امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 5617 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۱:۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مدیرعامل بانک مسکن خبرداد؛

اقساط تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن زیر یک میلیون تومان / اختصاص تسهیلات صندوق پس‌انداز به خانه‌‌های زیر ۳ سال ساخت/ راه‌اندازی لیزینگ، بیمه و گروه سرمایه‌ بانک مسکن

مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به این که افزایش قیمت مسکن در سال جاری بیش از تورم سالانه نخواهد بود، گفت: تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن به خانه‌ های ارزان قیمت و زیر ۳ سال ساخت تعلق گرفته و اقساط ماهانه این تسهیلات زیر یک میلیون تومان خواهد بود.
اقساط تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن زیر یک میلیون تومان / اختصاص تسهیلات صندوق پس‌انداز به خانه‌‌های زیر ۳ سال ساخت/ راه‌اندازی لیزینگ، بیمه و گروه سرمایه‌ بانک مسکن
به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری محمد هاشم بت‌شکن مدیرعامل بانک مسکن صبح امروز به مناسبت هفته دولت با حضور اصحاب رسانه در ساختمان وزارت اقتصاد برگزار محمد هاشم بت‌شکن مدیرعامل بانک مسکن اظهارداشت: در سال جاری رشد قیمت مسکن بیش از تورم سالانه نخواهد بود و در خصوص صندوق پس‌انداز مسکن هم باید گفت که نامه دو مقام ارشد کشور یعنی رئیس کل بانک مرکزی و وزیر راه و شهرسازی ملاحظاتی دارد، نظر آخوندی تامین 50 درصد قیمت مسکن ارزان و با پیش‌بینی اقساطی در توان اقشار مورد نظر است و  قرار است صندوق پس‌انداز محدود به بانک مسکن نشود و بانک مسکن از این ایده استقبال کند، پیش‌بینی می‌شود در فاز اول بانک مسکن پیشروی این موضوع باشد و انشاالله این کار را با تدابیری که اتخاذ می‌کنیم با دو شرط اصلی دنبال خواهد شد.

بت شکن تصریخ کرد: شرط اول تامین کسری منابع این صندوق‌ها است که عموماً با کسری مواجه می‌شود چون جنس این تسهیلات با سررسید 12 سال به بالا است اما سپرده‌ها عمدتاً کوتاه مدت و یکساله هستند بنابراین ما با یک عدم انطباق زمانی سر رسید سپرده و تسهیلات مواجهیم و  این کسری در دولتهای قبل توسط دولت تامین شده است چون ما می‌خواهیم از سیاستهای دولت در بخش مسکن حمایت کنیم باید تسهیلاتمان را هدفمند به اقشاری که قدرت بازپرداخت دارند و دوم مسکنی که استانداردهای لازم را داشته باشد و میانگین آن متراژ 75 متر است، از تکنولوژی ساخت استفاده کرده و حداکثر 3 سال از ساخت آن گذشته باشد، اختصاص دهیم و این از طریق منابع وجوه اداره شده و یا یارانه سوخت تاکنون پرداخت شده است و از تجربیات قبلی کشور است بنابراین صندوقی تشکیل می‌شود که مردم در یک دوره پس‌انداز می‌کنند و پس از یکسال ما تسهیلات را به استناد سپرده آنها و از محل وجوه اداره شده در اختیارشان قرار می‌دهیم بنابراین کارکرد صندوق به دو عامل بر می‌گردد نخست سپرده مردم و دوم وجود اداره شده و اقساط باید به گونه‌ای باشد که در حد استطاعت باشد.

وی بر این اساس اقساط تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن را زیر یک میلیون تومان عنوان کرد. زوجین خانه اولی و کسانی که قصد احیای بافت‌های فرسوده را دارند دو مخاطب اصلی این صندوق هستند. ما ابزارهایی هم برای تقویت بخش ساخت خواهیم داشت که روز شنبه از آنها رونمایی می‌شود.اگر سقف وام را 60 میلیون ببینیم یا 80 میلیون و با دوره‌های زمانی متفاوت برآورد ما برای پرداخت 150 هزار فقره تسهیلات کسری 20 هزار میلیارد ریالی صندوق است که باید از طریق وجوه اداره شده یا یارانه تامین شود.

از مدیرعامل بانک مسکن درباره خرید اوراق تسهیلات مسکن توسط یکی از بانک‌ها که منجر به افزایش قیمت این اوراق شده است سوال شد که وی پاسخ داد: موضوع سپرده ممتاز به گونه‌ای است که هر فردی اعم از حقیقی و حقوقی می‌تواند از امتیاز آن استفاده کرده و مشمول استفاده از تسهیلات یا اوراق تسهیلات مسکن شود.

وی ادامه داد: فرد حقیقی یا حقوقی می‌تواند خود استفاده کننده اوراق باشد و یا به دیگران واگذار کند. سپرده گذاری در سپرده ممتاز یک شرایط کاملاً عادی دارد و عدد سپرده‌گذاری بانک‌ها در این زمینه فقط 5 درصد است و 95 درصد را کسانی که این سپرده به آنان تعلق می‌گیرد استفاده کرده‌اند. یک اتفاق طبیعی افتاده و آن اینکه قبلاً سقف اوراق 20 میلیون تومان و الان 35 میلیون تومان رسیده بنابراین به نظر می‌رسد بخشی از افزایش قیمت اوراق طبیعی است.

وی درخصوص تأخیر در اجرای پروژه‌های مسکن مهر نیز گفت: بانک مسکن با توجه به خطوط اعتباری که در بانک مرکزی دارد و براساس گزارش‌های تائید شده پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها منابع را به آنان پرداخت می‌کنند. به زودی گروه سرمایه‌گذاری بانک مسکن، گروه مالی بانک مسکن، لیزینگ و بیمه بانک مسکن راه‌اندازی خواهد شد که به کارکردهای اقتصادی بانک کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به نقش 30 درصد بانک مسکن در تامین هزینه خرید مسکن مردم پس از انقلاب افزود: بانک مسکن باید به عنوان اثرگذارترین نهاد مالی تامین مسکن ارتقا پیدا کند.بانک مسکن علاوه بر پرداخت تسهیلات به زودی کارکردی تحت عنوان زمین و سازمان پیدا خواهد کرد که مخاطبان آن انبوه‌سازان و سازندگان مسکن هستند،منابع آن از طریق بازار سرمایه تامین خواهد شد و می‌تواند کارکرد توسعه خوبی را برای نظام تامین مالی مسکن ایجاد کند.برای افزایش سرمایه بانک‌ها فروش دارایی‌های مازاد و انتشار اوراق بهادار دیده شد است که می‌تواند منابع جدیدی را برای تقویت تسهیلات‌دهی بانک‌ها ایجاد کند.

بت‌شکن در خصوص حجم معوقات بانک مسکن نیز گفت: بانک مسکن تسهیلاتی پرداخته که عمدتا خرد و بلندمدت بوده است و وثیقه آن نیز ملک است، بنابر این از کمترین حجم معوقات در نظام بانکی برخوردار است.

وی بر این اساس حجم مطالبات غیر جاری بانک مسکن را زیر 2 درصد اعلام کرد و افزود: عددی که ما از دولت طلبکار هستیم نیز زیر 80 هزار میلیارد ریال است.

وی سرمایه بانک مسکن را 33 هزار میلیارد ریال عنوان کرد که حداقل باید به 100 هزار میلیارد ریال افزایش یابد.

بت‌شکن در خصوص افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر نیز گفت: پیشنهاداتی در این باره وجود دارد اما منوط به تصویب شورای پول و اعتبار است که تا کنون شورای پول و اعتبار با آن مخالفت کرده است. تاخیر در ساخت مسکن مهر اخیرا منجر به برگزاری تجمعاتی شده و می‌رود به یک مطالبه اجتماعی تبدیل شود آیا دولت برنامه‌ای برای تسریع و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام ندارد؟ مسائل عملیاتی و فنی مسکن مهر به وزارت راه‌ وشهرسازی برمی‌گردد بانک مسکن با پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها پول را تزریق می‌کند شاید مشکلات مربوط به خدمات زیربنای و روبنایی باشد. به هر حال تاخیر در احداث پروژه‌های مسکن مهر ناشی از عدم تزریق پول توسط بانک مسکن نیست.

مدیر عامل بانک مسکن همچنین در ابتدای این نشست خبری به اعلام عملکرد بخش مسکن و این بانک از زبان آمار و ارقام پرداخت و اظهار داشت: اعداد و ارقام نشان می‌دهد که بخش مسکن نقش پیشران جریان خروج را از رکود را در تمام دنیا بازی کرده است املاک و مستقلات در تمام دنیا ستون فقرات دارایی‌های هر کشور است.مسکن با ارتباطی که با 120 صنعت دارد می‌تواند رشد، رونق اقتصادی و اشتغال را نیر به همراه آورد.

بت‌شکن گفت: بنابر اعلام بانک مرکزی 5 درصد تولید ناخالص داخلی کشور به مسکن اختصاص پیدا کرده که اگر رقم 16 درصدی مستغلات را اضافه کنیم بخش مسکن و مستغلات سهم 21 درصدی در تولید ناخالص داخلی دارد.از نظر اشتغال 15.3 درصد اشتغال در بخش مسکن است، در بودجه خانوار مسکن 30 درصد از کل هزینه خانوار است و از نظر تاثیرگذاری در تورم عدد 28.4 درصدی را بخش مسکن به خود اختصاص داده است. سهم بخش مسکن در اقتصاد بسیار زیاد است از حیث تسهیلات، عدد تسهیلات اعطایی بانک‌ها در سال 92 به مسکن 274 هزار میلیارد ریال بوده است برابر 12.7 درصد کل تسهیلات است.

وی با اشاره به قیمت مسکن گفت: به طور کلی شهر تهران خط‌کشی برای کل کشور است در خرداد ماه سال 92 آمار معاملات 12 هزار واحد با متوسط قیمت هر متر 4 میلیون تومان بوده است که در اردیبهشت امسال به 24 هزار واحد افزایش یافته است.

وی علت افزایش معاملات را دو عامل ذکر کرد و گفت: اجرای هدفمندی یارانه‌ها و آثار احتمالی آن بر قیمت مسکن عنوان کرد و افزود: اما در خرداد ماه با کاهش معاملات مواجه بوده‌ایم و تعداد معاملات به 17 هزار واحد در خرداد ماه رسیده که کاهش 28 درصدی را نشان می‌دهد. معاملات در سه ماهه اول سال 92، 31 هزار واحد و میانگین قیمت 3 میلیون و 700 هزار تومان بوده است.‌در سه ماهه سال جاری حجم معاملات 48 هزار واحد و میانگین قیمت 3 میلیون و 800 هزار تومان بوده که با رشد 55 درصدی قیمت فقط 1.5 درصد رشد داشته است.

مدیر عامل بانک مسکن ادامه داد: سال 91 ما رشدی را در قیمت مسکن داشتیم اما از خرداد 92 معاملات با روند نزولی مواجه و منجر شد 40 درصد معاملات کاهش یابد، متعاقبا رشد قیمت مسکن هم متوقف شد و تا پایان سال 92 با ثبات و کاهش مقطعی قیمت هم مواجه بودیم. قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی در فروردین 91، 2 میلیون تومان، خرداد 92، 4 میلیون، فروردین 93،.3 و نیم میلیون و خرداد ماه 3میلیون و 700 هزار تومان بوده است.با این حال معامله تعداد واحدهای مسکونی افزایش محسوس داشته و این علاوه بر اجرای هدفمندی یارانه ها به دلیل افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن از 20 به 35 میلیون تومان در دی ماه بوده است. تصورها این بود که قیمت مسکن افزایشی باشد اما علیرغم اینکه حجم معاملات افزایش یافته شاهد تورم در بخش مسکن نبوده‌ایم.

مدیرعامل بانک مسکن در ادامه به آمار عملکرد بانک مسکن اشاره کرد و گفت مانده سپرده های بانک 259 هزار میلیارد ریال بود که با 30 درصد رشد به 338 هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.مانده تسهیلات نیز با رشد 16 درصدی از 854 هزار میلیارد ریال به 990 هزار میلیارد ریال رسید. بانک مسکن از حیث مانده تسهیلات بزرگترین بانک کشور است. در سال گذشته 84 هزار میلیارد ریال تسهیلات غیر مسکن مهر به 307 هزار فقره پرداخت شد. 40 درصد از این مبلغ مربوط به تسهیلات ساخت و 40 درصد مربوط به تسهیلات خرید و مابقی هم جعاله تعمیر مسکن و قرض الحسنه است.

وی خاطرنشان کرد: درخصوص مسکن مهر 31 هزار میلیارد ریال تسهیلات دادیم بنابراین مجموع تسهیلات پرداختی بانک مسکن 115 هزار میلیارد ریال بوده است. در مسکن مهر 2 میلیون 366 هزار واحد قرارداد منعقد شده که برای این تعداد واحد مبلغ قرارداد 477 هزار میلیارد ریال است. تا کنون 427 هزار میلیارد ریال بانک مسکن تسهیلات پرداخت کرده است. تعداد فروش اقساطی مسکن مهر یک میلیون و 213 هزار واحد بوده که مردم در حال پرداخت اقساط آن هستند. 239 هزار میلیارد مبلغ فروش اقساطی طرح مسکن مهر است. در یکسال اخیر 31 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده ضمن آن که 385 هزار واحد فروش اقساطی و تحویل شده است. از محل این 385 هزار واحد تا کنون 90 هزار میلیارد ریال فروش اقساطی داشته ایم.

مدیرعامل بانک مسکن گفت: بانک مسکن دارای 21 میلیون فقره حساب است که متعلق به 10 میلیون مشتری است، مانده تسهیلات بانک 7 میلیون فقره است و مهمترین اقدامی که طی یک سال گذشته اتفاق افتاده تنظیم رابطه مالی بانک و بانک مرکزی است.تمامی اضافه برداشت‌های بانک مسکن بابت مسکن مهر شفاف، منطقی و تبدیل به یک خط اعتباری 20 ساله شده است و اگر ما 333هزار میلیارد ریال سپرده داریم، در مقابل از 450 هزار میلیارد ریال خط  اعتباری 20 ساله برخورداریم. تدبیری که دولت اندیشیده این است که از محل بازپرداخت اقساط وصولی مسکن مهر منابع جدیدی را به این طرح تزریق کنیم و برنامه ما امسال فروش اقساطی 700هزار مسکن مهر است که پس از تنفس 3 ساله اقساط مسکن مهر تکمیل واحدها را انجام می‌دهیم.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب