خبرایران : رئیس بیستمین دوره جشنواره ملی چاپ گفت : دربیستمین دوره جشنواره ملی چاپ معرفی چهره های نوآور و پیشکسوت و همچنین صادرکننده نمونه و بخش معرفی بانوی فعال نمونه نیز دیده شده است.
به گزارش خبرنگارخبرایران ، نشست خبری «بیستمین دوره جشنواره ملی چاپ »صبح امروز دوشنبه 27 بهمن ماه 1399 با حضور«مهرزاد دانش» رئیس بیستمین دوره جشنواره ملی چاپ ،«محمد حسین شهامت پور» دبیر علمی بیستمین دوره جشنواره ملی چاپ ،«محسن شمس» مدیر اجرایی بیستمین دوره جشنواره ملی چاپ ،«مریم کهوند» طراح پوستر بیستمین دوره جشنواره ملی چاپ و اصحاب رسانه درسالن کنفرانس وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی برگزارودراین نشست خبری «مهرزاد دانش» رئیس بیستمین دوره جشنواره ملی چاپ در ابتدای این نشست با اشاره به تاخیر در برگزاری این دوره از جشنواره به دلیل شیوع ویروس کرونا و همچنین مصادف شدن روز ملی صنعت چاپ با ایام سوگواری سالار شهیدان امام حسین (ع) اظهارداشت : در دورههای گذشته در جشنواره بیشتر به معیارهای فنی و صنعتی پرداخته میشد، اما امسال مباحثی همچون طراحی، گرافیک و پاسداشت زبان فارسی مورد توجه قرار گرفتند.
وی تصریح کرد : با توجه به اینکه متولی این جشنواره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، پرداختن به موضوع زبان فارسی نیز در تناسب موضوعی با این وزارتخانه بود؛ لذا این موضوع باید با نگاه دقیقتری شکل می گرفت و یکی از اهداف برگزاری این جشنواره این مهم است.
دانش خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد حتی در همین وزارتخانه وقتی صحبت از چاپ میشود یاد کتاب و نشریات میافتند در حالی که همه ماجرا این نیست. ما هر روز و لحظه به لحظه با موضوع چاپ سروکار داریم. تمامی بسته بندیها و پوسترهای تبلیغات مختلفی که در سطح شهر و معابر میبینیم و حتی کارتهای عابر بانک و کاتالوگها بروشورهایی که با آنها مواجه هستیم از نمونه های صنعت چاپ هستند.
وی ابرازداشت : یکی دیگرازاهداف مهم برگزاری این جشنواره توجه عموم مردم و همچنین متولیان محصولات هنری، رسانهای، صنعتی، تجاری و حتی مناسبت های ایدئولوژیک و سیاسی به این موضوع است؛ بنابراین چاپ، در همه حوزهها، عرصه بسیار مهمی است و برگزاری جشنواره با تاکید بر این معیارها میتواند مشوق و برانگیزاننده باشد.
رئیس بیستمین دوره جشنواره ملی چاپ عنوان داشت : هدف دیگر برگزاری این جشنواره تشویق، تقدیر و معرفی افرادی است که در این حوزه فعالیت میکنند. این که از فردی تشویق میشود منحصر به آن فرد نیست. این تشویق میتواند برای بسیاری از افرادی باشد که خارج از آن مجموعه قرار دارند و به نوعی مخاطب آن فرد برگزیده هستند. مثلا اگر یک محصول چاپی را معرفی میکنیم میتواند قابلیت الگودهی داشته باشد و برای دیگران مشوق باشد.
وی درپایان سخنان خود گفت : در این جشنواره معرفی چهره های نوآور و پیشکسوت و همچنین صادرکننده نمونه را نیز داریم. همچنین امسال با توجه به اینکه بانوان جایگاه مهمی در این صنعت دارند، بخش معرفی بانوی فعال نمونه نیز اضافه شده تا این بانوان نیز دیده شوند.
شمس: هدف از برگزاری بیستمین دوره جشنواره ملی چاپ ایجاد انگیزه جهت صادرات محصولات چاپی و به روز شدن محصولات این حوزه است
محسن شمس مدیر اجرایی بیستمین دوره جشنواره ملی چاپ نیز درادامه این نشست خبری با اشاره به بخش های جنبی این جشنواره اظهارداشت : با توجه به اینکه هر سال همزمان با روز ملی چاپ مراسم و جشنوارههای استانی در استانهای مختلف در حوزه چاپ داشتیم، امسال هم مانند سالهای گذشته از دوستان درخواست کردیم با توجه به رعایت دستورالعملهای بهداشتی نسبت به برگزاری جشنواره اقدام کنند و در ۲۶ استان جشنواره فعالان عرصه چاپ برگزار شد.
شمس تاکید کرد : از دیگر اقدامات این جشنواره انتخاب شش پیشکسوت برگزیده از ۸۰ پرونده ارسال شده به دبیرخانه با توجه به رعایت معیارهای از قبل تعیین شده بود. در بخش نوآور نمونه ۴۰ پرونده، در بخش صادرکننده برتر ۲۲ پرونده به دبیرخانه رسید که هر همگی سوابق خوبی داشتند.
وی افزود : هدف از برگزاری این جشنواره ایجاد انگیزه جهت صادرات محصولات چاپی و به روز شدن محصولات این حوزه بود. همچنین قرار است از بانوی فعالی که خود شخص کارفرماست در این حوزه تقدیر شود. این انتخاب مقارن با میلاد حضرت فاطمه (س) و گرامی داشت مقام زن و همچنین با ایجاد انگیزه بیشتر بانوان در حوزه چاپ و واحدهای وابسته انجام شد. همچنین از دیگر برنامهها، انتخاب کارشناس برتر در حوزه چاپ در استانهای کشور داشتیم که بتوانیم از این عزیزان به نحو شایسته تقدیر کنیم.
شهامتپور: پاسداشت زبان فارسی و هنجارهای معیشتی پررنگترشوند
محمد حسین شهامت پور دبیر علمی بیستمین دوره جشنواره ملی چاپ نیز در ادامه این نشست خبری اظهارداشت: با سابقه ۱۹ دورهای که این جشنواره دارد، امسال شاهد تغییر رویکرد اساسی بودیم. با اینکه موجب وزین شدن جشنواره شد، ولی با توجه به شرایط کرونا و مسائل جانبی که داشتیم در آن حدی که توقع داشتیم اتفاق نیفتاد، ولی تلاش دوستان در وزارت ارشاد قابل تقدیر است و برای ارتقای کیفیت جشنواره همکاری کردند.
دبیرعلمی بیستمین دوره جشنواره ملی چاپ خاطرنشان کرد : من هم در دورهای شرکت در جشنواره را گذرانده ام و داور بوده ام و احساس میکنم در این حوزه ارتباط دقیقی میان طراح، کارفرما و صنف چاپ وجود ندارد. این نداشتن ارتباط موجب میشود گروهها به اهداف خود نرسند.
وی عنوان داشت : این قبیل جشنوارهها معمولا در جهان به ارگانی وصل میشوند و معمولا منافع جانبی فروش از قبیل ماشین آلات و... دارند. از این طریق کارفرما و طراح وقتی از قیمت ماشین آلات چاپ مطلع میشوند بهتر میتوانند اقدام کنند.
شهامتپور درپایان سخنان خود گفت : رویکرد پاسداشت زبان فارسی و هنجارهای معیشتی مسائل فنی خوب است پررنگتر کنیم و بیشتر روی آنها متمرکز شویم. توقع ندارم در این جشنواره اتفاق بزرگی بیفتد، ولی امیدوارم پایهریزی ارزشمندی برای آینده صورت گیرد. عمده مشکلات این صنف برون سازمانی است. به نظرم باید در این حوزه کارفرماها و طراحها نیز حضور داشته باشند.
کهوند: محصولات چاپی با تمام فراوانی تصویر همچنان ماندگار است
مریم کهوند طراح پوستر بیستمین دوره جشنواره ملی چاپ نیز در ادامه این نشست خبری بعد از رونمایی پوستر این جشنواره اظهارداشت : محصولات چاپی با تمام فراوانی تصویر در دورهای که زندگی میکنیم، همچنان ماندگار است. چرا که چیزی که تولید میشود ماهیت فیزیکی دارند و نوعی سند تاریخی است و گویای تاریخ اجتماعی آن دوره است.
کهوند تصریح کرد : استفاده از رنگ زرد در طراحی این پوستر نیز عامدانه و با هدف جلب توجه بود چرا که متاسفانه هنوز هم در رویدادهای دولتی و سازمانی معمولا همان نگاه انبوه اطلاعات و رویکردهای کثرتگرا وجود دارد و موضوع اصلی در آن گم میشود و استفاده از این رنگ نوعی هشدار بود.
وی در پایان این نشست خبری گفت : در ایده کار نیز سعی شد بستهبندی نه به عنوان شیئی سه بعدی که دستمان میرسد بلکه به معنای گشودن و باز کردن باشد. هر بستهای که به دستمان میرسد با همه جذابیت هایی که دارد فراموش میکنیم داخل آن چیست.