امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 56305 تاریخ انتشار: سه شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱:۵۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

در نشست خبری ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی اعلام شد؛

پورشهابی : ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی با شعار «سیاه‌پوش گشت فلک از برای حسین(ع)» برگزار می شود/ شیرازی : امروز لباس عاشورایی موردتوجه جوانان ما قرارگرفته/ الهی : طراحان لباس وظیفه سنگینی بر دوش دارند

خبرایران : دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در نشست خبری ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی از نمایش بیش از 100 اثر در بخش‌های مختلف و داوری بالغ بر 12 مقاله ارسالی از سراسر کشور طی این دوره خبر داد.
پورشهابی : ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی با شعار «سیاه‌پوش گشت فلک از برای حسین(ع)» برگزار می شود/ شیرازی : امروز لباس عاشورایی موردتوجه جوانان ما قرارگرفته/ الهی : طراحان لباس وظیفه سنگینی بر دوش دارند

 به گزارش خبرنگار خبرایران ، نشست خبری «ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی»  صبح امروز سه‌شنبه 30 شهریور 1400 با حضور «مریم پورشهابی» دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، «ابوالقاسم شیرازی» رئیس اتحادیه پوشاک تهران، محبوبه الهی دبیر علمی نمایشگاه ،«محبوبه الهی » دبیر علمی ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی و اصحاب رسانه در سالن جلسات معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار و دراین نشست خبری «مریم پورشهابی» دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشورضمن بیان تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام اربعین حسینی، فلسفه قیام عاشورا را زنده نگاه‌داشتن اسلام ناب محمدی و جریان سازی در مسیر فرهنگ عاشورایی برشمرد و اذعان داشت: حوزه پوشاک دارای ابعاد وسیع فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است و کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با تمرکز بر حوزه‌های مرتبط فرهنگی و به لطف هنر طراحان در تلاش است تا فرهنگ عاشورایی را در قامت لباس معرفی سازد.

پورشهابی با اشاره به کارگاه‌های آموزشی برگزارشده و مسابقه تصویرسازی در زمینه لباس عاشورایی تصریح کرد: خوشبختانه این بخش‌ها با استقبال درخور توجه و همراهی حدود هزار هنرجو و هنرمند روبرو شد و شاهد خلق آثاری در شأن قیام عاشورا با تکیه‌بر نمادهای عاشورایی بودیم حال‌آنکه طی برپایی محفلی با حضور تنی چند از تولیدکنندگان مقرر شد 100 طرح برگزیده جهت تولید انبوه به این بخش معرفی شود.

او گفت: ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی در بخش‌های متعددی همچون لباس اجتماع، چادر، پوشش سر، لباس مردانه، طراحی پارچه، مجموعه‌سازی و تصویرسازی برپا می‌شود؛ بیش از 100 اثر در نمایشگاه به نمایش درمی‌آیند و بالغ‌بر 12 مقاله نیز در بخش علمی دانشگاهی از سراسر کشور مورد داوری قرار می‌گیرند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور از لغو برگزاری مسابقه زنده «از ایده تا اجرا» نیز خبر داد و افزود: نظر به دستورالعمل ستاد ملی مقابله با کرونا در این دوره از نمایشگاه امکان برگزاری مسابقه حضوری زنده وجود ندارد و این در حالی است که مسابقه تصویرسازی نیز پیش‌ازاین به‌صورت مجازی و با مشارکت بالغ‌بر 80 نفر برگزار شده بود.

 

شیرازی : امروز لباس عاشورایی موردتوجه جوانان ما قرارگرفته است

ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه پوشاک تهران نیز در ادامه این نشست،  ضمن تسلیت ایام سوگواری شهادت سرور و سالار شهیدان، حرکت‌هایی همچون برپایی نمایشگاه لباس عاشورایی را حرمت‌گذاری بر ارزش‌های والای قیام عاشورا دانست و گفت: امیدواریم در پی چنین فرصت‌هایی، حلقه‌های مفقوده میان طراحان و تولیدکنندگان برداشته شود حال‌آنکه تا به امروز نیز شاهد اتفاقات درخوری بوده‌ایم.

شیرازی افزود: خوشبختانه در سایه چنین اقداماتی امروز لباس عاشورایی موردتوجه جوانان ما نیز قرارگرفته و ما نیز به‌نوبه خود از هر حرکتی که پیام‌آور حماسه کربلا و رشادت‌های قیام عاشورا باشد حمایت خواهیم کرد.

او اذعان داشت: باید با افزایش تعداد نمایشگاه‌های متعدد در حوزه مد و لباس، فرصت تعامل میان طراحان و تولیدکنندگان را افزایش دهیم و در همین راستا نیز به همت اتحادیه پوشاک تهران و در هفته چهارم مهرماه، نمایشگاهی با عنوان تهران مدکس 1400 به میزانی شهر آفتاب برپا خواهد شد.

 

الهی :  طراحان لباس وظیفه سنگینی بر دوش دارند

محبوبه الهی دبیر علمی ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی نیز در بخش دیگری از این نشست رسانه‌ای، بر اهمیت انجام فعالیت‌های علمی و پژوهشی در حوزه عاشورا و همچنین لباس عاشورایی تأکید و تصریح کرد: شناسایی نمادها و نشانه‌ها در این زمینه به‌عنوان بخشی از هویت فرهنگی ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و گاه بی‌اطلاعی از این موضوعات، موجب خلق آثاری شده که اتفاقاً ضد فرهنگ محسوب می‌شوند.

او افزود: پژوهش در زمینه نمادها از اهمیت بسزایی برخوردار است و امیدواریم به همت اساتید دانشگاه و دانشجویان در آینده شاهد تقویت بنیه‌های علمی در این بخش باشیم. حال‌آنکه طراحان لباس نیز وظیفه سنگینی بر دوش دارند و ما امیدواریم به لطف چنین حرکت‌هایی و تلاش بیشتر بخش دانشگاهی، شاهد ایجاد آرشیوی غنی از نمادها و نشانه‌های دینی و عاشورایی باشیم و از اشاعه این مؤلفه‌های فرهنگ ارزشمند بیش از پیش دفاع کنیم.

الهی، یکی از ضعف‌های بزرگ در تمامی ابعاد علمی و پژوهشی را مشارکت محدود پژوهشگران دانشگاهی دانست و اظهار داشت: ما از دو سال قبل و طی ادوار گذشته نمایشگاه لباس عاشورایی از تمامی دانشگاهیان فعال در بخش‌های فرهنگی خواستیم که در راستای حفظ هویت فرهنگی، چشمی هم به موضوع نمادهای عاشورایی داشته باشند چراکه این حوزه بسیار بکر بوده و سرشار از ایده است. البته خوشبختانه امسال با استقبال بهتری در قیاس با دوره‌های قبلی مواجه شدیم بااین‌همه امیدواریم فضای عاشورایی به یک بستر غنی پژوهشی مجهز شود و به غنای لازم در این زمینه دست یابیم.

در پایان این نشست، از پوستر ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی رونمایی شد.

بنابراین گزارش، ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی به همت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و با شعار «سیاه‌پوش گشت فلک از برای حسین(ع)» از سی‌ویکم شهریور لغایت سوم مهرماه 1400 در فرهنگستان هنر برپا می‌شود.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب