امروز: سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/16]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 5727 تاریخ انتشار: یکشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۴:۲۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

در روز ولادت امام رضا (ع)؛

معرفی برترین های پنجمین جشنواره سراسری كاریكاتور

خبرایران: میثم مرادی بیناباج در نشست خبری با حضور مدیركل ثبت احوال استان، از اعلام نفرات برتر پنجمین سالانه جشنواره سراسری كاریكاتور هم زمان با ولادت امام رضا (ع) خبرداد.
معرفی برترین های پنجمین جشنواره سراسری كاریكاتور
به گزارش خبرایران حوزه هنری، میثم مرادی بیناباج در جمع خبرنگاران استان با بیان این كه ۱۶۸ نفر از سراسر كشور در این جشنواره شركت كردند، گفت: ۸۱۲ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد كه از این تعداد ۵۴ اثر مربوط به خراسان شمالی بوده است. 
 
وی اظهار داشت: از ۸۱۲ اثر ارسال شده به جشنواره ۱۱۰ اثر به بخش نمایشگاهی این جشنواره راه پیدا كرده كه آثار منتخب در آینده در كتاب جشنواره  به چاپ خواهد رسید. 
 
وی با اشاره به این كه جشنواره در دو بخش موضوعی و آزاد برگزار شده است، افزود: در هر بخش ۳ نفر برگزیده اصلی و ۵ نفر هم شایسته تقدیر انتخاب شدند. 
 
وی خاطرنشان كرد: همانند سنوات گذشته آثار این دوره از جشنواره بعد از چاپ در كتاب در قالب پوسترهای نمایشگاهی مراكز استانی حوزه هنری به نمایش گذاشته می‌شود. 
 
وی تصریح كرد: در صورت فراهم شدن زمینه لازم درصدد برگزاری نشستی تخصصی در سطح ملی با موضوع بررسی تاثیر و نقش آفرینی هنر و هنرمندان بر آینده جمعیت ایران با حضور كار‌شناسان حوزه جمعیت، مسئولان فرهنگی و هنری و صاحبان رسانه هستیم. 
 
وی یكی دیگر از خروجی‌های جشنواره را در معرض دید قرار دادن آثار جشنواره با استفاده از ظرفیت تبلیغات محیطی عنوان كرد. 
 
رئیس حوزه هنری خراسان شمالی در ادامه با اشاره به این كه جشنواره سراسری كاریكاتور به مدت ۵ سال به طور مستمر در حال برگزاری است، افزود: میانگین شركت در این جشنواره در سال گذشته ۱۷۰ نفر بوده كه در طی این مدت ۳ هزار و ۱۹۲ اثر كارتون با موضوعات مختلف به جشنواره رسیده است. مرادی یادآور شد: براساس نظرسنجی سال ۹۱ توسط انجمن كاریكاتور تبریز كه از كاریكاتوریست‌های سراسر ایران انجام شد، جشنواره كاریكاتور حوزه هنری رتبه دوم را به خود اختصاص داد و در سال ۹۲ نیز جشنواره چهارم به عنوان جشنواره بر‌تر در كشور انتخاب شد. 
 
وی به موضوع پنجمین جشنواره كاریكاتور اشاره كرد و گفت: زبان تصویر و پیام بصری بیشترین تاثیرگذاری در انتقال معانی مشترك را دارد. در همین راستا با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در سفر به خراسان شمالی، در رابطه با ضرورت تجدید نظر در سیاست تحدید نسل به این نتیجه رسیدیم كه هنر كاریكاتور با بهره‌مندی از نگاه نقادانه و آسیب‌شناسانه ظرفیت مناسبی را برای انتقال مفهوم موضوع جشنواره دارد. 
 
در این جلسه، مدیر كل ثبت احوال خراسان شمالی نیز با بیان این كه در اداره كل ثبت احوال یك نگاه فرهنگی حاكم است، اظهار داشت: پنجمین جشنواره سراسری كاریكاتور در استان می‌تواند یك تلنگر باشد تا نگاه های افراد به سمت موضوع جمعیت معطوف شود. 
 
زاهدی نیا میزان ولادت در كشور را به ازای هر هزار نفر ۱۹ نفر و میزان وفات را به ازای هر هزار نفر ۴۸ نفر عنوان كرد و افزود: میزان ولادت در استان ما به ازای هر هزار نفر ۲۲ نفر و میزان وفات به ازای هر هزار نفر۵/۶ نفر است. 
 
وی آخرین جمعیت استان در پایان مردادماه جاری را ۹۰۶ هزار و ۷۱۴ نفر برشمرد و گفت: از این تعداد ۴۵۱ هزار نفر مرد و ۴۵۵ هزار و ۶۷۳ نفر زن هستند. 
 
وی ادامه داد: از این تعداد ۴۸۳ هزار و ۵۶۰ نفر جمعیت شهری و ۴۲۳ هزار و ۱۵۴ نفر جمعیت روستایی هستند كه ۱۰۱ هزار و ۵۰۳ نفر در گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ سال و ۹۵ هزار و ۸۷۲ نفر در گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال و ۹۳ هزار و ۵۳۸ نفر در گروه سنی ۱۵ تا ۱۹ قرار دارند. 
 
زاهدی نیا با بیان این كه استان ما یك استان جوان است، افزود: شاخص سالمندی در استان ما ۸/۱۹ درصد است. 
 
مدیركل ثبت احوال به عملكرد ۵ ماهه ابتدای سال جاری اشاره كرد و گفت: در این مدت ۷ هزار و ۹۷۹ نفر ولادت داشتیم كه ۴ هزار و ۱۴۹ نفر تولد پسر و ۳ هزار و ۸۳۰ تولد دختر بوده اند. 
 
وی خاطرنشان كرد: همچنین در این مدت ۲ هزار و ۸۴۰ مورد ثبت فوت داشتیم كه هزار و ۳۴۱ مرد و هزار و ۴۹۶ نفر زن بوده است. 
 
زاهدی نیا یادآور شد: در این مدت نیز ۴ هزار و ۱۷۷ مورد ازدواج و ۶۵۴ مورد طلاق ثبت شده است. 
 
وی تصریح كرد: 98/5درصد وقایع در استان به موقع ثبت شده كه در كشور از رتبه ۲۸ به ۱۶ رسیده است.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب