امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 58258 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۰ ساعت ۳:۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

امیر یوسفی مقدم در نشست خبری اعلام کرد؛

هفتمین همایش مالی اسلامی روز دوشنبه 27 دی ماه 1400 در بانک مرکزی برگزار می‌شود / محور هفتمین همایش مالی اسلامی رمزارزها تجربه جهانی و رویکرد اسلامی است/ هنوز قانون بانکداری اسلامی تهیه نشده است

خبرایران : دبیرانجمن مالی اسلامی گفت: محور هفتمین همایش مالی اسلامی رمزارزها تجربه جهانی و رویکرد اسلامی است و 23 مقاله به دبیرخانه ارسال شده، 16 مقاله پذیرش شده که در نشریات علمی و پژوهشی منتشر شده و بخشی از این مقالات در قالب کتاب یا نشریه انجمن مالی اسلامی منتشر می‌شود.
هفتمین همایش مالی اسلامی روز دوشنبه 27 دی ماه 1400 در بانک مرکزی برگزار می‌شود / محور هفتمین همایش مالی اسلامی رمزارزها تجربه جهانی و رویکرد اسلامی است/ هنوز قانون بانکداری اسلامی تهیه نشده است

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «هفتمین همایش مالی اسلامی» صبح امروز چهارشنبه 22 دی ماه 1400 با حضور«امیر یوسفی مقدم» دبیر انجمن مالی اسلامی و اصحاب رسانه برگزار ئدراین نشست خبری « امیر یوسفی مقدم» دبیر انجمن مالی اسلامی اظهارداشت : هفتمین همایش مالی اسلامی به همت انجمن مالی اسلامی روز دوشنبه 27 دی ماه 1400 در بانک مرکزی برگزار می‌شود.
یوسفی مقدم تصریح کرد : ‌‌انجمن مالی اسلامی ازسال 1394 به همت صالح‌آبادی، مرحوم موسویان، مصباحی مقدم، رهنمای رودپشتی، آقانظری و علی ثقفی راه‌اندازی شد و تاکنون 6 همایش مالی اسلامی برگزار شده که هفتمین همایش مالی اسلامی هم در روز دوشنبه هفته آینده در بانک مرکزی برگزار می‌شود.
وی خاطرنشان کرد : برگزاری دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترای مدیریت بازرگانی موسوم به MBA و DBA در تفاهمی که با دانشگاه امام صادق(ع)‌و همچنین سازمان بورس،‌ مرکز مالی اسلامی و موسسه مالی اسلامی مالزی برگزار می‌شود که تاکنون 5 دوره از این دوره‌های آموزشی برگزار شده است که به شرکت‌کنندگان مدرک فارسی و انگلیسی در زمینه مدیریت بازرگانی داده می‌شود.
وی ادامه داد : سایت انجمن مالی اسلامی به معرفی کتاب‌های با موضوع مالی اسلامی و مقالات انگلیسی شامل 300 مقاله و 600 مقاله علمی فارسی معرفی شده ومصوبات کمیته فقهی بورس و شورای فقهی بانک مرکزی بر روی سایت انجمن مالی اسلامی قرار داده می‌شود.
یوسفی مقدم تاکید کرد : بخش استفتائات نیز وجود دارد که سؤال‌هایی مانند مسائل چک، جریمه تأخیر، مسائل روز بورسی از مراجع تقلید استفتاء می‌شود و پاسخ این استفتائات در این سایت قرار داده می‌شود و تاکنون 10 دوره فقه و خارج فقه توسط انجمن مالی اسلامی برگزار شده است.
وی ابرازداشت : محورهفتمین همایش مالی اسلامی رمزارزها تجربه جهانی و رویکرد اسلامی است و 23 مقاله به دبیرخانه ارسال شده، 16 مقاله پذیرش شده که در نشریات علمی و پژوهشی منتشر شده و بخشی از این مقالات در قالب کتاب یا نشریه انجمن مالی اسلامی منتشر می‌شود.
دبیرانجمن مالی اسلامی درخصوص چرا با وجود کمیته فقهی بورس و شورای فقهی بانک مرکزی، مردم هنوز احساس نمی‌کنند که تحول اساسی در بورس و یا بانک صورت گرفته است، عنوان داشت: شورای فقهی بانک مرکزی تا دو سه سال قبل فقط نقش مشورتی داشت و وظیفه نظارت نداشت و مدیران بانک مرکزی هم تلاشی نداشتند که به مسائل فقهی در بانک مرکزی بها بدهند.
وی افزود : حدود سه سال است که بخش فقهی بانک مرکزی از شورای مشورتی به یک شورای نظارتی تبدیل شده و در ابتدای انقلاب قانون بانکداری بدون ربا تدوین شد و هنوز قانون بانکداری اسلامی تهیه نشده است و شورای فقهی هم تازه دو سال است که قدرت نظارتی پیدا کرده و جلسات این شورا جدی‌تر برگزار می‌شود.
یوسفی مقدم اضافه کرد : از زمانی که آقای صالح‌آبادی در بانک مرکزی قرار گرفته، هر هفته جلسات این شورا برگزار می‌شود. ضمن اینکه در زمینه قراردادهای بانکی، گاهی کم‌دانشی مردم باعث می‌شود که قراردادهای بانکی را مطالعه نمی‌کنند و یا متوجه نمی‌شوند و قراردادهای وکالتی را با قرارداد قرض اشتباه می‌گیرند، در حالی که این نوع قراردادها با یکدیگر متفاوت است. بنابراین باید بانکداری کشور به سمتی برود که رویه‌های بانکی اصلاح شود.
دبیر انجمن مالی اسلامی یادآورشد : از نظر فقهای علمیه قم در کمیته فقهی سازمان بورس استفاده می‌شود، همچنین نظر اقتصادانان و حقوقدانان و متخصصان مالی نیز در این کمیته استفاده می‌شود تا موضوع برای اعضای کمیته فقهی روشن شود و نقشی که شورای نگهبان در مورد مصوبات مجلس برعهده دارد، شورای فقهی بانک مرکزی و کمیته فقهی سازمان بورس هم در مورد این دو مجموعه مالی عهده‌دار است.
وی درخصوص استفاده از اموال وقف و وجوهات در ابزارهای مالی هم خاطرنشان کرد: وقف به صورت ابزار مالی اسلامی در بازار استفاده شده و نخستین اوراق وقفی هم در بازار سرمایه ایران منتشر شد، اما هنوز در مورد استفاده از وجوه شرعی مانند خمس و زکات در بازار مالی اسلامی اقدام موثری صورت نگرفته است.
یوسفی مقدم تصریح کرد: تنها کشوری که کل نظام مالی بر اساس ابزارهای اسلامی است، کشور سودان است، اما کشورهای دیگر مانند بحرین یا مالزنی دو نوع نظام مالی اسلامی و نظام مالی متعارف دارند.
وی درپایان سخنان خود گفت: گرچه ابزارهای اسلامی در نظام مالی ایران قوی‌تر و بیشتر است، اما ابزارهای مالی در کشور مالزی شناخته‌شده‌تر است به خاطر اینکه اولا زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم مالزی است و آن کشور تحریم نیست بنابراین بیشتر توانسته خود را به جهانیان بشناساند و ما هنوز نتوانسته‌ایم ابزارهای مالی خود را به دنیا معرفی کنیم و امیدوارم این اتفاق هرچه سریع تر بیفتد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب