امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 55 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۲۴:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

دکتر «محمدرضا میر» خبرداد؛

سالانه 70 هزار نفر به بیماران سرطانی ایران اضافه می شود

خبرایران: دبیر علمی بیست و چهارمین کنگره سالیانه انستیتو کانسر ایران گفت: سالانه 70 تا 80 هزار نفر در کشور به سرطان مبتلا می شوند.
سالانه 70 هزار نفر به بیماران سرطانی ایران اضافه می شود

به گزارش خبرایران، دکتر «محمدرضا میر» روز چهارشنبه در این کنگره در بیمارستان امام خمینی (ره) تهران افزود: شایع ترین سرطان در کشور در مردان سرطان معده و در زنان سرطان سینه است هر چند که در برخی استان های کشور شایع ترین سرطان در زنان هم سرطان معده است.

وی با بیان اینکه سالانه 10 هزار نفر در کشور به سرطان سینه (Breast Cancer) مبتلا می شوند، خاطر نشان کرد: سرطان در ایران همانند همه جای دنیا در حال افزایش است و یکی از دلایل این افزایش، افزایش انتظار بقا است و تعداد زیادی از افراد جامعه به سن پیری می رسند و افزایش سن یکی از شاخص های بروز سرطان است. از سوی دیگر بیماری های عفونی و واگیر کنترل شده و بیماری های غیرواگیر مانند سرطان بیشتر خود را نشان می دهد.

دکتر میر مصرف دخانیات را یکی دیگر از عوامل افزایش سرطان برشمرد و افزود: ثابت شده است که مصرف دخانیات تا 30 درصد میزان ابتلا به سرطان حنجره و مری را افزایش می دهد.همچنین شاغلان کارخانه هایی که در آنها آزبست استفاده می شود در معرض ابتلا به سرطان ریه قرار دارند؛ مصرف زیاد و نابجای داروهای هورمونی نیز موجب افزایش سرطان ها می شود.ارتباط آلودگی هوا با سرطان هنوز مشخص نشده است ؛ آلودگی هوا موجب عوارض تنفسی و بیماری های قلبی و عروقی می شود.

 

قیمت داروی هرسپتین از 5 میلیون به 400 هزار تومان کاهش یافت

 

دبیر کنگره سالیانه انستیتو کانسر ایران گفت:قیمت داروی هرسپتین (داروی درمان سرطان سینه) برای هر دوره درمانی از حدود پنج میلیون به 400 هزار تومان کاهش یافته و موجب رضایت بیماران شده است.مدتی داروی سرطان سینه کمیاب و گران تر از حد معمول بود و ما توانایی خرید آن را نداشتیم از سوی دیگر دو هزار و 500 نفر از 10 هزار نفر مبتلای به سرطان سینه به داروی هرسپتین نیاز دارند و باید 16 جلسه آن را دریافت کنند.

 

جراحی در درمان سرطان ، حرف اول را می زند

 

دبیر کنگره سالیانه انستیتو کانسر ایران گفت: هرچند درمان های متعددی مانند شیمی درمانی و پرتودرمانی در سرطان مطرح است اما جراحی حرف اول را در درمان سرطان می زند.

میر با بیان اینکه جراحی ها به کمک داروها روز به روز کوچکتر می شوند، افزود: قبلا در تمام مراحل ابتدایی و پیشرفته سرطان سینه از روش ماستکتومی (برداشتن سینه) استفاده می شد که به شدت بیمار را از لحاظ روانی متاثر می کرد.علاوه بر این، اینگونه جراحی ها در طولانی مدت عوارضی مانند ادم (تورم) دست و کاهش توانایی حرکت آن می شد اما اکنون فقط در موارد استثنایی مجبور به برداشتن سینه و غدد لنفاوی زیربغل می شویم. 30 سال پیش شانس بقای مبتلایان به سرطان سینه پنج سال بوده اما اکنون انتظار بقای بیماران به 40 درصد رسیده است.

 

 سرطان معده در برخی استان های کشور شیوع بیشتری دارند

 

دبیر کنگره سالیانه انستیتو کانسر ایران گفت: سرطان های معده و مری در استان های شمالی ، لرستان، گلستان و اردبیل از شیوع بیشتری برخوردار هستند که شاید به دلایل تغذیه ای یا ژنتیکی است.اصول پیشگیری ثابت شده ای در سرطان چندان مطرح نشده است اما به هر حال عواملی مانند مصرف دخانیات در بروز آن نقش دارند ؛ اما از سوی دیگر به طور مثال نقش خوردن آش داغ یا چای داغ در بروز سرطان ثابت نشده است.باکتری های هلیوباکتری از دیگر عوامل ایجاد کننده سرطان به شمار می روند؛ مصرف میوه و سبزی تازه و تحرک کافی می تواند بروز سرطان هایی مانند سرطان معده را کاهش دهد. نخوردن غذاهای مانده ، کپک زده و فست فودها نیز میزان شیوع سرطان را کاهش خواهد داد.

 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب