امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 53421 تاریخ انتشار: شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۲:۲۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

سیدمحمد حسینی درگفتگو با خبرایران اعلام کرد؛

آتکیم با کیفیت و استاندارد سازهای خود را می سازد / خانه موسیقی با توجیهات فراوان از بيمه کردن سازگران فرار می کند/ برخی همكاران بدون مجوز و در منزل شخصی اقدام به کپی و ساخت ساز می كنند

خبرایران : سازنده ساز «دودوک» و «بالابان» گفت: وضعيت ساخت دودوک و بالابان در كشور اصلا خوب نيست و متاسفانه همكارانی بدون مجوز و در منزل شخصی اقدام به ساخت ساز می كنند و علاوه برعدم ترويج و معرفی صحيح «بالابان ها» و «دودوک ها» از خود نشانی درستی ندارند .
آتکیم با کیفیت و استاندارد سازهای خود را می سازد / خانه موسیقی با توجیهات فراوان از بيمه کردن سازگران فرار می کند/ برخی همكاران بدون مجوز و در منزل شخصی اقدام به کپی و ساخت ساز می كنند

سیدمحمد حسینی سازنده ساز «دودوک» و «بالابان» درگفتگو با خبرنگارخبرایران اظهارداشت: از كودكی در شغل تراشكاری و ماشين سازی مشغول شاگردی و كار بودم . به علت اينكه پدر،عمو و پدربزرگم نوازندگان ساز «بالابان» و «چگور» بودن علاقمند به نواختن اين ساز شدم و نوازندگی رو كنار اين عزيزان شروع كردم.

وی ادامه داد : درسال 1391 به واسطه شغل خودم كه تراشكاری بود اولين ساز بالابان را با دقت هرچه تمام تر ساختم، در ادامه مشغول به جمع آوری و ساخت تجهيزات لازم برای ساخت اين ساز شدم. در سال 1392 اولين فروش های خود را انجام دادم، اغلب از خانواده خودم در رابطه با ساخت كمک مي گرفتم و با آزمون و خطا به كيفيت رسيدم.

حسینی عنوان داشت : از سال های ٩٨ و ٩٩ دارای 2 عدد كارگاه مجهز به همراه ٢ نفر وردست با مجوز ساخت و مجوز ثبت برند از سازمان مالكيت مشغول به كار هستم. دراین مسیر پر فراز و نشیب از اساتیدی چون، «سيد طالب حسينی»،«سيد تقی حسينی»،« عاشيق رجبعلی جوانشيری»،«مهدی جوانشيری»و« قربان احبابی» بسیار آموختم.

وی درخصوص فعالیت های خود نیز افزود: در حال حاظر مشغول به ساخت انواع سازهایی مانند: بالابان های فلكلوريک ايرانی( آذری، تركي شاهسونی، كردستان) ، بالابان های تركيه ( mey) ، دودوک های بين المللی ارمنستان ، تمامی سرناهای فولک و كلاسيک ، انواع قميش دودوک و بالابان و سرنا ، تجهيزات جانبی ( هاردكيس/ كاور و سافت كيس های چرمی)، كلار دودوک و تبديل كلاردودوک ، ساز تركيبی جدا شونده ابداعی خودم  و توليد و فروش مواد اوليه و خام از جمله چوب و نی به همكاران و مشاغل خانگی مشغول هستم.

این نوازنده جوان تاکیدکرد : نمايندگی ثابتی در اختيار ندارم منتها مدت زيادی بين بنده و اساتيد مختلف در شهر های مختلف از جمله تبريز و گيلان و اصفهان كانالی ايجاد شده و با اعتماد كامل مشغول ترويج برند بنده هستند. ضمن اینکه از طريق سازمان ميراث فرهنگی دريافت جواز برای ساخت ساز صورت گرفت ولی درجهت بيمه كاری گفتند مقدور نيست که بیمه شویم. متاسفانه خانه موسيقی هم كه از اول سال 1399 تا اخر سال 1399 به بهانه كرونا و توجيهات غير منطقی مراحل ثبت نام و عضويت و بيمه را به راحتی به سال بعد موكول كرد، يكسال بدون بيمه، تقريبا هيچ حمايتي با اقدامات صورت گرفته نشده است.   

وی ابرازداشت: به نظرم مسئولين و كارمندان حوزه موسيقی خودشان بيمه هستند و تسهيلات دولتی دريافت مي كنند . به دولت كمک می كنند. درحالی که امثال من سازگر نمی توانیم تسهيلات عادی نیز دريافت كنیم . بلاتكليفی ما هم برای هیچ کسی مهم نیست و هيچكس پاسخگو نيست.

حسینی خاطرنشان کرد: نوسان ارز باعث شده تعدادی از اساتيدی كه از«ارمنستان» و «تركيه» به دلار يا لير دودوک و بالابان تهيه می كردند ، ديگر قادر به اين كار نشدند. نهايتا هم نظرشان نسبت به سازهای من جلب شد و كيفيت كار من هم ديده شد. در نتيجه اعتمادسازی از بنده شكل گرفت و درحال حاظر از بنده خريد مي كنند.

وی ادامه داد: چوب اين ساز ها معمولا از چوب زردآلو مي باشد. طی سالها تجربه اين انتخاب صورت گرفته است. اين چوب هم از لحاظ بافت و هم از لحاظ چگالی در بهترين حالت قرار دارد و گفته می شود در مقابل گاز دهان كه حاوی اسيد های مخربی برای ساز است مقاوت قابل توجهی دارد. تعداد زيادی ساز ساختم واقعا تعدادش از دستم دررفته، به رسيد های پستی كه سالها جمع شده وقتی مراجعه مي كنم به تمام شهر ها و شهرستان ها ساز ارسال داشت ام.

حسینی اضافه کرد : از نظر بنده معمولا هر ساز تمام شده بايد ٣ بار بسته بشود ( به خواب فرو بره) و بعد زده شود. درمرحله بعد تيونر خورده و چک شود تا آماده فروش شود. این مراحل به این دلیل است تا با اين كار تمام ايرادات يک ساز اصلاح شود.

وی ادامه داد: بارها در اين حرفه دلسرد شدم، منتها چون هدفم بيشتر از درآمد ترويج اين ساز بود دوباره تلاش كردم با خلاقيت به نتيجه رسيدم. به خاطر نبود شناخت خيلی از مخاطب ها از اين ساز دقيقا تعداد فروش من به تبليغات و ترويج و معرفی اين ساز بستگی دارد. ضمن اینکه به خاطر تبليغات گسترده ای كه انجام دادم فروشم این روزها نسبتا خوب است.  درکنار تمام این ساختن ها تعميرات و رگلاژ ساز های قديمی و بازاری را هم انجام می دهم

این نوازنده جوان افزود : وضعيت ساخت دودوک و بالابان در كشور اصلا خوب نيست و به خاطر همين بود كه اساتيد از كشور های ديگر اقدام به خريد ساز ژوست می كردند. من اینکه متاسفانه همكارانی بدون مجوز و در منزل شخصی اقدام به ساخت ساز می كنند و علاوه برعدم ترويج و معرفی صحيح «بالابان ها» و «دودوک ها» از خود نشانی درستی ندارند . همه سازها را به يک شكل توليد می کنند و اين موجب تخريب ساختاری اين ساز كهن خواهد شده است . در نهايت قدم هايی كه ما برای ساخت تجهيزات و ساخت اين ساز برداشته ایم و حتي كپی سازی از مهر بنده و ابداعاتی كه در اين زمينه انجام دادم رااین دوستان بدن اینکه جایی پاسخ گو باشند این روزها کپی به کسی هم پاسخگو نیستند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب