امروز: دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/29]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 53331 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱:۵۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

امیرخسروفخریان درنشست خبری اعلام کرد؛

فروشگاه‌های زنجیره‌ای تورم را ۱۵ درصد مدیریت کرده‌اند/قیمت مصرف کننده بر روی کالا درهیچ کجای دنیا درج نمی‌شود/ هیچ برندی اختصاصی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای وجود ندارد/ نوشابه امسال ۵ بار گران شد

خبرایران : رئیس اتحایه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای گفت: درهیچ کجا در دنیا قیمت مصرف کننده بر روی کالا درج نمی‌شود و برای خرید کالا قیمت از روی بارکد مشخص می‌شود و همین موضوع قیمت برخی کالاها که با روغن تولید می‌شوند از جمله چیپس را افزایش داد.
فروشگاه‌های زنجیره‌ای تورم را ۱۵ درصد مدیریت کرده‌اند/قیمت مصرف کننده بر روی کالا درهیچ کجای دنیا درج نمی‌شود/ هیچ برندی اختصاصی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای وجود ندارد/ نوشابه امسال ۵ بار گران شد

به گزارش خبرنگارخبرایران ، نشست خبری « اتحایه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای» صبح امروز دوشنبه 29 دی ماه 1399 با حضور« امیرخسروفخریان» رئیس اتحایه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای و اصحاب رسانه درساختمان اصناف کشور برگزار و دراین نشست خبری « امیرخسرو فخریان» رئیس اتحایه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای  درخصوص تخفیف‌های غیرواقعی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و اتهاماتی که به فروشگاه‌های زنجیره‌ای در خصوص تبانی با تولید کنندگان برای درج قیمت بالاتر بر روی کالا درج می‌شود، اظهارداشت : کالاهایی که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود در سطح شهر نیز از طریق سوپرمارکت‌ها عرضه می‌شود ضمن اینکه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای معمولا برندهای خوب عرضه می‌شود زیرا در غیراینصورت مردم از فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرید نمی‌کنند.

فخریان نصریح کرد : قیمت مصرف کننده  توسط تولید‌کنندگان روی کالا درج می‌شود لذا یک کالا تولیدی با یک قیمت واحد مصرف‌کننده در سراسر کشور عرضه می‌شود و حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد کالاها از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود و ۸۵ الی ۹۰ درصد کالاها نیز خارج از سیستم فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود.

وی عنوان داشت :تولید‌کنندگان دارای انجمن‌ هستند لذا در هنگام تغییر قیمت کالا، انجمن‌های مربوطه پیشنهاد خود را به سازمان حمایت ارائه می‌دهند و براساس آن پیشنهاد یا سازمان حمایت افزایش قیمت را تایید می‌کند و یا اختیار افزایش قیمت را به انجمن مربوطه می‌سپارد.

فخریان درخصوص تعیین قیمت حبوبات بسته‌بندی هم تاکید کرد: در مورد حبوبات بسته‌بندی نیز به این صورت است که انجمن مربوطه برای تغییر نرخ مجوز دریافت می‌شود البته این نکته را باید مدنظر داشت که قیمت حبوبات بسته‌بندی با حبوبات فله‌ای متفاوت است و در مجموع تولید‌کنندگان مثلا تولید کنندگان حبوبات  برای افزایش قیمت یک مصوبه دریافت می‌کنند و لذا با هم قیمت‌ها را تغییر می‌دهند و یا افزایش می‌دهند.

وی ابرازداشت : با تغییر نرخ کالایی مانند حبوبات، انجمن مربوطه تغییر نرخ‌ها را به اتحادیه فروشگاه‌‌های زنجیره‌ای اعلام می‌کند،اما فروشگاه‌های زنجیره‌ای تغییر نرخ را یک ماه دیرتر از سایر قسمت‌های بازار اعمال می‌کنند، به این روش که فروشگاه‌های زنجیره‌ای براساس مجوزی که به تولید‌کنندگان برای افزایش نرخ داده شده کالا را به مدت یک الی دو ماه  با نرخ جدید دریافت اما همچنان با قیمت قدیم عرضه می‌کنیم.

رئیس اتحایه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای  بیان داشت: اما این نکته باید مورد نظر باشد در یک سال گذشته بسیاری از کالاهای عرضه شده در بازار حداقل به طور میانگین ۳٫۵ بار تغییر نرخ داشته‌اند. به عنوان مثال قیمت نوشابه از فروردین امسال تاکنون از ۴۴۰۰ تومان به ۹۵۰۰ تومان رسیده و طی ۱۰ ماه اخیر این کالا ۵ بار تغییر نرخ داشته و به عبارتی ۵ بار قیمت آن افزایش یافته است.

وی افزود : همچنین از ابتدای امسال تاکنون مواد شوینده دو بار تغییر نرخ بالا داشته است در حالی که در سال‌های گذشته تغییر قیمت کالا معمولا دو سال یکبار و یا یک سال یکبار اتفاق می‌افتاد و در فروشگاه‌های که ۳ هزار بارکد کالا دارد، از ابتدای امسال ۱۱ هزار بارکد قیمت جدید داشته‌ایم یعنی کالاها ۳٫۵ بار افزایش نرخ داشته‌اند و لذا ما در فروشگاه‌های زنجیره‌ای هر روز با کالاهایی مواجه‌ایم که افزایش نرخ داشته‌اند.

فخریان خاطرنشان کرد : درهیچ کجا در دنیا قیمت مصرف کننده بر روی کالا درج نمی‌شود و برای خرید کالا قیمت از روی بارکد مشخص می‌شود و همین موضوع قیمت برخی کالاها که با روغن تولید می‌شوند از جمله چیپس را افزایش داد.

وی ادامه داد: با تغییر قیمت کالا بلافاصله فروشگاه‌های زنجیره‌ای قیمت‌های جدید را اعمال نمی‌کنند، با تغییر قیمت، کالاهای قدیم با همان قیمت‌های قدیم  درفروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود و کالاهای جدید که به قفسه‌ها اضافه می‌شود نیز با همان قیمت‌های قبلی عرضه می‌شود و این روند به مدت یک الی دو ماه ادامه می‌یابد تا کالا با قیمت‌های قدیمی در فروشگاه به اتمام برسد لذا وقتی که کالا به قیمت قبلی در فروشگاه تمام شد آنگاه کالا در فروشگاه با قیمت‌های جدید عرضه می‌شود.

رئیس اتحایه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای اضافه کرد: به دلیل تعدد تغییر قیمت کالاها در سال جاری، برخی از قفسه‌ها ممکن است از کالای مورد نظر، تعدادی از آن کالا باقی مانده باشد که هنوز با قیمت سابق در قفسه توزیع می‌شود اما در سیستم فروشگاه نرخ جدید اعمال شده است  لذا  مردم فکر می‌کنند فروشگاه‌های زنجیره‌ای  قیمت‌ها را افزایش داده است و تخفیف‌ها واقعی نیست.

وی ابرازداشت: در سال جاری نگرانی تامین کالا برای فروشگاه‌ها نیز وجود داشت،الان همه تولید‌کنندگان برای تامین مواد اولیه با مشکل مواجه شده‌اند و وقتی مواد اولیه نیست لذا تولید‌کنندگان به ما فشار می‌آورند که تغییر نرخ‌ها را زودتر از یک الی دو ماه که روال معمول است اعمال کنیم.

فخریان درخصوص تبانی فروشگاه‌های زنجیره‌ای با تولید‌کنندگان هم تاکید کرد: مطرح کردن این موضوع به معنای اتهام زدن به تولیدکنندگان است و با طرح این موضوع همه تولید‌کنندگان دزد عنوان می‌شوند در حالی که تولید‌کننده اگر می‌خواست برای ۱۰ درصد از فروش خود به همه مردم کشور دروغ بگوید و  تبانی کند تا سود بیشتری کسب کند  و یا گران‌فروشی و کم فروشی کند که اصلا تولید کننده نمی‌شد ، زیرا خیلی کارهای راحتری برای دزدی وجود دارد و من فکر نمی‌کنم تولید کنندگان با میلیاردها تومان سرمایه‌گذاری برای کسب سود بیشتر با فروشگاه‌های زنجیره‌ای تبانی کنند.

وی عنوان داشت: فروشگاه‌های زنجیره‌ای نقش کنترل کننده قیمت‌ها را دارند و بنابراین نباید به ازای اعمال تخفیف‌ها متهم به تبانی شویم در حالی که هیچ تولید‌کننده‌ای برای تغییر نرخ و قیمت کالا با ما مشورت نمی‌کند و این کارها را در صنف و انجمن مربوطه انجام می‌دهند.

فخریان افزود: ۲۰۰ هزار فروشگاه عرضه کننده کالا در بخش‌های مختلف وجود دارد، این در حالی است که فقط ۶ هزار فروشگاه‌ زنجیره‌ای در سطح کشور وجود دارد بنابراین این امکان اصلا وجود ندارد که یک کالای سفارشی برای یک فروشگاه و با قیمت مشخص تولید شود و در کل کالاهایی که فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌کنند می‌توان گفت که حتی ۵ درصد از کالاها نیز انحصاری نیست.

وی با اشاره به ارائه فاکتور خرید از سوی فروشگاه‌های زنجیره‌ای به مشتریان هم گفت: در این فاکتورها قیمت مصرف کننده و تخفیفات اعمال شده کاملا مشخص است در حالی که در گذشته یکی از معضلات عدم ارائه فاکتور از سوی فروشنده به مشتری بود و فروشگاه‌های زنجیره‌ای کنار مردم و دولت هستند و بطور میانگین تورم را ۱۵ درصد در جامعه مدیریت کرده‌اند و کالاها را ارزان‌تر به دست مردم می‌رسانند.

وی درپایان سخنان خود گفت : با توجه به اتهامات وارد شده به فروشگاه‌های زنجیره‌ای و برای جلوگیری از ادامه این روند طی مذاکره‌ای که با فروشگاه‌های زنجیره‌ای داشتیم مقرر شد تا از امروز قیمت مصرف کننده کالا بر روی قفسه‌ حذف شود و فقط قیمت فروش بر روی قفسه درج شود و این کار به تدریج عملیاتی می‌شود و از امروز چند فروشگاه زنجیره‌ای نیز نسبت به حذف قیمت مصرف کننده اقدام کرده‌اند و فقط قیمت فروش را بر روی قفسه درج خواهند کرد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب