانیه است، پهنای باند اینترنت در ترکیه ٥٠کیلوبیت بر ثانیه و در قطر ١٠٠ کیلو بیت بر ثانیه است.در برنامه پنجم توسعه پیش‌بینی شده بود ایران از لحاظ دستیابی به اینترنت، رتبه دوم منطقه را از آن خود کند اما کمتر از یک‌سال تا پایان برنامه پنجم توسعه باقی مانده و ایران رتبه آخر منطقه را از آن خود کرده است.

قیمت اینترنت در ایران 25 برابر بیشتر به کاربران فروخته می شود

ایران از لحاظ قیمت دسترسی به اینترنت نیز یکی از گرانقیمت‌ترین کشورهای جهان به‌شمار می‌آید. چندی پیش مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار گزارشی اعلام کرد، خدمات اینترنت با ٢٥برابر قیمت اولیه به دست کاربران خانگی می‌رسد. بنابراین گزارش هر STM١ پهنای باند اینترنت با قیمت ٩‌میلیون‌تومان به کشور وارد می‌شود اما با قیمت ٢٣٢‌میلیون تومان به کابران فروخته می‌شود.در شرایطی که نرخ مصوب برای اینترنت یک‌مگابیت در ثانیه برای ایرانی‌ها ماهانه ٤٣٠‌هزارتومان اعلام شده است، یک‌مگابیت اینترنت در کره‌جنوبی ماهانه حدود ٢‌هزار و ٦٤٠ تومان، در ژاپن ١٢٠ تومان، در بلغارستان ٢ هزارتومان و در مولداوی ٣‌هزار و ٥٤٠ تومان قیمت دارد.

قیمت اینترنت در افغانستان نصف ایران

بنا بر اعلام وزارت مخابرات افغانستان، قیمت ماهانه اینترنت یک مگابیتی ٤‌هزار افغانی است که با توجه به نرخ 56.7 تومانی یک افغانی، قیمت ماهانه اینترنت یک مگابایتی در افغانستان ٢٢٦‌هزار و ٨٠٠ تومان است که تقریبا نصف قیمت اینترنت در ایران است.تعرفه مصوب اینترنت در‌ سال ٩٣ به این ترتیب است: برای دریافت ماهانه اینترنت ١٢٨ کیلوبیتی 12500، اینترنت ٢٥٦ کیلوبیتی ١٥‌هزار تومان، اینترنت ٥١٢ کیلوبیتی ٢٤٠‌هزار تومان، اینترنت یک‌مگابیتی ٤٣٠‌هزار تومان و اینترنت ٢ مگابیتی ٧٤٠‌هزارتومان.براساس رده‌بندی جهانی، کشورهایی که اینترنت یک‌مگابیت بر ثانیه را ماهانه با قیمتی بیشتر از ٤ دلار عرضه کنند، در رده کشورهای گرانقیمت دسته‌بندی می‌شوند. در این دو جدول قیمت اینترنت یک‌مگابیت بر ثانیه در تعدادی از کشورهای گران و ارزانقیمت جهان به همراه سرعت اینترنت در این کشورها آمده است.در جداولی که در این گزارش آمده می‌توانید قیمت اینترنت یک مگابیتی در ٢٠ کشور جهان و متوسط سرعت دسترسی آنها به اینترنت را مقایسه کنی

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب