امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 54219 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۶:۲۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

حسن نوشی درگفتگو با خبرایران اعلام کرد؛

اولین بانک تولید نشاء را در استان گیلان احداث کردیم/ با وجود بذرهای نامرغوب برنج ، گندم و کلزا دچارعدم سطح سبز شده‌ایم/ کودهای شیمیایی ۴۰۰ درصد افزایش قیمت یافته / باید چتر حمایتی دولت روی سر ما پهن باشد

خبرایران : مدیرکارخانه شالیکوبی مدرن مارلیک گفت : اولین بانک تولید نشاء را در استان گیلان احداث کردیم و با واردات ماشین‌آلات به‌روز و صنعتی، کاشت و برداشت و تبدیل برنج را ایجاد کردیم و امروزه در سطح استان گیلان حدود ۷۰ درصد کشت مکانیزه برنج را انجام می‌دهیم.
اولین بانک تولید نشاء را در استان گیلان احداث کردیم/ با وجود بذرهای نامرغوب برنج ، گندم و کلزا دچارعدم سطح سبز شده‌ایم/ کودهای شیمیایی ۴۰۰ درصد افزایش قیمت یافته / باید چتر حمایتی دولت روی سر ما پهن باشد

حسن نوشی مدیرعامل کارخانه شالیکوبی مدرن مارلیک درگفتگو با خبرنگارخبرایران اظهارداشت: حدود 20 سال در عرصه کشاورزی فعالیت دارم و  تولید ما در عرصه برنج و گندم و کلزاست. از سال 1392 در بحث شالیکوبی اقدام به احداث کارخانه‌ای مدرن کرده‌ایم که نیاز شهرستان رودبار را برآورده می‌کردیم .

وی تصیح کرد : از سال 1396 شروع به کار کردیم و از جهت مقدار ضایعات به جا مانده کاملا از سایرکارخانجات متمایز هستیم. ما با امکاناتی که در بحث تولید برنج فراهم کرده‌ایم، اولین بانک تولید نشاء را در استان گیلان احداث کردیم و با واردات ماشین‌آلات به‌روز و صنعتی، کاشت و برداشت و تبدیل برنج را ایجاد کردیم و امروزه در سطح استان گیلان حدود ۷۰ درصد کشت مکانیزه برنج را انجام می‌دهیم.

نوشی خاطرنشان کرد: البته مشکلات و موانعی در عرصه تولید داریم؛ همچون بحث نهاد‌های کشاورزی مثل کودهای شیمیایی که به یکباره ۴۰۰ درصد افزایش قیمت پیدا کرده و متأسفانه کیفیت آن هم تنزل یافته و این مسئله ضربه محکمی به بخش کشاورزی وارد کرده و ناچارا فقط از کود ازته که نسبت به کودهای پتاسه و فسفاته از افزایش قیمت کمتری برخوردار بوده، استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد : وجود بذرهای نامرغوب برنج و گندم و کلزا بحث دیگراست که متأسفانه دچار عدم سطح سبز شده‌ایم و برخلاف گذشته دیگر نمی‌توانیم رتبه اول تولید روغن را داشته باشیم. همانطور که می‌دانید روغن کلزا، روغن غیر اشباع و مفیدی است که دارای ۴۰ درصد خلوص است و در صورت دریافت حمایت کافی از مدیریت قوی از طریق وزارت جهاد کشاورزی و امور مربوطه، می‌توانیم کشاورزان را به کشت کلزا ترغیب کنیم.

نوشی تاکید کرد : متأسفانه در طول چندساله اخیر، دولت دیواری کوتاه‌تر از کشاورز نیافته است، در صورتی که در کشورهای تراز اول دنیا از کشاورزان بیشترین حمایت انجام می‌شود‌ و یارانه مناسب در اختیار وی قرار می‌دهد تا متضرر نشود، ولی متأسفانه دولت کنونی بخش اعظمی از حمایت‌های خود را از این بخش برداشته و با ما به صورت آزاد معامله می‌کند.

وی ابرازداشت : با توجه به قیمت بالای محصولات کشاوزی و پایین بودن خرید تضمینی در کشور ما، باید چتر حمایتی دولت روی سر ما پهن باشد، اما متأسفانه بصورت افسار گسیخته قیمت‌ها بصورت نجومی افزایش می‌یابد و با اینکه مسئولین در رسانه‌ها اعلام می‌کنند که ما مشکلی با تأمین منابع کشاورزی نداریم، اما عملا ما در این بخش مشکل داریم و بطور مثال با وجود پرداخت پول از چندین ماه گذشته، ولی متأسفانه هنوز کود بدست ما نرسیده است؛ و بدنبال کشت دومی که در حال انجام است، موفق به استفاده از کود فسفاته و پتاسه (پایه) نشده‌ایم و از کود سرک استفاده کرده‌ایم و در نتیجه بخش اعظمی از کشاورزان هنوز موفق به استفاده از هیچ کودی نشده‌اند و این مسئله منجر به کاهش شدید محصول و ضرر و زیان به کشاورز و در نتیجه کاهش تولید کشور می‌شود و با توجه به مشکل ارزی، نیاز به تولید داخل در زمینه تأمین قوت غالب مردم داریم.

نوشی افزود : در بحث سموم کشاورزی هم قیمت بالا رفته و هم کیفیت اجناس پایین آمده و تقلبی به فروش می‌رود که متأسفانه از چین وارد می‌شود و به علت تحریم نمی‌توانیم محصولات خوب از کشورهایی نظیر آلمان وارد کنیم و باعث تأسف است که تجار ما جنس درجه چندم از چین وارد می‌کنند و بعد از وارد کردن، دوز آن را پایین می‌آورند و مواد ناخالص اضافه می‌کنند و استفاده از این ماده بی‌کیفیت هیچ تأثیر مثبتی روی گیاه و دفع آفات ندارد.

وی خاطرنشان کرد : معاونت حفظ نباتات باید نظارت جامع بر واردات نهاده‌های کشاورزی داشته باشد تا محصول بی‌کیفیت وارد کشور نشود، زیرا گوش شنوای کشاورز است و بدون حمایت مؤسسه استاندارد و معاونت حفظ نباتات دست ما به جایی بند نیست. در بحث ماشین‌آلات کشاورزی، مثلا یک تراکتور به قیمت ۱۷۰ میلیون تومان رسیده؛ همچون رشد بی‌سابقه نهاده‌های کشاورزی، ولی در مقابل قیمت محصولات رشد آنچنانی پیدا نکرده است.

نوشی یادآورشد : مشکل دیگر ما هزینه بالای بیمه محصولات کشاورزی است. بطور مثال اگر هزینه کاشت، داشت و برداشت یک هکتار زمین کلزا حدود ۲ میلیون تومان باشد؛ و اگر مثلا مزرعه ما بطور کامل نابود شود، حداکثر پرداخت بیمه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است که پاسخگوی هیچ‌یک از هزینه‌های ما نیست و به همین دلیل کشاورزان دیگر زمین خود را بیمه نمی‌کنند.

وی ادامه داد : اراضی که بعد از زلزله رودبار به خاطر اینکه به صورت سنتی کشت می‌شد، مردم آنها را رها کرده بودند، به صورت رایگان در اختیار بنده قرار داده بودند و بعدها با ورود ماشین‌آلات کشاورزی به این زمین‌ها، باعث تحرک کشاورزان شد که خوشبختانه امروزه تمامی محصولات بصورت مکانیزه برداشت می‌شود.

شماره تلفن دفتر ۰۱۳۳۴۶۸۲۰۷۴

عبدالرضا علیپور مدیر فروش ۰۹۲۲۴۶۰۸۷۹۲

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب