امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 5543 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس سازمان امور مالیاتی خبر داد؛

مالیات برخی اصناف رشد 1000 درصدی داشته / مشوق‌های مالیاتی در بخش صادرات است / درآمد ۲۳ هزار میلیارد تومانی مالیات در ۵ ماه/از مالیات طلافروشان راضی نیستیم

علی عسکری رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: درآمد تومانی دولت از محل مالیات در 5 ماه نخست سال جاری 23 هزارمیلیارد بوده است. این درحالی است که سال گذشته در همین مدت 6/15 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی محقق شده بود که امسال از رشد 48 درصدی برخوردار شده است.
مالیات برخی اصناف رشد 1000 درصدی داشته / مشوق‌های مالیاتی در بخش صادرات است / درآمد ۲۳ هزار میلیارد تومانی مالیات در ۵ ماه/از مالیات طلافروشان راضی نیستیم

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری "علی عسکری" رئیس سازمان امور مالیاتی به مناسبت هفته دولت امروز با حضور اصحاب رسانه در وزارت اقتصادو دارایی برگزارو دراین نشست مطبوعاتی علی عسکری رئیس سازمان امور مالیاتی اظهارداشت: درآمد تومانی دولت از محل مالیات در 5 ماه نخست سال جاری 23 هزارمیلیارد بوده است. این درحالی است که سال گذشته در همین مدت 15.6 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی محقق شده بود که امسال از رشد 48 درصدی برخوردار شده است.

عسگری تصریح کرد: درآمد مالیاتی دولت نسبت به پنج دوازدهم تکلیف بودجه 93 درصد تحقق داشته است و پیش‌نویس اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده نهایی شده و نظر استادان اقتصاد، فعالان بخش خصوصی و دانشگاهیان در این خصوص گرفته می‌شود و به زودی تقدیم دولت خواهد شد و در سال‌های اخیر تحول گسترده در حوزه مالیات در حال ایجاد شدن است که باید همه مسائل را در آن ببینیم. در واقع باید ساختارها به اقتضای زمان اصلاح شود و خوشبختانه بخش اعظم اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم تا پایان سال 92 تمام شده و 8 بند آن در کمیسیون بررسی شده و امروز در دستور کار مجلس است.

وی خاطرنشان کرد: تعیین ارزش معاملات عایدی سرمایه CGT به عنوان پایه مالیاتی اضافه خواهد شد و همچنین معافیت‌ها و مشوق‌های مربوط به آن پیش‌بینی شده است و دو مشوق در اصلاحیه قانون پیش‌بینی شده و در این اصلاحیه تخفیف مالیاتی در مناطق محروم از 10 تا 20 سال است و نیز برای افرادی که سرمایه‌گذاری در مناطق محروم و غیر محروم داشتند تا معادل سرمایه صرف شده از درآمد مشمول مالیات معاف خواهند بود و امروز مشوق‌های مالیاتی به سمت بخش‌های حمل نقل،‌ بیمارستان، هتل‌داری و گردشگری است.

رئیس سازمان امور مالیاتی عنوان داشت: مشوق‌های مالیاتی در بخش صادرات است و این مشوق‌ها تقویت شده و برای بخش‌های کشاورزی و دیگر بخش‌ها انجام خواهد شد، اما در بخش صادرات خام‌فروشی محدودیت ایجاد شده تا تولید داخل حمایت شود و پیش‌نویس اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده هفته قبل پایان یافت و این موضوع در کارگروه ارائه شده و با نظرخواهی و هماهنگی استادان دانشگاه، بخش خصوصی، اقتصاددانان و کارشناسان مالی نهایی خواهد شد و برای تصویب به دولت می‌رود.

وی ادامه داد: در تقویت رسمی سیاستی خروج از رکود، بخشی از مباحث مربوط به معافیت‌های مالیاتی برنامه‌ریزی شده و امسال رشد منفی اقتصاد پشت سر خواهیم گذاشت و در 5 ماه اول سال 23 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی داشتیم و سال گذشته در این مدت 15 هزار و 600 میلیارد تومان مالیات اخذ شد که امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 48 درصد رشد دارد و نیز نسبت به بودجه مصوب سال جاری 93 درصد درآمدها تحقق داشته است که در سال 92 در 5 ماهه 83 درصد تحقق یافته بود.

عسکری با اشاره به اینکه شفاف‌ترین ارتباط مالی را با بانک‌ها داریم، عنوان کرد: به دلیل نظام‌مند بودن حداقل مشکلات در این رابطه وجود دارد، اما مشکل این بخش مطالبات مشکوک‌الوصول بانک‌ها است که درست احصا نشده و به عنوان درآمد شناسایی می‌کنیم، چون آن را در مطالبات سوخت نشده قرار نداده‌اند و یکی از بحث‌های مربوط به مالیات مربوط به فرهنگ‌سازی و آموزش‌ها بوده که اقدامات خوبی نسبت به اطلاع‌رسانی و تکالیف قانونی مردم ارائه شده همچنین مرکز فنی پاسخگویی ایجاد شده است و به دنبال نزدیک کردن رابطه سازمان با مؤدیان مالیاتی هستیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی در خصوص علت افزایش درآمدها در شرایط رکودی ابراز داشت: بخش تولید و فعالیت‌های تولیدی زمانی مالیات می‌دهند که به سود رسیده باشند، در غیر این صورت مالیات اخذ نمی‌شود، اقتصاد ما بزرگ است و بر اساس شاخص برابری قدرت خرید در شمار 20 کشور بزرگ دنیا هستیم و بسیاری از درآمدها مربوط به مؤدیانی است که شناسایی شده و یا تاکنون مالیات نداده است.

وی در سوالی مبنی بر اینکه چه بخش‌هایی از مالیات ارزش افزایش بر اصلاحیه مالیات بر ارزش افزوده پیش‌بینی شده، گفت: بخش عمده زنجیره فعالیت‌های اقتصادی ارجاع شده و در حلقه‌های آخر با مشکل مواجه شدیم که در عمده‌فروشی‌ها و خرده‌فروشی با ممانعت روبرو هستیم و در اصلاح قانون تاکید داریم که حلقه‌های باقیمانده چگونه زیر چتر مالیات قرار بگیرد که خلأ‌های قانونی جبران شده است.

رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه در بسته خروج از رکود و نیز اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم مربوط به افزایش پایه حقوق‌بگیران، مربوط به بنگاه‌های دولتی و بخش خصوصی، یکسان سازی نرخ مالیاتی دولتی خصوصی و همچنین حذف مالیات تکلیفی، فعالیت پیمانکاری در آن پیش‌بینی شده است و کاهش نرخ مالیات اشخاص حقیقی و افزایش طبقات درآمدی آنها و نیز اصلاح ساختار مشوق مالیات تولیدی، هتل‌داری و حمل و نقل، حمایت از صادرات غیرنفتی و اصلاح ساختار معافیت‌ها، نرخ استهلاک و نیز تجدید ارزیابی دارایی‌ها در روز، ظرفیت‌های قانونی فراهم شده است و بازارگردانی برای خرید و فروش سهام در زمان رکود نیز از جمله معافیت‌های مالیاتی است.

معاون وزیر اقتصاد در مورد اینکه گفته می‌شود که مالیات برخی اصناف رشد هزار درصدی داشته است، عنوان کرد: متوسط مالیات اصناف 34 درصد رشد داشته و معلوم نیست که چطور هزار درصد شده است و اگر چنین چیزی بوده، حتما وجود داشته است و باید مالیات سال‌های قبل برخی از این مؤدیان که امسال مالیاتشان هزار درصد رشد داشته اخذ شود، زیرا کم اظهاری و کتمان کرده‌اند. کل مالیات‌ها 48 درصد رشد داشته و اصناف هنوز به متوسط کشور نرسیده‌اند.

عسکری در مورد طلا فروشان نیز گفت: جلسه‌ای با طلافروشان دو ماه اخیر برگزار کرده‌ایم، فرض بر این بود که تحرک بیشتری در اجرای ارزش افزوده نشان دهند، اما هنوز راضی نیستیم و در این دو ماه پیشنهادی برای تغییرات در فاکتورها ارائه کرده‌اند و باید نسبت به قانون تمکین کرده و همگانی اجرا کنند و البته رویکرد دوستان طلافروش هم حل مشکلات بوده، اما این نگاه باید به پیکره صنف طلافروشان تسری یابد.

وی در خصوص مالیات مسکن، گفت: در قانون مالیات مستقیم پیش‌بینی شده که 28 درصد از ارزش خالص مسکن را با احصاء تغییرات تورمی از املاک گرفته شود و در کشورهای دیگر مالیات بر عایدی سرمایه تا 70 درصد است و برخی مؤسسات پولی و مالی مالیات نپرداخته و حتی مجوز هم ندارند که برخی از آنها شناسایی شده و یک موسسه در سال 92 شناسایی شد و 35 میلیارد تومان مالیات از آن گرفتیم.

عسکری در خصوص رابطه بدهکاران بانکی و مالیاتی هم گفت: یقین بدانید که بدهکاران مالیاتی و بیمه‌ای نیز هستند و رابطه مستقیمی میان آنها وجود دارد و خبری از قرارداد سرمربی تیم فوتبال ایران ندارم، ولی می‌دانم که مالیات خوبی باید طبق این قرارداد پرداخت شود و همچنین فدراسیون فوتبال قول داده که قراردادهای واقعی بازیکنان را به سازمان ارائه دهد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب