امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 56791 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲:۵۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس دانشگاه تهران اعلام کرد؛

روابط عمومی کارآمد راه مقابله با طمع‌ورزی دشمنان به دانشگاه تهران

خبرایران : رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه دشمنان طمع زیادی به دانشگاه تهران دارند، گفت: باید هوشیار و مراقب باشیم که در مواجهه با دو طیف افراط و تفریطی که همه این‌ها نقشه دشمنان و برنامه‌ریزی آنان است، درست عمل کنیم.
روابط عمومی کارآمد راه مقابله با طمع‌ورزی دشمنان به دانشگاه تهران

به گزارش خبرایران، سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در آئین اختتامیه دومین جشنواره روابط عمومی واحد‌های دانشگاه تهران که در تالار شهید سلیمانی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: در حیطه عملکردی روابط عمومی، مفاهیمی همچون مرز گستری، تصور ذهنی، ادراکات مخاطبان، مهارت‌های ارتباطی، تاکتیک‌های نفوذ و نوع‌شناسی ذینفعان از اهمیت زیادی برخوردار است که برای کارکرد اثربخش روابط عمومی باید هر یک از این مفاهیم را در بستر عملیاتی آن‌ها مورد واکاوی قرار داد. روابط عمومی مشتمل بر اقدامات ارتباطی استراتژیک است که جریان صحیح اطلاعات بین سازمان و جامعه یا مخاطب هدف را تضمین می‌کند، روابط اثربخش متقابل را بین سازمان‌ها و ذینفعان ایجاد می‌کند و تلاش می‌کند تا تصویر ذهنی مثبت بلندمدتی برای سازمان ایجاد نماید. در واقع خلق و حفظ تصویر ذهنی مثبت و سازنده، وظیفه اصلی روابط عمومی است. تعامل و ارتباطات مؤثر به عنوان مهارت‌های ویژه کارشناسان روابط عمومی و همچنین توجه به مخاطبان یا ذی‌نفعان روابط عمومی، از دیگر مباحث مهم در کارکرد موفق روابط عمومی است.

وی با بیان اینکه امروز هر چه جلوتر می‌رویم نقش روابط عمومی هم پیچیده‌تر و هم حیاتی‌تر می‌شود، افزود: گاهی اوقات نقش روابط عمومی را فقط به انعکاس اخبار منحصر می‌کنند و گاهی نیز در خصوص برخی رویداد‌ها فکر می‌کنند راهبرد انفعالی و سکوت بهتر از خبر دادن است. اما امروز اگر ما فعالانه ورود نکنیم، قطعاً دیگران زمین بازی را برای ما طراحی خواهند کرد و آنگاه مجبور می‌شویم منفعلانه ورود کنیم.

مقیمی به جایگاه ملی و بین‌المللی دانشگاه تهران و اهمیتی که دانشگاه تهران در تحولات کشور دارد اشاره کرد و گفت: از این رو گاهی بیان یک خبر یا سکوت در مورد اتفاقات باعث واکنش‌های متعددی می‌شود؛ بنابراین حساسیت نقش روابط عمومی در دانشگاه تهران مضاعف است و باید بتواند در خلق و حفظ نشانگان و اعتبار و شهرت دانشگاه تهران و توسعه و ارتقای آن از راهبرد پیشگامانه و پیش‌نگر بهره جوید.

رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر خطیر بودن نقش روابط عمومی، گفت: در حیطه عملکردی روابط عمومی مبحث ادراکات و تصورات مخاطبان از اهمیت ویژه برخوردار است، چرا که ادراک از واقعیت، از خود واقعیت خیلی مهمتر است و رسانه‌ها تعیین‌کننده این ادراکات هستند. آنچه که اکنون رسانه‌های غربی و معاندین تحت عنوان واقعیت به خورد افکار عمومی و مردم می‌دهند، در رفتار‌های مخاطبان اثرگذار است. در حالی که گذر زمان نشان می‌دهد که واقعیت چیز دیگری بوده است و رسانه‌ها با استفاده از مکانیسم‌های رفتاری و تکرار کنندگی، ادراکات از موضوعات و رویداد را به صورت وارونه و غیر واقعی شکل می‌دهند که بعد‌ها مشخص می‌شود که خیلی از این ادراکات غیرواقعی است. اما این ادراکات غیرواقعی از طریق بکارگیری ابزار‌ها و حربه‌های رسانه‌ای و تاکتیک‌های نفوذ، واقعی جلوه داده می‌شوند و زمانی واقعیت‌ها برملا می‌شوند که جامعه دچار هزینه‌های سنگین شده است.

وی خاطرنشان کرد: در ادبیات علمی شاهد تنوعی از تاکتیک‌های نفوذ هستیم که البته بعضی از این تاکتیک‌ها از نظر اخلاقی مورد تأیید ما نیست و چارچوب‌های قانونی و عقیدتی ما آن‌ها را تأیید نمی‌کند، ولی حتماً باید نسبت به این تاکتیک‌ها شناخت پیدا کنیم؛ چراکه تا زمانی که این شناخت را نداشته باشیم، قطعاً نمی‌توانیم با هجمه‌ها مقابله کنیم. در اتفاقات و التهاباتی که در پاییز سال ۱۴۰۱ اتفاق افتاد و یک جنگ و نبرد رسانه‌ای و فرهنگی بود، بیشتر تصورات ذهنی بود که رفتار‌ها را شکل می‌داد و این تصورات هم ساخته و پرداخته رسانه‌های معاند بود.

مقیمی با تاکید بر اینکه «باید بدانیم که دشمنان طمع زیادی به دانشگاه تهران دارند و تلاش می‌کنند که به تصور عمومی از حاکمیت جمهوری اسلامی ایران و دانشگاه‌ها خدشه وارد کنند و این طور القا کنند که دانشگاه در مقابل حاکمیت است»، افزود: ما همواره مورد هجمه‌های مختلف با روش‌ها و تاکتیک‌های مختلف هستیم. یک روز مدیران دانشگاه را به عنوان خشن‌ترین افراد معرفی می‌کنند که اجازه نفس کشیدن به دانشجو و استاد نمی‌دهد و با القاگری، وجهه دانشگاه را تخریب می‌کنند و مدیریت آن را ضد دانشجو معرفی می‌کنند و در مقطعی دیگر این مضمون را جلو می‌برند که ببینید وضعیت فرهنگی و حجاب در دانشگاه رها شده است و تلاش می‌کنند که مدیریت دانشگاه را در بین متدینین، غیرانقلابی و واداده غرب معرفی کنند. دشمنان با ترسیم وضعیت مدیریت دانشگاه در انتهای دو طیف افراط و تفریط و هجمه سنگین رسانه‌ای در این بازی پیچیده و چندوجهی تلاش می‌کنند وجهه دانشگاه را که نقطه قوت نظام و کشور است را در دوقطبی ساختگی نظام و مردم، از طریق ادراکات نادرست از واقعیت، ناکارآمد نشان دهند.

رئیس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: ما خیلی باید هوشیار و مراقب باشیم که در مواجهه با دو طیف افراط و تفریطی که همه این‌ها نقشه دشمنان و برنامه‌ریزی آنان است، درست عمل کنیم. آن‌ها اگر در یک صحنه بازی را واگذار کنند، در یک صحنه دیگر بازی دیگری را تعریف می‌کنند؛ بنابراین می‌طلبد خیلی هوشیار باشیم و توجه کنیم همان طور که در بحث‌های بحران و حوزه پزشکی، ساعت و زمان طلایی داریم، در مواجهه با دشمن نیز واحد روابط عمومی با ساعت طلایی سر وکار دارد.

نویسنده کتاب «روایتی از مدیریت میدانی در نبرد فرهنگی و رسانه‌ای در نماد آموزش عالی» افزود: معتقدم هر چه جلوتر می‌رویم این ساعت طلایی خیلی کوتاه‌تر و محدودتر می‌شود و حتی دقایق تعیین‌کننده است. در کتاب روایتی از مدیریت میدانی که مربوط به التهابات پاییز ۱۴۰۱ است مواردی آمده است که نشان می‌دهد اگر لحظه‌ای خودمان روایتگر نبودیم، دیگران صحنه را همان طور که دوست داشتند روایت می‌کردند؛ بنابراین بایستی در این زمینه بسیار هوشیار باشیم و خود را به مهارت‌های مختلف رفتاری که در عرصه رسانه و روابط عمومی مطرح است، مجهز کنیم.

رئیس دانشگاه تهران بر سطح‌بندی ذی‌نفعان دانشگاه تاکید کرد و گفت: دانشگاه تهران دارای ذی‌نفعان بسیار متعدد و متکثری است و هر کدام هم خواسته‌ها و انتظارات متنوعی دارند. برای اینکه بتوانیم اثربخشی تعامل متقابل را در روابط عمومی دانشگاه شاهد باشیم، در نگاه اول باید بدانیم که با چه طیفی از ذی‌نفعان مواجه هستیم، انتظار هر دسته از ذی‌نفعان چیست و چگونه می‌توانیم این انتظارات را تأمین کنیم. گاهی اوقات یک موضوع و یک رویداد مورد توجه طیفی از مخاطبان است و برای مخاطبان دیگر ممکن است از اهمیت کمتری برخوردار باشد و بر این اساس، مدت زمانی که بایستی برای اقناع ذی‌نفع در نظر داشته باشیم، به تناسب نوع موضوعاتی که با آن مواجه هستیم، می‌تواند از چند دقیقه تا چند ساعت باشد.وحدت امت اسلامی باید توسط علمای دینی با جدیت و قاطعیت پیگیری شود.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب