امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 5733 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۱:۴۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشورخبرداد؛

نیاز به شورای سیاستگذاری بهداشت عمومی دامپزشکی در ایران داریم/ فرضیه استفاده روغن پالم در شیر گاو اشتباه است/ نظام دامپزشکی به‌دنبال قطع ارتباط مالی دامپزشکان با کارفرمایان است

خبرایران: محمد رضا صفری گفت: شیر گاو در حالت عادی 3 تا 2/3 درصد چربی دارد همچنین در 90 سال گذشته موقعیت سازمانی دامپزشکی کشور ارتقا یافته و بی شک دامپزشکی و اقتصاد کشاورزی به یکدیگر گره خورده اند.
نیاز به شورای سیاستگذاری بهداشت عمومی دامپزشکی در ایران داریم/  فرضیه استفاده روغن پالم در شیر گاو اشتباه است/ نظام دامپزشکی به‌دنبال قطع ارتباط مالی دامپزشکان با کارفرمایان است

به گزارش خبرنگار خبرایران ، محمد رضا صفری، رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور در اولین نشست خبری این سازمان نقش تشکل ها و گروه های مردم نهاد در پیشبرد اهداف دولت را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: بی شک نظام دامپزشکی کشور به عنوان یک تشکل فراگیر، در خدمت سیاست های توسعه ای دولت و نظام خواهد بود.

صفری با اشاره به تاریخچه تشکیل نظام مستقل دامپزشکی در سال 1303 در انستیتو پاستور اشاره و افزود: در آن سال به دلیل شیوع بیماری طاعون گاوی، یک بخش کوچکی در انستیتو پاستور برای رشته دامپزشکی تشکیل شد. لازم بذکر است در 90 سال گذشته موقعیت سازمانی دامپزشکی کشور ارتقا یافته و بی شک دامپزشکی و اقتصاد کشاورزی به یکدیگر گره خورده اند.

وی با بیان اینکه امسال نودمین سالگرد تأسیس دامپزشکی نوین ایران است، گفت: تاریخ دامپزشکی به اقتصاد کشاورزی گره خورده است و اقتصاد کشاورزی، اقتصاد دامپروری و حرفه دامپزشکی کاملا به یکدیگر مرتبط هستند.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور با بیان اینکه باید به تأثیر حرفه دامپزشکی در اقتصاد کشور توجه نمود، تصریح کرد: امروز لازم است که همه حوزه دامپزشکی پیوستگی جدی با هم داشته‌ باشند و در کشورهای توسعه یافته بخشی به عنوان VPH به عنوان مدیریت بهداشت و این بخش نقش دامپزشکی را در توسعه بهداشت عمومی شامل می‌شود.

وی افزود: ما هم در ایران حتما به نهادی مثل VPH و یا شورای سیاستگذاری بهداشت عمومی دامپزشکی نیاز داریم.مجموعه عضو خانواده نظام دامپزشکی بالغ بر 31 هزار نفر است و شامل دامپزشک، کارشناس ارشد و تکنسین عضو نظام دامپزشکی هستند.

صفری با بیان اینکه دامپزشکان و کارشناسان دامپزشکی همواره با بیماری‌های بین انسان و دام مواجه هستند، بیان داشت: در نظام دامپزشکی اعتقاد داریم که اگر منافعمان را با مخاطبانمان به اشتراک نگذاریم نمی‌توانیم در پیشبرد اهدافمان موفق باشیم.همان قدر که توجه به امور صنفی و امنیت شغلی و اصلاح امور دامپزشکی برای ما مهم است به همان نسبت هم سلامت مصرف‌کنندگان برای مهم و دارای اهمیت است و به همان میزان هم حمایت از تولید و تولید‌کننده برای ما دارای اهمیت است و به همین دلیل به سمت ایجاد منافع مشترک پیش می‌رویم.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور گفت: در گام اول در حال تأسیس گروه همفکری هستیم که تشکل‌های حوزه کشاورزی و اصناف تخصصی مثل نظام دامپزشکی و نظام مهندسی کشاورزی، تعاونی مرغداران و ... دور هم جمع شویم و در آنجا مشکلاتمان را بیان و راه‌حلی برای آن پیدا کنیم.

صفری با بیان اینکه سازمان نظام دامپزشکی خواهان ایفای نقش در تدوین برنامه ششم توسعه و قانون برنامه بودجه سال 94 هستیم، تصریح کرد: اخیرا مکاتباتی با وزارت بهداشت و وزارت امورخارجه انجام داده‌ایم و در آن خواهان ایفای نقش در تجارت بین‌الملل به عنوان تأیید و تضمین سلامت شده‌ایم.

وی با بیان اینکه سازمان نظام دامپزشکی سازمان جوانی است، اظهار داشت: سه قانون جدید وظایفی را به عهده سازمان نظام دامپزشکی سپرده است که یکی قانون جامع دامپروری است که در این قانون صدور پرونده‌های بهداشتی دامپزشکی در حوزه دامپروری، مرغداری و غیره اعم از موافقت اصولی تا پروانه بهره‌برداری به سازمان نظام دامپزشکی سپرده شده است.

صفری اظهار داشت: همچنین قانون ارتقا بهره‌وری کشاورزی که مصوب مجلس است، نقش مهم و مؤثری برای نظام دامپزشکی و دامپروری دیده است و ظرفیت مهمی را برای سازماندهی امور بهداشتی - فنی و نظارت بر حوزه‌ تولیدی دامپروری ایجاد کرده و این قوانین وظایف عمده‌ای را بر دوش این سازمان نهاده است.

رئیس سازمان دامپزشکی در ادامه این نشست در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه علیرغم کمبود نیرو در سازمان دامپزشکی کشور چرا از تکنسین‌های تحصیل‌کرده دامپزشکی در حوزه دامپزشکی استفاده نمی‌شود، گفت: از 31 هزار و 252 عضو ثبت شده در سازمان نظام دامپزشکی حدود 13 هزار و 500 عضو دکترای عمومی و تخصصی هستند و ما بقی در سایر رده‌ها قرار دارند.11 هزار و 500 نفر کاردان دامپزشکی و 1500 نفر تکنسین و 150 نفر هم کمک تکنسین و ... هستند بنابراین باید توجه ویژه به این گروه شود.

وی افزود: از هفته گذشته در حوزه کمیته تدوین قوانین و مقررات در حال بازنگری تشکیلات نظام دامپزشکی استان‌ها هستیم و حتما در انتخابات جدید نقش سایر رده‌ها پررنگ تر می‌شود و از تکنسین‌ها هم در مشاغل مختلف دامپزشکی استفاده خواهیم کرد.با تأسیس شرکت‌های خدمات دامپزشکی می‌توان بخشی از تکنسین‌ها و کاردان‌های دامپزشکی و ... مشغول به فعالیت نمود و از این عده هم در کنار دامپزشکان استفاده کرد.

رئیس جدید سازمان دامپزشکی کشور در باره وضعیت تکنسین‌های عضو این سازمان که زمینه لازم برای کارآفرینی آنها ایجاد نشده است، تأکید کرد: در سازمان دامپزشکی کشور 13 هزار و 500 نفر دکتر، 11 هزار و 500 نفر کاردان، یک‌هزار و 500 نفر تکنسین و 150 نفر کمک‌تکنسین داریم که در این بخش تنها برای دامپزشکان زمینه شغلی فراهم شده است.در این زمینه تعاملی با سازمان دامپزشکی کشور صورت گرفته است تا زمینه اشتغال این دسته از افراد نیز فراهم شود.

وی درباره وضعیت استقلال شغلی دامپزشکان گفت: نظام دامپزشکی به‌دنبال قطع ارتباط مالی دامپزشکان با کارفرمایان است، زیرا این امر زمینه عدم استقلال آنها را فراهم می‌کند و در تشخیص صحیح و افزایش جسارت آنها تأثیرگذار است.از آنجا که ماده 19 نظام دامپزشکی نیاز به اصلاحات دارد، به همین منظور اصلاحات مورد نظر به سازمان دامپزشکی ارسال شده که در آن روابط دامپزشکان و کارفرمایان تغییر یافته است.

وی با اشاره به اینکه در بیشتر کشورهای دنیا مسائل حوزه سلامت مربوط به حاکمیت است، خاطرنشان کرد: برای حفظ استقلال دامپزشکان باید روابط مالی آنها با کشتارگاه‌ها قطع شود و در نظام حاکمیتی باز تعریف شود.بحث لزوم قطع ارتباط مالی دامپزشکان با کارفرمایان همواره محل بحث بوده، اما پس از گذشت سال‌ها، همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است.

رئیس نظام دامپزشکی کشور درباره تأثیرات موضوع روغن پالم در وضعیت شغلی دامپزشکان ادامه داد: خبر ورود روغن پالم به صنایع لبنی، سرمایه 100 ساله ما در دامداری‌ها را تحت تأثیر قرار داده و به‌طور غیرمستقیم بر فعالیت‌ها و امنیت شغلی دامپزشکان تأثیر گذاشته است.

صفری درباره امکان ورود روغن پالم به شیرخام تولیدی دامداران گفت: شیرخام به خودی خود سه درصد چربی دارد و عملاً امکان ورود چربی خارجی به این محصول وجود ندارد و مطلقاً چنین اتفاقی نیز در دامداری‌های کشور روی نداده است.در هفته‌های گذشته نظارت خوبی نیز بر صنایع لبنی کشور صورت گرفته و ورود روغن پالم به صنایع مختلف قطع شده است.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب