امروز: دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ [2024/06/17]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 5420 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱:۱۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

استیضاح رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز (چهارشنبه ۲۹ مرداد

بهروز نعمتی با اشاره به نشست ظهر امروز(دوشنبه) هیأت رئیسه مجلس، گفت: در نشست امروز مقرر شد که جلسه استیضاح رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز (چهارشنبه ۲۹ مرداد) برگزار شود.
استیضاح رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز  (چهارشنبه ۲۹ مرداد

به گزارش  خبرایران به نقل از خانه ملت:، پیش از این نیز روز جلسه بررسی طرح استیضاح وزیر علوم از سوی هیات رئیسه مجلس روز چهارشنبه هفته جاری اعلام شده بود اما به دلیل همزمانی سفر رئیس جمهور به اردبیل با جلسه مجلس، خبر درخواست تغییر تاریخ برگزاری جلسه استیضاح از سوی مسئولان دولتی به هیات رئیسه مجلس  منتشر شد و حتی یک عضو هیات رئیسه در گفت و گو با خبرنگاران از برگزاری این جلسه در روز سه شنبه خبر داده بود.

در نهایت امروز اعضای هیات رئیسه تصمیم گرفتند این جلسه در همان روز چهارشنبه برگزار شود.

بر اساس ماده۲۲۶ آیین‌نامه داخلی مجلس در جلسه استیضاح، پس از بیانات استیضاح کنندگان، رئیس‌جمهور مى‏تواند به دفاع از وزیر یا وزیران مورد استیضاح بپردازد، همچنین وزیر یا وزیران مورد استیضاح نیز مى‏توانند به دفاع از خود بپردازند. حداکثر وقت دفاع از استیضاح براى رئیس جمهور یا چند وزیر پنج ساعت و براى یک وزیر سه ساعت خواهد بود.

در تبصره ۱ این ماده آمده است که وزیر یا وزیران مورد استیضاح مى‏توانند حداکثر یک ساعت ازوقت دفاع خود را در اختیار یک یا دو نفر از نمایندگان موافق قرار دهند.

در تبصره ۳ این ماده آمده است که استیضاح‌کنندگان مجاز نخواهند بود در ضمن ارائه دلایل و توضیحات خود، موضوعات دیگرى را که به مورد استیضاح مربوط نیست مورد بحث قرار دهند.

بر اساس ماده ۲۲۷ آیین‌نامه داخلی مجلس پس از پاسخ وزیر یا وزیران مورد استیضاح و یا پاسخ رئیس‏جمهور از طرف هیأت وزیران مورد استیضاح، حداکثر دو نفر از نمایندگان استیضاح‌کننده حق دارند توضیحات تکمیلى بدهند، به شرطى که صحبت هرکدام از ربع ساعت تجاوز ننماید، رئیس جمهور مى‏تواند حداکثر یک ساعت به دفاع از هیأت وزیران بپردازد و وزیر مورد استیضاح هم مى‏تواند حداکثر نیم ساعت مجدداً از خود دفاع کند.

در ماده ۲۲۸ آمده است که پس از انجام استیضاح، رئیس جلسه عدم اعتماد وزیر یا وزیران را به رأى مى‏گذارد.               

همچنین بر اساس ماده ۲۲۹ آیین‌نامه داخلی درصورتى که وزیر یا هیأت وزیران مورد استیضاح در مجلس حاضر نشوند، استیضاح‏کنندگان مطالب خود را بیان مى‏کنند و رئیس جلسه اعلام أخذ رأى عدم اعتماد مى‏کند

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب