امروز: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/23]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 53544 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۲۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رامین محمدی در گفتگو با خبرایران اعلام کرد؛

هاردکیس محمدی با کیفیت، زیبا و مستحکم عرضه می شود/ سازگران معروف اعتقادی به هاردکس با کیفیت و مناسب ندارند / اهل تبلیغ نبوده و فرهنگ سازی را دوست دارم/ هاردکیس خوب مثل بیمه خوب برای یک فرد است/ نوازنده ها نباید ساز بدون هاردکیس را تکان دهند

خبرایران : سازنده هاردکیس گفت: متاسفانه خیلی از نوازندگان حرفه ای و سازندگان حرفه ای به فکر هارکیس برای سازها خود نیستند. درمقابل این دوستان هنرمندانی نیز داریم که بسیار علاقه مند هستند که هارکیس خوبی را برای سازهای خودشان داشته باشند و برای مشتریان و علاقه مندان خود جعبه و هاردکیس های مناسب و با کیفیتی سفارش دهند.
هاردکیس محمدی با کیفیت، زیبا و مستحکم عرضه می شود/ سازگران معروف اعتقادی به هاردکس با کیفیت و مناسب ندارند / اهل تبلیغ نبوده و فرهنگ سازی را دوست دارم/ هاردکیس خوب مثل بیمه خوب برای یک فرد است/ نوازنده ها نباید ساز بدون هاردکیس را تکان دهند

رامین محمدی سازنده هاردکیس برای سازهای موسیقی سنتی و کلاسیک درگفتگو با خبرایران درتعریف هاردکیس اظهارداشت: هاردکیس پوشش یا جعبه ای است که برای محافظت از وسایل و تجهیزات حساس در هنگام جابه‌جایی کاربرد دارد. بسیاری از وسایل در صنعت های مختلف هستند که در صورت ضربه خوردن، آسیب می‌بینند و هزینه های جبران ناپذیری به بار می‌آورد. از طرف دیگر، همواره در حال جابجایی هستند و همین موضوع ریسک ضربه خوردن را افزایش می‌دهد. استفاده از محفظه‌های مقاوم تنها را برای محافظت از چنین وسایلی است. از جمله آلات موسیقی که برای جابجایی به هاردکیس احتیاج دارند.

وی تصریح کرد: ازدوره دبیرستان کار ساخت هاردکیس را از کلاس های سنتوراستاد معصوصی شروع کردم . در آن زمان برای خودم هاردکیس سنتور ساختم و استاد و دوستان وقتی هادردکیس مناسب و زیبا بنده را دیدند اولین جرقه ساخت هادردکیس برای من زده شد.

محمدی خاطرشان کرد: هاردکیس با کیفیتی که من در سال 1372 ساخته بودم، دست کمی از جعبه های میوه نداشت. اما هادرکیس خوبی به لحاظ زیبا و تودوزی ساخته بودم . درادامه چند جعبه سنتور برای دوستان ساختم، تا اینکه به خدمت سربازی رفتم وبعد از خدمت سربازی شروع به ساخت سازکردم. اولین سازم سنتور بود . برای سنتور، سه تار هادکیس خودم را ساختم. درواقع سال 74 به صورت حرفه ای هارکیس را شروع کردم.

وی ادامه داد: در ادامه مسیرکار هنری ام در خانه موسیقی با استاد یوسف پوریا (سازنده تار) آشنا شدم . ایشان از من جعبه تارگرفتند و به بنده توصیه کردند که درایران تا دلتان بخواهد سازنده سنتور، سه تار و تار ساز وجود دارد و اما هاردکیس ساز خوب که بتواند هاردکیس های محکم و با ظرافت بسازد. بسیار کم داریم، دوباره به سمت ساخت هاردکیس علاقه مند شدم. توصیه ایشان جرقه ای برای ذهن من شد و با خودم اندیشیدم که در بازارکار موسیقی واقعا هاردکیس خوب نداریم و همین دلیل باعث که به شکل حرفه به سمت ساخت هارکیس بروم.

محمدی تاکید کرد: روز به روز تلاش کردم تا کسب و کارم را توسعه دهم. از جعبه های سه تار ، سنتور و تار شروع کردم و تا بعد از چند ساز جعبه های ویولن سل و هاپ نیز ساختم. متاسفانه جعبه های هادرکیسی که درایران است ، اکثرا بی کیفیت هستند و من تلاش کردم که کیفیت را روز به وز بالاتر ببرم ، به همین دلیل کارگاهی راه اندازی کردم و کارگرهایی هم اضافه کردیم و به شکل رسمی کارگاه  حرفه ای هاردکیس سازی من به راه افتاد.

وی ادامه داد: تا سال 1387 که به شکل حرفه ای درکارساخت هاردکیس بود و متاسفانه بنا به دلایلی مجور شدم به سمت هشتگرد مهاجرت کنم . 12 سال از این شغل کناره گیری کردم و به شغل طراحی و ساخت دکوراسیون داخلی چوب رفتم. تایانکه 2 سال قبل با علاقه ای به که کار موسیقی داشتم و به توصیه پسرم که در کار موسیقی است.، دوباره به سمت ساخت هاردکیس برگشتم.

محمدی افزود : ساخت هاردکیس را دوباره شروع کردم و 2 سال قبل دوباره برگشتم. وقتی دوباره برگشتم دیدم که هاردکیس های یونولیتی در بازارموسیقی همه جا را گرفته است. درواقع متاسفانه دیدم که هنوز کار خاصی در بازار ایران برای ساخت هاردکیس های ایرانی و با کیفیت صورت نگرفته است . خیلی از دوستان دنبال کارم بودند به کمک فضای مجازی دوباره ارتباط با دوستان شروع شد.

وی ادامه داد : متاسفانه خیلی از بچه های نوازنده و سازگر ارزش یک هارکیس خوب رانمی دانند. یک جعبه خوب مثل بیمه خوب برای یک فرد است. وقتی کسی خانه خودش را بیمه می کند می داند که قرار نیست هر روز آتش سوزی اتفاق بیفتد و ازان بیمه بتوانداستفاده کند. اما یک بار خدایی نکرده اگر اتفاقی برای خانه کسی بیفتد می فهمد که بیمه آتش سوزی چه ارزش بالایی برای او داشته است. درواقع در چنین شرایط بحرانی بیمه به داداش می رسد و بیمه ارزش خود را نشان می دهد. هارکیس خوب هم برای یک هنرمند، سازگر و نوازنده حکم یک بیمه را دارد قرار نیست هر روز ساز به زمین افتاده و از بین برود.

محمدی تاکید کرد: متاسفانه خیلی از نوازندگان حرفه ای و سازندگان حرفه ای به فکر هارکیس  برای سازها خود نیستند. درمقابل این دوستان هنرمندانی نیز داریم که بسیار علاقه مند هستند که هارکیس خوبی را برای سازهای خودشان داشته باشند و برای مشتریان و علاقه مندان خود جعبه و هاردکیس های مناسب و با کیفیتی سفارش دهند.درواقع این هنرمندان سازخود را با جعبه خوب تحویل مشتریان می دهند و به ساز خودشان ارزش قائل هستند. در مقابل سازندگان بسیار معتبری هم وجود دارند که اعتقادی به هاردکس با کیفیت و مناسب ندارند و هاردکیس های پونولیت را می پسندند.

وی ابرازداشت : تمام طراحی های هارد کیس های من متعلق به خودم هستند. کارگاهی کار نکردم و سالیان سال با عشق و علاقه کارساخت هاردکیس را انجام دادم و بزرگترین عشق ام این بود همکاران من این کار را تولید کنند. درواقع خوشحال می شدم که عده ای از دوستان را ترغیب به ساخت هاردکیس باکیفیت کردم . بارها شده بود که دوستان برای خرید هاردکیس خوب، هارکیس های بنده را مثال می زدند. به همین دلیل کیفیت خوب هاردکیس من باعث شد یک سری از همکاران تکانی به خود داده وبه دنبال ساخت با کیفیت هاردکیس خود باشند.

 محمدی اضافه کرد: کیفیت خوب همیشه شیرین و زیباست . تلاشم این بوده که در هارکیس های خود یک سری بالشتکی قراردهم که از کناره ها ساز را دربرگرفته و اجازه کوچکترین حرکتی به ساز ندهند . به عنوان مثال ساز تاربه صورتی است که از سمت کاسه به سمت بالا حرکت نمی کند که خرک آن با درب هاردکیس تماس داشته و آسیب ببیند. این کار متعلق به خودمان است و خوشبختانه نوازندگان از این هارد کیس بسیار راضی هستند. از همان روزاول در هاردکیس های خودم لولاها را تو کار کردم و این فرم کیف سامسوتنی را به کار دادم . سال ها با این سبک کار کردیم و دراین 12 سال  همیشه نوازندگان هادرکس های ما را استفاده می کردند .  

وی ادامه داد: به ندرت دردنیا خیلی از شرکت های بزرگ و ساخت هادرکیس مثل ما کار می کنندو تمام هادرکیس ها را اندازه ساز ها می سازند. هیچ جعبه سازی را نداریم. یک فایلی را ما برای سازگر یا نوازنده می فرستیم به کمک آن فایل اندازه ساز گرفته می شود. برای هر سازی دقیقا اندازه آن ساز هادرکیس ساخته می شود و مهمترین ویژگی این نوع ساخت این است که با کوچکترین حرکت ، ساز از داخل هاردکیس به بیرون پرتاب نمی شود.

محمدی تصریح کرد: برای همه نوع ساز هاردکیس می سازیم ، مثل نی یا برای  سازهای بادی مثل ساکسوفون هم جعبه  هاردکیس ساخته ام. امیدوارم و آرزو می کنم که روزی برسد که بچه های هنرمند ونوازنده و سازگر این فرهنگ را داشته باشد تا برای محافظت از سازهای خودشان باکمی هزینه هاردکیس مناسب تهیه کنند . سازی که با ارزش است حتما باید یک جعبه خوب ، مناسب و با کیفیت داشته باشد. چراکه بدون هاردکیس مناسب ساز مانند ماشینی است که بیمه شخص ثالث نداشته و کسی جرات تکان دادن آن را ندارد .

وی ادامه داد : نوازنده ها به نظرم نباید ساز بدون هاردکیس را تکان دهند . چون ممکن است سازشان آسیب های جدی ببیند. عود حساس ترین سازها است کلاسه و صفحه آن با کوچکترین اتفاقی آسیب می بیند. در این وضعیت باید 10 میلیون هزینه کنید و بدون شک ساز آسیب می بیند و یک فشار کوچکی باعث آسیب می شود.

 محمدی تاکید کرد : اصلا اهل تبلیغ نیستم ودوست دارم فرهنگ سازی کنم. سازگران کمی به ما اعتماد داشته باشند. کافی است یک هفته تا دوهفته درتحویل ساز به مشتریان خودشان صبر کنند و به ما سفارش هادرکیس مناسب را برای محافظت از سازهایشان را دهند. ما هم یک یا دو هفته ای جعبه ساز را تحویل می دهیم. اما متاسفانه سازگران همیشه با گفتن اینکه به پول ساخت ساز نیاز داریم ، در تحویل ساز به مشتریان بدون هاردکیس عجله می کنند.  ارزشی به هنر خودشان قائل نیسند ومهم نیست که سازشان در حین جابه جایی و تحویل به مشتری از بین برود. به نظرم یک روزی این فرهنگ باید جا بیفتد که هنرمندان به هنرو ساز خودشان احترام بگذارند.

وی ادامه داد : با عشق و علاقه ای  کار می کنم و اعتقادم براین است که ساز خوب باید سال ها سالم بماند. درطول این سال ها اگر به جای هاردکیس ، سازگری می کردم شاید ازنظر اقتصادی بهتر بود. ولی درما همیشه در خصوص هاردکیس خوب و باکیفیت خلع و کمبودهای زیادی بوده است . سازنده هاردکیس ساز به شکل حرفه ای در ایران نداریم. کسی را نداریم که صفر تا صد دراین حرفه بتواند کار کند. نقاط ضعیف سازها را بشناسد ونسبت به انها طراحی مناسب داشته باشد.

محمدی درپایان سخنان خود گفت :با عشق و علاقه به مسیر ساخت هاردکیس ادامه خواهم داد. هرچند این روزها با وجود تورم، نوسانات ارز و گرانی ها جنس مرغوب کمتر به بازار عرضه شده و مشکل تهیه یراغ و روکش مناسب داریم، اما با عشق و علاقه و با غلبه بر گرفتاری ها در خصوص یراغ و روکش مناسب در خدمت نوازندگان عزیز از سراسر ایران هستیم.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب