امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 57895 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱:۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دکتر محمد شریف ملک زاده اعلام کرد؛

صنعت گردشگری در دولت قبل به قهقرا رفت

خبرایران : رئیــس اســبق سازمان میراث فرهنگی تاکید کرد: سند راهبـردی دولت دوازدهم درباره بخش خصوصـی فعال در صنعت گردشـگری جز شعار چیزی نبوده است.
صنعت گردشگری در دولت قبل به قهقرا رفت
به گزارش خبرایران، محمدشریف ملک‌زاده مبتکر گردشگری با علایق ویژه و تئوری MFT در جهان ضمن بیان این مطلب افزود: گردشگری کشور را در دولت دوازدهم به قهقرا بردند و تضعیف کردند. بخش خصوصی فعال در حوزه گردشگری که واقعا می‌توانست پتانسیل‌های خوبی ایجاد کند، در طول ۲۰ ماه پاندمی کرونا چه زجر‌هایی که نکشید و مورد حمایت هیچ‌کس هم واقع نشد.
رئیــس اســبق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری خاطرنشان کرد: چندین هزار نفر در بخش گردشگری ما فعالیت دارند، اما کسی پیگیر امرار معاش‌شان نبود و از آن‌ها نپرسید در این ۲۰ ماه، با این وضعیت گردشگری داخلی و بین‌المللی از کجا امرار معاش می‌کنید؟
دکتر ملک‌زاده با تاکید بر این‌که بخش خصوصی را گوشه‌گیر کرده‌اند، اظهار داشت: بخش خصوصی باید تقویت و حمایت شود و ارتقا و توسعه پیدا کند، نه این‌که برایش رقیب ایجاد کنیم. متاسفانه می‌بینیم که در داخل کشور، رقبایی برای بخش خصوصی داریم که روز به روز فعالیت این بخش را در عرصه گردشگری کمرنگ‌تر می‌کنند.
این کارشناس گردشگری ادامه داد: همه می‌دانند که گردشگری فقط مختص یک اداره کل نیست و مقوله‌ای فراگیر است. دستگاه‌های ذیربط هم باید متولی امور محوله باشند، ولی در حال حاضر برخی از دستگاه‌های فعالی که باید در حوزه گردشگری برای رفع مشکلات و دغدغه‌های این صنعت تلاش کنند، خودشان هلدینگ گردشگری تشکیل می‌دهند و رقیب بخش خصوصی می‌شوند.
ملک‌زاده توضیح داد: به‌عنوان مثال، در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و در زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی، یک هلدینگ گردشگری تشکیل شده که رقیب بخش خصوصی است. این هلدینگ‌ها اگر ادعا دارند که ما خودمان بخش خصوصی هستیم، باید بگویم خیر، چراکه از بودجه سازمان تامین اجتماعی استفاده می‌کنند.
بنیان‌گذار گردشگری حلال با انتقاد از عملکرد مسئولان وزارت میراث فرهنگی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم عنوان کرد: این افراد نه تنها خودشان با مفاهیم روز گردشگری آشنا نبودند که حتی حاضر هم نشدند از تجربیات و دانش مدیران قبلی و فعالان حوزه گردشگری استفاده کنند.
معاون اسبق سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: متاسفانه مسئولان و مدیران قبلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هیچ اعتقادی به توسعه صنعت گردشگری چه در داخل و چه در سطح بین‌المللی نداشتند و در این ۸ سال حتی بسیاری از دستاورد‌های گذشته هم به محاق رفت و گردشگری از سبد معیشتی مردم خارج شد.
وی با تاکید به برخورداری کشور از جاذبه‌های فراوان گردشگری خاطرنشان کرد: گردشگری ایران پتانسیل‌های زیادی دارد، اما در ابتدا باید در معرض دید خود مردم کشور قرار بگیرد.
رییس اتحادیه دانشگاه‌های جهان در منطقه آسیا و خاورمیانه با اشاره به ظرفیت‌های مناطق آزاد در حوزه گردشگری گفت: متاسفانه در دولت گذشته وقتی بحث گردشگری حلال مطرح شد، دبیر وقت شورای عالی مناطق آزاد در برابر آن موضع تندی گرفت.
ملک‌زاده در پایان با اظهار امیدواری نسبت به رونق گردشگری در مناطق آزاد بیان کرد: با انتصاب سعید محمد به عنوان دبیر شورای عالی مناطق آزاد، تعاملات خوبی در این حوزه صورت گرفته تا ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های وزارت میراث فرهنگی در اختیار مناطق آزاد برای توسعه گردشگری قرار بگیرد.
مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب