امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 5736 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد؛

امکان اصلاح سند راهبردی سازمان بورس در مقاطع ۶ ماهه/ نرخ خوراک پتروشیمی‌ها دائمی شده/ افزایش 70 درصدی تأمین مالی در بازار سرمایه

خبرایران: علی صالح آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به نهایی شدن دیپلم بورس در شورای عالی آموزش و پرورش، گفت: بر اساس تصمیمات جدید، امکان اصلاح سند راهبردی سازمان بورس در مقاطع ۶ ماهه فراهم شده است.
امکان اصلاح سند راهبردی سازمان بورس در مقاطع ۶ ماهه/ نرخ خوراک پتروشیمی‌ها دائمی شده/ افزایش 70 درصدی تأمین مالی در بازار سرمایه

به گزارش خبرنگار خبرایران، ، نشست خبری رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار صبح امروز در ساختمان اصلی وزارت امور اقتصادی و دارایی  به مناسبت هفته دولت برگزار می‌شود آماری از عملکرد بازار سرمایه در یک سال گذشته و برنامه‌های پیش روی این سازمان ارائه شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ابتدای سخنان خود با اشاره به نهایی شدن دیپلم بورس در شورای عالی آموزش و پرورش، گفت: امیدواریم در مقطع تحصیلی جدید از مهرماه، در حوزه کاردانش برنامه‌ریزی برای دیپلم بورس قطعی شود.

به گفته وی، همچنین بر اساس تصمیمات جدید، امکان اصلاح سند راهبردی سازمان بورس در مقاطع 6 ماهه فراهم شده است.

صالح‌آبادی در ادامه با بیان اینکه تبصره‌های تعیین نرخ خوراک گاز دائمی شده و بر مبنای فرمول بلندمدت تعیین می‌شود، گفت: در مورد سنگ آهن، بهره مالکانه در طرح نمایندگان حقوق دولتی تلقی شده و چیزی به عنوان بهره مالکانه نخواهد بود.

رئیس سازمان بورس، در خصوص پالایشگاه‌ها نیز تأکید کرد: در هماهنگی با دولت کفی سازی سال 92 منتفی شد که از آقای طیب‌نیا و زنگنه تشکر می‌کنیم.سامانه جدید الکترونیکی دریافت ناهنجاری‌های بازار از امروز به آدرس sadna.seo.ir راه‌اندازی شد.

صالح‌آبادی  با اشاره به ارائه آماری از وضعیت بازار سرمایه طی ماه‌های گذشته اظهار داشت: در بورس اوراق بهادار تهران از ابتدای سال تاکنون 31 هزار میلیارد تومان معامله انجام پذیرفته است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته کاهش 3 درصدی نشان می‌دهد. دفعات معاملات نسبت به دوره مشابه سال گذشته 8 درصد افزایش داشته و همچنین ارزش بازار فرابورس از رقم 96 هزار میلیارد تومان به 93 هزار میلیارد تومان رسیده است.

صالح‌آبادی با بیان اینکه دفعات معاملات فرابورس در 4 ماهه ابتدایی سال جاری 2 میلیون و 300 هزار دفعه بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل،  62 درصد رشد داشته است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به آخرین آمار معاملات بورس کالای ایران تأکید کرد: ارزش قراردادهای آتی بورس کالا از ابتدای سال جاری به 7500 میلیارد تومان رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 24 درصد کاهش پیدا کرده است. با توجه به ثبات اقتصادی و عدم وجود نوسانات شدید در بازار سکه و ارز کاهش ارزش معاملات قراردادهای آتی روند مثبتی داشته است.

دبیر شورای عالی بورس همچنین با اشاره به معاملات فیزیکی بورس کالای ایران تأکید کرد: معاملات فیزیکی بورس کالای ایران به محدوده 18 هزار و 100 میلیارد تومان رسیده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته تغییر خاصی ندارد.

وی با اشاره به روند معاملات بورس انرژی ایران تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون 605 میلیارد تومان معامله در بازارهای مختلف بورس انرژی ایران صورت پذیرفته که نسبت به سال گذشته روند رو به رشد و افزایش 20 برابری را نشان می‌دهد.

 

* افزایش 70 درصدی تأمین مالی در بازار سرمایه

 

صالح‌آبادی با بیان اینکه در حوزه تأمین مالی، افزایش سرمایه و مجوز انتشار اوراق بهادار شاهد رشد 70 درصدی هستیم گفت: امسال 11 هزار میلیارد تومان مجوز انتشار اوراق بهادار و افزایش سرمایه صادر شده که در دوره مشابه سال گذشته این میزان 6500 میلیارد تومان بود.

وی در خصوص میزان انتشار اطلاعیه‌ها در سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران گفت: از ابتدای سال 7130 اطلاعیه توسط ناشران منتشر شده که این میزان در سال گذشته 7046 اطلاعیه بود که شاهد افزایش 8.5 درصدی هستیم؛ همچنین نمره افشای شرکت‌ها از 68 به 71 رسیده است. تعداد کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز تاکنون به 125 صندوق رسیده که از ابتدای سال 8 صندوق اضافه شده است و جالب‌تر اینکه تعداد تقاضا برای راه‌اندازی صندوق افزایش قابل توجهی دارد و اکنون 57 تقاضا برای صدور مجوز به سازمان ارسال شده است؛ از این میزان 14 صندوق بازارگردانی و 43 صندوق سرمایه‌گذاری در مراحل قانونی برای پذیره‌نویسی هستند.

وی همچنین از مجوز برای 5 شرکت سبدگردانی خبر داد و افزود: در بحث دستورالعمل کنترل‌های داخلی صنعت کارگزاری اقداماتی انجام شده که امیدواریم نظارت بر این صنعت افزایش یابد.

وی با اشاره به حضور 10 هزار و 700 نفر در آزمون حرفه بازار سرمایه تأکید کرد: در حوزه صدور مجوز معامله‌گری تسهیلاتی قائل شدیم که بر مبنای آن افرادی با تحصیلات مرتبط از جمله مدیریت مالی و حسابداری نیازی به آزمون وصول بازارگردانی نداشته و صرفاً باید آزمون مقررات را بگذرانند.

وی درباره امکان معاملات آنلاین به صورت گروهی در کارگزاری‌ها گفت: از این پس معامله‌گران به جای سیستم نامک یا پم از سیستم‌های آنلاین استفاده کنند.

 

* پیگیری افزایش نقش مؤثر در تأمین مالی بازار مسکن

 

صالح‌آبادی با بیان اینکه روز شنبه اولین صندوق زمین و ساختمان در فرابورس راه‌اندازی شد گفت: امیدواریم در حوزه تأمین مالی بازار مسکن نقش بیشتری داشته باشیم. از این پس امکان تشکیل صندوق‌های زمین و ساختمان برای توسعه این بازار وجود دارد و در این خصوص تقاضاهایی به سازمان ارسال شده است.

وی در خصوص نقش بازار سرمایه در تأمین مالی و اقدامات انجام شده در بورس کالای ایران تأکید کرد: از بین اوراق سلف سنگ آهن برای اولین بار با ارزش بیش از 80 میلیارد تومان آغاز شد و معاملات ثانویه آن نیز شروع شده است.

 

* رابطه میان آزادسازی قیمت محصولات پتروشیمی و افزایش حجم عرضه‌ها

 

صالح‌آبادی با بیان اینکه یکی از اقدامات مؤثر در روند عرضه و تقاضای محصولات پتروشیمی در بورس کالا، آزادسازی قیمت‌ها بود گفت: با آزادسازی قیمت محصولات بسیاری از شرکت‌ها عرضه‌های خود را افزایش داده و به تقاضای موجود در بازار پاسخ داده است.

صالح‌آبادی همچنین درباره افزایش کاربران تالار مجازی بورس گفت: اکنون این تالار 270 هزار کاربر دارد که در رتبه فرهنگ‌سازی و آموزش و افزایش بیشتر تعداد کاربران برنامه‌هایی در دست اجرا داریم همچنین در راستای آموزش و فرهنگ‌سازی 4 استاندارد با مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به امضا رسیده و تمام مراکز بر همین مبنا دوره‌های آموزشی بازار سرمایه برگزار کرده و مدارک رسمی فنی و حرفه‌ای ارائه خواهند کرد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین درباره راه‌اندازی سامانه پس از معاملات، سپرده‌گذاری مرکزی، تسویه وجوه و اوراق بهادار تأکید کرد: این سامانه از اواخر مهر ماه افتتاح خواهد شد؛ هم اکنون سامانه پس از معاملات سپرده‌گذاری مرکزی مربوط به سال 73 است که پس از تغییر سیستم معاملات، تغییراتی نداشته است و این سامانه به طور کامل از ابتدای سال 94 فعالیت خواهد کرد.

وی با اشاره به آخرین اخبار در حوزه بازار سرمایه گفت: افزایش اعتبار ماهانه معاملات برق به 50 میلیارد تومان، امکان صدور گواهی ظرفیت با هماهنگی وزارت نیرو، گواهی سپرده کالایی بورس کالای ایران، معاملات آنلاین در بورس کالا، انتشار شاخص‌های جدید در بورس اوراق بهادار تهران، استفاده از ابزار جدید اوراق بهادار رهنی مسکن با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی، ایجاد تأمین سرمایه‌های تخصصی مسکن و سامانه جدید الکترونیک دریافت ناهنجاری‌های بازار سرمایه از جمله آخرین اخبار مهم بازار سرمایه است.

وی  در پایان با اشاره به طرح اولیه تغییر دامنه نوسان و حجم مبنا در نماد‌های بورس اوراق بهادار گفت: این طرح در سازمان بورس مطرح شده که در خصوص تغییرات آن در حال بحث و تبادل‌نظر هستیم؛ همچنین تاکنون 639 شکایت به سازمان بورس ارسال شده که به این شکایات پاسخ داده شده است.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب