امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 56282 تاریخ انتشار: سه شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱:۳۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رشید عزیزپور مطرح کرد؛

ضرورت به‌کارگیری ابزارهای دیپلماسی اقتصادی در توسعه صادرات

خبرایران : رشید عزیزپور دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران با تاکید بر اینکه کشورهای پیشگام در تجارت جهانی دارای دیپلماسی اقتصادی بسیار قدرتمندی هستند، گفت: در دنیای امروز استفاده از ابزارهای دیپلماسی برای دستیابی به اهداف اقتصادی و صادراتی یک ضرورت غیرقابل چشم‌پوشی است.
ضرورت به‌کارگیری ابزارهای دیپلماسی اقتصادی در توسعه صادرات

به گزارش خبرایران از کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران، «رشید عزیزپور» درخصوص مشکلات صادرات مواد غذایی، اظهار داشت: مهمترین مشکل نداشتن ثبات قوانین در حوزه صادرات است که تاثیر گسترده‌ای بر بازارهای هدف تولیدکنندگان می‌گذارد و مزیت‌های رقابتی را برابر رقبای خارجی بسیار کاهش می‌دهد.

وی با اشاره به تلاش‌های گسترده تولیدکنندگان برای رسیدن به بازار صادراتی که شاید سال‌ها به طول بیانجامد، تاکید کرد: پس از همه این تلاش‌ها، در نهایت ممکن است همین قوانین و مقررات پرنوسان و دست و پاگیر صادراتی، بازاری را که تولیدکننده با زحمت فراوان به دست آورده به رقبا واگذار کند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه سال گذشته شاهد بودیم که به طور روزانه صادرات محصولی آزاد یا ممنوع می‌شد، خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد یک روز صادرات یک محصول با یک تعرفه خاص صورت می‌گیرد، اما فردا با شیوه دیگری می‌توانید صادر کنید. در کنار این موارد تاثیرپذیری این قوانین از موضوعات مختلف را نمی‌توان نادیده گرفت که بسیار مهم است.

عزیزپور با اشاره به سایر مشکلاتی که در حوزه صادرات غذایی وجود دارد، افزود: معضل بعدی حمایت نکردن از صادرکنندگان است، باید از این بخش در قالب برنامه‌های مدون و مشخص، حمایت صورت گیرد تا صادرکننده پشتوانه لازم برای صادرات را داشته باشد زیرا در بازارهای هدف، رقابت با تولیدکنندگان داخلی نیست و صادرکننده باید با سایر کشورها رقابت کند. به همین علت دولت باید بسیار هوشمندانه در این حوزه عمل کند و با برنامه‌های مشخص و مشوق‌های صادراتی و حتی هزینه در بازارهای هدف صادراتی این مسیر را برای صادرکنندگان هموار سازد تا بتوانند به صورت پایدار در بازارهای صادراتی حضور داشته باشند و از این طریق به رشد پایدار برسیم.

عزیزپور همچنین با اشاره به مشکلاتی که در زمینه تامین مواد اولیه برای تولیدکنندگان وجود دارد، گفت: صادرکننده اگر به دنبال بازارهای با ثبات صادراتی است باید از بابت تولید محصول خیالش آسوده باشد، موضوعی که این روزها چالش بسیاری از صنایع است.

وی با اشاره به اینکه شاید بتوان با همکاری و تغییر قوانین، در بازارهای داخلی تغییراتی را به وجود آورد، تاکید کرد: باید در نظر گرفت که در بازارهای صادراتی امکان تغییر وجود ندارد، زیرا رقبا در آن بازارها، رقبایی از داخل کشور نیستند بلکه از سایر کشورها با ما رقابت می‌کنند و مجبور نیستند بر طبق قوانین کشور ما عمل کنند.

این فعال اقتصادی با اشاره به مشوق‌های صادراتی هم تاکید کرد: در سال‌های گذشته هیچگاه این مشوق‌ها نتوانسته جایگاه خود را در صنایع به دست آورد، زیرا یا کارآمد نبوده یا خوب اجرایی نشده است و امیدواریم با تغییر رویکرد دولت در این زمینه، این مشکل برطرف شود.

عزیزپور با اشاره به ضرورت فراگیر بودن دیپلماسی اقتصادی در میان سیاستمداران ایران در بازار کشورهای هدف صادرات، تصریح کرد: آنچه در دنیای امروز پذیرفته شده است این است که سیاست باید در راستای اقتصاد گام بردارد، به همین علت ضرورت دارد دیپلمات‌ها و سیاستمداران ایران در سایر کشورها با رایزنان بازگرانی و اقتصادی کشور در ارتباط بسیار تنگاتنگی باشند و این همراهی و همکاری کاملا در میان سیاستمداران مستقر در سایر کشورها وجود داشته باشد، به همین علت لازم است مردان سیاست از رویکرد اقتصادی قابل قبولی برخوردار باشند تا به اهداف اقتصادی خود در بازارهای هدف دست پیدا کنیم.

به گزارش ایرنا، طبق آمارها در سال ۹۹  تولید  ۱۲۸میلیون تن محصول کشاورزی در کشور برآورد و محقق  شد این درحالی است که تولیدات بخش کشاورزی در سال ۹۲ بیش از ۹۶ میلیون تن و در سال ۹۸ به بیش از ۱۲۳ میلیون تن بوده است.

سهم ارزش‌افزوده بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی بدون نفت در سال ۹۸ به  ۹.۲ درصدرسید.

در بیشتر سال‌ها، رشد ارزش‌افزوده بخش کشاورزی بیش از رشد تولید ناخالص داخلی کشور بدون نفت بوده بنابراین در سال ۹۸ رشد این بخش  ۸.۸ درصد بوده است.

بهبود تراز تجاری کشاورزی و غذا با حفظ منابع پایه تولید، ارتقای امنیت غذایی با اتکا بر تولیدات داخل و ارتقاء بهره‌وری تمامی عوامل تولید به‌ویژه آب‌وخاک در جهت دستیابی به خوداتکایی در محصولات اساسی و راهبردی از اهم راهبردهای وزارت جهاد کشاورزی است.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب