امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 5473 تاریخ انتشار: جمعه ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۱:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

پیکر سیمین بهبهانی تشییع شد/ تدفین در بهشت زهرا

شجریان: سیمین با پشتکار و پشتوانه از حقوق زن و مادری دفاع کرد

پیکر سیمین بهبهانی از مقابل تالار وحدت به سمت بهشت زهرا(س) تشییع شد و کنار مزار پدرش خاکسپاری شد.
شجریان: سیمین با پشتکار و پشتوانه از حقوق زن و مادری دفاع کرد

به گزارش خبرایران، پیکر سیمین بهبهانی غزلسرای کشورمان دقایقی پیش با حضور جمعی از نویسندگان، شاعران و هنرمندان از تالار وحدت به سمت بهشت زهرا (س) تشییع شد.

در این مراسم چهره‌هایی همچون مهناز افشار، محمدرضا و همایون شجریان، شهرام ناظری، محمود دولت‌آبادی، هوشنگ مرادی کرمانی، عزت‌الله الوندی، سهیل محمودی، بهمن فرمان‌آرا، علی باباچاهی، جواد مجابی، شمس لنگرودی، صدیق تعریف، عبدالحسین مختاباد، جمشید گرگین، رضا بابک و ... حضور داشتند.

محمود دولت‌آبادی نویسنده در مراسم تشییع پیکر سیمین بهبهانی گفت: درود بر شما که قدر می‌شناسید، سیمین بهبهانی انسانی است که عمری با کار و عزت زیست؛ با کار وعزت خاموش شد و انسانی پیروز بین دو عالم است.

وی اضافه کرد: سیمین بهبهانی مثل همه آدم‌های دیگر مثل من و شما لحظات گوناگون و متنوعی در زندگی خود داشته است و در این لحظات آثار متنوعی آفریده است که در اینجا فرصت شاخه‌بندی آثار او نیست.

دولت‌آبادی ادامه داد: از آثار صریحاً اجتماعی تا آثار صریحاً تنهایی با آثاری مشخصاً درباره آزادی زن و آثاری مشخصاً‌ در اعتراض به ستم اجتماعی. آثاری در لحظات ناب انسانی.

وی افزود: شاعر جایی برای سخن من باقی نمی‌گذارد و او خود آنچه را لازم بوده سروده است؛ «ببین به هیأت نیلوفر فرا نشستن بودا را» این یک شعر متفاوت از سیمین بهبهانی است که به روحیه عرفانی بانو سیمین مربوط می‌شود.

بعد از سخنان دولت‌آبادی ،محمدرضا شجریان به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: سلام و درود به شما مردمان حق‌شناس، ما شرمنده‌ایم که در این هوای آفتابی و زیر این گرما ایستاده‌اید. روز گذشته معاونت هنری می‌گفتند که برای حضور مردم در مراسم تشییع‌جنازه سیمین بهبهانی سایه‌بانی را در نظر بگیریم تا مردم خسته نشوند اما بنده گفتم تحمل مردم ما بیشتر از اینها است.

وی بیان کرد: بنده به نیابت از هنرمندان خانه موسیقی ایران در این مراسم حضور یافتند تا به ساحت بزرگ‌مادر غزل بانوی ایران سیمین بهبهانی که تاریخ‌ساز در ادب است حضور یابم.

شجریان ادامه داد: سیمین بهبهانی انسان را در تمام شعرهایش به درستی دعوت کرده است و بر پایه این باور نیز ایستاد و رفت و با پشتکار و پشتوانه از حقوق زن و مادری دفاع کرد.

وی با اشاره به صحبت استاد دادبه، گفت: سخنی را از استاد دادبه وام می‌گیرم که گفتند جهان را مردان می‌سازند و مردان را زنان. ملتی که بی‌بهره از این زندگی است مردنی است. این خواننده گفت:‌ من آمده‌ام تا در این مراسم به شما تسلیت بگویم چرا که سیمین همیشه در تاریخ ما زنده است و همیشه در بین ما زندگی می‌کند و همیشه یک مادر بوده و به همه دوستان و مردمانش به شکل مادر نگاه می‌کنند که بهتر از ما نیز قدر مادران و زنان را دانسته و بدانیم که هرچه آنها می‌خواهند می‌شود.

در ادامه این مراسم همایون شجریان که خوانندگی خود را با شعر سیمین بهبهانی آغاز کرده بود، و شهرام ناظری درباره ایران به خواندن چند آواز پرداختند.

*بهبهانی: مادرم دوست داشت در یک متر و هفتاد صدم خاک وطن دفن شود

در ادامه این مراسم علی بهبهانی فرزند ارشد سیمین بهبهانی بیان داشت: درود بر همه دوستان و دوست‌داران شعر مادرم. همچنین مادرم یکی از مادران واقعی بود و وطن و مردمش ار دوست داشت و دوست داشت در یک متر و هفت صدم در خاک وطنش دفن شود.

در ادامه تهامی داماد زنده‌یاد سیمین بهبهانی بیان داشت:‌ شکوه حضور شما در این مراسم واقعاً‌ شگفت‌انگیز و وصف ناکردنی است.

وی اضافه کرد: امروز آغاز زندگی جاودان سیمین بهبهانی بانوی غزل‌سرای ایرانی است. ‌همچنین چند روز پیش فقط پیکر او بود که زوال گرفت آن هم جسمی که زوال پذیر است.

تهامی بیان کرد: سیمین بهبهانی زندگی جاویدش را آغاز می‌کند و حضور شما را برای زندگی جاویدش با شکوه می‌داند. این شاعر شعرهایش از غزل، داستان و گفتارش همیشه چون حافظ، مولانا،شکسپیر، سعید و بزرگان شعر و ادب جهان همیشه زنده است.

وی افزود: پیکر سیمین بهبهانی به خاک می‌پیوندد چه باک در این گورستان سپرده شود و یا در گلستان دیگر. همچنین این شاعر وصیت کرده است که یا در امامزاده طاهر در جوار همسرش و نوه‌اش به خاک سپرده شود یا در کنار پدرش در بهشت‌زهرا که خانواده او گزینه دوم را پذیرفتند.

تهامی عنوان کرد: با توجه به اینکه خداوند به سیمین بهبهانی هوش و استعدادی ذاتی و فراتر از مردم عادی داده بود اما او همیشه فروتنی می‌کرد و خود را کوچکتر از جایگاه بلند خود می‌دانست.

در ادامه این مراسم، جواد مجابی با قرائت شعری، بیان داشت: غزل از رودکی و شهریار عبور کرده است و به پیری رسیده بود که این شاعر توانست شاخه تازه‌ای را به شعر کهن ایران اضافه کند و شعری که در برابر شعر نیمایی منزوی شده بود را شعر تازه‌ای دیگر ببخشد.

وی اضافه کرد: سیمین بهبهانی شاعر رویاهای مردمش بوده و مردم را درک و با آنها سخن گفته و شعر می‌سراییده است. همواره شاعر جهان پرسش‌های ابدی را در اشعارش مطرح می‌کند همانند صلح، جوانی، پیری و مرگ که همه این موارد نیز در شعر سیمین بهبهانی تکرار می‌شود.

مجابی ادامه داد: شاعر از تقویم می‌گذرد و به تاریخ می‌پیوندد، سیمین بهبهانی نیز در امروز می‌زیست و فردا را می‌دیدید و از گذشته نیز به شدت آگاه بود و تاریخ هم به سیمین بهبهانی و بقیه شاعران و هنرمندان آموخته بود که حقیقت باقی خواهد ماند.

وی با اشاره به این مطلب که سیمین بهبهانی به فرهنگ و مردم ایران وفادار بود و تمام عمرش را صرف این مردم کرد، گفت: سیمین بهبهانی سد شعر محفلی و نخبه‌گرا را شکست و راهی را برای ادبیات ما گشود. حتی اشعار او را برخی از خواص از لحاظ قدرت ادبی دوست دارند.

محمود دولت‌آبادی‌، محمدرضا شجریان‌، جواد مجابی‌، ابوالحسن تهامی‌ (دوبلور و داماد سیمین بهبهانی) و علی بهبهانی (پسر ارشد سیمین بهبهانی) از سخنرانان این برنامه بودند .ضمن این که شهرام ناظری‌، همایون شجریان و صدیق تعریف قطعاتی از اشعار سیمین بهبهانی را به صورت آواز خواندند.

 

در این مراسم برخی از حاضران هنگام قرائت قرآن، با خواندن سرود و اشعاری در این بخش اختلال ایجاد کردند.

در هنگام شروع مراسم نیز بعد از سخنان مجری برنامه عده‌ای با سوت و کف از سخنرانان استقبال می‌کردند که عباس سجادی به عنوان مجری اعلام کرد «امروز روز شهادت امام جعفر صادق(ع) است، ضمن این که در هیج جای جهان در مراسم تشییع و تدفین کسی سوت و کف نمی‌زند» که باز هم صدای سوت و کف بود که بلندتر می‌شد. این رویه بعد از هر سخنرانی تکرار می‌شد.

در انتهای برنامه نیز که قرار بود پیکر سیمین بهبهانی روی دوش مردم تشییع شود به جای ذکر لااله‌الا‌الله، اشعاری بی‌ربط با چنین مراسمی سر داده می‌شد.

بر اساس این گزارش، سیمین خلیلی معروف به سیمین بهبهانی بامداد 28 مرداد در 87 سالگی درگذشت. از میان آثار وی می‌توان به «سه‌تار شکسته»، «جای پا»، «چلچراغ»، «رستاخیز» و «یک دریچه آزادی» اشاره کرد.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب