امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 56561 تاریخ انتشار: دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۴:۳۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

نشست هم‌اندیشی مجمع تشکل‌های گردشگری کشور با حضور معاون گردشگری برگزار شد/ شالبافیان: این جمع می‌تواند زمینه‌ساز همفکری و برنامه‌ریزی برای آینده صنعت گردشگری شود

خبرایران : نشست هم اندیشی مجمع تشکل‌های گردشگری کشور بعدازظهر یکشنبه ۲۹ آبان در هتل سیمرغ تهران برگزار شد. در این نشست که علاوه بر روسای تشکل‌های گردشگری اساتید دانشگاه، برخی از فعالان صنعت، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و نیز مدیران این معاونت هم حضور داشتند.
نشست هم‌اندیشی مجمع تشکل‌های گردشگری کشور با حضور معاون گردشگری برگزار شد/ شالبافیان: این جمع می‌تواند زمینه‌ساز همفکری و برنامه‌ریزی برای آینده صنعت گردشگری شود

 نشست هم اندیشی مجمع تشکل‌های گردشگری کشور بعدازظهر یکشنبه ۲۹ آبان در هتل سیمرغ تهران برگزار شد. در این نشست که علاوه بر روسای تشکل‌های گردشگری اساتید دانشگاه، برخی از فعالان صنعت، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و نیز مدیران این معاونت هم حضور داشتند.
در ابتدای نشست جمشید حمزه‌زاده رئیس مجمع تشکیل های گردشگری کشور سخنرانی کرد.  او درباره روند شکل گیری مجمع تشکل‌های گردشگری کشور توضیحاتی داد و گفت: تشکل‎های گردشگری از سال ۹۲ به منظور هم‌افزایی، همفکری و همدلی تشکلی فرادست را با هدف توسعه و رونق گردشگری به عنوان مجمع تشکل های گردشگری کشور ایجاد کردند که فعالیت‌های آن از سوی دبیرخانه هماهنگ و انجام می‌شد. در سال ۹۵ اساسنامه مجمع نوشته و توسط 13 عضو مجمع تصویب شد و سپس به رویت و تایید معاونت وقت گردشگری آقای دکتر رحمانی موحد رسید. اساسنامه به تازگی در مجمع مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفت. اساسنامه فعلی که مبنای فعالیت و ملاک عمل مجمع تشکل‌های گردشگری است، با در نظر گرفتن مسائل مختلف حوزه گردشگری و اهداف عالی این صنعت نوشته و تنظیم شده است.



ساختار مجمع؛ اعضای اصلی، پیوسته و افتخاری


رییس مجمع تشکل‌های گردشگری کشور درادامه افزود: از جمله اهداف مجمع می‌توان به حمایت از حقوق حرفه‌ای اعضا، ایجاد زمینه‌های مشارکت استادان و متخصصان، صاحبان حرفه‌ها و صنوف در بخش گردشگری، برگزاری برنامه‌های فرهنگی و تخصصی، تاسیس موسسه اعتباری، صندوق ملی حمایت از صنعت گردشگری، تلاش برای تصویب سازمان نظام گردشگری و یا اتاق گردشگری، برگزاری نمایشگاه‌ها و رویدادهای دیگر اشاره کنم.
او همچنین همکاری با اصحاب رسانه را از مواردی دانست که در اساسنامه مجمع به طور دقیق مد نظر قرار گرفته و لحاظ شده است.

حمزه‌زاده در مورد ساختار مجمع هم توضیحاتی داد و گفت: اعضا و ارکان مجمع به سه شکل در اساسنامه دیده شده‌اند. یک گروه، اعضای اصلی مجمع هستند که متشکل‌اند از تشکل‌های در سطح ملی؛ در موردبخش‌هایی که فاقد تشکل ملی هستند، تشکل‌های استانی دارای قابلیت می‌توانند به نمایندگی از آنها در مجمع حضور داشته باشند. گروه دیگری از اعضای مجمع مجامع استانی هستند؛ یعنی استان‌هایی که مجمع تشکل‌های گردشگری را تشکیل داده‌اند. در حال حاضر حدود ۱۰ استان کشور مجمع تشکل‌های گردشگری دارند. این مجامع استانی هم عضو رسمی مجمع تشکل‌های گردشگری کشور محسوب می‌شوند.
گروه بعدی، اعضایی از دیگر بخش‌های مرتبط با گردشگری هستند. به طور مثال بخش حمل‌ونقل و تشکل‌های مربوط به این بخش اعم از زمینی، هوایی و دریایی که بنا به ماهیت صنعت گردشگری با این صنعت ارتباط دارند. گروه دیگر، سازمان‌های مردم‌نهاد هستند که عضو پیوسته مجمع محسوب می‌شوند. علاوه بر این‌ها از میان دانشمندان، پژوهشگران، متخصصان، کارشناسان و استادان ایرانی و غیرایرانی، اعضای هیئت رئیسه و روسای سابق تشکل‌های گردشگری، اصحاب رسانه، موسسات علمی، دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و... هم افرادی در مجمع عضویت افتخاری دارند؛ هدف این است که بتوانیم از ظرفیت‌های علمی این عزیزان نیز استفاده کنیم.


هدف مجمع، هم‌افزایی و انجام کارهای بزرگ است


رییس مجمع تشکل‌های گردشگری کشور عنوان کرد که هدف از ترکیب این بخش‌ها در قالب مجمع، ایجاد نوعی هم‌افزایی بین همه این بخش‌هاست تا بتوانیم به توسعه صنعت گردشگری کمک کنیم.

حمزه‌زاده در ادامه مراسم به کمیسیون‌های تخصصی مجمع تشکل‌های گردشگری کشور اشاره کرد و شرحی از کارکرد و وظایف ماهیتی هر یک از آنها ارائه داد.

او همچنین برگزاری نمایشگاه‌ها و تعریف رویدادهای بزرگ صنعت گردشگری را از برنامه‌های مدنظر مجمع تشکل‌های گردشگری کشور برشمرد و عنوان کرد که این برنامه‌ها در دستور کار مجمع قرار گرفته و در آینده اجرا خواهد شد.

رئیس مجمع تشکل‌های گردشگری کشور بار دیگر بر ضرورت همدلی و انسجام میان تشکل‌ها تاکید کرد و یادآور شد که این همدلی به معنای دخالت تشکل‌ها در کار یکدیگر نیست و هر تشکل کل به طور طبیعی برنامه‌ها و سیاست‌های داخلی خود را دنبال می‌کند و مجمع به نوعی محل هماهنگی و هم‌صدایی بخش خصوصی صنعت گردشگری و پیشبرد اهداف این صنعت در سطح کلان است.


تعامل با چشم بسته پذیرفتن فرق دارد


حمزه زاده افزود: مجمع به دنبال ایجاد هماهنگی بیشتر بین بخش‌های مختلف صنعت است و با هر گونه اختلاف‌افکنی میان تشکل‌ها مخالفت جدی دارد. ما به طور جدی از همه تشکل‌ها و فعالان صنعت گردشگری برای ایجاد هم‌صدایی بیشتر و شنیده شدن صدای واحد از سوی بخش خصوصی این صنعت دعوت به همکاری، همدلی و همراهی می‌کنیم.

او در خصوص نوع ارتباط مجمع با بخش دولتی هم گفت: مجمع تشکل‌های گردشگری کشور به دنبال تعامل است و بخشی از این تعامل مربوط به ارتباط میان مجمع و بخش دولتی است؛ ولی ما تعامل را به هیچ وجه به معنای چشم گفتن و چشم‌بسته پذیرفتن هر چه که بخش دولتی می‌گوید نمی‌دانیم بلکه هدف ما دفاع از حقوق قانونی تشکل‌ها در راستای پیشبرد اهداف عالی صنعت گردشگری در آینده کشور است و در این راستا مطالبات فعالان صنعت گردشگری را به طور جدی پی‌گیری می‌کنیم.
    

    
گردشگری می‌تواند منجی اقتصاد کشور باشد

در ادامه این نشست محمد محب خدایی، معاون اسبق گردشگری کشور نیز به بیان نقطه نظراتی در خصوص صنعت گردشگری ظرفیت‌های آن پرداخت. او به الگوهای موفق دنیا در حوزه گردشگری اشاراتی کرد و از نقش این صنعت در آینده اقتصاد کشورگفت.
محب خدایی با بیان این‌که گردشگری می‌تواند منجی اقتصاد کشور باشد، عنوان کرد: همانطور که آقای دکتر حمزه‌زاده گفتند، موضوع گردشگری صرفاً موضوع تشکل‌های مستقیم و صنوفی که به عنوان اصناف گردشگری شناخته می‌شوند، نیست؛ بلکه این صنعت با بسیاری از بخش‌های کشور ارتباط دارد. گردشگری عرصه و صنعت وسیعی است که از همه ظرفیت‌ها در آن استفاده می‌شود.

معاون اسبق گردشگری کشور در اشاره به ذهنیت رایج نسبت به این صنعت در کشور نیز گفت: ذهنیت معمول از صنعت گردشگری در ایران این است که گردشگری صنعتی یارانه‌بگیر است! در حالی که این‌طور نیست؛ گردشگری خود تولیدکننده ثروت است و نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد. بسیاری از کشورهای دنیا امروز گردشگری صنعت اصلی خود قرار داده‌اند و نباید به گردشگری به عنوان چیزی فرعی و صرفاً با هدف پر کردن اوقات فراغت  نگاه شود.

جای این مجمع خالی بود

پس از آن هاشم اسدزاده، رئیس مرکز مطالعات استراتژیک گردشگری نیزنکاتی را مطرح کرد. او با بیان این‌که جای چنین مجمعی در صنعت گردشگری کشور سال‌ها خالی بوده، از تشکیل آن ابراز خرسندی کرد و گفت: این مجمع می‌تواند بسیاری از نیازها و کاستی‌های صنعت گردشگری را برطرف کند.
اسدزاده افزود: اگرچه امروز گردشگری در رکورد به سر می‌برد اما تشکیل این مجمع می‌تواند کمک‌های زیادی به خارج شدن از این رکود داشته باشد؛ مجمع سنگ بنایی است که در آینده بسیار برای گردشگری مفید واقع خواهد شد.

گردشگری، صنعتی پاک و زودبازده

مسیح الله صفا نماینده تشکل‌های گردشگری مناطق آزاد و عضو هیئت مدیره مجمع تشکل‌های گردشگری کشور نیز در بیان اهمیت صنعت گردشگری گفت: این صنعت زود بازده‌ترین و بی‌خطرترین راه تولید ثروت است. شاید کلمه صنعت یادآور دود و آلودگی و... باشد اما گردشگری بدون ایجاد این آلودگی‌ها صنعتی درآمدزا و ارزآور و زودبازده است.
او بر لزوم هماهنگی بیشتر بین فعالان بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: اگر دست به دست هم بدهیم، می‌توانیم در قالب مجمع تشکل‌های گردشگری کشور کارهای بزرگی انجام دهیم و من به آینده این فعالیت امید زیادی دارم.

زمینه‌سازی برای شنیده شدن صدای بخش خصوصی

محمدرضا مجمع رئیس انجمن گردشگری اوراسیا نیز به اهمیت شنیده شدن صدای بخش خصوصی از سوی بخش دولتی تاکید کرد. او با اشاره به دوره ریاست حسین مرعشی در سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، از آن دوران به عنوان یکی از دوره‌های موفق در این زمینه یاد کرد و ابراز امیدواری کرد که مجمع تشکل‌های گردشگری کشور بتوانند زمینه‌ساز تکرار آن دوره باشد تا جلسات مشترک بین مسئولان بخش دولتی با فعالان بخش خصوصی به طور مداوم و مستمر برگزار شود.

چهارمین سال رکود گردشگری

ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان ایران و نایب رئیس مجمع تشکل‌های گردشگری کشور نیز در این مراسم سخنانی را بیان کرد. او از جمشید حمزه‌زاده، رئیس جمع تشکل‌های گردشگری کشور به خاطر پیگیری و ایجاد مجمع تشکر کرد.
پورفرج در ادامه گفت: تجربه نشان داده است که خیلی نمی‌توان روی کمک دولت حساب کرد. ما نباید از دولت توقع زیادی داشته باشیم چون تجربه می‌گوید که به بخش خصوصی کمک نکرده است. این را تجربه‌ام به عنوان کسی که ۳۳ سال در صنعت گردشگری کار کرده به من می‌گوید. یادم هست در طول تمام این سالیان برای شرکت در نمایشگاه‌های خارجی نتوانستیم از کمک دولتی برای در اختیار گرفتن زمین استفاده کنیم؛ به جز یک سال در زمان معاونت آقای محب خدایی که وقتی تقاضای کمک برای گرفتن زمین در نمایشگاه آلمان را مطرح کردیم، ایشان با وجود این‌که تحت فشار بودند و امکان چندانی برای مساعدت مالی نداشتند، ۳۰۰ میلیون تومان برای گرفتن زمین کمک کردند و ما با مبلغی دیگری که خودمان گذاشتیم، توانستیم آن زمین را اختیار کنیم و در غرفه نمایشگاه که ساختیم مستقر شویم. مسئله اصلاً مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان که ایشان پرداخت کردند نیست؛ مساله مشارکت است. اگر ایشان رقم کمتری هم می‌دادند مهم نبود. چون بخش خصوصی کار کرده و قدرت مانور دارد. مهم کمک دولت برای پیش بردن اهداف صنعت است و من جا داشت در این‌جا به این مورد اشاره کنم.
او با بیان این‌که یکی دو نمایشگاه در پیش داریم و روی کمک معاونت گردشگری حساب کرده‌ایم، افزود: خوشحالم که آقای دکتر شالبافان در اینجا حضور دارند و از نزدیک مسئله را با ایشان مطرح می‌کنیم. واقعیت این است که من ایشان را جدای از سمت دولتی که دارند؛ به نوعی در کنار بخش خصوصی می‌بینم؛ ما امید داریم که با حمایت ایشان گردشگری بتواند از این وضعیت و شرایط سختی که در آن است، خارج شود. همان‌طور که همه فعالان عرصه گردشگری اعم از هتلداران، آژانس‌داران و... می‌دانند، امسال چهارمین سال است که ما دچار رکود هستیم. یکی از مواردی که می تواند به خروج از این رکود کمک کند، جدی گرفتن نمایشگاه‌های خارجی است؛ چون این نمایشگاه‌ها زمینه‌ساز ورود توریست به کشور هستند و در نتیجه موجب ارزآوری می‌شوند.

ستاد عبور از بحران باید هر چه زودتر تشکیل شود

مجید امانی، عضو هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران نیز در این مراسم گفت: ما آقای دکتر شالبافیان را نه صرفاً به عنوان مقام دولتی بلکه به عنوان دوستی می‌شناسیم که آمده است به صنعت گردشگری کمک کند. خواهش من از معاونت گردشگری کشور این است که هرچه زودتر نسبت به تشکیل ستاد عبور از بحران اقدام شود. در این ستاد باید افرادی که می‌توانند کمک کنند، عضویت داشته باشد؛ اعم از دانشگاهیان، فعالان گردشگری و مسئولان دولتی. شک ندارم که با تشکیل این ستاد همه کسانی که در صنعت گردشگری هستند به سهم خود کمک خواهند کرد و آن‌وقت شاهد رفع بسیاری از مشکلات از طریق فعالیت این ستاد خواهیم بود.

زیرساخت‌های قانونی قوی برای مجمع ایجاد شود

محسن اسلامی، رئیس سابق هیئت مدیره موسسات آموزشی صنعت گردشگری کشور هم در این نشست بر لزوم ایجاد زیرساخت‌ها و پشتوانه‌های قانونی برای مجمع تشکل‌های گردشگری کشور تاکید کرد.
او گفت: ما باید از زیرساخت قانونی قوی برخوردار باشیم تا بتوانیم با اتکا به آن حاکمیت را مجاب کنیم که نظرات تخصصی بخش خصوصی را برای پیشبرد اهداف این صنعت در نظر بگیرد و لحاظ کند. به عنوان مثال امروز در صنعت هتلداری چند ده هزار میلیارد سرمایه بخش خصوصی به کار بسته شده است؛ اینها سرمایه‌های ملی هستند و نباید معطل بماند. اگر ما استراتژی اساسی داشته باشیم و دولت کمک کند، کارها به درستی پیش خواهد رفت.

مجمع از افراد ریشه‌دار در صنعت گردشگری تشکیل شده است

آخرین سخنران این نشست علی اصغر شالبافیان، معاون گردشگری کشور بود. او به مرور فعالیت‌های وزارتخانه در حوزه گردشگری در طول بیش از یک سال سپری‌شده از دولت جاری پرداخت و گفت: بعد از این‌که بیماری کرونا کم‌رنگ‌تر شد، مصوبه ویزای گردشگری با پی‌گیری جناب آقای مهندس ضرغامی و ما گرفته شد؛ بعد از آن سه، چهار بار دیگر مرزها بسته شد و با پیگیری‌های ما باز شد. گردشگری داشت رونق می گرفت و از اسفند ماه گذشته تا قبل از اتفاقات اخیر و خصوصا اردیبهشت‌ماه سال گذشته، شاهد این رونق بودیم اما وقایع اخیر هم حوزه تورهای ورودی به کشور و هم گردشگری داخلی را دچار مشکل کرد.
او بر اهمیت مطالبه‌گری بخش خصوصی تاکید  و عنوان کرد که اگر این مطالبه‌گری به شکل درست انجام شود، می تواند به پیشرفت حوزه گردشگری کمک کند.

شالبافیان اعضای مجمع تشکل‌های گردشگری کشور را از «افراد ریشه‌دار در این صنعت» دانست و عنوان کرد که برگزاری نشست‌های مجمع می‌تواند زمینه‌ساز همفکری و برنامه‌ریزی برای آینده صنعت گردشگری شود

معاون گردشگری کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود بر ضرورت و اهمیت پیشگیری از ایجاد موانع در صنعت گردشگری تاکید کرد و گفت: این حرف درست است که می‌گویند اگر کمک نمی‌کنیم لااقل مانع هم ایجاد نکنیم! پیشگیری از اقدامات سلبی حتی بیشتر از اقدامات ایجابی اهمیت دارد.
شالبافیان در بیان اعتقاد خود به فعالیت تشکل‌ها گفت: من به نظام‌دهی تشکل‌ها قائلم و به شکل‌دهی آنها اعتقاد دارم. ما شایق به خدمت‌گذاری هستیم و اگر کاری از دستمان بر نیاید، شایق بر ماندن نیستیم.

او همچنین به شرایط موجود در زمانی که مسئولیت معاونت گردشگری کشور را پذیرفت، اشاره کرد و گفت: ما در زمان التهاب آمدیم و وظیفه داشتیم و داریم که از دامن زدن به التهاب جلوگیری کنیم.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کارهای انجام شده از سوی جمشید حمزه زاده، رئیس مجمع تشکل‌های گردشگری کشور را «زحمات و پیگیری‌های مجدانه» توصیف کرد و گفت: در ده، دوازده سال گذشته شاهد بودم که ایشان موضوعات مختلفی را در صنعت گردشگری پیگیری کردند و کمک کار بودند.
او در پایان بار دیگر بر اهمیت و ضرورت مطالبه‌گری تشکل‎های بخش خصوصی در صنعت گردشگری خصوصاً از دولت و مجلس تاکید و تصریح کرد که باید زیرساخت‌های قانونی مطالبه‌گری در بلندمدت در کشور به وجود بیاید.

سایر سخنرانان

در این نشست سایر حاضرین نیز به بیان نظرات و پیشنهادهای خود برای پیشبرد اهداف مجمع و کمک به رفع مشکلات صنعت گردشگری کشور پرداختند. از آن‌ها می‌توان به حسن تقی‌زاده انصاری، رییس جامعه حرفه‌ای گردشگری الکترونیک و عضو هیئت مدیره مجمع تشکل‌های گردشگری کشور، یحیی نقی‌زاده محجوب، مدیر کل دفتر نظارت و ارزیابی وزارت گردشگری، داود حومنیان، رییس دانشکده گردشگری دانشگاه تهران، فرید جواهرزاده، رییس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران، حمید پیرو دین نبی، رییس جامعه حرفه‌ای سفره‌خانه‌های سنتی تهران و بازرس مجمع تشکل‌های گردشگری کشور، محمد پناهی، دبیر کمیته گردشگری طب ایرانی وزارت بهداشت، کامیار اسکندریون، رییس مجمع تشکل‌های گردشگری استان زنجان، مهدی قاسمیان، رییس هیئت مدیره راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی و بازرس مجمع تشکل‌های گردشگری کشور، محمود بنکدار، از موسسین جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی، محمود مادرشاهیان، رییس مجمع تشکل‌های گردشگری خراسان رضوی، حمید میردار سلطانی، نماینده جامعه واحدهای پذیرایی بین‌راهی کشور، علی صدرنیا، عضو هئت مدیره جامعه انجمن‌های راهنمایان گردشگری، سیدعلی موسوی‌پور، مدیرعامل موسسه سفیران عصر روشنگری، همایون ذرقانی، مدیرمسئول ماهنامه سفر، شاهرخ محمدزاده، رییس جامعه حرفه‌ای مهمانپذیران استان تهران و عضو هیئت مدیره مجمع تشکل‌های گردشگری کشور و... اشاره کرد.     

   

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب