امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 53507 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۵۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

ابوالفضل قربانی درگفتگو با خبرایران اعلام کرد؛

ساز قربانی عرضه کننده بهترین سنتورهای حرفه ای و ساز ترکی است/ بیمه و نبود حمایت مشکل اصلی سازگران و هنرمندان است/ تورم، نوسان ارز و کرونا تاثیرات منفی در فروش ساز داشته اند/ گیتارهای وارداتی بی کیفیت بازارهای موسیقی ایران را پر کرده اند

خبرایران : سازنده ساز «سنتور»، «چگور» و «سه تار» درخصوص حمایت ازسازگران گفت: میراث فرهنگی با دادن تسهیلات با درصد پاییین ، دراختیارقراردادن زمین به صنعتگران صنایع دستی به صورت اقساطی وهمچنین بیمه درشرایط سخت امروز ازهنرمندان و سازگران حمایت کند.
ساز قربانی عرضه کننده بهترین سنتورهای حرفه ای و ساز ترکی است/ بیمه و نبود حمایت مشکل اصلی سازگران و هنرمندان است/ تورم، نوسان ارز و کرونا تاثیرات منفی در فروش ساز داشته اند/ گیتارهای وارداتی بی کیفیت بازارهای موسیقی ایران را پر کرده اند

ابوالفضل قربانی سازنده ساز«سنتور»، «تار»،«سه تار» و «چگور » درگفتگو با خبرنگارخبرایران اظهارداشت: متولد سال 1371 در شهرستان ابهراز توابع استان زنجان هستم. از اواخر سال 1389 با استاد «حسین عقیلی» که یکی از اساتید معروف هستند. بطور اتفاقی آشنا شدم . طی چند سال شاگردی در کناراین استاد بزرگوار و به دلیل علاقه ای که به حرفه ساز سازی داشتم ، مشغول به ساز سازی شدم. در اوایل کار ساخت ساز ترکی یا همان چگور را از استاد آموختم. بعد از یک سال به ساخت «سه تار»،« سنتور» و« تار» مشغول شدیم. که فعلا در حال حاضر به ساخت سنتور و ساز ترکی مشغول هستیم.

وی تصریح کرد: اکثر تولیدات کارگاه ما به صورت تعداد به مراکز استان ها ازمانند «یزد»، «مشهد»و«تاکستان» ارسال می شود.  سنتورهای حرفه ای و ساز ترکی به صورت تک فروشی در شهرستان خودمان «ابهر» و «زنجان» به فروش می رسند.

قربانی در خصوص حمایت ازسازگران هم تاکید کرد: ازمیراث فرهنگی انتظارحمایت داریم. حمایت مالی از قبیل دادن تسهیلات با درصد پاییین ، دراختیارقرار دادن زمین به صنعتگران صنایع دستی به صورت اقساطی که متاسفانه هیچ اقدامی دراین خصوص نشده است. حتی متاسفانه هنرمندان وسازگران بیمه هم نیستند.

وی ادامه داد: دراین چند سال هیچ حمایتی از ما نشده است. به عنوان مثال ما درخواست وام 50 میلیونی دادیم و در مقابل با 5 میلیون تومان ان موافقت شده است. که رقم ناچیزی است. یا اینکه 4 سال بیمه نشدیم و مجبور شدیم به شکل آزاد خودمان را بیمه کنیم. که با شرایط اقتصادی که امروز جامعه ما با آن درگیر است رقم بیمه آزاد بسیار بالا است . 

این هنرمند جوان افزود : متاسفانه قیمت ارز این روزها تاثیرات خیلی زیادی روی یراق آلات داشته و باعث شده که قیمت یک ساز 2 برابر قیمت نسبت به پارسال شده است. در کنار نوسانات قیمت دلارو ارز ، کرونا هم تاثیرات منفی خود را گذاشته و باعث شده فروش ساز نسبت به قبل کمتر شود.

وی خاطرنشان کرد : چوب سنتوراز چوب گردو تهیه می شود. ساز ترکی هم از چوب توت . صفحه و کاسه از توت و دسته و گوشی هم ازچوب  گردو تهیه می شوند.

قربانی با اشاره به اینکه تخصصی در نوازندگی ندارد، اضافه کرد: تاکنون تقریبا 500 عدد سنتور و 200 عدد ساز ترکی ساخته ام . درابتدا یک کوک اولیه به سازداده می شود. البته سازهای حرفه ای تا یک هفته در اختیار نوازنده قرار داده می شوند تا عیب ایرادی نداشته باشند، برطف شوند.  

وی با اشاره به ناامید و دلسرد شدن در حرفه سازگری عنوان داشت : سال 1397 تصمیم جدی گرفتم که کارگاه ساخت ساز را جمع کنم . چون وضعیت بازار خیلی بد شده بود. حمایتی از طرفی هیچ شخص و ارگان ونهادی طبق معمول درکار نبود. فقط استاد حسین عقیلی باعث شد که من کارگاه را تعطیل نکنم و با حمایتی که از من کردند باعث شدند که کارگاه سر پا بماند.

قربانی با اشاره به اینکه سازهای قدیمی و شکسته را نیزتعمیرمی کنید، ابرازداشت: درآمد تولید ساز به شرطی که حمایتی صورت گیرد خوب است. ولی متاسفانه حمایت نیست. امروز گیتارهای وارداتی بازارهای موسیقی ایران را پر کرده اند. گیتارهایی که به راحتی با حمایت و تجهیزامکانات می تواند در داخل کشورتولید کرد و نیازی به واردات آن با قیمت های گزاف نیست.

وی درپایان سخنان خود گفت : وضعیت ساخت سازدرکشور تقریبا خوب است و می تواند از این بهتر هم باشد. من تنها خواهشی که ازمیراث فرهنگی و صنایع دستی دارم ، اینکه زمین های صنعتی را به شکل اقساطی و دادن تسهیلات با درصد پایین به هنرمندان و سازگران بدهند تا سازگران با ساخت و تجهیزکارگاه های خود بتوانند درجهت تولید، اشتغال زایی و همچنین کمک به فرهنگ و هنر ایران عزیز گام برداند. ضمن اینکه درخواست می کنم که میراث فرهنگی و متولیان فرهنگی درحوزه موسیقی به بیمه هنرمندان هم اهمیت دهند و کمک کنند تا هنرمندان و سازگران هم بیمه شوند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب